Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

jusape

Tuo Urlaubin kertoma menee joillakin myös toisin päin; tuttavillani 250m2 kivitalo esikaupungissa, pitkät työmatkat ja perhe kärvistelee yhdellä autolla kun ei viitsi toista laittaa, kallista kuulemma. Onko 250m2 tarpeen 3h perheelle..

Ja tosiaan, täällä kirjoittelee porukkaa johtajista opiskelijoihin niin toden totta tarpeet ja varat on erilaisia. Mutta jokainen varojensa mukaan.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: jusape - 19.08.12 - klo:12:42
Tuo Urlaubin kertoma menee joillakin myös toisin päin; tuttavillani 250m2 kivitalo esikaupungissa, pitkät työmatkat ja perhe kärvistelee yhdellä autolla kun ei viitsi toista laittaa, kallista kuulemma. Onko 250m2 tarpeen 3h perheelle..

Ja tosiaan, täällä kirjoittelee porukkaa johtajista opiskelijoihin niin toden totta tarpeet ja varat on erilaisia. Mutta jokainen varojensa mukaan.

Mielenkiintoinen keskustelu meneillään. Hiukan kadehtien luin tuosta ylempää hyvinkin pieniksi jääneitä vuosittaisia ja auton pitoajan kuluja. Itselläni on viime aikoina - näppituntumalta - kulunut pelkkään arvon alenemiseen 4 - 5 tuhatta per vuosi. Pidän tuota suurena summana, kun vuosittainen ajosuorite jää alle 25 tkm tason. Kun pariin viime vuosikymmenen aikaiseen kulkineeseen on varsinaisen arvon aleneman lisäksi liittynyt melkoisen korkeita huolto- ja korjauskustannuksia, on tässä täytynyt pohdiskella millaisella kulkupelillä matka tulisi jatkossa taittumaan. Jos olisin kaupparatsu ja istuisin päivät pitkät autossa, kannattaisi tuohon varmaankin investoida enemmän. Nyt on vaikeaa perustella edes itselleen miksi lyhyeen työmatkaan ja auton seisottamiseen työpaikan parkkipaikalla kannattaisi laittaa suhteettomasti rahaa kiinni. Kuitenkin sitä on halunnut ainakin viime vuosina mukavan ja varustellun auton alleen - liekö sitten viikonloppujen mökkimatkoja varten vai mitä. Jokin hinnat alkaen -Avensis epäilemättä täyttäisi liikkumisen tarpeen mainiosti.

skriko

Tässä ajansaatossa olen huomannut, että parhaat kaupat tekee suurten yritysten kanssa. Harvoin saat pikkuliikkeestä halvalla mitään, koska he elävät ja elättävät perheensä autojen myynnillä. Jos taas ostat lasipalatseista ja sinulla on vähänkin suhteita ja olet paikallla oikeaan aikaan ja osaat tehdä kylmästi tarjouksen, voit saada auton tosi halvalla.  Tietysti jos suostut maksamaan lasipalatsien rakennuslainakustannuksia niin se on eriasia. Asiakkaathan ne maksaa. Autokaupan päättäminen oikealla aikaa on tärkein asia. Myyjä kyllä huomaa kuume asteen ja rokottaa siitä. Ne jotka haluavat ajaa aina uudella mallilla häviävät eniten.

BeeKasi

Minun ei pitäisi tähän ketjuun poustailla mitään. En ole vaihtamassa autoa. Enhän. Tukekaa kiitos...
B8 3.0 TDIq S-Tronic -10 // C5 2.4 kuminauhaAvant-02

exari

Lainaus käyttäjältä: BeeKasi - 19.08.12 - klo:21:03
Minun ei pitäisi tähän ketjuun poustailla mitään. En ole vaihtamassa autoa. Enhän. Tukekaa kiitos...

Höh,olet heikko--työnnämme alamäkeen lisää vauhtia ;)

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: HuG0 - 19.08.12 - klo:11:13
Jokainen toimii ja tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta itse sen sijaan että kuluttaisin autoon >5kâ,¬/vuosi, käytän näitä autokuluista säästyneitä rahoja johonkin muuhun turhuuteen oikein mielelläni.  :)

Paitsi että se arvonalenema ei näy varallisuudessa mitenkään ennen auton myyntiä. ;) Hyvin tuo arvonalenema kyllä hillitsee vaihtohaluja, ainakin meillä osarikalleilla.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

iluvilu

Lainaus käyttäjältä: Quality - 18.08.12 - klo:22:06
Yhtä kiinnostavaa on "kisa" toisinpäin: Kuka on selvinnyt vähimmillä autonvaihdoilla 2000-luvulla?

Oma saldo 2 uutta, 1 käytetty. Sekä tietysti se, jolla siirryttiin uudelle vuosituhannelle ;). Tästähän voisikin pistää äänestyksen erikseen.

Toistaiseksi ainoa osui 2007 jolloin realisoitui arvonalenema n. 6 c/km (450 tkm, 28000 e), tuo lukema nousee reippaasti kun seuraava vaihto tulee..
Audi A6 Avant TDI 150 kW quattro S-tronic business

skriko

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 20.08.12 - klo:00:21
Hyvin tuo arvonalenema kyllä hillitsee vaihtohaluja, ainakin meillä osarikalleilla.

Itse olen aivan eri mieltä tuosta. Olen ostanut 80% käyttöautoistani tililtäni nostamillani itse tienatuilla rahoilla, ja maksanut auton siis välittömästi käteisellä, se riipaisee.
Kun taas ne 4 osamaksulla (esim. nykyinen Scirocco, viimeksi Toyota Celica 4WD turbo vuonna 1991 ) ostamaani autoa ovat olleet paljon helpompia ostoja  Vetää vaan nimen paperiin, eikä tarvitse luovuttaa sitä kovalla työllä ja tuskalla tehtyä setelinippua. Aina sen kuukausimaksun sitten jostain tinkii ja auto tulee maksettua ettei huomaakaaan.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.08.12 - klo:14:44
Itse olen aivan eri mieltä tuosta. Olen ostanut 80% käyttöautoistani tililtäni nostamillani itse tienatuilla rahoilla, ja maksanut auton siis välittömästi käteisellä, se riipaisee.
Kun taas ne 4 osamaksulla (esim. nykyinen Scirocco, viimeksi Toyota Celica 4WD turbo vuonna 1991 ) ostamaani autoa ovat olleet paljon helpompia ostoja  Vetää vaan nimen paperiin, eikä tarvitse luovuttaa sitä kovalla työllä ja tuskalla tehtyä setelinippua. Aina sen kuukausimaksun sitten jostain tinkii ja auto tulee maksettua ettei huomaakaaan.

Juu, tässä on kyllä näkökulmakohtaisia eroja. Osamaksulla on tietysti helppo ostaa autoa toisen perään, kun kuukausimaksut eivät välttämättä nouse lainkaan, vaan voivat jopa laskea. Viimeinen maksupäivä vain siirtyy samalla hamaan tulevaisuuteen ja se hillitsee omalla kohdallani vaihtohaluja. Jos en haluaisi pidentää maksuaikaa, pitäisi minun vaihtaa kaikin puolin halvempaan autoon. Tinkimällä ja tuurilla voisi tietty löytää hyvän diilin, jos tosissaan haluaisi vaihtaa.

On tässä toki mielessä käynyt sellainenkin, että vaihtaisin tuon Sciroccon vaikka Volkswagen up!:iin ja alkaisin sitten säästämään sitä "unelmien autoa" varten. Ongelma on siinä, että Scirocco on sellainen. Kaipaa vain lisää tehoa ja paremman (manuaali)vaihteiston. :D
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Male80

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.08.12 - klo:14:44

Ja oston jälkeen olet taas tallettanut sitä osamaksua tilille kerran kuussa, jotta saat taas aikanaan seuraavan auton ostettua. Ilman korkoa paaset kuitenkin karvan pienemmällä kuukausierällä, joten kumpaa se nyt sitten enemmän kirpaisee ;)
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 20.08.12 - klo:15:13
Ja oston jälkeen olet taas tallettanut sitä osamaksua tilille kerran kuussa, jotta saat taas aikanaan seuraavan auton ostettua. Ilman korkoa paaset kuitenkin karvan pienemmällä kuukausierällä, joten kumpaa se nyt sitten enemmän kirpaisee ;)

Tuossa (lihavoitu kohta) saattaa mennä ainakin nykyisellä korkotasolla pieleen, kun se tilille säästäminen on kalliimpaa kuin lainan ottaminen. Ainakin jos alkuhetkellä (ensimmäisen auton osto) ei ole varaa laittaa koko kauppahintaa riihikuivana pöytään. Siinä kun pari vuotta säästät niin rahan arvo on laskenut ja kauppatavaran (eli sen auton) hinta noussut. ;)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 20.08.12 - klo:15:23
Tuossa (lihavoitu kohta) saattaa mennä ainakin nykyisellä korkotasolla pieleen, kun se tilille säästäminen on kalliimpaa kuin lainan ottaminen.

Minua jaksaa aina hämmästyttää nämä kommentit. Tällä foorumilla tuntuu jokaisella olevan pankinjohtaja todella läheinen sukulainen, kun kaikki tuntuvat saavat jotain aivan poskettoman alhaisia kokonaiskorkojaan autolainoilleen. Kesälomalla luinkin Taloussanomien artikkelin juuri tästä aiheesta.

On se kummallista, että tilastojen mukaan keskimääräinen autolainan kokonaiskorko on 8,5 prossaa, mutta tällä foorumilla kaikki ostavat autonsa inflaatiota pienemmällä kokonaiskorolla ;)

Mikko

Pankista saatavan kulutusluoton osalta tuo varmaan pitääkin ihan hyvin paikkansa tuo 8,5 %. Sitä minullekin sieltä tarjottiin. Ainakin vielä vuosi sitten melkeinpä merkiltä kuin merkiltä löytyi rahoitusvaihtoehto, jossa kokonaiskorko jäi kolmen prosentin luokkaan. Se on aika lähellä inflaatiotahtia. Nyt ei ole ihan viimeisintä tilannetta tullut seurattua kun ei itsellä eikä lähipiirissä kenelläkään ole autonvaihto päällä.

Tähänhän sopisi hyvin se "on tyhmää maksaa liikaa". Suomalainenhan ei koskaan tingi, joten miksi tinkisi autolainasta, se kun haetaan aina sieltä tutun pankin konttorilta listahinnalla. Tai sitten otetaan se autoliikkeen ensimmäinen tarjous, siitä rahoituksestakin voi tinkiä.

Niin ja piti se vielä sanoa viitaten tuohon Talsan juttuun, että aika harvalla on mahdollisuus vakuudelliseen kulutusluottoon kun auto ei vakuudeksi yleesä kelpaa ja se muu omaisuus eli kämppä on kiinnitetty asuntolainaan.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 20.08.12 - klo:15:47
Niin ja piti se vielä sanoa viitaten tuohon Talsan juttuun, että aika harvalla on mahdollisuus vakuudelliseen kulutusluottoon kun auto ei vakuudeksi yleesä kelpaa ja se muu omaisuus eli kämppä on kiinnitetty asuntolainaan.

Höpönlöpö. Eihän valtaosa velallisista ole ottanut asuntolainaansa viime viikolla.

Enemmistö asuntovelallisista on jo lyhentänyt rutkasti asuntolainaansa ja samaan tahtiin vapautuu vakuuksia. Tätä pankkineidit eivät aktiivisesti kerro, jos olettavat asiakkaan olevan uunotettavissa kalliin kulutusluoton ottajaksi.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 20.08.12 - klo:15:23

Näinhän se menee, jos sitä autoa säästää sen tuolla edellä kirjoitetun kuukausimaksun verran pankkiin. Tämä ei liity Mikon kirjoitukseen, mutta kyllä osamaksulla ostaminen on järkevämpää jos on se autonhankintaraha itsellä, koska sen voi sijoittaa niin, että sillä sijoituksella maksaa ne auton osamaksut.
Tietysti jos sitä rahaa ei kertakaikkiaan ole, niin silloin ainoa vaihtoehto on osamaksu tai pankkilaina. Sekin on hyvä vaihtoehto jos haluaa vähän kalliimman auton. Se raha tulee kuitenkin säästettyä jostain, harvoin sitä rahaa bussilla kukjijoilla sinne pankkiin osamaksun verran säästetyksi tulee.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 20.08.12 - klo:15:47
Pankista saatavan kulutusluoton osalta tuo varmaan pitääkin ihan hyvin paikkansa tuo 8,5 %.

Artikkelissa on kyse juurikin autoliikkeiden myöntämistä autolainoista. Pankkien myöntämiä lainoja siinä oli mukana lainkaan.

Oletteko muuten yleensä tinganneet auton hinnan ensin kohdalleen ja vasta sitten alkaneet keskustella maksutavasta? Vaikuttaako maksutapa alennuksen määrään?

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 20.08.12 - klo:16:01
Oletteko muuten yleensä tinganneet auton hinnan ensin kohdalleen ja vasta sitten alkaneet keskustella maksutavasta? Vaikuttaako maksutapa alennuksen määrään?

Vajaa pari vuotta sitten ostin tuon Sciroccon viiden vuoden maksuajalla, käsiraha 20% ja viimeinen erä 30%. Se oli oma ehdotukseni. Myyjän soittaessa, että auto on noudettavissa, sanoi että käsiraha on 30% ja viimeinen erä 20%. Sanoin, että oli sovittu muuta ja kauppaa ei tehdä ellei pysytä sopimuksessa. Soittivat ( ehkä ) rahoitusyhtiöön ja sanoivat, että asia on kunnossa.
Korkoa pyysivät ensin 5,95% ja tein tarjouksen autosta ja korosta 3,95%, suostuivat.
Auton saa useimmiten halvemmalla jos korko on suurempi, sillä autoliike saa osan korosta itselleen. Taas pienemmistä liikkeistä voi auton saada joskus käteisellä paljon halvemmalla jos heidän rahoituslimiittinsä on täynnä. Suurille liikkeille käteisostaja on taloudellisesti huonoin ostaja.

TeBsu

Huoh, eiköhän tuo yhen herran prosentit ja alennukset ole tiedossa jo. Tuntuu et aina tulee et pösöstä saa alennusta sen verran, nykyisestä sain sen verran.. Ei millään pahalla, mut hiukan ärsyttää jo lukea moneen kertaan mainitut jutut..  ::)
lord of the rings

765turbo

LainaaEnemmistö asuntovelallisista on jo lyhentänyt rutkasti asuntolainaansa ja samaan tahtiin vapautuu vakuuksia. Tätä pankkineidit eivät aktiivisesti kerro, jos olettavat asiakkaan olevan uunotettavissa kalliin kulutusluoton ottajaksi.

Juuri niin ja kannattaa varoa sitä pankkineitiä ettei uunota ja pitää osata vaatia kohtuu korko, jos meinaa et omat vakuudet riittää. Vakuudellinen kulutusluotto tuli otettua loman alussa ja kokonaiskoroksi tuli 1,43%.

Muutettu lainaus lainaukseksi. -Quality-

skriko

Lainaus käyttäjältä: JoJio - 20.08.12 - klo:16:29
hiukan ärsyttää jo lukea moneen kertaan mainitut jutut..  ::)

Taitaa sinua ärsyttää ihan muut asiat, vai pitääkö vaimosi pyssyä ohimollasi ja pakottaa lukemaan kirjoituksiani. Elämä on valintoja täynnä... joillekkin.

skriko

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 20.08.12 - klo:16:31

Juuri niin ja kannattaa varoa sitä pankkineitiä ettei uunota ja pitää osata vaatia kohtuu korko, jos meinaa et omat vakuudet riittää. Vakuudellinen kulutusluotto tuli otettua loman alussa ja kokonaiskoroksi tuli 1,43%.

Kyllä oli sopiva korko. Nordeasta tarjosivat lainaa 0,7+euribor 3kk=1,025.

TeBsu

Onneks ei oo pitämässä  ;D Mut kummiski, eiköhän noi prosentit oo tullu jo selviks  ;)
lord of the rings

Quality

Itse olen saanut runsaasti objektiivistakin tietoa skrikon avoimesti kertomista rahoitus- ja autokauppakuvioista. On suuri rikkaus, että täällä on tuollaisia asiantuntijoita. Ja bytheway, eihän tuossa aiemmassa postauksessa korko ollut edes edullinen ;).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 20.08.12 - klo:16:01
Vaikuttaako maksutapa alennuksen määrään?

Ainakin täällä Jenkeissä maksutapa vaikuttaa auton hintaan monesti suoraan ja se ilmoitetaan jopa selkeänä könttäalennuksena auton hinnassa. Aika monesti autoliikkeet jopa haluavat tyrkyttää omien lähipankkien lainoituksia sillä verukkeella, että saavat varmasti siitä oman pienen siivun itselleen... ::) Auton valmistajat tosin tekevät hommasta hiukan mutkikkaamman tarjoamalla omia rahoitusratkaisujaan.

Esimerkkinä oman Edgen oston yhteydessä pelin nimi oli hyvin selvä. Ottamalla Fordin rahoituksen sain valita kahdesta eri vaihtoehdosta. Ensimmäinen oli 1000 dollaria pois auton ostohinnasta, minkä itse valitsin. Lainan korko tässä tapauksessa oli aika suuri. Toinen vaihtoehto oli auto ilman alennusta, mutta lainalleen sai  huomattavasti pienemmän koron. Hyvillä luottotiedoilla olisi ollut mahdollisuus jopa todelliseen 0-koron lainaan. Itsellä ei luottotiedot tässä kohdannut lainanantajan haluja... ;)

Itse otin siis 1000$:n alennuksen ja näin reilun puolen vuoden jälkeen lainan kokonaiskulut ovat jääneet noin 400 dollariin. Täällä Floridassa kun on laki, että kaikkia lainoja saa lyhentää ennenaikaisesti niin paljon kuin haluaa ilman mitään kuluja. Nyt lainaa on jäljellä aivan pieni määrä joka ei paljoa korkokuluja tuota. Tarkoitus on pitää lainaa vuoden verran parantaakseni omaa luottohistoriaa. Tämän jälkeen  pitäisi maksan lainan pois. Omien laskelmien mukaan lopulliset lainakulut jää noin 500 dollariin, jolloinka lainaa ottamalla nettosin noin 500 dollaria :)

Peltzi

Menny vähän BS:sän puolelle tämä topic kun rahoituksista vaan puhutaan... :-*

skriko

Lainaus käyttäjältä: Quality - 20.08.12 - klo:17:32
Itse olen saanut runsaasti objektiivistakin tietoa skrikon avoimesti kertomista rahoitus- ja autokauppakuvioista. On suuri rikkaus, että täällä on tuollaisia asiantuntijoita. Ja bytheway, eihän tuossa aiemmassa postauksessa korko ollut edes edullinen ;).

Kiitos Quality myönteisestä palautteesta. Ei minunkaan mielestäni korko ollut edullinen, mutta pakko oli saada auto ;).

Peltzi rahoituskeskustelu on monelle suuri osa autonvaihtopohdiskelusta.

chr

Kävin tänään tutkimassa bemarin X1 faceliftiä. Yllättävän hauskan oloinen auto ja nyt olisi se automaatti kaupan päälle -kampanja... Onko kokemuksia näistä?

skriko

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 21.08.12 - klo:02:30
EI. Vaan se on niin kuin Skriko sanoo. Päivästä ja hetkestä riippuen. Maailma on jännä paikka.

Jos minä olisin yhtä viisas niin minulla olisi uusi Aston Martin tai Ferrari. Ihmettelen, kuinka tuollainen talentti ajaa mopo-Sciroccolla, sille on varmasti hyvä syy. Kaiken tietävänä luulisi saavan Fefenkin puoleen hintaan. Ja huollot ilmaiseksi. Pelkkiä pennosia kun ottaa huomioon sen, millainen kyky on kyseessä.

En ole tuuliviiri, taas täytyy sanoa, niinkuin joku muu tällä palstalla. Niinkuin tuolla jo aikaisemmin jälleen kirjoitin, kun kaverit arvostelevat autonvaihtojani mainitsen, että olisin voinut ostaa minkä tahansa auton, mutta halusin vain tämän. Olet Cyclig Stig oikeassa, voisin huomenna tilata Aston Martinin tai Ferrarin, käteistä minulla ei ole niin paljon, siihen täytyisi jo myydä omaisuuttani, joka makaa tuottamattomana. En vaan satu haluamaan Aston martinia, enkä ferraria, koska ne ovat mielestäni rumia ja epäkäytännöllisiä autoja minun tarpeeseeni. Scirocco taas on kaunis muotoilultaan ja hyvä ajoltaan ja mopo-Roccokin oli minulla koeajossa ,mutta siitä puuttu sitä jotain. Katsos täälläpäin sanotaan 122 heppaista moporoccocsi. Muuten, en saisi sitä ferraria puoleen hintaan ja sen huolloista ei ole kokemusta. Ja tosiaan, jos olisit yhtä viisas kuin minä, et pissisikään relluun päin.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.08.12 - klo:15:14
Ja tosiaan, jos olisit yhtä viisas kuin minä, et pissisikään relluun päin.
Onneksi en ole. :D

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 21.08.12 - klo:15:49
No nyt on taas kerrattu tälle päivälle kaikki olennainen varallisuudesta. On tämä mainio palsta, olette keksineet ikiliikkujan.  ;D
;D Viihdepuoli on täällä kyllä edelleen taattua tavaraa. Taso ei ole tippunut ollenkaan puolessa vuodessa jonka olin täältä pois.
Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Cirrus White

M1kke

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.08.12 - klo:15:14
Ja tosiaan, jos olisit yhtä viisas kuin minä, et pissisikään relluun päin.

Jos tällä viittaat jälleenmyyntiarvoon niin rohkenen olla eri mieltä, ainakin jos verrokkina on Scirocco.

Tuota RS Méganea lähinnä oleva Rocco on 2.0 TSI DSG joka vastaavalla varustelulla maksanee n. 43-45kâ,¬ (toki Rocco tulee automaatilla, jos sitä pitää plussana). Molempia malleja on melko vähän kaupan, mutta vuoden vanhoina niiden hintapyynnit ovat hyvin lähellä toisiaan hankintahintaan suhteutettuna. Scirocco oli yksi vaihtoehdoistani edellisen harkinnan yhteydessä ja mitä seurailin 2.0 TSI mallien hintoja niin pudotus vastasi melko paljon edellisen RS Relluni kehitystä.

Tällä hetkellä Nettiautossa on edellisen korimallin RS:t hintahaarukalla 13900 - 19900, vm. 2005-2006. Vastaavan ikäiset GTI Golffit maksavat 14200-19900. Molemmat autot ovat olleet suunnilleen samanhintaisia uutena. RS-mallit tuntuvat pitävän hintansa paremmin kuin normirellut.

Jos viittasit tekniseen kestävyyteen niin olen ajanut parilla eri RS:llä n. 150 tkm ilman isompia murheita (alle 500â,¬ kaikkiin korjauksiin) eikä ulkomaalaisilta foorumeiltakaan ole tarttunut mitään erityisen hälyttävää. Manuaaliaskin ja tuon moottorin yhdistelmän pitäisi olla kestävää tekoa.

Cyclic Stig, kannattaa muuten tutustua http://www.meganesport.net/ sivuston foorumiin, briteillä noita autoja on melkoisesti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy