Öljynvaihto pohdintaa

Aloittaja JQX, 27.04.15 - klo:19:53

« edellinen - seuraava »

JQX

Vuoden 2006 Golf (1.6 BSE 75Kw). Öljynvaihto olisi edessä. Ilmeisesti näiden longlife -öljyjen vaihtoväli on 30tkm / 1 vuosi. Tuntuu aika hurjalta. Itse olen yleensä autojen kanssa mennyt niin, että olen vaihtanut öljyt 10tkm välein joka osuu sinne syksyyn ja kevääseen. Kannattaako tuossa autossa käyttää tuota longlife -öljyä jos aikoo pitää vaihtovälin tuossa  kymppitonnissa?

:)

Telehell

Tuskimpa tuosta haittaakaan on, mutta jos meinaa vaihtaa 10-15tkm välein niin välttää kyllä ihan normiöljyt. Käytäppä piruuttas koneen läpi pari-kolme kertaa vaikka vähän halvempaa öljyä (vanha suodatin paikallaan, öljyt sisään -> käyttöä 1500rpm kierroksilla 3min -> öljyt ulos -> toista), jos kerta olet longlaiffeilla ajellut aiemmin. Tulee nimittäin "jonkin verran" p*skaa koneesta... parhaimmillaan muuttuu koneen käyntiääni ihan toisenlaiseksi.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Karvesak

Jos haluaa välttyä monilta ongelmilta niin kyllä se 10/t on meidän olosuhteissa maksimi ajomäärä.Ja varsinkin jos kyseessä nuo ketjulliset versiot 1,4:sista.Ensinhän sieltä karstoittuu turbon öljykanavat ja sitten ketjunkiristimen sen jälkeen onkin sitten monet murheet edessä ja kone kilkankalkan raudanlujaa...Noita LL/Öljyjä saa netin kautta noin 6e/l Casroil ja Shell joten hinta ei ole ainakaan vaihtojen este Öldepot 24 de sivuilta löytyy ja on muitakin. ;)

harald73

Lainaus käyttäjältä: Telehell - 27.04.15 - klo:20:16
Tuskimpa tuosta haittaakaan on, mutta jos meinaa vaihtaa 10-15tkm välein niin välttää kyllä ihan normiöljyt. Käytäppä piruuttas koneen läpi pari-kolme kertaa vaikka vähän halvempaa öljyä (vanha suodatin paikallaan, öljyt sisään -> käyttöä 1500rpm kierroksilla 3min -> öljyt ulos -> toista), jos kerta olet longlaiffeilla ajellut aiemmin. Tulee nimittäin "jonkin verran" p*skaa koneesta... parhaimmillaan muuttuu koneen käyntiääni ihan toisenlaiseksi.
Joo, jos näin tekee, eikö kannattaisi käyttää Delvac tai vastaavaa pesevää öljyä? On halpaa ja ainakin pitäisi p.skan irrota tehokkaammin kuin bensamoottorille tarkoitetuilla huonommin pesevillä öljyillä. Tuskin konekaan kilahtaa??!

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: harald73 - 16.05.15 - klo:07:47
Joo, jos näin tekee, eikö kannattaisi käyttää Delvac tai vastaavaa pesevää öljyä? On halpaa ja ainakin pitäisi p.skan irrota tehokkaammin kuin bensamoottorille tarkoitetuilla huonommin pesevillä öljyillä. Tuskin konekaan kilahtaa??!
Mieluummin Forte pesu moottorille. Sen jälkeen viskositeetiltään ja luokitukseltaan vastaava öljy voitelijaksi - ja luonnollisesti uusi suodin.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Emil

Vai onko se 30tkm/2v.?

Jos ei ole huoltohistoriasta tietoa, niin saattaisin käyttää öljypohjan irti ja katsoa mitä sieltä löytyy. Tietysti riippuen siitä paljonko autolla on ajettu. Öljypohjan perusteellinen pesu siin. Sen jälkeen kiinteän huoltovälin öljyjä käyttäen 15tkm/1v. Sen verran pitäisi nykyaikaisen bensakoneen öljyn epäpuhtauksia sitoa, että hoitaa hommansa kiinteän huoltovälin ohjelman mukaiset öljynvaihto välit.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Emil - 16.05.15 - klo:17:42
Vai onko se 30tkm/2v.?

Jos ei ole huoltohistoriasta tietoa, niin saattaisin käyttää öljypohjan irti ja katsoa mitä sieltä löytyy. Tietysti riippuen siitä paljonko autolla on ajettu. Öljypohjan perusteellinen pesu siin. Sen jälkeen kiinteän huoltovälin öljyjä käyttäen 15tkm/1v. Sen verran pitäisi nykyaikaisen bensakoneen öljyn epäpuhtauksia sitoa, että hoitaa hommansa kiinteän huoltovälin ohjelman mukaiset öljynvaihto välit.
Voihan sen "puhdistuksen" tehdä noinkin, mutta silloin kalliimmalla, hitaammin ja vain osittain, eli amatöörimäisen tehottomasti. Forte-pesu on nopea, edullinen ja tehokas - pesee koko moottorin öljynkiertoalueen, mm. venttiilikoneiston ja venttiilikannen tuon öljypohjan lisäksi.

Öljyihin kannattaa perehtyä; mm. selvittää öljyjen puhtaanapidon periaatteen, hapettumiseneston, happamuuden neutraloinnin, jne. Viskositeetti-indeksin ymmärtäminen ja oikean viskositeettialueen ( juoksevuuden ) valinnan tärkeyden ymmärtäminen ei olisi pahitteeksi.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Emil

Konserni on tehnyt asian aika helpoksi öljynvalinnan suhteen; riittää kun käyttää laatuvaatimukset täyttävää öljyä.

Olen varmaan vanhanaikainen, mutta en pidä Forte-pesuista. Öljyn pitäisi hoitaa se pesu, ja öljyt pitäisi vaihtaa niin, ettei epäpuhtaudet pääse moottoriin kertymään ensinkään.

Onko se kovin kallista käyttää öljypohjaa irti, jos sen pystyy tekemään itse?
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Karvesak

Jos Öljyt vaihtaa viim.10t välein niin Forte käsittelyjä ei tarvitse.Tuo 30/t LL vaihtoväli on se ongelmallinen ja varsinkin jos ajetaan taajamassa pätkä/ajoa.Tuo 30:pin vaihtoväli on vain niin pitkä johon mahtuu monella niin kesää kuin talvea ajossa.Murheellisen näköistä on se tavara mikä tuon välin jälkeen ulos tulee ja osa sakasta on kuitenkin koneen sisällä pysyvästi. :'(

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 16.05.15 - klo:20:48
Jos Öljyt vaihtaa viim.10t välein niin Forte käsittelyjä ei tarvitse.Tuo 30/t LL vaihtoväli on se ongelmallinen ja varsinkin jos ajetaan taajamassa pätkä/ajoa.Tuo 30:pin vaihtoväli on vain niin pitkä johon mahtuu monella niin kesää kuin talvea ajossa.Murheellisen näköistä on se tavara mikä tuon välin jälkeen ulos tulee ja osa sakasta on kuitenkin koneen sisällä pysyvästi. :'(

Kyllä se on niin, että kerran vuodessa öljyt vaihtoon, ajoi sitten 5tkm tai 30tkm. Kyllä öljynvaihto on niin pieni kustannus autoluissa, että olen jokaisen autooni kautta aikojen vaihtanut vähintään kerran vuodessa öljyt. Kireisiin vapareihin tuli vaihdetuua 8-10tkm välein. Parhaillaan oli neljät öljyt puoleentoista vuoteen, mutta why not :).
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Eka Golf

Kerran vuodessa tai 10-15tkm välein on tosiaan paras tapa. Kossina tuli vaihdettua parin-kolmen kuukauden välein kun oli pitkä työmatka ja yöt piti ajella p''''un perässä!  :-[
Tosin vaihtovälit oli silloin mineraaleilla 5tkm.  8)

Telehell

Mites tuon dieselkoneen öljyn mustuminen muilla menee.. meikällä meni öljyt piki mustaksi varmaan ensimmäisen sadan kilometrin aikana. Mitään koneen huuhtelua tuskin on tehty edellisten omistajien toimesta, itsellä tämä on nyt edessä tulevalla viikolla.

Dieselmoottorihan taitaa mustuttaa nuo öljyt jokatapauksessa suhteellisen nopeasti vai?
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

JPN_V70D3OR

Eikös VW ole muuttanut LL huolto-ohjelmaa siten, että öljyt kaksi ensimmäistä kertaa 30t/v ja sitten vuoden välein. Mitenkähän 5v moottori kaipaakin yht'äkkiä vuosittaisen ö-vaihdon??? Sama omituisuus on jarruneste 1. kerran 3v ja sitten 2v välein.

En välty ajatukselta, että syynä olisi leasing-sopparit ja lehtien vertailut saadaan näyttämään edullisempina ylläpitokuluina. Myyjätkään eivät muista kertoa, että 30t/2v olisi voimassa vain 2. huoltoon.

Parilla VAG:lla olen ajanut 30t/2v ohjelmalla. Remmikone(2,0) 170t/7,5v ei ongelmia, tosin uutta öljyä 30tkm välillä meni pari litraa. Toinen ketjukone(1,6) 107t/7v siinä öljyä ei tarvinnut koskaan lisätä, pikemminkin se 'lisääntyi' itsekseen (siis sitoutui vetta ja p-ainetta). Vaikka kyse ei ollut TSI-koneesta, niin rupesi sen verran jänskättää, että vaihtui remmikoneeseen.

Nykyisin mennään 1v vaihtovälillä 502.00 öljyllä, vaikka huollossa ramppaaminen onkin hieman vaivalloista.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 16.05.15 - klo:19:16


Öljyihin kannattaa perehtyä; mm. selvittää öljyjen puhtaanapidon periaatteen, hapettumiseneston, happamuuden neutraloinnin, jne. Viskositeetti-indeksin ymmärtäminen ja oikean viskositeettialueen ( juoksevuuden ) valinnan tärkeyden ymmärtäminen ei olisi pahitteeksi.

Toki kannattaa, mutta myös tiedostaa, että eipä se öljypurkin etiketti kerro yhtään mitään maitsemistasi ominaisuuksista pl viskositeettialue. Valmistajan sivuilta voi luntata VI:n ja kinemaattisen viskositeetin, mutta ne taas ei kerro yhtään mitään hapettumisenesto-, kulumisenesto-, tai muistakaan lisäaineistuksien eroista välttämättä edes saman valmistajan eri tuotteissa. Puhumattakaan eri valmistajien tuotteiden eroista.

Tämän asian faktojen tuntemus edellyttää sen verran syvällistä kemian osaamista sekä inside-tietoa joko öljy-yhtiöiden ja/tai lisäainevalmistajien tuotekehityksessä ja laboratoriossa, että oikeastaan mitään yleispätevää ohjetta on vaikea antaa. Paras ohje on noudattaa valmistajan suosituksia ja varmistua, että öljypurkista löytyy se oikea luokitus.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.05.15 - klo:20:38
Toki kannattaa, mutta myös tiedostaa, että eipä se öljypurkin etiketti kerro yhtään mitään maitsemistasi ominaisuuksista pl viskositeettialue. Valmistajan sivuilta voi luntata VI:n ja kinemaattisen viskositeetin, mutta ne taas ei kerro yhtään mitään hapettumisenesto-, kulumisenesto-, tai muistakaan lisäaineistuksien eroista välttämättä edes saman valmistajan eri tuotteissa. Puhumattakaan eri valmistajien tuotteiden eroista.
Tämän asian faktojen tuntemus edellyttää sen verran syvällistä kemian osaamista sekä inside-tietoa joko öljy-yhtiöiden ja/tai lisäainevalmistajien tuotekehityksessä ja laboratoriossa, että oikeastaan mitään yleispätevää ohjetta on vaikea antaa. Paras ohje on noudattaa valmistajan suosituksia ja varmistua, että öljypurkista löytyy se oikea luokitus.
Kyllä se viskositeettialue kavaltuu viskositeettimerkinnästä, siitä suurimmasta - tuotemerkin ohessa. Noista API-luokittelumerkinnöistä, esim. API SL/CF, jne, paljastuu lisäaineistukset ...  Toki yksinkertaisin konsti on luottaa valmistajan suosituksiin - joita on sitten ymmärrettävä ja noudatettava - ja valita öljy sen mukaan.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 17.05.15 - klo:21:00
Kyllä se viskositeettialue kavaltuu viskositeettimerkinnästä, siitä suurimmasta - tuotemerkin ohessa. Noista API-luokittelumerkinnöistä, esim. API SL/CF, jne, paljastuu lisäaineistukset ...  Toki yksinkertaisin konsti on luottaa valmistajan suosituksiin - joita on sitten ymmärrettävä ja noudatettava - ja valita öljy sen mukaan.  ;)

En tiedä mitä tarkoitat tuolla "viskositeettialue kavaltuu viskositeettimerkinnästä".

Esim.

Mobil 1 10W-60 VI 178
Mobil 1 ESP 5W-30 VI 164
Mobil 1 5W-50 VI 180
Mobil 1 0W-40 VI 185

Kaikki ovat API SN -öljyjä. Voisitko avata vähän miten tuosta nyt "näkee" lisäaineistuksen vai tarvitaanko muutakin dataa lisäksi?


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy