Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

skriko

Kait niitä omia autoja on ollut kymmeniä 2000 luvulla, mutta omassa käytössä olevia 5.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 18.08.12 - klo:20:51
Foorumin ennätys 13 omaa uutta 2000-luvulla?

Markku J:llä vosii olla tähän kommentoitavaa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Markku J

Pitää alkaa laskea. Jää huomiseen, kun just lomareissusta palattua järki ei juokse. Tai vielä hitaammin, kuin tavallista.

Zaasa

Quality

Yhtä kiinnostavaa on "kisa" toisinpäin: Kuka on selvinnyt vähimmillä autonvaihdoilla 2000-luvulla?

Oma saldo 2 uutta, 1 käytetty. Sekä tietysti se, jolla siirryttiin uudelle vuosituhannelle ;). Tästähän voisikin pistää äänestyksen erikseen.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Quality - 18.08.12 - klo:22:06
Yhtä kiinnostavaa on "kisa" toisinpäin: Kuka on selvinnyt vähimmillä autonvaihdoilla 2000-luvulla?

Oma saldo 2 uutta, 1 käytetty. Sekä tietysti se, jolla siirryttiin uudelle vuosituhannelle ;). Tästähän voisikin pistää äänestyksen erikseen.

Eräs tuttava osti juuri ennen veromuutosta eka auton tälle vuosituhannelle, edellinen oli uutena hankittu -98 E mersu ja vaihtoi uuteen farkku eemeliin. Edellisen mittarissa oli 250tkm, ei ollu tarvinnut isommin kaupata kun möi sen suoraan pois :D
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Paha71

Lainaus käyttäjältä: Quality - 18.08.12 - klo:22:06Sekä tietysti se, jolla siirryttiin uudelle vuosituhannelle.

Niin joo, tietysti.  ;D Sehän tarkoittaa, että kymmenes kikkare alla tällä vuosituhannella.  ::)
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

wtf

Ja lisätkää vielä kyselyyn arvio siitä paljonko rahaa on mennyt autojen vaihdoissa. Se kiinnostaa meitä köyhiä.  :)
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: wtf - 18.08.12 - klo:22:50
Ja lisätkää vielä kyselyyn arvio siitä paljonko rahaa on mennyt autojen vaihdoissa. Se kiinnostaa meitä köyhiä.  :)
Itse poltan omiani,summa ei muille kuulu.Köyhä olen, pankkitukia en tarvitse :)

jkvi

LainaaJa lisätkää vielä kyselyyn arvio siitä paljonko rahaa on mennyt autojen vaihdoissa. Se kiinnostaa meitä köyhiä. 
Liian paljon ;)
CRDi & Collection

Skula

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 18.08.12 - klo:22:56
Köyhä olen, pankkitukia en tarvitse :)

Köyhä? Valehtelet, ihan kuin "Naisten huoneessa" mainituissa kalajutuissa ::)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 18.08.12 - klo:22:56
Itse poltan omiani,summa ei muille kuulu.Köyhä olen, pankkitukia en tarvitse :)

Oho, tämän vuoden RS Ocu, onnittelut!

Kuinkahan niitä on mahtanut mennä tänä vuonna... tuntuu ainakin, että kuumimmillaan räsä-kauppa oli joskus -08 tienoilla, eikä fl-malleja näe tienpäällä yhtälaisesti kuin pre-fl -mallia.

Latexi

2000-luvulla neljä uutta autoa. Viimeisin vaihto n. 1kk sitten.
Latexi

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: skula - 18.08.12 - klo:23:11
Köyhä? Valehtelet, ihan kuin "Naisten huoneessa" mainituissa kalajutuissa ::)
Kalajutuista en tiedä koska kalastus rajoittuu mato-ongintaan  :)
Itse tiedät kuin minäkin mistä naiset tykkää ;D

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 18.08.12 - klo:23:27
Oho, tämän vuoden RS Ocu, onnittelut!
Kaikki Skodisitit ovat köyhiä ja "vasureita",onhan se tälläkin foorumilla usein kerrottu.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 18.08.12 - klo:23:49
Kaikki Skodisitit ovat köyhiä ja "vasureita",onhan se tälläkin foorumilla usein kerrottu.
Milloinkohan se aika koittaa, että tästä kummallisesta "Itäauto"-ajattelusta osattaisiin luopua?

Kumma juttu, aikanaan laitoin palstan autotalliin oman TT:n näytille. Kovin oli jengi "tosi jees"-fiiliksillä, ainakin julkisissa kommenteissa. Arvatkaa mitä? Se on kasattu Unkarissa, melkein siis Ryssissä! Ei siis liene RS Skodaa kummempi tekele, tosin joidenkin täällä mainostamaa "idän hajua" en ole siitä vielä haistanut. Faijalla oli ennen Octavia ja ihan samalta tuoksui kuin tuo Audi. Ihme juttu.
Mercedes AMG A45 4Matic 2016 (FL) Cirrus White

Wilburi

Tuskin tuota tarvitsee lisätä, kun jokainen voi sen itse laskea. Noin 5000-10000 â,¬:a tappiota per auto riippuen lähtöhinnasta ja myyntiajasta. Markku J on voinut selvitä pienemmällä summalla, mutta tuskin moni muu.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

MVA

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 18.08.12 - klo:23:57
Milloinkohan se aika koittaa, että tästä kummallisesta "Itäauto"-ajattelusta osattaisiin luopua?

Kumma juttu, aikanaan laitoin palstan autotalliin oman TT:n näytille. Kovin oli jengi "tosi jees"-fiiliksillä, ainakin julkisissa kommenteissa. Arvatkaa mitä? Se on kasattu Unkarissa, melkein siis Ryssissä! Ei siis liene RS Skodaa kummempi tekele, tosin joidenkin täällä mainostamaa "idän hajua" en ole siitä vielä haistanut. Faijalla oli ennen Octavia ja ihan samalta tuoksui kuin tuo Audi. Ihme juttu.
Kyllä on Unkari on idempänä kuin Tsekki eli kunnon itä-auto on TT  ;D.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Unkari

Mutta Suomi se vasta idässä onkin vaikka on muka joku länsivaltio  ;D

Docw

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 19.08.12 - klo:00:35
Noin 5000-10000 â,¬:a tappiota per auto riippuen lähtöhinnasta ja myyntiajasta.

Ei pysty ymmärtämään miksi kukaan ylipäätään jaksaa laskeskella tappioita käyttöesineestä? Mitä käyttöesineestä tuleva tappio on? Lasketaanko vaikkapa hammasharjaan menneet rahat myös tappioksi kun se vaihdetaan uuteen? :)

Auto on kuulemma huono sijoitus, minun mielestäni autoa sijoituksena ajattelevat ovat lähtökohtaisesti aika hakoteillä. Auto on käyttöesine jonka käyttäminen maksaa, se on sitten itse kunkin omakohtainen ratkaisu paljonko tuohon käyttämiseen haluaa rahaa polttaa.

pokkus

Ehkä se ajatus tappiosta auton tapauksessa tarkoittaa sitä, että tappio realisoituu "vasta" vaihto-/myyntitilanteessa. Eli niin kauan kuin pidät autoa, niin tappio ei realisoidu, mutta kuukautiset kulut toki juoksee samalla. Jos siis pidennät vaihtoväliä, niin silloin kerralla tuleva tappio on suurempi, koska auton arvo toki tippuu enemmän ajan saatossa. Mutta tällöin tappio/kk tai tappio/vuosi on usein pienempi kuin jos vaihtaisi autoa tiheään.

Kyllä minä ainakin lasken tappion myös käyttöesineelle, jos sen alkuperäinen hinta on suuruusluokkaa 1-3 vuoden nettotulot. Hammasharjoja voi kuitenkin ostaa nettotuloilla hiukan enemmän, joten vertaus ontuu ;) Pakko laskea, koska ei ole varaa ottaa takkiin jumalattomia summia vaihtotilanteessa. Helppoahan ja mukaavaahan se olisi jos olisi massia niin paljon ettei tarvitsisi laskea :)

Docw

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 19.08.12 - klo:01:28
Ehkä se ajatus tappiosta auton tapauksessa tarkoittaa sitä, että tappio realisoituu "vasta" vaihto-/myyntitilanteessa. Eli niin kauan kuin pidät autoa, niin tappio ei realisoidu, mutta kuukautiset kulut toki juoksee samalla.

Tuo nyt ei selvittänyt yhtään minun kysymystäni tuosta tappiosta :) Siis mitä tuo vaihto-/myyntitilanteessa realisoituva tappio on? Onko se ostohinnan ja myyntihinnan/vaihtohyvityksen välinen erotus? Vai onko se tappio ostohinnan ja myyntihinnan erotus verrattuna markkinoiden parhaiten arvonsa pitävän auton erotukseen? Onko siis esimerkiksi karvalakki Skodan ostaja tehnyt paremman sijoituksen kuin saman auton tappiin varustellut?

Jos siis pidennät vaihtoväliä, niin silloin kerralla tuleva tappio on suurempi, koska auton arvo toki tippuu enemmän ajan saatossa. Mutta tällöin tappio/kk tai tappio/vuosi on usein pienempi kuin jos vaihtaisi autoa tiheään.

Nollataanko tuo "tappiolaskuri" aina uuden autonvaihdon yhteydessä? Jos mietitään asiaa hieman pidemmällä tähtäimellä esimerkiksi Markku J:n viimeisen parin vuoden autonvaihdot ovat olleet sijoitusmielessä huomattavasti paremmat kuin kaksi vuotta sitten karvalakki Skodan ostaneella. Perustelen tämän sillä, että jos Markku J olisi ajanut vaikkapa A7:lla kolme vuotta olisi auton arvonlasku ollut varmasti reilusti nykyisen A1:n hankintahinnan verran. Käytännössä siis vuoden päästä laskettuna Markku on noiden vaihtojen ansiosta hävinnyt rahaa huomattavasti vähemmän kuin pitämällä tuota seiskaa. Samassa ajassa tuo esimerkkini Skodakuski on hävinnyt esimerkiksi kymppitonnin. Markku sen sijaan "nettosi" kympin, kun A7:n arvonpudotus olisi ollut vaikkapa 30k mutta A1:n vain 20k :)

Kyllä minä ainakin lasken tappion myös käyttöesineelle, jos sen alkuperäinen hinta on suuruusluokkaa 1-3 vuoden nettotulot. Hammasharjoja voi kuitenkin ostaa nettotuloilla hiukan enemmän, joten vertaus ontuu ;)

Miksi vertaus ontuu? Jos sinulla on varaa ostaa hammasharjoja, ei se muuta vertausta mihinkään. Missä vaiheessa vertaus muuttuisi ei ontuvaksi? Olisiko sopiva raja vaikkapa viidenkympin peli, viidensadan puhelin vai tonnin stereot? Joku toinen saattaa vaihtaa autoja yhtä tiheään kuin sinä hammasharjoja ja silti tuolla toisella noiden autojen osto vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen vähemmän kuin sinun hammasharjat :)

Pakko laskea, koska ei ole varaa ottaa takkiin jumalattomia summia vaihtotilanteessa. Helppoahan ja mukaavaahan se olisi jos olisi massia niin paljon ettei tarvitsisi laskea :)

Milloin ajattelet ottavasi takkiin vaihtotilanteessa? Silloin kun sait autosta vähemmän kuin maksoit ostaessa, vai silloin kun ostaja maksoi sinulle vähemmän kuin käyttöesineesi markkinahinta on? :)

...voin käsi sydämmellä sanoa, etten ole kokenut ottaneeni takkiin autokaupoissa koskaan*. Omassa mallissani kuukausittaisen autoilubudjettini kanssa en kyllä edes keksi miten laskisin tappioni? Aina kun olen autoa vaihtanut olen saanut siitä mielestäni sopivan markkinahinnan :) Kyllähän se saattaa sellaisella "jos auto on ostettu rahoituksella ei siihen oikeasti ollut varaa"-ajatusmallilla ahdistaa jos muutaman vuoden kerää käpyjä säilöön, "sijoittaa" ne kerralla ja pari vuotta myöhemmin kuulee, että käpyjä saakin enää kolmasosan takaisin :)

*) Kerran oli kyllä lähellä kun tuliterä auto piti realisoida käteiseksi muuton takia. Onneksi edeltävät vuodet oltiin menty tuolla kuukausibudjettiajatuksella. Jos olisin auton ostanut käteisellä 4kk aiemmin ja saanut sitten vajaan kympin vähemmän niin v******nuthan se olisi ;)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Docw - 19.08.12 - klo:04:29
Tuo nyt ei selvittänyt yhtään minun kysymystäni tuosta tappiosta :) Siis mitä tuo vaihto-/myyntitilanteessa realisoituva tappio on? Onko se ostohinnan ja myyntihinnan/vaihtohyvityksen välinen erotus? Vai onko se tappio ostohinnan ja myyntihinnan erotus verrattuna markkinoiden parhaiten arvonsa pitävän auton erotukseen? Onko siis esimerkiksi karvalakki Skodan ostaja tehnyt paremman sijoituksen kuin saman auton tappiin varustellut?

Niin rahallinen tappiohan syntyy autossa yleensä siitä kun sitä käytetään :) Jos auto maksoi x verran rahaa, mutta myydessä sait vaan 0,5x, niin taloudellisesti tuli takkiin tuon 0,5x:n verran. Tämä on aika yleistä käyttöesineille, että niiden arvo tippuu käytössä. Aina ei kuitenkaan näin käy ja itse olen myynyt käyttöesineitä samalla hintaa kuin ne itse ostin jopa parin vuoden käytön jälkeen. Kerran tämä jopa onnistui auton kohdalla ;) Asuntokin on samalla tapaa "käyttöesine" ja niiden arvo voi jopa nousta merkittävästi ajan kuluessa. Luultavasti se karvalakin ostanut on tehnyt taloudellisesti paremman sijoituksen, koska kalliin auton hintaa tippuu prosentuaalisesti suurin piirtein saman verran kuin sen halvemman, mutta määrällisesti hinta tippuu enemmän suuremman ostohinnan takia.

Nollataanko tuo "tappiolaskuri" aina uuden autonvaihdon yhteydessä? Jos mietitään asiaa hieman pidemmällä tähtäimellä esimerkiksi Markku J:n viimeisen parin vuoden autonvaihdot ovat olleet sijoitusmielessä huomattavasti paremmat kuin kaksi vuotta sitten karvalakki Skodan ostaneella. Perustelen tämän sillä, että jos Markku J olisi ajanut vaikkapa A7:lla kolme vuotta olisi auton arvonlasku ollut varmasti reilusti nykyisen A1:n hankintahinnan verran. Käytännössä siis vuoden päästä laskettuna Markku on noiden vaihtojen ansiosta hävinnyt rahaa huomattavasti vähemmän kuin pitämällä tuota seiskaa. Samassa ajassa tuo esimerkkini Skodakuski on hävinnyt esimerkiksi kymppitonnin. Markku sen sijaan "nettosi" kympin, kun A7:n arvonpudotus olisi ollut vaikkapa 30k mutta A1:n vain 20k :)

Mielestäni kyllä, koska silloin se tappio realisoituu kuten tuossa aiemmassa viestissäkin kirjoitin. Vähän samalla tapaa kuin osakkeet eli niiden voitto tai tappio realisoituu sillä hetkellä kun ne myy :) Jos sitä omaa autoa ei ikinä myy, niin ei se tappio arvonpudotuksesta ikinä realisoidu :) Kuukausikulut toki juoksee, kuten jo mainitsinkin.

Itse en haluaisi tässä vetää ketään muita käyttäjiä mukaan tähän keskusteluun, mutta kyllä minun matikalla sen skodan 10k:n arvonpudotus on pienempi kuin A7:n, BMW:n ja Audin hinnanpudotukset yhteensä ;) Pahoittelut Markulle, ei ole mitenkään tässä tarkoitus arvioida sinun autonvaihtoja tai niiden kustannuksia.

Itsehän tässä myös sanoit aivan samaa kuin minä tuossa ylempänä eli sen kalliin auton pudotus on suurempi kuin halvemman auton. Vastasit siis itse omaan kysymykseesi, joka oli tuossa ylempänä :) Se hyvin varustellun Skodan hinta tippuu määrällisesti enemmän kuin sen karvalakkimallin :)

Miksi vertaus ontuu? Jos sinulla on varaa ostaa hammasharjoja, ei se muuta vertausta mihinkään. Missä vaiheessa vertaus muuttuisi ei ontuvaksi? Olisiko sopiva raja vaikkapa viidenkympin peli, viidensadan puhelin vai tonnin stereot? Joku toinen saattaa vaihtaa autoja yhtä tiheään kuin sinä hammasharjoja ja silti tuolla toisella noiden autojen osto vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen vähemmän kuin sinun hammasharjat :)

Koska auto on rahallisesti huomattavasti suurempi ostos kuin se hammasharja. Tässä ei tarvitse varmasti edes keskustella :) Voisin kuitenkin huomenna ostaa 100 hammasharjaa ilman mitään taloudellisia seuraamuksia, mutta en tiedä löytyykö foorumilta sen verran varakkaita henkilöitä, jotka voisi ostaa 100 autoa ilman silmäräpäytystä :D Voin lyödä vetoa, että 99,9% täällä olevista keskustelijoista ei mieti mikä on rahallinen menetys hammasharjan ostosta vuoden päästä. Huomattavasti useampi varmasti miettii, mikä on sen auton hinnanpudotus silloin kun sen myy. Kuten totesin tuolla aiemmin, niin olisihan se mukavaa, että rahaa olisi niin paljon että voisi ostaa autoja yhtä usein kuin niitä hammasharjoja eikä tarvitsi edes tilin saldoa katsoa kun kaupoille menee ;)

Mitä suuremmista ostoksista puhutaan, niin sitä järkevämpää on hiukan miettiä etukäteen, mitkä ovat käytöstä aiheutuneet kustannukset, toisin sanoen rahallinen menetys.

ps. itse vaihdan harjaa kerran kuussa :) Autoja aika paljon harvemmin :)

...voin käsi sydämmellä sanoa, etten ole kokenut ottaneeni takkiin autokaupoissa koskaan*. Omassa mallissani kuukausittaisen autoilubudjettini kanssa en kyllä edes keksi miten laskisin tappioni? Aina kun olen autoa vaihtanut olen saanut siitä mielestäni sopivan markkinahinnan :) Kyllähän se saattaa sellaisella "jos auto on ostettu rahoituksella ei siihen oikeasti ollut varaa"-ajatusmallilla ahdistaa jos muutaman vuoden kerää käpyjä säilöön, "sijoittaa" ne kerralla ja pari vuotta myöhemmin kuulee, että käpyjä saakin enää kolmasosan takaisin :)

Samalla tapaahan ne auton kuukausilyhennykset voi laskea yhteen auton myyntihetkellä ja katsoa paljonko sitä rahaa paloikaan :) Samalla tapaa jos kerralla olet auton maksanut ja joskus sen myyt, niin voit jakaa käyttökuukausilla arvonpudotuksen. Erohan on vain se, että rahoituksella auton ostanut maksaa korot päälle :)

*) Kerran oli kyllä lähellä kun tuliterä auto piti realisoida käteiseksi muuton takia. Onneksi edeltävät vuodet oltiin menty tuolla kuukausibudjettiajatuksella. Jos olisin auton ostanut käteisellä 4kk aiemmin ja saanut sitten vajaan kympin vähemmän niin v******nuthan se olisi ;)

Eikö se rahoituksella ostettu auto tiputa hintaansa aivan samalla tapaa kuin käteiselläkin ostettu. Kyllä minusta. Eli eikö se rahoituksella ostetu auto neljän kuukauden päästä myyntihetkellä ole tiputtanut sen saman kymppitonnin hinnastaan. Tässä tilanteessahan itse joutuu vielä maksumieheksi ellei ole sitä kymppitonnia ehtinyt lyhentää auton lainaa 4kk:n aikana :) Käteisellä jos olisi ostanut, niin jotain saisi jopa takaisinkin :)

Ja lopuksi vielä selvennykseksi, niin kyllä minusta myös käyttöesineille pitää laskea mahdollinen kulu niiden käytöstä eli ns tappio. Ainakin niissä tapauksissa, joissa niillä on merkittävä osuus omaan talouteen.

pokkus

Ja jotta ei ihan mene ohi aiheen, niin on tullut taas huvikseen Autotraderia selailtua. Yllätykseksi huomasin, että täällä rapakon takana saan nyt uutta A6:sta myös nelikkona ja 8-vaihteisena tippinä 2.0T-koneen yhteyteen :) Tuollainenhan olisi oikein soiva peli Suomeen tuotavaksi :) Ja sitten näköjään olisi uusi S6 ja 4.0TSI  :-*

Docw

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 19.08.12 - klo:06:15
Itse en haluaisi tässä vetää ketään muita käyttäjiä mukaan tähän keskusteluun, mutta kyllä minun matikalla sen skodan 10k:n arvonpudotus on pienempi kuin A7:n, BMW:n ja Audin hinnanpudotukset yhteensä ;) Pahoittelut Markulle, ei ole mitenkään tässä tarkoitus arvioida sinun autonvaihtoja tai niiden kustannuksia.

Joo, ei toki ollut tarkoitus vetää ketään mukaan, mutta esimerkki oli niin herkullinen kummelimatematiikalle etten voinut välttää kiusausta.

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 19.08.12 - klo:06:15
Niin rahallinen tappiohan syntyy autossa yleensä siitä kun sitä käytetään :) Jos auto maksoi x verran rahaa, mutta myydessä sait vaan 0,5x, niin taloudellisesti tuli takkiin tuon 0,5x:n verran.

Niin tarkoitat siis, että tuon auton omistamiselle / käyttämiselle ei voi laskea mitään arvoa? :)

...no turhaa vänkäämistä, autot on kalliita ja ihan sama miten niitä rahoittaa niin rahaa palaa. Samoin mitä kalliimman ostaa niin sitä enemmän palaa, mutta mitä itse kukin mieltää tappioksi on hyvin subjektiivista. Minä koen tappioksi jotain muuta kuin auton omistusajan rahallisen menetyksen. Minulle on noiden oravannahkojen menetyksen sijaan isompi tappio jos en uskaltaisi toteuttaa itseäni, vaikkapa nyt vaihtamalla autoja kerran vuodessa ;) Voihan se olla, että sitten viimeisenä tilipäivänä olisi euro tai muutama enemmän perintöä, mutta onpahan siitä bucket lististä yliviivattuna ainakin mukava auto tai pari :)

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 19.08.12 - klo:06:36
täällä rapakon takana saan nyt uutta A6:sta myös nelikkona ja 8-vaihteisena tippinä 2.0T-koneen yhteyteen :)

:'(  :'(  :'(

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Docw - 19.08.12 - klo:01:17
Ei pysty ymmärtämään miksi kukaan ylipäätään jaksaa laskeskella tappioita käyttöesineestä? Mitä käyttöesineestä tuleva tappio on? Lasketaanko vaikkapa hammasharjaan menneet rahat myös tappioksi kun se vaihdetaan uuteen? :)

Auto on kuulemma huono sijoitus, minun mielestäni autoa sijoituksena ajattelevat ovat lähtökohtaisesti aika hakoteillä. Auto on käyttöesine jonka käyttäminen maksaa, se on sitten itse kunkin omakohtainen ratkaisu paljonko tuohon käyttämiseen haluaa rahaa polttaa.

+1

Naulan kantaan!

On erittäin mielenkiintoista, miten kaikkialla juuri auton ostamiseen käytetty raha kiinnostaa ja sitä arvostellaan. Jos joku matkailee kuukausittain kaukomailla (eräs tuttavapariskunta tekee juuri niin), sitä ihastellaan ja sanotaan wau. Jos joku istuu viikonloppuillat Stadin keskustan trendibaareissa ja ns. vetää vessanpöntöstä alas abauttia 200-500 egeä per viikonloppu, on se vaan kivaa vaihtelua ja citykulttuuria. Jos joku shoppaa satasilla kuukaudessa vaatteita, on se harrastus. Jos hankkii kalliin prätkän ja suurentaa sen teholuokkaa vuosittain, on henkilö elämisen osaava seikkailija ja ihasteltava kapinallinen. Kalliin veneen ostanut on vapautta arvostava ja sielunrauhasta ymmärtävä. Mutta auta armias, jos joku erehtyy vaihtelemaan kaaroja, niin heristäviä sormia ilmaantuu ympärille ja henkilö ollaan tuomitsemassa hullujenhuoneelle tai uudelleenkasvatukseen.

Jos autonvaihtajia ei olisi, ei myöskään vähän ajettuja käytettyjä tulisi tarjolle edes nykyistä määrää. Autoalalle syntyisi työtömyyttä ja kansantaloudellinen kerrannaisvaikutus olisi suuri. Krooninen autonvaihtajahan pitäisi palkita ja jopa aateloida yhteiskunnallisesta panoksesta. :D

Urlaub

Ei paljoa mitään, kiitos ripeän vaihtotahdin.

Yhdestä tai kahdesta tuomastani autosta on tullut takkiin, muut olen myynyt käytön jälkeen vähintään omakustannushinnalla. Halpaa on autoilu, kun pääoma hupene lainkaan.

jusape

0,10e/km on mielestäni hyvä tavoite arvon pudotukselle, minä lähtökohtaisesti 100tkm ajelen ja kympin kirjaan alas. Viimeisin autoni taisi jopa tuohon päästäkin. Osto- ja suoramyyntihinnan erotus.

monster

Arvonalennuksessa (sisältäen korjaus -ja huoltokulut) voi päästä nollaankin. Kokemusta on ajanjaksolta 2003-2012  ;D
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

HuG0

Mielenkiintoista kestustelua meneillään  :D

Itse miellän arvonaleneman "tappioksi", mikäli se on vuositasolla mielestäni kohtuuton, vaikka puhummekin käyttöesineestä. Huomioon pitää ottaa myös korjaus- ja huoltokulut. On tietysti myös huomioitava auton käyttötarkoitus ja omistajan tulotaso, kun arvioidaan, että minkä suuruinen arvonalenema on kenellekkin kohtuullinen.
Omaa autoiluani pidän kustannuksiltaan kohtuullisena (ja näin se on syytäkin opiskelijalla olla). Vaihdan kulkinetta 2-3 vuoden välein. Arvonalenemanaksi tavoittelen 1500-2000â,¬/vuosi, ajokilometrien ollessa 35-50tkm/vuosi.

Ex Golf IV maksoi 4 vuotta vanhana ja 70tkm ajettuna 16500â,¬. 2 vuoden jälkeen kun myin sen 140tkm ajettuna, sain siitä 10000â,¬.
Tämä oli omasta mielestäni erittäin kallista autoilua itselleni, ottaen huomioon, että osui tuohon väliin vielä jakohihnankin vaihto.

Nykyinen Golf V maksoi 6 vuotta vanhana ja 200tkm ajettuna 9000â,¬. Nyt 2 vuoden jälkeen olen alkanut suunnitella vaihtoa. Mittariin on kertynyt 260tkm ja realistinen hinta tuosta olisi n. 7000â,¬, suoralla kaupalla. Tähän autoon en ole tehnyt mitään remonttia, vain öljynvaihdot. Tämä on ollut mielestäni paras auto mitä minulla koskaan on ollut ja kulujen/arvonaleneman jäädessä erittäin pieneksi, en voi sanoa että tästä autosta olisi tullut "tappiota".

Eräs kaverini vaihtaa autonsa vuosittain. Hän ostaa joka vuosi alle 1000â,¬ juuri katsastetun auton ja sanoo, ettei ole varaa parempaan. Vaikka miten asiaa ajattelisin ja laskisin, en voi pitää tätä edullisena vaihtoehtona.

Jokainen toimii ja tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta itse sen sijaan että kuluttaisin autoon >5kâ,¬/vuosi, käytän näitä autokuluista säästyneitä rahoja johonkin muuhun turhuuteen oikein mielelläni.  :)

Kiitos ja anteeksi.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, niin turha työ menee hukkaan...

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: HuG0 - 19.08.12 - klo:11:13
Mielenkiintoista kestustelua meneillään  :D

Itse miellän arvonaleneman "tappioksi", mikäli se on vuositasolla mielestäni kohtuuton, vaikka puhummekin käyttöesineestä. Huomioon pitää ottaa myös korjaus- ja huoltokulut. On tietysti myös huomioitava auton käyttötarkoitus ja omistajan tulotaso, kun arvioidaan, että minkä suuruinen arvonalenema on kenellekkin kohtuullinen.

Jokainen toimii ja tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta itse sen sijaan että kuluttaisin autoon >5kâ,¬/vuosi, käytän näitä autokuluista säästyneitä rahoja johonkin muuhun turhuuteen oikein mielelläni.  :)

Kiitos ja anteeksi.

Hugon kanssa olen samoilla linjoilla.

Auto on toki käyttöhyödyke, mutta kyllä siitä aiheutuvia kuluja on ainakin tavallisen palkansaajan syytä pohtia. Tottahan toki rahansa saa tärvätä mihin haluaa, mutta kulut olisi syytä kuitenkin tuntea.

Automyyjien ja joidenkin asiakkaiden lempilausahdus on tietysti "ei täältä mitään mukaan saa" jne on tietysti totta, mutta useimmat joutuvat kuitenkin edes jonkin verran puntaroimaan mihin rahojaan syytää. Jos autoilu nielee kymmeniä tuhansia, niin sitten joutunee luopumaan jostakin muusta. Ei siinä tietysti ole mitään pahaa, jos arvostaa hienon auton korkeammalle kuin sen muun. Mutta kun homma ei läheskään joka taloudessa mene niin.

Tuttavapiirissäkin on perheitä, jotka asuvat suorastaan murjuissa, mutta se uusi Skodillac on vain saatava. Lapset joutuvat huonoon kouluun, kun hyvällä alueella kuulemma maksaa talot niiiiiin paljon.. Kuitenkin on varaa vaihtaa sitä perheautoa vähintään kerran vuoteen ja Ocunkin on oltava RS, turvallisuussyistä. Todellakin, turvallisuussyistä. Ei kuulemma pääse muilla turvallisesti ohittamaan ja tuossa perheessä ei isännän mukaan tingitä turvallisuudesta. Samaan aikaan lapset leikkivät hiekkalaatikoilla, jossa on käytettyjä neuloja ym..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy