Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 15.06.12 - klo:15:09
Kieltämättä. Vastaahko Golf olisi yli kymppitonnin edukkaampi. Toki kangaspenkeillä, mutta silti. Mietinnän paikka.

No jos talous sallii, niin en minä(kään) sitä Golffia ottaisi, vaikka hyvä auto sekin varmasti on. Mersussa saa kuitenkin joitain ominaisuuksia enemmän (hiljaisempi?, paremmat materiaalit sisällä?). Se onko nuo nyt sitten sen 10 kilon arvoisia on jokaisen rahapussin oma asia  ;). Mutta hienolta näyttää tuo paketti jos tuohon tilaukseen nimesi alle laitat!
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Uppe

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 15.06.12 - klo:14:50
Jos näin, niin 180 CDI A ja lastu ei olisi tyhmä idea.

Mitä nyt on puolitosissaan koittanut etsiä ohjelmointia nykyisiin C-sarjan dieseleihin niin se on ilmeisesti tehty varsin vaikeaksi.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 15.06.12 - klo:14:53
Listahinta manuaalina 42950â,¬ ja automaattina 44950â,¬, jos oikein laskin. Saa nähdä minkä verran noissa on neuvotteluvaraa. Kyllä se hinta pitäisi kolmosella saada alkamaan, muuten on aika tyyristä.

Auts.
Kannattaisi kyllä koeajaa tuo auto ennenkuin maksaa tuollaista summaa. Kyseessä on kuitenkin mesen pienin malli ja esim meluttomuus ei ole ollenkaan itsestään selvää tuossa luokassa vaikka premium merkki onkin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 15.06.12 - klo:18:13
Kannattaisi kyllä koeajaa tuo auto ennenkuin maksaa tuollaista summaa.

Se on mahdotonta, koska ekat koeajokit saapuvat joskus syyskuussa. Toki B-sarja teknisesti yhteneväinen ja antanee hyvän kuvan ominaisuuksista.

Tuota hintaa nostavat nuo optiot. AMG-härpättimet 4300â,¬, stereot liki 2000â,¬, älyvalot 1700â,¬... Ovatko nuo sitten tarpeellisia...

Ton-1

Aika kalliiksi näyttää tuo Markon uusi Aakkonen muodostuvan ( + 40 te ?) , ja jos sait 'vanhasta' Eemelistäsi + 50 te niin ei tilanne ihan rahapulalta tunnu ?

Speksaaminen on kivaa hommaa juu ......  :)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

pokkus

Samaa katselin kyllä itsekin, että tulee pikkuautolle aika paljon hintaa tuollaisena, vaikka todella hieno auto varmasti onkin. Tai lähinnä itse ajattelen, että noin pienellä erotuksella olisin kyllä pitänyt Eemelin, koska onhan siinä autoa aika paljon enemmän kuin A-sarjassa. Eemelissä suurin hinnanpudotus varmaan oli jo mennyt ja uudessa autossa taas hinta putoaa aluksi heti reilummin.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 15.06.12 - klo:18:56
Eemelissä suurin hinnanpudotus varmaan oli jo mennyt ja uudessa autossa taas hinta putoaa aluksi heti reilummin.

Voi olla tai voi olla olematta. Eemeli on joka tapauksessa jo myyty ja hyvä niin -- kyllä se edelleen olisi jatkanut arvonsa menettämistä huimaa tahtia. Nyt sen arvonalenema pysyi pienenä siksi, että olin sen aikanaan saanut niin halvalla. Todennäköisesti toinen vuosi olisi tullut kalliimmaksi kuin eka.

Täytyy nyt katsoa, miten ison alennuksen A:sta saa neuvoteltua. Jos puhutaan parista tonnista, niin sitten täytyy raksia varusteista pois, ne kun eivät arvoaan pidä. A 200 CDI PB + Urban + ajodynamiikkapaketti + xenonit + automaatti-ilmari + 18-tuumaiset vanteet jäisi hinnaltaan noin 36000 euroon.

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 15.06.12 - klo:18:56Tai lähinnä itse ajattelen, että noin pienellä erotuksella olisin kyllä pitänyt Eemelin, koska onhan siinä autoa aika paljon enemmän kuin A-sarjassa.

Olen itse tuosta lopusta hivenen eri mieltä. Kun tuolla E:llä pääsi vuoden ajelemaan, niin hyvä autohan se oli, mutta ei se nyt NIIN hyvä ollut. Talvella suorastaan kehno. Moottori, se oli parasta. Ja stereot ja etupenkit. Toki A:han on mahdoton verrata, kun ei ole ollut mahdollisuutta kokeilla, mutta ei mun mielestä vaikkapa Konsernin oma Golf sitä nyt mitenkään hävennyt, mitä ajettavuuteen ja perusasioihin tulee.

Huomioarvo on eri asia, E kyllä herätti ihmeen paljon keskustelua minne sillä menikin, mutta oliko se pelkästään positiivista, on eri juttu.

rob-s

Mitä jos Marko_K hemmoittelisit itsesi välillä ja ostaisit jonkun kivan auton? (sporttinen + ulkonäköä)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 15.06.12 - klo:19:39
Mitä jos Marko_K hemmoittelisit itsesi välillä ja ostaisit jonkun kivan auton? (sporttinen + ulkonäköä)

Vaimon projektin ajaksi täytyy tyytyä kompromissiin. Sen jälkeen sitten. Opiskelijabudjetilla ei voi valita molempia, sporttista + ulkonäköä, vaan joutuu valitsemaan jommankumman tai ei kumpaakaan  ;D

Haluan, että hinta alkaa kolmosella eli tuo A:kin riippuu ihan siitä, miten hyvän tarjouksen siitä saa.

Vai oliko hyviä ideoita vaihtoehdoksi..?

Newman

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 15.06.12 - klo:19:29
Kun tuolla E:llä pääsi vuoden ajelemaan, niin hyvä autohan se oli, mutta ei se nyt NIIN hyvä ollut. Talvella suorastaan kehno.
Voisitko kertoa, mikä siitä teki talvioloissa niin kehnon? Oliko syy takavedossa, ajonvakautuksessa, vetoluiston rajoittimessa vaiko kaikissa? Kiinnostaisi tietää, koska olet aina kyennyt antamaan kelpoa dataa autosta kuin autosta. Tämä jäi vähän epäselväksi. Muistelin kyllä, että tasanopeussäätimen kanssa oli joitain ongelmia jossakin vaiheessa.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 15.06.12 - klo:19:29
Voi olla tai voi olla olematta. Eemeli on joka tapauksessa jo myyty ja hyvä niin -- kyllä se edelleen olisi jatkanut arvonsa menettämistä huimaa tahtia. Nyt sen arvonalenema pysyi pienenä siksi, että olin sen aikanaan saanut niin halvalla. Todennäköisesti toinen vuosi olisi tullut kalliimmaksi kuin eka.

Olen itse tuosta lopusta hivenen eri mieltä. Kun tuolla E:llä pääsi vuoden ajelemaan, niin hyvä autohan se oli, mutta ei se nyt NIIN hyvä ollut. Talvella suorastaan kehno. Moottori, se oli parasta. Ja stereot ja etupenkit. Toki A:han on mahdoton verrata, kun ei ole ollut mahdollisuutta kokeilla, mutta ei mun mielestä vaikkapa Konsernin oma Golf sitä nyt mitenkään hävennyt, mitä ajettavuuteen ja perusasioihin tulee.

En toki tiedä tarkkoja vanhan auton myynti- ja ostohintoja, niin turha minun on alkaa tässä saarnaamaan :) Pääasiassa, että ostaja/myyjä itse on tyytyväinen kauppoihin :)

Ja ei minulla ole kokemusta kummastakaan Mersusta ajettavuuden suhteen. Lähinnä tuolla omalla kommentilla, että E:ssä on enemmän autoa, tarkoitin tiloja ja sitä luksusauton fiilistä. En niinkään ajettavuutta. Siinä olen samaa mieltä, että pienempi auto on ehdottomasti enemmän "ajajan" auto ja monesti myös paljon hauskempi. Itse asiassa olen kirjoituksistasi hiukan huomannutkin negatiivisia piirteita Eemelin ajettavuutta kohtaan. Etenkin juuri noista talviominaisuuksista. Oletkos miettinyt muita pienempia autoja tuossa samassa hintaluokassa? Tuostahan löytyisi aika monta muutakin mukavaa peliä alle laitettavaksi :)

Markku J

Onhan tuo uusi A just ulkonäköä tarjoava ja sporttisenkin näköinen auto. Todella onnistunut minusta, ja perusmallit mukavan hintaisia.

rob-s

LainaaVai oliko hyviä ideoita vaihtoehdoksi..?

Eipä mitään erityistä mielessä. Lähinnä ajattelin, että olet hyvin rationaalinen ja sen takia tehnyt hankinnat sen mukaan..jospa hankkisit seuraavan auton pääosin tunteella.

rob-s

LainaaOnhan tuo uusi A just ulkonäköä tarjoava ja sporttisenkin näköinen auto.

Ainakin kuvien perusteella todella sporttisen näköinen!

jkvi

LainaaVai oliko hyviä ideoita vaihtoehdoksi..?
Foordi...vaikkapa Focus ;)
CRDi & Collection

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Newman - 15.06.12 - klo:19:53Voisitko kertoa, mikä siitä teki talvioloissa niin kehnon? Oliko syy takavedossa, ajonvakautuksessa, vetoluiston rajoittimessa vaiko kaikissa?

Pohjimmiltaan ongelma oli neuroottisen herkkä luistonesto, joka ei sallinut lainkaan luistoa. Autolla oli käytännössä mahdoton edetä liukkailla ilman että kytki ajonvakautuksen pois päältä, jolloin taas ajaminen oli toki hauskaa mutta hivenen hirvittävää. Eikä cruisekaan silloin toiminut.

Lainaus käyttäjältä: Newman - 15.06.12 - klo:19:53Muistelin kyllä, että tasanopeussäätimen kanssa oli joitain ongelmia jossakin vaiheessa.

Ei ollut, ellei siis lasketa sellaiseksi tuota, ettei sitä voinut käyttää ESP poiskytkettynä.

Newman

^ Ok. Itse kun en ole koskaan Mersuilla ajellut niin kiinnosti tietää.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 15.06.12 - klo:19:57
Foordi...vaikkapa Focus ;)

ST:tä meinasin itsekin suositella, mutta Markolle voi olla hiukan huono Fordia suositella :D Ja saatavuus voi mennä myös liian myöhäiseksi.

jusba31

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 15.06.12 - klo:19:57
Pohjimmiltaan ongelma oli neuroottisen herkkä luistonesto, joka ei sallinut lainkaan luistoa. Autolla oli käytännössä mahdoton edetä liukkailla ilman että kytki ajonvakautuksen pois päältä, jolloin taas ajaminen oli toki hauskaa mutta hivenen hirvittävää. Eikä cruisekaan silloin toiminut.

Ei ollut, ellei siis lasketa sellaiseksi tuota, ettei sitä voinut käyttää ESP poiskytkettynä.

Eipä toimi FL nelkussakaan vakkari esp pois päältä. Tosin siinä kytkeytyy esp itestään takas päälle kun laittaa vakkarin päälle.
Eli ilmeisen yleinen toi ominaisuus.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 15.06.12 - klo:19:55
Eipä mitään erityistä mielessä. Lähinnä ajattelin, että olet hyvin rationaalinen ja sen takia tehnyt hankinnat sen mukaan..jospa hankkisit seuraavan auton pääosin tunteella.

No jaa, ei E kyllä mun mittareilla ollut kovin rationaalinen valinta. Tai no, se oli opportunistinen, niin ehkä sitä kautta.

Mulle tuo speksaamani A olisi aika tunneauto, vaikka kulkupuoli onkin vajaa. Mutta voihan tuo rationaaliseksi vielä kääntyä, jos ei varustellun version hinta jousta tarpeeksi  ;)

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 15.06.12 - klo:20:01
Eipä toimi FL nelkussakaan vakkari esp pois päältä. Tosin siinä kytkeytyy esp itestään takas päälle kun laittaa vakkarin päälle.
Eli ilmeisen yleinen toi ominaisuus.

Kyllä, varmasti kaikissa toimii noin. Mutta etu- ja nelivedoilla pääsee hienosti eteenpäin myös ESP päällä...  :P

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 15.06.12 - klo:20:00
ST:tä meinasin itsekin suositella, mutta Markolle voi olla hiukan huono Fordia suositella :D Ja saatavuus voi mennä myös liian myöhäiseksi.

Joo, ja diesel on pakko olla.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 15.06.12 - klo:19:55
Lähinnä tuolla omalla kommentilla, että E:ssä on enemmän autoa, tarkoitin tiloja ja sitä luksusauton fiilistä. En niinkään ajettavuutta.

Ok, ymmärrän. Tuon fiilispuolen allekirjoitan, tiettyä arvokkuutta ja eleganssia siitä löytyi paljon. Mutta en ehkä sitten kuitenkaan hae ihan sitä. Ehkä sitten viiskymppisenä.

Tilat taas; ne nimenomaan tökkivät. Ahdas perheelle, liian iso yksin ajeluun.

Ja ajettavuus erittäin mustavalkoinen. Kesällä silkkaa upeutta ja nautiskelua, talvella apeutta ja kauhistelua.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Myhky - 12.06.12 - klo:13:52
Vaikeaa on päätöksenteko. Minkä Sinä juuri siellä valitsisit ja miksi?

Verottomat hinnat varusteluineen:
GTI: 32000
1.8 quattro: 30700
1.8 S-tronic: 30700
1.8: 28700

Jos itselleni olisin hankkimassa käyttöautoa muutamaksikin vuodeksi, niin noista valitsisin luultavasti S-tronic version - automaatista kun kuitenkin on eniten ympärivuotista iloa. Noista kun en ole yhtäkään ajanut, niin koeajo kyllä saattaisi muuttaa tämänhetkisen mielipiteen.  :)
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

clima

^ Minä taas en uskaltaisi suositella quattroa: se on ainoa varuste johon jää koukkuun ja joka pitää sitten seuraavastakin Audista löytyä.  ;)

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: clima - 15.06.12 - klo:22:17
^ Minä taas en uskaltaisi suositella quattroa: se on ainoa varuste johon jää koukkuun ja joka pitää sitten seuraavastakin Audista löytyä.  ;)

+ 1

Ihan helkatin osuvasti sanottu, luulenpa että olen jo itsekin tässä koukussa.

Joskin onhan tuolla takavetoisella ( Aprilialla  ;D  ) ihan kiva ajaa näin kesäkeleillä.  8)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

SKU

Lainaus käyttäjältä: clima - 15.06.12 - klo:22:17

No jaa, kesällä tämä tuntuu ihan nuhapumpulta. Ei toivoakaan saada edes renkaita sutimaan, ja kaasunkin voi tinttaa pohjaan milloin vaan. Ei vetele eikä tunnu miltään. Mittarista pitää kurkkia noputta. Tylsää...  ;)
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Neppis

^Kun nelivetoon on tottunut, niin jotenkin sitä eleettömän varmaa etenemistä alkaa pitää ihan normaalina ominaisuutena autossa, eikä enää muista, että miten "ennen kaikki oli paljon huonommin". Automaatin avustuksen taasen "huomaa" jatkuvasti jokapäiväisessä ajossa.

Onneksi ei tarvitse arpoa noiden välillä - molempi ehdottomasti parempi.  :)
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Myhky

Kiitos vastauksista. Selväsi rivien välistä on luettavissa että nelivedon lähes kaikki valitsisivat jos olisivat itselleen autoa hankkimassa;).

Valinta osunee Audi A3 Sportback 1.8TFSI quattroon näillä perusteilla:
a) Olen monet talvet tuskaillut voimasanojen siivittämänä etuvetoiseni kanssa mutta paljon harvemmin sen kanssa että olen joutunut vaihtamaan vaihteita. En malta odottaa että talviautoilu muuttuu tuskaisesta sudittelusta lapsenmieliseksi iloitteluksi.
b) Verohyöty on paljon suurempi. Saan 42 tuhannen euron auton melko halvalla ja mahdollinen jälleenmyynti on helpompaa kuin DSG:n kanssa.
c) Pelkään DSG laatikon keston puolesta mutta luotan siihen että Haldex gen 4 kestää ja on sen verran kehittynyt että pärjää vertailussa Torseniin.

Negatiiviset puolet valinnassa ovat suurempi kulutus ja pienempi takakontti, mutta em kohdat kumoavat nämä haitat tällä kertaa. A4 jääköön vielä kauppaan vaikka onkin uudempi malli. Tajusin että automallin ikä ei oikeastaan merkitse minulle niin paljon kuin se että auto näyttää hyvältä ja Sportback on mielestäni hyvännäköinen auto. Maailmassa on satoja hienoja automalleja mitkä näyttävät edelleen helvetin hyvältä huolimatta siitä että ne ovat vanhentuneita.
Golf Variant 1.5TSI 8.5 R-Line

Quality

LainaaTajusin että automallin ikä ei oikeastaan merkitse minulle niin paljon kuin se että auto näyttää hyvältä ja Sportback on mielestäni hyvännäköinen auto. Maailmassa on satojan hienoja automalleja mitkä näyttävät edelleen helvetin hyvältä huolimatta siitä että ne ovat vanhentuneita.

Tuo kuullostaa järkiperustelulta. Huolehdi kuitenkin siitä, että saat kaiken mahdollisen hyödyn mallin vaihtumisesta. Audillahan on säännönmukaisesti kampanjatarjoukset mallin vaihtuessa. Silloin saa yleensä melkoisen muikean paketin samalla rahalla kuin normaalisti karvalakkina.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy