Superbin(1.koppa) ajovalojen toiminta??

Aloittaja AV, 31.08.10 - klo:06:31

« edellinen - seuraava »

AV

Olen hiukan hukassa kuinka ajovalojen pitäisi toimia 0 ja 1 asennossa. Käsittääkseni autossani on puoliksenonit eli vain lyhkäisillä. Vai onko tavan halogeenipolttimo myös linssin takana?

Jokatapauksessa, olen ymmärtänyt että ksenonit säätyvät automaattisesti kuorman mukaan, lisäksi kojelaudassa on käsikäyttöinen säätöpyörä.

Ongelmani on se, että kun valot laitetaan päälle (1. asentoon ), vasen ajovalo (seinää vasten) tekee ylös-alas liikkeen ja jää kojelaudasta säädettyyn arvoon. Mikä on kai normaalia? MUTTA, oikea ajovalo seisoo kokoajan samalla korkeudella. Eli onko näinollen automaattisäätö oikeasta ajovalosta sökö?

Molemmat valot kyllä säätyvät kojelaudasta yhtäläisesti.

Katsoin käyttäjän käsikirjasta sulakkeen "automaatinen ajovalojen säätö", sulake 8, 5A. Ei ollut sulaketta-> kokeilin laittaa sulakkeen mutta ylläri: tyhjä pohja, ei piuhoja. Mitä tämä tarkoittaa?!

Eli onko tässä automaattinen säätö vai ei? Ksenoneilla se kai pitäisi olla pakollinen? Miksi vasen sitten säätää ja oikea ei?

Auto on siis -06 Active varustuksella. Jos jollain vastaava niin voisitko ystävällisesti katsoa onko omassasi sulaketta paikalla 8. ylhäällä vasen nurkka.

Sorry, tää oli taas hieman sekavasti kirjoitettu...

Karvis

Kyllähän superbissa on bi-xenonit ja vieläpä varsin hyvät sellaiset. Xenonithan kyllä säätyy kuorman mukaan mutta ei silloin mitään säätöjä enään kojelaudassa ole, vaan äly hoitaa koko homman.

Kuulostaa sikäli oudolta tuo kuvauksesi että melkein ehdottaisin että autossasi ei ole alkuperäiset xenonit paikoillaan, vaan joku jälkiasennusviritelmä korkeussäätöineen. Tähän viittaisi nämä seikat: korkeudensäädölle nappula kojelaudassa, ei automaattisäädön sulaketta, epäilyksesi että vain lyhkäiset on xenonit(syttyykö pitkille laitettaessa halogeenipolttimo?), lisäksi activessa ei ollut xenoneita vakiona ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

mol

Valot ovat bi-xenonit jos ovat tehdastekoiset eli siis myös pitkät ovat xenoneilla toteutetut. Active ja Classic-malleissa ei ole xenoneita vakiona. Xenoneissa on Aina automaattisesti säätyvät valot (lakikin sen vaatii) eli kojelaudassa Ei ole säätöpyörää. Mikäli autossasi on jonkinlainen automaattinen säätö, puolixenonit ynnä säätöpyörä kojelaudassa niin kyseessä lienee jokin jälkeenpäin asennettu viritys, ei ainakaan tehtaalta moista ole tullut. Sulakkeesta en tiiä kun ko. autoa ei enää pihasta löydy.

Edit: no niin, taisin olla hidas

Hump

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 31.08.10 - klo:07:00
Kyllähän superbissa on bi-xenonit ja vieläpä varsin hyvät sellaiset. Xenonithan kyllä säätyy kuorman mukaan mutta ei silloin mitään säätöjä enään kojelaudassa ole, vaan äly hoitaa koko homman.

Kuulostaa sikäli oudolta tuo kuvauksesi että melkein ehdottaisin että autossasi ei ole alkuperäiset xenonit paikoillaan, vaan joku jälkiasennusviritelmä korkeussäätöineen. Tähän viittaisi nämä seikat: korkeudensäädölle nappula kojelaudassa, ei automaattisäädön sulaketta, epäilyksesi että vain lyhkäiset on xenonit(syttyykö pitkille laitettaessa halogeenipolttimo?), lisäksi activessa ei ollut xenoneita vakiona ::)
Tätä jälkiasennusviritelmää minäkin epäilisin. Juurikin tuon kojelautasäätimen takia ja active-varustetason takia.

Ja nyt sitten toisen umpion automaattinen säätö on kärähtänyt. Löytyisikö jostain muualta tuota sulaketta jos kerran on jälkiasenteinen? Jostain akun läheltä.

Mulla oli Superb (vm 2005) Comfort varustetasolla ja tuossa oli bi-xenon valot.
Eli xenonit lyhkäsissä ja pitkissä (samassa xenon polttimossa). Lisäksi oli halogeeni apukaukovalot ja halogeeni sumuvalot. Kaikki nuo kolme samassa umpiossa.

AV

Entä jos tässä ei olekaan ksenoneita, niin onko lyhkästen polttimo siellä isomman linssin alla? Pienempi linssi on kai sumari.
Vai pitäisiko ksenonittomassa olla erilainen umpio, ilman linssejä?

mol

Ei siinä olisi automaattista valojen säätöä ellei siinä xenoneita ole. Jälkiasennussysteemi sen on pakko olla...

Hump

Lainaus käyttäjältä: AV - 31.08.10 - klo:08:17
Entä jos tässä ei olekaan ksenoneita, niin onko lyhkästen polttimo siellä isomman linssin alla? Pienempi linssi on kai sumari.
Vai pitäisiko ksenonittomassa olla erilainen umpio, ilman linssejä?
Muistaakseni sumari on keskemmällä autoa eli xenonit ovat ulompana isomman linssin alla.
Ja mielestäni ksenonittomat ovat myöskin linssillä.

AV

Selvä, itse aloin epäillä että tässä ei sit ksenoneita olekaan. En vain ollut varma onko ksenonittomat myös linssillä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: AV - 31.08.10 - klo:09:33
Selvä, itse aloin epäillä että tässä ei sit ksenoneita olekaan. En vain ollut varma onko ksenonittomat myös linssillä.

Ei siinä taida ollakkaan xenoneita, ainakaan tehtaalta lähteneitä aitoja bi-xenoneita. Jos olisin itse moisen ostanut niin kokisin kyllä tulleeni kusetetuksi ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

AV

Juu, en koe tulleeni kusetetuksi koska ei myyjä missään vaiheessa sanonutkaan tässä olevan ksenoneita. Itse vain luulin niin koska tässä on ne linssit.

Tänään selvisi sen verran skodan huollosta että myös normivaloissa on ne linssit. Ja miksi ajovalo tekee valot päälle laitettaessa säätöliikkeen, johtuu sähkärin mukaan jostain jäännössähköstä. Tosin se ei selitä sitä miksi vain vasen puoli tekee sitä.

Eli sanoivat että ei tässä mitään vikaa ole.

Vielä kun tietäs miten helpoiten pääsisi umpion takaa tarkistaan mikä poltin siellä on niin vois varmistua asiasta.

Onko joku itse vaihtanut poltinta? Mitä pitää purkaa jne?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy