Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Wilburi

En tiedä meneekö oikean otsikon alle, mutta ylläpitäjät varmasti siirtävät tarvittaessa oikeaan osoitteeseen. Työkaveri on aina ollut BMW-mies vaikka tällä hetkellä hänellä ei BMW:tä alla olekaan. On kuitenkin omistanut vuosien varrella monta kyseisen merkin autoa ja aina vielä 6-sylinterisen bensavehkeen. Työhuoneen muistitaululla on aina BMW 3/5-sarjalaisen kuva, koska ihminenhän tarvitseen tavoitteita.  :D

No tänään oli käynyt hakemassa päiväksi koeajoon valkoisen BMW 320i sedanin ja tutustuttiin siihen kahvitunnin yhteydessä ja vaihdettiin mielipiteitä. Oltiin kaikista asioista keskustelemistamme asioista samaa mieltä. Valkoinen väri ei oikein ole paras väri BMW:hen, vaan siihen sopii paremmin musta tai sitten sininen. 3-sarjalainen vaatii ehdottomasti M Sport -paketin, on muuten jotenkin kesynnäköinen verrattuna Audiin. M Sport -paketti tekee autosta paljon tyylikkäämmän ja sen huomaa autosta paljon selvemmin kuin S Line -paketin Audissa. Auto vaatii myös isohkot vanteet, näyttää pienillä vanteilta melko "hassulta" (en nyt keksi parempaakaan sanaa tähän hätään). Muuten auto on kuulemma todella hyvä ajaa, mutta autossa ollut automaattivaihteisto ei kuulemma ole nykypäivän vaatimusten mukainen vaan esim. sport-moodissa auto kuulemma nykii kiihdyteltäessä eikä oikeaa vaihdetta tunnut löytyvät. Auto pitäisi siis ottaa ehdottomasti manuaalina. Ã,,änimaailma on myös melko vaatimaton verrattuna suoraan kuutoskoneeseen.

Itseäni harmittaa ettemme ehtineet koeajolle vaan oli pakko mennä jatkamaan töiden tekemistä (lue kirjoittamaan viestejä VAGareenalle).  :(

Pitänee käydä itsekin jossain välissä hakemassa koeajoon...tietysti manuaalina ja bensana.  ;D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 15.11.12 - klo:15:44
Muuten auto on kuulemma todella hyvä ajaa, mutta autossa ollut automaattivaihteisto ei kuulemma ole nykypäivän vaatimusten mukainen vaan esim. sport-moodissa auto kuulemma nykii kiihdyteltäessä eikä oikeaa vaihdetta tunnut löytyvät.

Itse en ole ikinä tuota 8-vaihteista omistanut, mutta koeajoilla siihen on tullut tutustuttua. Mun mielestä se sport-asento on hieno juurikin sen takia, että aktiivisella vaihtamisella se pitää kierrokset koko ajan hyvällä tehoalueella. Ã,,kkiseltään tuntuu hassulta, että joku valittaisi siitä ominaisuudesta, kun sehän se on koko sportin idea.

p.s. Sulla on kummallisia työkavereita, kun kaikki on aina sun kanssa samaa mieltä. Meillä tuntuu lähes kaikki olevan eri mieltä siitä, millainen kunnollisen auton pitäisi olla ;)

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 15.11.12 - klo:16:44
Itse en ole ikinä tuota 8-vaihteista omistanut, mutta koeajoilla siihen on tullut tutustuttua. Mun mielestä se sport-asento on hieno juurikin sen takia, että se aktiivisella vaihtamisella pitää kierrokset koko ajan hyvällä tehoalueella. Ã,,kkiseltään tuntuu hassulta, että joku valittaisi siitä ominaisuudesta, kun sehän se on koko sportin idea.

En pysty kommentoimaan, kun ei ole omakohtaista kokemusta tuosta laatikosta. BMW miehelle ei välttämättä kuitenkaan paras vaihtoehto? Toisni Markku J:n kommentti olisi mukavaa kuulla.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

automaattori

Wilburin mielestä manuaali on aina paras. Joskus voi ollakin, mutta pääsääntöisesti ei, sanon minä ;D
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Markku J

Wilburi: Bemun 8 -vaihteinen automaatti on poikkeuksetta saanut testeissä ylistystä. Minulla on ollut 2 sellaista. Ainoa moite, jonka sille annan, on aika sporttinen liikkeellelähtö ja vaihto kakkoselle. Sen jälkeen menee pehmeästi. Kolmoselle vaihdonkin toki vielä huomaa. Mutta hiukan vaikea tällä voi alkuun olla lähteä valoista ilman melko kiukkuista momentinmuuntimen lukitusta - kuin nostaisi kytkimen turhan äkäisesti. Harjoittelun jälkeen kaasun annostelun toki oppii. Salamannopeat vaihdot tämä tekee, jopa kick downilla 3 pykälää alaspäinkin. Tämän vaihtoajaksi on ilmoitettu 200 ms. Suosittelen lämpimästi.

Lainaus ZF:n nettisivulta:

Precise gear shifting

200 milliseconds is how long the 8HP 8-speed automatic transmission takes to carry out a gear shift - fast and smooth. Even a professional driver can't shift as fast as this. This gives gear shifting that impressively combines driving pleasure, efficiency, and maximum comfort. Direct gear jumps over two or more gears - including the extreme of shifting from eighth to second - are also possible. In conjunction with the intelligent adaptive shift strategies, this guarantees maximum agility and driving fun.

Apaju

Mielenkiintoisia eroja on Polo Gti:n hyvityshinnassa etelä-suomessa; tällä hetkellä ero parhaan ja huonoimman ero on 4 teur :D

Ja surkein tarjous tietty..... saa veikata
VW ID.3 Life

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 15.11.12 - klo:16:50
Wilburin mielestä manuaali on aina paras. Joskus voi ollakin, mutta pääsääntöisesti ei, sanon minä ;D
No näinhän asia on.  :D

Wilburi

Kiitos kommenteista Markku J:lle. Juuri tuota työkaveri moitti eli vaihteisto ei oikein sovellu peruskaupunki ajoon, koska lähdöissä vaihtaa liian ärhäkkäästi eikä ole sivistynyt. Kaupunkiajossa tuo siis korostuu. Sanoi tilaavansa ehdottomasti manuaalina, koska on mukavampi ja vielä halvempikin.

lq

Nyt mä en usko enää sanaakaan, mitä wiljo va...kirjottaa.  :o

Markku J

Tuohon äkkinäisyyteen tottuu omistajatasolla nopeasti. Silti tuo yllättää minutkin välillä, kun meidän kotoa lähtiessä on liikennevalot ylämäkeen. Ja siitä kun kylmällä vaihteistolla tarjoaa kaasua reilusti, niin aika sporttisesti mennään. Tämä kyllä sopii minulle oikein hyvin. Hieno vaihteisto, ehdottomasti.

MMV

Lainaus käyttäjältä: Apaju - 15.11.12 - klo:18:40
Mielenkiintoisia eroja on Polo Gti:n hyvityshinnassa etelä-suomessa; tällä hetkellä ero parhaan ja huonoimman ero on 4 teur :D

Ja surkein tarjous tietty..... saa veikata

Minulla on tällä hetkellä surkeimman ja parhaan tarjouksen erotus 5200 euroa ja ero on vielä kasvamaan päin... Laakkonen noudattaa perinteitä useamman liikkeen voimin tarjoamalla totaalisia pellehyvityksiä! Koskaan en ole autoa Laakkoselta pystynyt vaihtamaan ja en usko aivan heti näin käyvänkään. Ihmettelen, miten kukaan pääsee tolkulliseen kauppaa ko. liikkeessä.

pokkus

Tuon nykäyksen lähdössä itsekin huomasin 35i X5:n koeajolla, jossa oli tuo 8-vaihteinen automaatti. Liikkellelähtö ja vaihto kakkoselle on ne ongelmaisimmat. Muuten automaatti toimi todella nätisi ja rivakasti. Edgen 6-lovinen automaatti on toimii taas paljon pehmeämmin ja mukavammin, mutta häviää vaihtonopeudessa selkeästi. Leppoisaan perheautoajeluun Edgen automaatti mielestäni sopii paremmin. Sporttiseen autoon taas Bemun vaihteisto olisi parempi. Suorituskyky ja kulutus tuolla kahdella extravaihteella myös saadaan varmasti paremmaksi.

yrrah

Huomenna pitäisi mennä kokeilemaan 116iA tuolla 8-vaihteisella steptronicilla.
Ja jos on Audi paikalla, niin ajan uudestaan myös sen.
Toivottavasti molemmat löytyy nastarenkailla niin on helpompi arvioda meluisuutta.

Lisäksi mielessä kaihertaa A-mersu ja jos automaattina löytyy koeajoon niin kai tuokin pitää vielä uudestaan kokeilla.

On tämä raastavaa.  ;D
Mercedes-Benz C200 4Matic
Tulossa: Polo R-Line 1.5 Evo

JS83

Lainaus käyttäjältä: MMV - 15.11.12 - klo:19:58
Minulla on tällä hetkellä surkeimman ja parhaan tarjouksen erotus 5200 euroa ja ero on vielä kasvamaan päin... Laakkonen noudattaa perinteitä useamman liikkeen voimin tarjoamalla totaalisia pellehyvityksiä! Koskaan en ole autoa Laakkoselta pystynyt vaihtamaan ja en usko aivan heti näin käyvänkään. Ihmettelen, miten kukaan pääsee tolkulliseen kauppaa ko. liikkeessä.

Minä kun tilasin uutta Superbia suoralla kaupalla niin parhaimman ja huonoimman tarjouksen hinta ero oli 5100â,¬!!! Siis täysin samasta autosta samoilla varusteilla. Joten ei kannata suorallakaan kaupalla ostaa lähimmästä liikkeestä vaan muistakaa kysyä myös muualta!

a1jaa

Jos automaattivaihteistossa tavoitellaan mahdollisimman hyvää suorituskykyä, niin silloin vaihteet vaihtuvat nykäyksellä, kun moottorin inertiakin hyödynnetään kiihtyvyydeksi. Jos taas säästellään kytkimiä, niin silloin vaihdon ajaksi tehoja pudotetaan ja kiihtyvyyteen tulee notkahdus alaspäin. Jokatapauksessa nykäisy on täyskaasulla paaaljon pienempi kuin käsivaihteisella, jossa mennään vaihdon ajaksi hidastuvuuden puolelle. Vertailuparilla on sama kiihdytysaika 0-100 km/h, vaikka vaihde päällä manuaali kiihtyy hieman paremmin.
Kuvassa vertailu manuaalin ja automaatin täyskaasukiihdytyksestä. Automaatilla kiihdytys onnistuu aina kuskin taidoista riippumatta, manuaalilla liikkeellelähtö vaihtelee enemmän......

tuRboman

Oisko liikkeellelähdön ja kakkosella nykäisyn taustalla energian säästö. Nuo kun on juuri ne tilanteet joissa momentinmuunninlaatikot perinteisesti haaskaa tehoa (energiaa) hukkaan kun laatikko ei lukkiudu tarpeeksi nopeaan. Ja lukkiutumista säästellään juuri vaihdon miellyttävyyden nimissä.

Ja joo, BMW:n käyttämä uusi 8-lovinen on paras automaatti jota itse olen tähän mennessä testannut.
"All 4 The Driver"

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 15.11.12 - klo:21:12
Minä kun tilasin uutta Superbia suoralla kaupalla niin parhaimman ja huonoimman tarjouksen hinta ero oli 5100â,¬!!! Siis täysin samasta autosta samoilla varusteilla. Joten ei kannata suorallakaan kaupalla ostaa lähimmästä liikkeestä vaan muistakaa kysyä myös muualta!

Tällaisesta on mullakin kokemuksia. Ilman vaihtaria ostin Saab 9-3 farkun ja 300km:n säteellä tingittyjen tarjousten (paras vs huonoin) välinen ero oli lähes 4000â,¬. Mutta tuosta on jo vuosia. Sama juttu Subaruiden kanssa vaihtarin kera. Samat varusteet ja sama auto välirahoissa eroa 3000â,¬. Yhtään autoa en ole onnistunut ostamaan lähimmäisistä merkkiliikkeistä valitettavasti.
"All 4 The Driver"

Quality

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 15.11.12 - klo:21:12

On kuitenkin syytä muistaa, että yksi liike antaa tarjouspyyntöön tiukan hinnan, toinen vasta tinkimisen pohjan, kolmas tarjoaa kaupan päälle tukun etuja, kuten rengassettiä, lohkaria, edullista rahoitusta, jopa vakuutusta. Vaikkapa sähköpostitse pyydettyjä tarjouksia on siten mahdotonta verrata vedenpitävästi ennenkuin niistä jokainen on tingitty tappiin asti.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: a1jaa - 15.11.12 - klo:21:13
Jokatapauksessa nykäisy on täyskaasulla paaaljon pienempi kuin käsivaihteisella, jossa mennään vaihdon ajaksi hidastuvuuden puolelle.

Hyvällä automaatilla kyllä. Siis kun tarkkaillaan absoluuttista kiihtyvyyttä ja sen muutoksia ajan suhteen.

Mutta se mitä kuljettaja kokee, onkin eri asia. Kun ajaa manuaalilla, ei kuljettaja itse huomaa nykäyksiä, koska ne eivät tule mitenkään yllättäen, kun kuljettaja vaihtaa itse vaihdetta ja huolehtii itse kytkimen käytöstä. Automaatin vaihdot taas tulevat odottamatta ja siksi ne huomaa ja siksi ne saattavat häiritä.

Vähän sama asia kuin silmien räpsyttely -- ihminen räpäyttää silmiään muutaman sekunnin välein, eikä sitä edes ajaessaan tiedosta, saatika että se häiritsisi. Mutta mietipä, jos tuulilasi muuttuisi satunnaisesti muutamaksi millisekunniksi mustaksi...

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: yrrah - 15.11.12 - klo:21:03
Huomenna pitäisi mennä kokeilemaan 116iA tuolla 8-vaihteisella steptronicilla.
Ja jos on Audi paikalla, niin ajan uudestaan myös sen.
Toivottavasti molemmat löytyy nastarenkailla niin on helpompi arvioda meluisuutta.

Lisäksi mielessä kaihertaa A-mersu ja jos automaattina löytyy koeajoon niin kai tuokin pitää vielä uudestaan kokeilla.

On tämä raastavaa.  ;D

Mersun hinnasto on näiden hinnat alkaen mallien osalta laadittu jokin muu kuin kilpailukyky mielessä, sillä kummaa on olla tarjoamatta A 180:a premium busineksena.

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 15.11.12 - klo:21:25
Mutta se mitä kuljettaja kokee, onkin eri asia.

Tämä onkin tosi mielenkiintoinen juttu. Hyvällä CVT:llä ei tunne mitään vaihtoja ripeässä kiihdytyksessä

ja se tuntuukin alkuun vastenmieliseltä ja hitaalta vaikka kello (ja vänkäri) kertoisi vallan muuta.
"All 4 The Driver"

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 15.11.12 - klo:21:26
Mersun hinnasto on näiden hinnat alkaen mallien osalta laadittu jokin muu kuin kilpailukyky mielessä, sillä kummaa on olla tarjoamatta A 180:a premium busineksena.

Toisaalta Premium Business ei kyllä ihmeitä A-sarjaan tuo, hintaero normimalliin noin tonnin eli aika pähkinöitä.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 15.11.12 - klo:21:28
Tämä onkin tosi mielenkiintoinen juttu. Hyvällä CVT:llä ei tunne mitään vaihtoja ripeässä kiihdytyksessä ja se tuntuukin alkuun vastenmieliseltä ja hitaalta vaikka kello (ja vänkäri) kertoisi vallan muuta.

Näinhän se menee. Ihmisen aivot ovat kumma kapistus.

JS83

Lainaus käyttäjältä: Quality - 15.11.12 - klo:21:25
On kuitenkin syytä muistaa, että yksi liike antaa tarjouspyyntöön tiukan hinnan, toinen vasta tinkimisen pohjan, kolmas tarjoaa kaupan päälle tukun etuja, kuten rengassettiä, lohkaria, edullista rahoitusta, jopa vakuutusta. Vaikkapa sähköpostitse pyydettyjä tarjouksia on siten mahdotonta verrata vedenpitävästi ennenkuin niistä jokainen on tingitty tappiin asti.

Totta tuokin. Itse pyysin tarjouksen haluamillani varusteilla + talvirenkaat ja vanteet + lohkolämppäri sisähaaroituksella + kestovaha. Liike mikä lupasi myydä auton halvimmalla antoi myös ylivoimaisesti parhaimman rahoituksen (2,9 todellinen vuosikorko) Tämän tarjouksen kun sain niin kävin vielä muut liikkeet läpi ja eivät pystyneet tulla vastaan. Auton ostin tämän vuoden maaliskuussa.

Nyt kun ostimme perheen siviiliautoksi Fabian niin tarjousta en viitsinyt kysyä kuin paikallisesta ja liikkeestä mistä ostin superbin. Tarjouksessa ei ollut juurikaan eroa kun molemmissa jo tiesivät kuinka kova tämä herra on tinkimään  ;D Lähempää ostin Fabian hyvään hintaan  ;)

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 15.11.12 - klo:21:25
Hyvällä automaatilla kyllä. Siis kun tarkkaillaan absoluuttista kiihtyvyyttä ja sen muutoksia ajan suhteen.

Mutta se mitä kuljettaja kokee, onkin eri asia. Kun ajaa manuaalilla, ei kuljettaja itse huomaa nykäyksiä, koska ne eivät tule mitenkään yllättäen, kun kuljettaja vaihtaa itse vaihdetta ja huolehtii itse kytkimen käytöstä. Automaatin vaihdot taas tulevat odottamatta ja siksi ne huomaa ja siksi ne saattavat häiritä.

Vähän sama asia kuin silmien räpsyttely -- ihminen räpäyttää silmiään muutaman sekunnin välein, eikä sitä edes ajaessaan tiedosta, saatika että se häiritsisi. Mutta mietipä, jos tuulilasi muuttuisi satunnaisesti muutamaksi millisekunniksi mustaksi...
Tämä oli todella hyvin sanottua ja olen täsmälleen samaa mieltä. En todellakaan kiistä etteikö automaatti olisi helpompi ajaa tai nopeampi täyskaasukiihdytyksessä, mutta se on minusta huomattavasti epämukavampi, koska ainakin kaikki koeajamani laatikot vaihtavat enemmän tai vähemmän miten sattuu. Ainoa automaatti, missä tuota ongelmaa en ole kohdannut on ollut Toyota Priuksessa, mutta siinähän ei oikeastaan vaihteita taida ollakaan?

jusape

Minusta yksi raivostuttava nykyautomaattien ominaisuus ainakin 2-litraisten dieselkoneiden kanssa sekä Audilla (S tronic) että Bemarilla (ZF 8-vaihteinen) on isoimman vaihteen kytkeytyminen aivan liian aikaisin. Meno on jurnuttavaa ja resonoi koko autoon. Vastikään kun ajoin A4 Allroadia S tronicilla, niin ei kyllä herättänyt omistamisen halua. Onneksi kuminauhavaihteistolla ei ole tällaisia huolia :)

a1jaa

Ihminen aistii kiihtyvyyden muutoksen paremmin kuin kiihtyvyyden.
Paikallaan ollessakin kiihdytetään koko ajan kattoa kohti nopeammin kuin autossa tuskin koskaan, mutta ei tunnu missään.
Manuaalien sporttisuus perustuukin kytkimellä tehtäviin nykäyksiin vaihdetta vaihdettaessa ;-)
Manuaalin ja automaatin nykäyksien eroista ei pidä kysyä kuskeilta vaan matkustajilta.

Quality

Lainaus käyttäjältä: jusape - 15.11.12 - klo:21:39
Minusta yksi raivostuttava nykyautomaattien ominaisuus ainakin 2-litraisten dieselkoneiden kanssa sekä Audilla (S tronic) että Bemarilla (ZF 8-vaihteinen) on isoimman vaihteen kytkeytyminen aivan liian aikaisin. Meno on jurnuttavaa ja resonoi koko autoon. Vastikään kun ajoin A4 Allroadia S tronicilla, niin ei kyllä herättänyt omistamisen halua. Onneksi kuminauhavaihteistolla ei ole tällaisia huolia :)

Kylläpä vaan A4 1.8Tssä multitronic käytti moottoria jatkuvasti alikierroksilla, hyvin tavanomaisesti jurnutukseen asti. Se oli ajoittain todella ärsyttävää. Edes muuten niin mieluisilla rattiläpysköillä ei asiaan saanut kunnon korjausta, automatiikka kun sivuutti läpysköillä tehdyn nopeusaluevalinnan varsin nopeasti ja siirtyi käyttämään esiohjelmoitua kierrosaluetta - yleensä siinä 1200-1500 rpm.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 15.11.12 - klo:21:28
Hyvällä CVT:llä ei tunne mitään vaihtoja ripeässä kiihdytyksessä ja se tuntuukin alkuun vastenmieliseltä ja hitaalta vaikka kello (ja vänkäri) kertoisi vallan muuta.

Tämä on kyllä ihan totta. Esimerkiksi Multitronic on juuri tällainen. Tuntuu kuin mitään ei tapahtuisi, mutta kellon mukaan kuitenkin tapahtuu siinä missä muillakin. Koomisinta on se, että Multillakin voi ajaa siten että kiihtyvyyttä tuntuu olevan enemmän, eli Sportilla kiinteillä välityksillä, mutta kun aletaan kellottamaan, niin se Sport-asento onkin muutaman kymmenyksen hitaampi!

Vähän sama kun vertaa vaikka etuvetoista TDI:tä nelikkoon isolla bensavaparilla. Tuo TDI tuntuu ripeämmältä, kun se on rauhaton, vetelee hiukan, turbo potkii välillä enemmän ja välillä vähemmän, kun taas tuo nelikko kiihtyy täysi vakaasti ja suorastaan tylsän rauhallisesti, mutta kellosta katsottuna luonnollisesti todella paljon ripeämmin.

Ja sama kronologia pätee automaatiin ja manuaaliin. Kuljettaja osaa ennakoida manuaalin vaihdot ja ei niitä oikeastaan noteeraa. Mutta repsikalle ne manuaalivaihdot ovat monesti huomattavasti isompia nykäyksiä ja nuukahduksia, kuin automaatin kyydissä ollessa.

EDIT: a1jaa olikin aivan samalla asialla kuin minä ;)

jusape

Lainaus käyttäjältä: Quality - 15.11.12 - klo:21:44
Kylläpä vaan A4 1.8Tssä multitronic käytti moottoria jatkuvasti alikierroksilla, hyvin tavanomaisesti jurnutukseen asti. Se oli ajoittain todella ärsyttävää. Edes muuten niin mieluisilla rattiläpysköillä ei asiaan saanut kunnon korjausta, automatiikka kun sivuutti läpysköillä tehdyn nopeusaluevalinnan varsin nopeasti ja siirtyi käyttämään esiohjelmoitua kierrosaluetta - yleensä siinä 1200-1500 rpm.

Tätä ei esiinny itselläni, vaikka tosiaan alhaisilla kierroksilla mennään. S tronicilla jurina häiritsi tosissaan, siinä lisäksi oli tietyllä nopeusalueella jatkua arvonta päällä 6.- ja 7. vaihteen kesken.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy