Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Markku J

Eihän se minun odotuksiani täyttäisi teholtaan, mutta varmasti auto on äidilleni aika puhdikas "isolohko" Micrankin jälkeen, ja DSG todella hieno varuste, kunhan siihen tottuu. Pyysin automyyjää kouluttamaan hänet auton luovutuksessa kunnolla tuohon automaattiin ja ABS -jarruihin. Siihen saan varmasti hyvän palvelun tältä tosi asialliselta myyjältä.

Kiva fiilis jäi tästä kaupasta. Nopea juttu. Sähköposti myyjälle eilen, hän soitti heti aamulla, ja äiti liikkeeseen koeajolle aamupäivällä. Soittivat sieltä minulle, kun äiti oli koeajolla. Asia päätökseen telekonferenssina ja paperit postiin minulle. Hyvää palvelua oli.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 30.08.10 - klo:20:12
Tämä kommentti pisti ehkä eniten silmään. Olisiko manuaali kuitenkin voinut kiinnostaa äitiäsi? Entä otitko huomioon, että DSG:n parina saa äkkinäiset jarrut, jotka eivät varmasti helpota äitisi elämää? Ei Polo toki autona mikään huono hankinta ole itsessään ja sinä toki tunnet äitisi kun taas minä en tiedä hänestä mitään. Näiden kirjoitusten perusteella kuitenkin tuntuu siltä, että järkevintä olisi ollut jättää Polon hankinta sikseen ja antaa äitisi nauttia Micran tarjoamasta kyydistä. Ei siis herneitä, vähän vain toista näkökulmaa asiaan.

Näkisin nyt kuitenkin, että uuden auton turvallisuus on tässä se tärkein tekijä, varsinkin jos Markku J:n äiti ajelee myös talvisin.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Markku J

RoccoScientist:

Asiaa ! Tyytyväinen hän olisi ollut Micraan, kun ei tiedä paremmasta. Minun tehtäväni on huolehtia vanhasta, rakkaasta äidistäni ja tarjota hänelle turvallinen ja helppo ajokalusto. Se on tietty ihan kiva homma. En voinut sivusta katsella, miten hän olisi vaan huollattanut tuota Micraa minulta neuvoja kysellen - ja Micra alkaa jo näyttää aika turvattomalta autolta nykyvalossa. Jo Micraa ostettaessa v 2002 katseltiin CVT -automaattia, mutta silloin hän valitsi mieluummin tämän paketin, jossa oli ilmastointi.

Erkka

Olemme Markku J:n kanssa saaneet molemmat tänään loistokasta palvelua automyyjän taholta. Mukava tunne tämä.

Onneksi olkoon sinullekin Markku J hyvästä valinnasta. Uskon äitisi olevan enemmän kuin tyytyväinen hankintaasi. Onhan tuo "vanhoillakin päivillä" hienoa saada käyttöön mielekästä ja innostavaa kokemusta uuden tekniikan saralta.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Markku J

Onhan tuo hurja turvallisuusparannus. Micrassa ei ollut ESP:iä, ABS:ia, sivuturvatyynyjä ja korikin ihan jotain muuta kuin Polossa. Se tässä eniten herätti. Itse ajelen X5:llä ja laitan äitini ajamaan vanhalla Micralla - ei hyvä poika, jotain piti pojan siis tehdä.

Erkka

Eikös tämä uuden mallin Polo saanut 5-tähteä Euro-Cap törmäystestissä? Näin muistelen. Turvallisuuteen kannattaa panostaa ehdottomasti.

Markku J

Kyllä vaan, 5 tähteä tuli. Tämä minullakin oli mielessä. Ja kiva fiilis on siitä, jos voin kohtuullisella panoksella auttaa äitiäni. Hän osaa kyllä nauttia tuosta TSI -koneesta ja DSG:stä kunhan ehtii niihin tutustua.

RoccoScientist

Markku J: Asia selvä. =) En kiistä järkiargumenttejä, motiiveja enkä eleen kauneutta.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Tikka

Täällähän vaihdetaan autoja.. taas :) Mutta ehdottomasti onnea niin Markulle kuin Erkallekin. Molemmat teitte hienot valinnat. Varmasti Markun äidillä on nyt hyvä, turvallinen ja helppo (DSG) auto ajella. Ja Erkalla on puolestaan mukavan rohkea valittuna nykyiseen valkoiseen verrattuna. Hienoa.

Erkka

Tuli ruksittua vielä Polo 1.6 TDI:in tehdastummennukset takalaseihin. Nykyisessä kulkineessa myös tummennukset, jotka olen kokenut käytössä erinomaiseksi valinnaksi. :D

Peeveli

Näin tässä yksi päivä kutoskopan kolffin jossa vaikutti olevan tehdastummennokset takalaseissa. Liekkö Polossa vastaava tummuusaste? Hivenen olen pettynyt tummuusasteeseen, näytti aika laimealta. Pitääköhän vielä kalvottaa päälle...

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 31.08.10 - klo:09:43
Näin tässä yksi päivä kutoskopan kolffin jossa vaikutti olevan tehdastummennokset takalaseissa. Liekkö Polossa vastaava tummuusaste? Hivenen olen pettynyt tummuusasteeseen, näytti aika laimealta. Pitääköhän vielä kalvottaa päälle...

Polo 9N3:ssa on minulle riittävä tummuusaste ja hyvin riittää tulevaankin Poloon, jos tummuusaste säilyy samana. Liian tummia laseja en halua, ettei tule isoa kontrastieroa etusivuikkunoihin.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 30.08.10 - klo:20:34
Eikös tämä uuden mallin Polo saanut 5-tähteä Euro-Cap törmäystestissä? Näin muistelen. Turvallisuuteen kannattaa panostaa ehdottomasti.

Ei EuroNCAP:n tähdillä enää niin kovin paljoa ole merkitystä, kun kaikki uudet autot napsivat erinomaisia pisteitä.

Toista se oli silloin tähtien alkutaipaleella, kun joskus 90-luvun puolivälissä Volvo 850 veti 5 tähteä ja samalla kertaa Mersun C-malli jäi 1,5 tähteen! Silloin oli sentään vielä kunnon erot tuloksissa.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 31.08.10 - klo:10:06
Ei EuroNCAP:n tähdillä enää niin kovin paljoa ole merkitystä, kun kaikki uudet autot napsivat erinomaisia pisteitä.

Toista se oli silloin tähtien alkutaipaleella, kun joskus 90-luvun puolivälissä Volvo 850 veti 5 tähteä ja samalla kertaa Mersun C-malli jäi 1,5 tähteen! Silloin oli sentään vielä kunnon erot tuloksissa.

Minusta tähdillä on edelleen merkitystä. Tuloksethan kertoo siitä, että muutkin autonvalmistajat ovat alkaneet panostamaan turvallisuuteen etenevässä määrin. Hyvä tilanne meille kuluttajille.

pizza_delivery

On merkitystä.  Etenkin kun se Euro ncapin pisteyts juuri muuttui.  Mm. BMW f10 päihittää VI golfin jalankulkija turvallisuudessa ja apuhalinnassa tai jotain...

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pizza_delivery - 31.08.10 - klo:10:29
On merkitystä.  Etenkin kun se Euro ncapin pisteyts juuri muuttui. 

Totta, pisteytys muuttui, kun kaikki uudet autot olivat jo 5 tähden autoja. Nyt käydään kilpaa 4 ja 5 tähden välillä.

Kuitenkin ero 4 ja 5 tähden välillä on hyvin pieni, kun vertaa 15 vuoden takaisiin 1,5 tähden C-Mersuun ja 5 tähden Volvoon.

Se lienee selvää, että euroNCAP:tä on kiittäminen turvallisuuden parantumisesta. Aiemmin se ei näyttänyt autonvalmistajia kiinnostaneen.

Tommi13

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 30.08.10 - klo:20:12
Entä otitko huomioon, että DSG:n parina saa äkkinäiset jarrut, ...

Kertokaahan paremmin tietävät, miksi automaateissa on niin tehokkaat jarrut? Itse tuon toki huomasin koeajossa, mutta syytä niin tehokkaisiin jarruihin en tiedä ja aiemmin en ole automaattia omistanut.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Tommi13 - 31.08.10 - klo:10:46
Kertokaahan paremmin tietävät, miksi automaateissa on niin tehokkaat jarrut? Itse tuon toki huomasin koeajossa, mutta syytä niin tehokkaisiin jarruihin en tiedä ja aiemmin en ole automaattia omistanut.

Onkohan noin oikeastikin vai hämääkö tuntuma?

Manuaalissa jarrun painamiseen liittyy yleensä myös kytkimen käyttö ja vieläpä ennen jarrun polkaisemista. Siinä on veto jo ehtinyt katketa ja samoin jarruvoiman säännöstelyyn kiinnittänee enemmän huomiota.

Itse en ole tuollaista jarrujen tehoeroa havainnut, mutta toki se on mahdollista.

Otto.

Lainaus käyttäjältä: pizza_delivery - 31.08.10 - klo:10:29
On merkitystä.  Etenkin kun se Euro ncapin pisteyts juuri muuttui.  Mm. BMW f10 päihittää VI golfin jalankulkija turvallisuudessa ja apuhalinnassa tai jotain...

Muistetaan nyt kuitenkin, että ne tulokset ovat vertailukelpoisia vain saman kokoluokan autojen välillä:

Lainaus käyttäjältä: EuroNCAP
Comparable cars

Euro NCAP’s frontal impact test simulates a car crashing into another of similar mass and structure. In real life, when two cars collide the vehicle with the higher mass has an advantage over the lighter one. Generally speaking, vehicles with higher structures tend to fare better in accidents than those with lower structures. Therefore, ratings are comparable only between cars of similar mass and with broadly similar structures. Euro NCAP groups cars into the following structural categories: passenger car, MPV, off-roader, roadster and pickup. Within each of those categories, cars which are within 150kg of one another are considered comparable.

http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/0f3bec79-828b-4e0c-8030-9fa8314ff342/comparable-cars.aspx

Hump

Tuli mieleen tuosta Euro NCAP:sta vuosien takainen Hesarin etusivun Mazda-mainos.
Siinä oli isolla kirjoitettu Mercedez Benz c-sarja sai Euro NCAP-testissä 5-tähteä
Ja alla luki Mazda 6

Ne ketkä ymmärtävät tuon niin nauravat ja ne jotka eivät ymmärrä, niin työntäkää sormi perseeseen (ja herneet nenään!).

:D

skula

Lainaus käyttäjältä: Hump - 31.08.10 - klo:12:56
Ne ketkä ymmärtävät tuon niin nauravat ja ne jotka eivät ymmärrä, niin työntäkää sormi perseeseen (ja herneet nenään!).

:D

(muistin tämän... mutta hetken silloin aikanaan meni ihmetellessä tota mersua matukan mainoksessa)

:D :D :D :D

VAG!

aa

tsiih

Omassa autossani ei ole koskaan huomannut mitään erikoista tehokkuutta tai äkkinäisyyttä, päinvastoin.

Markku J ; Micrasta puuttui paljon nykyisiä itsestäänselvyyksiä mutta yhden oletan siinä olleen, mikä Polossa on todennäköisesti (varmasti) huonompi: talvellakin lämpiävä moottori ja sen lämmön sisätiloihin asti tehokkaasti tuottaminen. Kun ei kerran penneistä ole kiinni niin asennuta siihen vielä webasto, varmasti äitisikin tykkäisi!  Muuten vaatii dsg:n manuaali- tai s-asennon jatkuvaa käyttämistä. "Lohkolämmitin" on säteilylämmitin, yhtä tyhjän kanssa.
Karvis, toivotaan että kulutuslukemiesi perusteella olet tällä foorumilla ainoa, joka ei valita tulevana talvena kylmästä autosta! ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Hump

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 31.08.10 - klo:16:11Monet ukkoautoilijoista yleensä panostavat omaan auton tolkuttomia summia, mutta vaimo ajaa sitten jollain pommilla. Tai ei saa autoa lainkaan, vaikka ukko saattaa laittaa vanteisiin 4-5 tonnia.
Tähän liittyen muistan tarinan rengaskauppiaalta, kuinka eräs mies oli tullut rengaskaupoille kun perheen kakkosautoon piti saada uudet talvirenkaat.
Mies pyysi kaikista halvimpia talvirenkaita, koska kysehän on "vain" perheen kakkosautosta.
Rengaskauppias kysyi, että kulkeeko vaimo tällä kinnerillä? Kyllä.
Seuraavaksi hän kysyi mieheltä, että kuljetettaako vaimo lapsia kinnerillä? Kyllä, joka päivä.
Sitten rengaskauppias kysyi vieläkö haluat halpisrenkaat autoon, jolla kuljetetaan maailman kalleinta ja rakkainta lastia... 
;)

RoccoScientist

Ei siinä tehokkuudessa varmaan eroa ole, mutta hätäjarruavustin on huomattavasti agressiivisempi kuin manuaalivaihteisessa autossa. Jarrupolkimen rauhalliseen painamiseen pitää siis ainakin aluksi keskittyä enemmän, jos ei halua jarrujen haukkaavan kiinni. Omistajatasolla tuohon kyllä varmasti tottuu - toiset nopeammin ja toiset hitaammin.

Edit: Tämän ilmiön olen siis itse huomannut ainakin DSG:llä varustetussa CC:ssä ja Sciroccossa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Kale

Lainaus käyttäjältä: Hump - 31.08.10 - klo:19:44
Tähän liittyen muistan tarinan rengaskauppiaalta, kuinka eräs mies oli tullut rengaskaupoille kun perheen kakkosautoon piti saada uudet talvirenkaat.
Mies pyysi kaikista halvimpia talvirenkaita, koska kysehän on "vain" perheen kakkosautosta.
Rengaskauppias kysyi, että kulkeeko vaimo tällä kinnerillä? Kyllä.
Seuraavaksi hän kysyi mieheltä, että kuljetettaako vaimo lapsia kinnerillä? Kyllä, joka päivä.
Sitten rengaskauppias kysyi vieläkö haluat halpisrenkaat autoon, jolla kuljetetaan maailman kalleinta ja rakkainta lastia... 
;)

Vähän sama kuin siinä vakuutusmainoksessa missä ensin näytettiin isän silmäterää (auto) ja sitten leikkivä pikkulapsi. Loppuun sitten kysymys, että kumpi on paremmin vakuutettu? Näinhän se monesti menee, että autossa on kaikki maailman vakuutukset ja vuosimaksu luokkaa tonni. Lapsilla ei sitten ole mitään vakuutusta vaikka tapaturmavakuutus maksaa luokkaa 20 euroa vuodessa.

Tommi13

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 31.08.10 - klo:22:38
Ei siinä tehokkuudessa varmaan eroa ole, mutta hätäjarruavustin on huomattavasti agressiivisempi kuin manuaalivaihteisessa autossa. Jarrupolkimen rauhalliseen painamiseen pitää siis ainakin aluksi keskittyä enemmän, jos ei halua jarrujen haukkaavan kiinni. Omistajatasolla tuohon kyllä varmasti tottuu - toiset nopeammin ja toiset hitaammin.

Edit: Tämän ilmiön olen siis itse huomannut ainakin DSG:llä varustetussa CC:ssä ja Sciroccossa.

Joo, tuo luultavasti on juuri se asia, jota tarkoitin eli itse jarrut ovat samat, mutta jarrutus tuntuu tehokkaalta, ärhäkältä, hätäiseltä, tms. automaatissa (tehostuksen takia?). Mitään hyvää perustelua asialle en kuitenkaan ole kuullut. Liekö jäänne jostain automaattien alkuajoilta vai onko tuolle jotain oikein hyvää syytä?
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

skula

Taas tänne on ulostettu offtopikkia!

Pysykää kurissa!

Topikkiin..

Taitaa olla niin että nyt on myyjän markkinat käytetyissä autoissa.. Tai siis lähinnä 40ke -> 'premium' luokassa ainakin..

Hyvä jos pääsee koeajolle ollenkaan..

Räikein esimerkki:

Ajelin premiumia myyvään liikkeeseen +100km päähän,(tosin tämä paikka nyt oli oman matkan varrella, mutta sitä en tietysti myyjälle sanonut, vaan) tarkensin myyjälle että tulin +100km päästä katsomaan tätä yksilöä(ko liike myy tätä merkkiä uutena).. Mutta jäätelön ja kahvin mutustelun kesken hänen sanoistaan en saanut mitään selvää.. Pari muuta myyjää istuivat loosseissan melko toimettoman näköisenä..

Hetken siinä autossa istuessani, ja hintalappua+infolappua tuijotettuani kyselin vähän että onko tähän tehty jo jokin huolto, mutta taas kahvin ja jäätelön pyörisessä myyjän suussa, en saanut sanoista selvää.. toistin kysymyksen ja hetken myyjä tyhjensi suutaan ja sain vastauksen.. ei kai vielä 30tkm ajettua tarvitse huoltaa.. hmm.. okei..

no katselin hintaa 59500e(vm 2009), ja kysyin että mikä on se hinta jonka haluat tästä suorassa ostossa.. taas sama ruljanssi herkut suussa.. toistettuani kysymyksen, sai ulostettua miettimättä että 58500e.. njaah.. sitten kysyin no pääsiskö heittämään pienen lenkin? myyjä siihen sitten melko selvästi tällä kertaa kerralla että nyt on vähän huono, kun on noita autoja edessä.. kaikella rehellisyydellä.. autoja oli kaksi edessä, ja ne olis ollu helppo vähän kääntää sivuun ja tällä preemiumilla olis päässy ulos.. Mutta sitten myyjä sanoi että tule parin tunnin päästä uudestaan niin saan noi autot vähän sivuun ja pääset lenkille..  (skula räjähti sisältäpäin)

just.. joo.. sanoin myyjälle että joo, kaiva ulos valmiiksi, mä lähden käymään kotona ja tulen sitten takaisin.. toivottavasti koira kaivoi luunsa ulos pask*sta.. vain kaivaakseen sen takaisin paska*n..

Se on varmaa, että jos palvelu on tuota luokkaa, niin tuohon liikkeeseen ei tarvitse astua enää koskaan.. ja toiseksi. tinkivaraa ei tuntunut olevan ollenkaan.. olisi nyt edes leikkinyt kiinnostunutta ja käynyt vaikka paskalla ensin, ja tullut sitten sanomaan se hinta, tuntuis edes siltä että se edes halusi selvittää mahdollista myyntihintaa..

Vastaavanlainen käytös ja mentaliteetti on tullut vastaan kuin seinä joka puolella.. Ilmeisesti se on niin ettei myynti kiinnosta.. Olen kyllä huomannut että tuon hintaluokan 50-70ke(2009->) "aikuisten oikeesti hyvin"-varusteltuja käytettyjä ei ihan älyttömästi ole myynnissä.. mutta silti.. eiköhän juuri noissa ole se kate kunnossa..

harmi, tai oikeastaan hyvä että se A5SB Sline ehti mennä tuolta muualta.. se oliskin ollu väärä valinta.. ei a-vakkaria.. mutta olisin varmaan lyönyt kättä päälle siitä autosta. ihan vain sen takia että auto tyydytti suurimmalta osalta, ja ennenkaikkea myyjä oli ylivertaisen manio.. harmi vaan ettei tällä myyjällä ole enää tarjota minulle mitään.. ellei sitten vaihdossa tule jotain..

Mutta tälläisiä terveisiä perceest tälläkertaa.. parempi onni nextime... tai sit ei.. viehän se focuskin..

ncatbs

OT: Oliko tämä auto kenties se minkä Skula kävi katsomassa http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/3145243, ainut auto minkä löysin missä hinta ja vm täsmää, kyseinen liike myy myös Marsut.

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: ncatbs - 02.09.10 - klo:14:33OT: Oliko tämä auto kenties se minkä Skula kävi katsomassa http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/3145243 ainut auto minkä löysin missä hinta ja vm täsmää, kyseinen liike myy myös Marsut.
Voi olla
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy