Uusi Passat 1.6 TDI

Aloittaja Mikkes, 15.04.15 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

Mikkes

Sain pari päivää sitten uuden Passatin 1.6 TDI Comfortline DSG7. Variant, Navi, ledit, Webasto, Tummennetut glasit jne. Alle 40 tonnia jäi hinnaksi. Mielenkiintoisin bointsi oli toi moottorin ripeys.

Broidilla 2012 mallinen 2.0 TDI DSG6 variant. Koitettiin piruttain kuinka "laiska" tämä uusi 120 heppanen Passatti on. Pitkä suora ja molemmilla vaihteisto käsityrkky moodilla.

60 km/h asti 1.6 meni edellä ja sitten 2.0 jyräsi ohi 120 km/h asti. Mutta hämmästyttävän vähän pystyi repimään rakoa. Varmaan tuohon vaikuttaa myös tuon uuden 1.6 vs vanhan 2.0 painoero, 100 kg taitaa olla vähintään.

Myöskään 80-120 alueella ohituskiihtyvyys ei ole enää suuren suuri. Toki tuo uusi 150 heppanen 2 litrainen on sitten reippaasti pirteämpi.

ai75

sama kone minunkin B8:ssa. Ja saman positiivisen yllätyksen sain minäkin todeta. Yllättävän pirteä tuo kone 120-heppaseksi.
Hieman arvelutti tilata auto ilman 1.6:n koeajoa. 2-litrainen TDI oli tuolloin vuosi takaperin ainoa saatavilla ollut koeajokappale.
Vertailukohtana aiempi vajaa 10v vanha 2-litranen vitossarjan baijerilainen, jossa 163 heppaa. Uskaltaisin jopa väittää, että esim. ohitustilanteista nykyinen volkkari suoriutuu ripeämmin. Lieneekö syynä sitten painoero vai mikä?
SkodaKodiaq iV 1.5TSI PHEV Style 150kW DSG 2025
Ex:SkodaSuperbCombi iV 1.4TSI PHEV L&K Businessline 160kW DSG 2023
Ex:SkodaKodiaq 2.0TSI Sportline 4x4 140kW DSG 2022
Ex:SkodaKodiaq 2.0TDI Style 4x4 140kW DSG 2019
Ex:SkodaSuperbCombi Style 2.0TDI 110kW DSG 2017
Ex:Audi A4 Avant 2.0TDI Quattro 140kW DSG 2016
Ex:VWPassat Var Comfort 1.6TDI 88 kW DSG 2015
Ex:VWGolf Var Highline 1.6TDI 77kW DSG 2013
Ex:BMW 520dA Touring 120kW 2006
Ex:VWPassat Var Comfort 1.9TDI 81kW 1999
Ex:VWVento 1.8CL 66kW 1994

Jultsu

Vaparibensan vertaaminen turbodieseliin on vähän nihkeää. Bemarit muutenkin on painavimmasta päästä kokoluokassaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ai75

#3
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.12.15 - klo:20:43
Vaparibensan vertaaminen turbodieseliin on vähän nihkeää. Bemarit muutenkin on painavimmasta päästä kokoluokassaan.

turbollinen diisseli se oli tuo entinen 2-litranen bemarini.

Kyllä suorituskykyero varmasti painoerosta johtuu, aikamoinen möhköhän se bemari kyllä oli. Menikin se kyllä toisaalta huomattavasti junamaisemmin ja vakaammin tähän nykyiseen verrattuna, johon tuntuu kaikki tuulet ja rekkojen ilmanpaineet ottavan ihan eri tavalla
SkodaKodiaq iV 1.5TSI PHEV Style 150kW DSG 2025
Ex:SkodaSuperbCombi iV 1.4TSI PHEV L&K Businessline 160kW DSG 2023
Ex:SkodaKodiaq 2.0TSI Sportline 4x4 140kW DSG 2022
Ex:SkodaKodiaq 2.0TDI Style 4x4 140kW DSG 2019
Ex:SkodaSuperbCombi Style 2.0TDI 110kW DSG 2017
Ex:Audi A4 Avant 2.0TDI Quattro 140kW DSG 2016
Ex:VWPassat Var Comfort 1.6TDI 88 kW DSG 2015
Ex:VWGolf Var Highline 1.6TDI 77kW DSG 2013
Ex:BMW 520dA Touring 120kW 2006
Ex:VWPassat Var Comfort 1.9TDI 81kW 1999
Ex:VWVento 1.8CL 66kW 1994

jvallin

Mulla ennen Volvo V60 163 heppaisella diisselillä ja automaatilla. Passatti varmaan 250 kiloa kevyempi ja tuntuu normiajossa vähintään yhtä pirteältä. Toki jos lapun painaa pohjaan, niin sitten Volle lähti paremmin, mutta harvoinpa sitä omalla autolla tulee täysillä reviteltyä. Passat on muuten kaikin puolin kelpo peli, mutta sivutuuliherkkyyttä on yllättävän paljon ja tänä talvena kovia tuulia on todellakin riittänyt...Continentalin kitkoilla autosta tuli ihmeen uraherkkä, kesärenkailla en sitä havainnu. Täytyis kokeilla eri ilmanpaineilla. 

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jvallin - 23.12.15 - klo:08:52
Mulla ennen Volvo V60 163 heppaisella diisselillä ja automaatilla. Passatti varmaan 250 kiloa kevyempi ja tuntuu normiajossa vähintään yhtä pirteältä. Toki jos lapun painaa pohjaan, niin sitten Volle lähti paremmin, mutta harvoinpa sitä omalla autolla tulee täysillä reviteltyä. Passat on muuten kaikin puolin kelpo peli, mutta sivutuuliherkkyyttä on yllättävän paljon ja tänä talvena kovia tuulia on todellakin riittänyt...Continentalin kitkoilla autosta tuli ihmeen uraherkkä, kesärenkailla en sitä havainnu. Täytyis kokeilla eri ilmanpaineilla.

Erikoinen piirre tuo sivutuuliherkkyys edellismallia tukevammalla alustalla. No, siihen vaikuttavat ainakin rengasmerkki ja -malli, renkaan reunan muoto, ilmanpaineet, pyöränkulmat sekä alustan korkeus (maavara) ja niin uskomatonta kuin se onkin, iskunvaimentimet. Kuluneilla vajaatehoisilla tuuli oikein tuntuu tarttuvan autoon viedäkseen sen mukanaan, kun taas uusilla ja mitä suurempi vaimennusteho - tuskin huomaa koko ilmiötä. Olen omakohtaisesti kokenut 3 eri auton alustan päivityksen jälkeen, kun alle on vaihdettu säädettävät Konit.  :o
Yritetään pärjätä.

Radioactive

Moro

harkinnassa 2016-2017 1.6 dsg Tdi Passat. Paljon on noita tullut myyntiin. Onko ko. kokonaisuus ongelmallinen, vai hankkiutuuko porukat vain diisseleistä eroon?

passo_s

B8, vm-17, 1.6 TDi ja DSG, 40 tkm mennyt murheitta. Öljyä kuluu, mutta maltillisesti. Lisäyspyyntö tuli muisytakseni 27 tkm kohdilla, yllätys oli se että tikku oli jo kuiva vaikka heti auton ilmoituksesta lisäsin.  Litran lisäyspullolla pääsi puoliväliin tikkua.

jonatz79

Itsellä oli liisarina 1.6 TDI manuaalina. Kyllähän tuollakin ehtii ja kiihdytyksessä auto liikahtaa ihan mukavasti. Minun mielestä suurin tuon koneen ongelma oli kapea vääntöalue. Tarvitsee yli 1700rpm jotta saa vedon kunnolla päälle. Nykyinen Passat on 1.4 TSI (125hv) ja bensa on huomattavasti joustavampi kierrosten suhteen. Muutoin kyllä tuollakin moottorilla ehtii ja kulutus oli parhaimmillaan 4l/100km pinnassa pitkää matkaa ja yhdistettynä 5.2/100km.

Sinänsä tämä 1.6 TDI on mielenkiintoinen tapaus. Yleinen etenkin liisarina ja kyseisellä moottorilla autoja saa suhteessa muihin moottoreihin selkeäasti halvemmalla käytettynä.
Golf VI Variant 1.4 TSI Comfortline -11
Passat B8 Variant 1.6 TDI Comfortline -17
Passat B8 Variant 1.4 TSI (DSG) Comfortline -18

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy