Valmistusvirheistä johtuvat korjaukset takuuajan jälkeen

Aloittaja Reneto, 15.08.10 - klo:21:58

« edellinen - seuraava »

Reneto

Aihetta ei ole palstalla liiemmin puitu, ja ajattelin avata tällaisen asiaa yleisesti kartoittavan keskustelun. Oma lehmä on ojassa, ja kyselyä maahantuojalle on lähdössä..

Pari viikkoa sitten käytin kärryni peruutustutkan korjauksessa, ja samassa yhteydessä pyysin tarkastamaan, mistä johtuu heikko resonointiääni alustasta tietyillä (n.2400-2700rpm) kierroksilla. Diagnoosi: taaemman katalysaattorin sisällä jotain irti. Ajattelin, etten lähde kallista osaa vaihtamaan, koska mitään muita oireita mitättömän resonointiäänen lisäksi ei ole. Mutta niinhän se on että kun tietää autossa olevan vian, sen kuulee nyt joka perkeleen moottorijarrutuksessa..
Eli korjaukseen taitaa mennä, ja mietin tuossa autoni ikää. 2.8. tuli 4 vuotta täyteen ja ajettu on 89tkm. Pidättekö mahdottomana ajatusta, että maahantuoja/tehdas osallistuisi kustannuksiin? Nähdäkseni katalysaattorin ei pitäisi näillä kilometreillä hajota, ja ajattelinkin vedota valmistusvikaan. UVW:stä olin lukevinani, että FSI-koneisiin Octavioihin (lähinnä ensimmäisissä 04-05) on takuuaikana vaihdettu näitä jonkin verran. En ole kyllä aivan varma onko kyse samasta ongelmasta.

Minkälaisia kokemuksia takuuajan jälkeisistä korjauksista on? Tuhlaanko energiaa turhaan valitukseen..?
En muuten kysynyt tiskillä edes katin hintaa, mutta tokkopa tonni riittää. Taaemmassa pöntössä on mm. happitunnistin.

VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

TKe_

Mulla vaihdettiin viime talvena webastoon tulipesä siten, että itse jouduin maksamaan 30%. Autolla oli tuolloin ikää 2,5v eli puoli vuotta takuun jälkeen.

Edit. Mielestäni tuo oli harvinaista, kun tuo webasto on aika kulutusosa VAGineissa, eikä varsinaisesti ole valmistusvirhe.

Reneto

Tänään käyty tiskillä uutta katalysaattoria kyselemässä, heikoin tuloksin. Liikkeillä näyttää olevan maahantuojan/tehtaan ylläpitämä lista takuun ulkopuolella olevista korjauskohteista, eikä FSI:n katista ole mitään tietoja. Ainoa konsti saada rahoitusta korjaukseen olisi myyjän (eli tässä tapauksessa AT Laakkosen) vastaantulo, mutta ostosta on kulunut vuosi. Kuluttajasuojalaki tuntee myyjän velvollisuuden korvaukseen takuuajan jälkeen jos tuotteen käyttöikä jää oletettua lyhyemmäksi. En ole kaivanut lakitekstiä mistään, mutta jotakin tuollaista siinä on. Laitan tod.näk. vielä sähköpostia vaihtoautopuolelle. Ei ole kylläkään kovin suuria odotuksia..

Katalysaattorin hinta on karvan alle 800 euroa ja tuohon asennus, niin tonniin taitaa mennä. V##uttaa kuin pientä eläintä. Särisevä ääni on sitä paitsi pahentunut, nyt kuuluu jo paikallaan kaasutellessa pienemmilläkin kierroksilla :(

Jumppanen

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 17.08.10 - klo:18:13
Tänään käyty tiskillä uutta katalysaattoria kyselemässä, heikoin tuloksin.  Ainoa konsti saada rahoitusta korjaukseen olisi myyjän (eli tässä tapauksessa AT Laakkosen) vastaantulo, mutta ostosta on kulunut vuosi. Laitan tod.näk. vielä sähköpostia vaihtoautopuolelle. Ei ole kylläkään kovin suuria odotuksia..

Katalysaattorin hinta on karvan alle 800 euroa ja tuohon asennus, niin tonniin taitaa mennä.
Tuskin saat vastausta s-postiisi kovin nopeasti,itse soittaisin vaihtoautopäälikölle tai menisin paikanpäälle.
Korvattavuuteen saattaa vaikutta myös paljonko olet ajanut autollasi oston jälkeen.

800â,¬ kuullostaa suolaiselta hinnalta,ilmeisesti alkup. Oletko kysynyt tarvike katin hintaa?

ncatbs

Anteeksi jos vähän lainaan tämän threadin, on vastaava tilanne missä kaipaisin neuvoa.

Mun naisystävä osti Fabia 1.4, auton luovutus oli 10/07, eli auto on kohta 3v. Kun auto on reilu 1.5v se alkoi ravistaa tyhjäkäynnillä ja vietin auto merkkiliikeisin/myyjäliikeisiin. Autolla tehtiin Forte käsittely, ei auttanut. Sen jälkeen vaihdettiin ruiskutin ja sytytyspuola ykkös sylinterin ja ongelma korjantui ja meni takuusen. Nyt vajaa kk sitten ja sama ongelma esintyi, auto vietiin takaisin ja nyt vikaa oli ilmeisesti kolmas sylinterissä, vaihdettiin taas ruiskutin ja sytytyspuola. Myyjäliike otti yhteyttä maanhantuojaan ja ne vastasivat että he maksaa osat ja me täytyy maksaa työt, noin 170â,¬. Onko tämä kohtuullinen. Takuuaika on kyllä menny umpeen mutta autolla on ajettu vastaa 30 000km, ei kai sytytyspuola pitäis hajota noin nopeasti? Voiko olla jotain mikä hajottaa niitä kun on vähän outu että kaksi on mennyt jo. En tiedä pitäisikö otta yhteyttä nyt kuluttajavirastoon suoraan kun maahantuoja on jo sanonut myyjäliikeellä että he eivät tule vastaan muuta kuin osat?

Anteeksi jos mun teksti on kömpelö, englanti on minun äidinkieli.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Reo - 17.08.10 - klo:18:30
Tuskin saat vastausta s-postiisi kovin nopeasti,itse soittaisin vaihtoautopäälikölle tai menisin paikanpäälle.
Korvattavuuteen saattaa vaikutta myös paljonko olet ajanut autollasi oston jälkeen.

800â,¬ kuullostaa suolaiselta hinnalta,ilmeisesti alkup. Oletko kysynyt tarvike katin hintaa?

Toki naamatusten olisi parempi hoitaa asia. Aamulla eivät olleet vielä töissä vaihtoautopuolella kun kävin..

Ajokilometrit ovat "minun puolellani" eli vaikka ostosta on kulunut vuosi, niin mittariin on tullut vain vajaat 9000 km. Monen kohdalla vuosi tarkoittaa kolminkertaista ajomäärää.

Tarvikekatti ei ole tullut edes mieleeni. Onko sellaisia olemassa? dear doc, oonx tyhmä..?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 17.08.10 - klo:18:13
Tänään käyty tiskillä uutta katalysaattoria kyselemässä, heikoin tuloksin. Liikkeillä näyttää olevan maahantuojan/tehtaan ylläpitämä lista takuun ulkopuolella olevista korjauskohteista, eikä FSI:n katista ole mitään tietoja. Ainoa konsti saada rahoitusta korjaukseen olisi myyjän (eli tässä tapauksessa AT Laakkosen) vastaantulo, mutta ostosta on kulunut vuosi. Kuluttajasuojalaki tuntee myyjän velvollisuuden korvaukseen takuuajan jälkeen jos tuotteen käyttöikä jää oletettua lyhyemmäksi. En ole kaivanut lakitekstiä mistään, mutta jotakin tuollaista siinä on. Laitan tod.näk. vielä sähköpostia vaihtoautopuolelle. Ei ole kylläkään kovin suuria odotuksia..

Katalysaattorin hinta on karvan alle 800 euroa ja tuohon asennus, niin tonniin taitaa mennä. V##uttaa kuin pientä eläintä. Särisevä ääni on sitä paitsi pahentunut, nyt kuuluu jo paikallaan kaasutellessa pienemmilläkin kierroksilla :(

Itse olisin asiasta maahantuojaan suoraan yhteydessä ja jos siellä torpataan koko homman niin sitten kohteliasta kyselyä vaihtoautopäällikölle, virallista korvausvelvollisuuttahan ei enään kellään ole mutta hyvällä tuurilla voisi edes jotain saada.

Lainaus käyttäjältä: ncatbs - 17.08.10 - klo:18:33
Anteeksi jos vähän lainaan tämän threadin, on vastaava tilanne missä kaipaisin neuvoa.

Mun naisystävä osti Fabia 1.4, auton luovutus oli 10/07, eli auto on kohta 3v. Kun auto on reilu 1.5v se alkoi ravistaa tyhjäkäynnillä ja vietin auto merkkiliikeisin/myyjäliikeisiin. Autolla tehtiin Forte käsittely, ei auttanut. Sen jälkeen vaihdettiin ruiskutin ja sytytyspuola ykkös sylinterin ja ongelma korjantui ja meni takuusen. Nyt vajaa kk sitten ja sama ongelma esintyi, auto vietiin takaisin ja nyt vikaa oli ilmeisesti kolmas sylinterissä, vaihdettiin taas ruiskutin ja sytytyspuola. Myyjäliike otti yhteyttä maanhantuojaan ja ne vastasivat että he maksaa osat ja me täytyy maksaa työt, noin 170â,¬. Onko tämä kohtuullinen. Takuuaika on kyllä menny umpeen mutta autolla on ajettu vastaa 30 000km, ei kai sytytyspuola pitäis hajota noin nopeasti? Voiko olla jotain mikä hajottaa niitä kun on vähän outu että kaksi on mennyt jo. En tiedä pitäisikö otta yhteyttä nyt kuluttajavirastoon suoraan kun maahantuoja on jo sanonut myyjäliikeellä että he eivät tule vastaan muuta kuin osat?

Anteeksi jos mun teksti on kömpelö, englanti on minun äidinkieli.

Puolathan noissa VAG-koneissa on ollut paskoja jo pitkään ja ainakin Skodalla on niille 5v jatkettu takuu, työn joutuu itse maksamaan. Eikä se puolan hintakaan ole kuin 40â,¬ jos sen joutuisi itse ostamaan.

Mutta miksi se ruiskusuutin piti vaihtaa?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Reneto

Lainaus käyttäjältä: ncatbs - 17.08.10 - klo:18:33
Myyjäliike otti yhteyttä maanhantuojaan ja ne vastasivat että he maksaa osat ja me täytyy maksaa työt, noin 170â,¬. Onko tämä kohtuullinen.

Tämän voi joku paremmin asiaa tunteva vahvistaa/kumota, mutta eikö puolien vaihtaminen ole todella helppo tehdä itse, kunhan vaan tietää oikeat puolat, mitkä vaihtaa. Säästyisi tuo 170e.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 17.08.10 - klo:18:42
Tämän voi joku paremmin asiaa tunteva vahvistaa/kumota, mutta eikö puolien vaihtaminen ole todella helppo tehdä itse, kunhan vaan tietää oikeat puolat, mitkä vaihtaa. Säästyisi tuo 170e.

Ocuun maksoi puolanvaihto muistaakseni 80â,¬. Sisälsi toki vianetsinnän, sytystulpan, vikamuistin nollauksen ja itse puolan vaihtotyön, pelkkä puolan vaihto tuskin maksaa paria-kolmea kymppiä enempää jos osaa sanoa että "se on tuo kolomosen puola".
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ncatbs

En kyllä tiedä miksi ruiskusuutin vaihdettiin.

Työnhinta on 166â,¬ sisältään vianetsintä ja viikakoodin nollaus.

GTI

Omaan RS Octaviaan vaihdettiin kaikki puolat ilman kuluja takuuajan jälkeenkin,kun yksi simahti ja hinausauton kyydissä korjaamoon.

ncatbs

Nyt kyllä tuntuu vähän oudolta tämän hintaa, ehkä mun tarvi itse mennä paikanpäällä ja keskustella asiasta. Mun naisystävä EHKÃ,, hyväksyy asiat liaan helposti.

jaris

Eilen vaihdettiin takuuna ilmastoinnin kompura Jettaan 2.0tfsi, jossa k.otto 12/-06,itselle jäi maksettavaksi puolet työn osuudesta.
Merkkiliikkeen toimintaan vikadiaknoosin yhteydessä en ollut kovin tyytyväinen,he olivat maksattamassa kaiken minulla ja vasta minun tiukkien kysymysten jälkeen tekivät kyselyn maahantuojalle,eivät itse tästä mahdollisuudesta puhuneet mitään.
Minä taasen olin tietoinen kompressori ongelmista eri nettifoorumeiden ansiosta ja osasin esittää asiani,joten osa kiitosta kuuluu teille aktiivisille foorumilaisille.

Kiitos ja kumarrus ;)
CX-5 awd

ncatbs

Nyt mulle on lasku edessä.

3 Sylinterin suutin rikki, tulppa vaurioitunut- uusittu. takuukysely ok- osat 100%pr takuu- työ asiakkaalle.

Vianhaku ja suuttimen vaihtotyö  166,36â,¬

Täytyy nyt sanoa että en ihan ymmärrä, olin itse mukana kun käytiin hakee auto ja huoltomies sanoi selvästi että sytytyspuola vaihdettiin. Täytyy itse ottää selvä mikä on oikeasti vaihdettu ja mikä ei.

jaris

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 17.08.10 - klo:18:37

Toki naamatusten olisi parempi hoitaa asia. Aamulla eivät olleet vielä töissä vaihtoautopuolella kun kävin..

Ajokilometrit ovat "minun puolellani" eli vaikka ostosta on kulunut vuosi, niin mittariin on tullut vain vajaat 9000 km. Monen kohdalla vuosi tarkoittaa kolminkertaista ajomäärää.

Tarvikekatti ei ole tullut edes mieleeni. Onko sellaisia olemassa? dear doc, oonx tyhmä..?
Löytyyhän näihin myös purku osaa tuossa yksi 23tkm ajettu
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=4770211
tuossa 37 tkm.
http://www.autopurkaamot.com/purkuautot/?id=4476
Kannattaa katsella rauhassa ja kysellä se ei paljon maksa ;)
CX-5 awd

Reneto

^ Katos viddu, tänks. Otankin yhteyttä Pirkkalaan. Jos on 23tkm ajettu kosla, niin tuonhan uskaltaisi asennuttaa.

Jumppanen

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 17.08.10 - klo:18:37

.

Tarvikekatti ei ole tullut edes mieleeni. Onko sellaisia olemassa?  
Kyllä niitä löytyy,esim. Motonetista,tuon hinnan löydin,
Vag Kat TDI`-03 eteenpäin  h.299â,¬

eGetin

Tarvikeosien laitolla ei tee muuta kuin kerjää verta nenästänsä... Jotkut ovat ihan kohtuulaadukkaita ja jotkut simahtavat ensikäynnistyksessä.

Jumppanen

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 17.08.10 - klo:20:30
Tarvikeosien laitolla ei tee muuta kuin kerjää verta nenästänsä... Jotkut ovat ihan kohtuulaadukkaita ja jotkut simahtavat ensikäynnistyksessä.
Mistä olet mopoosi ostanut niin huonoja osia jotka simahtavat ensikäynnistyksessä ;)

Motonetin varaosilla yhdenvuoden takuu,takuun jälkeen on vielä virhevastuu valmistusviasta.

Useat henkilöautojen varaosat valmistetaan samassa tehtaassa kuin alkuperäinenkin,vain logo osasta jää pois ja pakkaus vaihtuu valmistajan paketiksi :)

Reneto

Ratkaisin asian ostamalla tuon 23tkm ajetun kolariauton katalysaattorin. Vaikka jokin taho olisi tullut korjauskuluissa vastaan, en usko että paljon halvemmalla olisin selvinnyt. Hintaa purkuosalla 150 euroa, ja jos joku nyrkkipaja tuon asentaa kohtuuhintaan, niin kärsimykset jää suht pieniksi. Laakkosella ainakin puhuivat että asennus on nopea homma..

Kiitos hyvästä vinkistä jaris!

Toivon hartaasti ettei tule mitään mutkia matkaan.

jaris

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 18.08.10 - klo:18:27
Ratkaisin asian ostamalla tuon 23tkm ajetun kolariauton katalysaattorin. Vaikka jokin taho olisi tullut korjauskuluissa vastaan, en usko että paljon halvemmalla olisin selvinnyt. Hintaa purkuosalla 150 euroa, ja jos joku nyrkkipaja tuon asentaa kohtuuhintaan, niin kärsimykset jää suht pieniksi. Laakkosella ainakin puhuivat että asennus on nopea homma..

Kiitos hyvästä vinkistä jaris!

Toivon hartaasti ettei tule mitään mutkia matkaan.
Hyvä jos vinkistä oli apua,toivotaan että kaikki menee hyvin ja onhan purkuosillakin takuu.
CX-5 awd

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Reo - 17.08.10 - klo:20:05
Kyllä niitä löytyy,esim. Motonetista,tuon hinnan löydin,
Vag Kat TDI`-03 eteenpäin  h.299â,¬

Tuskin Fsi:in tarviketta saa, niinkuin näkyy tuo on dieselille.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Jumppanen

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 18.08.10 - klo:21:27
Tuskin Fsi:in tarviketta saa, niinkuin näkyy tuo on dieselille.
Tuo oli vain suuntaa antava esimerkki tarvikekatin hinnasta.

Miksi FSI:hin ei saisi tarvikkeena,eikö valmistajat tee niitä lähes kaikkiin automalleihin?

Reneto

En kysellyt tarvikeosaa lainkaan. Mieluummin otin kuitenkin orkkiksen.. vaikkakin käytetyn. Tarvikekatin laatua vaikea mennä kuitenkaan arvaamaan ja parjaamaan, kun tämä alkuperäinenkin levisi neljän vuoden ja n. 89tkm jälkeen  ;)

Reneto

Nyt on katalysaattori vaihdettu, ja särinät hävisivät sen siliän tien. Vaihdolle tuli hintaa huimat 31â,¬ + tiiviste marmorilta 6,20. Purkuosa maksoi sen 150â,¬, joten aika halvalla tästä selvittiin. Ainoa asia mikä jäi hiukan arveluttamaan on purkuauton ajokilometrit. Purkaamon mukaan mittarissa vain 23tkm, mutta putkenpätkä näytti kyllä huomattavasti pintaruosteisemmalta kuin omasta irti otettu osa. Itellä ajettu 89tkm.. No, aika paska säkä saa käydä jos samanlainen hajoaminen tulee vielä  eteen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 17.08.10 - klo:20:30

Eipä näytä alkuperäinenkään katti kestävän..

On niissä harakiriosissakin takuu eli jos heti simahtaa, niin ei muuta kuin reklamoimaan.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 24.08.10 - klo:09:42
Nyt on katalysaattori vaihdettu, ja särinät hävisivät sen siliän tien. Vaihdolle tuli hintaa huimat 31â,¬ + tiiviste marmorilta 6,20. Purkuosa maksoi sen 150â,¬, joten aika halvalla tästä selvittiin.

Kuulostaa hyvältä.

Laakkonen olisi parhaassakin tapauksessa voinut good willinä tulla hieman vastaan ja sinulle olisi jäänyt maksettavaksi puolet remontista eli ehkä 500 euroa. Luultavammin olisivat tarjonneet prosentteja 80/20.

Käytännössähän tuollainen good will -takuu tarkoittaa sitä, että autoliike luopuu omasta voitostaan, mutta laskuttaa osat vähintään omakustannushintaan asiakkaalta.

Reneto

Jep, näin laskeskelin itsekin. Veikkaan että pelkän vaihtotyön hinta olisi ollut Laakkosella vähintään satkun verran. Helppo homma joka hoitui toisaalla puolessa tunnissa.

joukose

Mulle kertoivat aikanaan marmoritiskiltä kun vaidettiin 06-07 vuosimallin 2.0FSI passattiin katalysaattori että alihankkijalla valmistusvirhe. Mulla oli sillon takuu voimassa joten ei tarvinnut neuvotella sen kummemmin. Taitaa valmistusvirheetkin tämän perusteella mennä osittain omasta pussista kun takuu loppunut eikä maahantuoja helposti tunnusta valmistusvirheitä. ???
*Sitä saa mitä tilaa"

Reneto

Lainaus käyttäjältä: joukose - 18.09.10 - klo:18:22
Taitaa valmistusvirheetkin tämän perusteella mennä osittain omasta pussista kun takuu loppunut eikä maahantuoja helposti tunnusta valmistusvirheitä. ???

Eikä vain osittain, vaan kokonaan. En ehtinyt tapella katin vuoksi enempää, mutta tiskillä tarjottiin 0% osallistumista kuluihin  ;) Kai mä sitten hajotin sen katalysaattorin huolimattomuuttani..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy