Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 30.04.12 - klo:22:33
Sen 150 tkm Touranilla ajelleena voi todeta, että ajajan paikalta ykkösautoja varmaan edelleen Suomessa. Ja tuolla tarkoitan sitä, että ergonomian ja tuntuman puolesta jos aletaan ajaa oikeasti pitkää matkaa malliin 2-3 kertaa Suomi päästä päähän.

Juuri näin. Melua pitäisi olla vähemmän, mutta muuten se on juuri noin. Jos nyt omia autoja vertaa, niin E:ssä on toki enemmän ugaa, melua vähemmän ja takaveto on kesällä kiva, mutta siinäpä se onkin. Toki S-Max vei molemmista voiton.

jkvi

Ja konetehoa voisi tietenkin kaappiautossa olla sen 250 hevosta, mieluummin enemmän ;)

Toki kunnon koneella olevat autot on hienoja, mutta vaatimattomastakin vehkeestä voi löytyä arkiseen menoon hyvä ratkaisu, jos koneteho ei ole se kaiken määräävä.
CRDi & Collection

Skula

Eikä se teho tee rumasta kaunista, ei edes peruspreemiumista  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

ram1

Teho tekee rumasta siedettävän.Siedettävä ilman tehoa on booring.Jompikumpi pakko olla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Marko_K

Auttakaas nyt miestä mäessä, kun autonvaihtostrategia ei oikein meinaa selvitä, vaikka omakin on jo myynnissä...

Tilanne siis on se, että kauniimpi puolisko ryhtyi hatunnoston arvoiseen urakkaan eli hankkimaan itselleen tuplatutkintoa. Koska kolme lasta, yliopisto ja työ eivät mahdu samaan yhtälöön, syksyllä työ jää kolmeksi vuodeksi kokonaan pois kuvioista.

Tästä taas seuraa se, että kun valitettavasti tilillä ei ole miljoonia, niin pitää tinkiä jostain.

Ja minun kohdalla yksi pieni juttu, josta voi tinkiä, on auto. Helppoa se ei ole, mutta kun se on väliaikaista, niin sietäähän sen.

Nyt vain pitäisi keksiä, mitä tehdä.

---

Tällä hetkellä tarvetta on vielä kahdelle autolle, kun molemmat tarvitsevat autoa työssään. Syksyllä riittänee yksi, tai todennäköisimmin sen vain täytyy riittää. Minun ajoni vaativat pienehköä kulutusta eli dieselmoottoria, koska ajoa on paljon. Perhe taas vaatii tilaa eli käytännössä tila-autoa.

Tämän hetkinen yhdistelmä Eli MB E CDI ja Citroen C4 Picasso bensa on ollut suht asiallinen kompromissi.

---

Olen kehittänyt muutaman vaihtoehtoisen strategian, joihin toivon kommentteja:

A) Myyn MB:n nyt, ostan tilalle uuden mieluisan tila-auton, kuten S-Maxin kohtuullisella padalla ja hyvin varustein. Syksyllä Picasso myyntiin. Kolmen vuoden päästä tilanteen uudelleenmiettiminen.

+ Minulle mieluisa auto
- Vain yksi auto talossa

B) Myyn MB:n nyt, ostan tilalle pienen käytetyn auton, kuten BMW 120d coupe. Picasso jäisi taloon perheen ajoihin.

+ Suunnilleen samanhintainen ratkaisu kuin yksi uusi tila-auto
+ Fun factor
- Pienen auton soveltuvuus pitkään ajoon erityisesti talvella
- Kahden käytetyn auton ylläpitokulut

C) Myyn MB:n nyt, ostan tilalle uuden edullisen tila-auton, kuten Touran pienellä padalla ja siedettävin varustein. Syksyllä Picasso myyntiin. Kolmen vuoden päästä Touranista kakkosauto ja itselle jokin hauska "palkintoauto" kolmen vuoden kärvistelystä.

+ Edullinen ratkaisu
+ "Palkinto" odottamassa
- Kolmen vuoden kärvistely

D) En myy MB:tä ollenkaan, vain Picasson.

+ Kalliit kilsat jo ajettu pois
+ Mieluisa auto omaan ajoon
- MB:n soveltuvuus perhekäyttöön
- Edelleen suht kallis peli pitää

E) Myyn MB:n, pidän Picasson ainoana autona

+ Hyvä perheauto
- Kauhea kulutus
- Ajomukavuus pitkässä ajossa

F) Myyn MB:n ja Picasson, otan työsuhdeauton (Passat Variant TDI DSG)

+ Vaivaton ratkaisu
- Passat on ahdas perhekäyttöön
- Verotuksellisesti suht kallis ratkaisu

---

Että mitä ihmettä sitä nyt tekisi?

TTL

G) Avioero: lapset ja Picasso ex-vaimolle ja ajelet tyytyväisenä poikamiehenä maailman tappiin Mersulla. -vitsi vitsi-
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

clacson

^^ Molemmat pois ja tilalle Grand C4 Picasso Diesel?
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Erzi

Millä tavalla Mersu on kallis pidettävä? Vakuutukset? Tuosta 120d:stä sen verran, että oletko katsonut sen vakuutushintoja? Saattavat olla yllättävän korkeat.
Eiköhän sinun tilanteessasi ole halvin ratkaisu pitää nykyiset autot sen kolme vuotta, jos kummastakaan ei ole lainakuluja. Paitsi tietysti, jos mersun saa myytyä itse ja rahaa pitää irrottaa muuhun elämiseen sitä kautta. Tylsä ratkaisuhan tuo on, mutta mielestäni paras kompromissi.
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: clacson - 01.05.12 - klo:11:07
^^ Molemmat pois ja tilalle Grand C4 Picasso Diesel?

= Vaihtoehto C. Harkinnassa siis.

jkvi

LainaaPienen auton soveltuvuus pitkään ajoon erityisesti talvella
Onko tuo kohdan B väite pelkkä olettamus vai faktaan perustuva? ;)
CRDi & Collection

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Erzi - 01.05.12 - klo:11:09
Millä tavalla Mersu on kallis pidettävä? Vakuutukset? Tuosta 120d:stä sen verran, että oletko katsonut sen vakuutushintoja? Saattavat olla yllättävän korkeat.
Eiköhän sinun tilanteessasi ole halvin ratkaisu pitää nykyiset autot sen kolme vuotta, jos kummastakaan ei ole lainakuluja. Paitsi tietysti, jos mersun saa myytyä itse ja rahaa pitää irrottaa muuhun elämiseen sitä kautta. Tylsä ratkaisuhan tuo on, mutta mielestäni paras kompromissi.

Enpä ole BMW:n vakuutuksia katsellut, saatat olla oikeassa.

Mersussa on kalliit pääomakulut, se menettää kuussa tonnin arvoaan. Ja sitä kautta olen halunnut aika ison kuukausilyhennyksen lainaan, jotta sijoitettu pääoma pysyisi tallella.

Molempien pitäminen ei ole vaihtoehto juuri tuosta syystä, säästöillä ei kolmen vuoden projekti onnistu, vaan jostain pitää niistää.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 01.05.12 - klo:11:14
Onko tuo kohdan B väite pelkkä olettamus vai faktaan perustuva? ;)

Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa "pienen TAKAVETOISEN auton soveltuvuus talvioloihin?  ;)

Arcca

B), koska uskon että perheesi tarvitsee kuitenkin autoa liikkumiseen vaikkei töissä olekaan. Lapsia pitää kärrätä lääkäreissä, kaupassakäyntiä jne. Et kuitenkaan ole aina kotona tai edes lähettyvillä käsittääkseni kun ajat paljon.

1-bemun sijaan voisi harkita myös jotain isompaa matka-autoa käytettynä. Mersusi tietty on sellainen,mutta jos on pakko säästää niin kyllä 30 tonnilla pitäisi löytyä kolmeksi vuodeksi aika hyväkin käytetty.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Markku J

Veikkaisin, että kun olette kahteen autoon tottuneet on yhdellä pärjääminen välillä vähintäänkin epämukavaa. Ja kun reissaat aika paljon, niin toiselle autolle kuvittelisin olevan tarvetta. Joten itse taitaisin tuossa tilanteessa mennä vaihtoehtoon B ja katsella käytetyn, edullisen pikkudieselin työajoon. Niitähän on lehtien mukaan nyt hallit täynnään, kun diesel -boomi hiljeni.

Itse voisin vastaavassa tilanteessa harkita tyttärelläni olevan kaltaista, Peugeot 308 1.6 HDi 112 hv "Sport", jossa on kivat varusteetkin (hieno panoraamakatto ja kaksivärinen verhoilu). Siitä tarjottiin nyt 3,5 vuotiaana ja 45 tkm ajettuna vaihdossa 14 th brutto, joten aika halvalla tuollaisenkin ostaisi. Ja sen konetekniikkahan on hyväksi todettu, jopa Volvojen nokalla.

Tämä B -vaihtoehto jättäisi sinulle automiehenä myös hyvän mahdollisuuden vaihtaa tuota edullista autoa 3 vuoden aikana hiukan tuoreempaan, tai erilaiseen melko pienellä välirahalla.

SKU

Markun kanssa samoilla linjoilla. B
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

jkvi

LainaaOlisi ehkä pitänyt kirjoittaa "pienen TAKAVETOISEN auton soveltuvuus talvioloihin?
Jos vaihtoehdoksi Bemarin tilalle 4motion Golf?
CRDi & Collection

Erzi

Kaveri on Pohjolassa töissä ja hänen mukaansa BMW on kallein merkki vakuuttaa. Mietin vain kun tuo olisi vielä erikoismalli, vaikka pieni onkin.
En kyllä oikein usko, että olisit 120d coupen ja picasson yhdistelmään tyytyväinen, jos nyt olet jo sitä mieltä, että E ei ole hyvä perhe käytössä. Sinne nyt kuitenkin mahtuu, jos tarvitsee. Toisin on ykköscoupen kanssa.

Tässähän on sitten ilmeisen selvää, että Mersu kannattaa myydä. Picassoa tuskin kannattaa myydä, koska sen arvo myytäessä ei taida olla kovin suuri, mutta auto kuitenkin toimii teillä kuljettimena hyvin (? ei vikoja yms?).
Itse tekisin tilanteessasi varmaan niin, että ottaisin muutaman vaihtoehdon mersun seuraajaksi (asiaa nyt liiemmin miettimättä) ja kun MB olisi myyty lähtisin liikkeeseen ja katsoisin noista valituista vaihtoehdoista parhaan hintalaatukunto-suhteen ja ostaisin sen. Käytettyä ostaessa muutaman vaihtoehdon pitäminen antaisi enemmän liikkumavaraa ja olisi mahdollista ostaa sen hetken parhaan tarjouksen mukaan. Nyt, jos fiksoit mielesi johonkin tiettyyn vaihtoehtoon niin se saattaakin olla muutaman kuukauden päästä, kun MB menee kaupaksi, paljon kalliimpi kuin nyt. Eli ostaisin käytetyn dieselin kokoluokassa A4 tuon mersun tilalle.
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Marko_K

Kiitos kommenteista, hyviä pointteja. Picassoa todellakaan tuskin kannattaa myydä, koska arvo on vähäinen ja se on kuitenkin moitteettomassa kunnossa ja vähän (60000 km) ajettu. Juuri vaihdoin siihen jakohihnan ja vesipumpunkin, joten isoja remppojakaan ei ole tiedossa.

Sen ainoa huono puoli on kulutus, 1.8 vapari imee soppaa 9 litraa satasella. Jos tutusta Vehosta löytyisi sama 1.6 HDi:nä, niin vaihtoa voisi harkita.

B-vaihtoehto todella saattaa olla fiksu, jos vain ottaa avoimen mielen tuohon oman käyttiksen valintaan. 120d:ssä on varmasti tunnetta, mutta järkeä ei juurikaan.

Quality

Luulen, että A ja C ovat itsellesi mieluisimpia (vai ovatko?). B:tä en edes harkitsisi, sillä jos pidät Eemeliä ahtaana, et tiedä ahtaudesta mitään ennenkuin olet ajanut viikon 100-sarjan Bemarilla. Vaihdat sen pois alle vuodessa ja otat takkiin rajusti.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Quality - 01.05.12 - klo:11:45
B:tä en edes harkitsisi, sillä jos pidät Eemeliä ahtaana, et tiedä ahtaudesta mitään ennenkuin olet ajanut viikon 100-sarjan Bemarilla.

Eemeli on ahdas vain koko perheellä. B-vaihtoehdossa sillä pikkuautolla ajaisin vain minä, kun Picasso hoitaisi edelleen yhteiset matkat.

SKU

Kuten joku täällä jo ehdotteli...tuohon B:n, joku sopivasti ajettu pieni diesel nelikko? Fun-factor täyttyy, kiva ajaa talvella ja käytetyssä pääomakustannukset huomattavasti pienemmät ja jos löydät sopivan, niin käyttökulutkin pysynee hanskassa noilla 50tkm vuosivauhdilla. Picassoa en lähtisi vielä myymään, siitä et "mitään" saa suhteessa siihen miten se toimii.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: SKU - 01.05.12 - klo:11:55
Kuten joku täällä jo ehdotteli...tuohon B:n, joku sopivasti ajettu pieni diesel nelikko?

Aika nihkeästi on nelikoita tarjolla, joten ehkä sitä ei kannata laittaa tärkeimmäksi kriteeriksi.

- Aivan pakollisia varusteita minulle olisivat dieselmoottori ja automaatti-ilmastointi
- Automaatti ehdottoman hyvä
- Xenonit, bluetooth-HF ja kauko-ohjattava Webasto plussaa, mutta ei mitään ehdottomia -- jälkimmäiset kaksi on helppo laittaa jälkikäteenkin

Jos Nettiautoon laittaa hakuun 2010 tai uudempi, alle 80000 km, yli 100 kW niin nuo kaikkikin kriteerit täyttää esim tämä: http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/4591982

Skula

BMWn vakuutusten hinta riippuuyhtiöstä!

Audi nelikkona on kalliimpi kuin tavan BMW. Esim siis IFillä ja Fenniassa. Ainakin niiltä osin mitä itse olen ottanut selvää.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 01.05.12 - klo:12:41
Jos Nettiautoon laittaa hakuun 2010 tai uudempi, alle 80000 km, yli 100 kW niin nuo kaikkikin kriteerit täyttää esim tämä: http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/4591982

Meinasin jo ehdottaa aiemmin jotain tuonsuuntaista, mutta ajattelin sitten että tuloksena on vain huutonaurua niin olin hiljaa ::) Ocu olisi varmasti oikein hyvä vaihtoehto ja jos katselee vielä farkun niin mahtuu tarvittaessa kamaakin reilusti mukaan, RS niin voimaakin on mukavasti tarjolla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 01.05.12 - klo:13:03Ocu olisi varmasti oikein hyvä vaihtoehto ja jos katselee vielä farkun niin mahtuu tarvittaessa kamaakin reilusti mukaan

Ei noilla tiloilla ole mun omassa käytössä mitään merkitystä. Suurin ongelma käytetyn Ocun kohdalla on se, että niistä tahdotaan pyytää ihan hurjia hintoja. Tuon yksilön hinta näyttäisi kohtuulliselta.

Markku J

Minultakin vahva puoltoääni Oculle, jos budjetti venyy tuohon hintaluokkaan. Jo HB tarjoaa uskomattoman hyvät tavaratilat. Ainoa isompi moite Oculle tulee rengasmelusta. Markon linkittämä auto näyttää varsin houkuttelevalta, uutta vastaavalta. Jos tuosta haluaa hinnassa vielä sen kympin niistää, niin sitten katselisin aiemmin ehdottamastani kategoriasta (Ranskis, esim 308 - niissä vaan harvemmin on automaattilaatikkoa ja xenoneita).

TTL

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 01.05.12 - klo:13:11
Ei noilla tiloilla ole mun omassa käytössä mitään merkitystä. Suurin ongelma käytetyn Ocun kohdalla on se, että niistä tahdotaan pyytää ihan hurjia hintoja. Tuon yksilön hinta näyttäisi kohtuulliselta.
Järki käteen nyt... Mitä ne työkaveritkin ajattelisivat?
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: TTL - 01.05.12 - klo:13:12
Järki käteen nyt... Mitä ne työkaveritkin ajattelisivat?

Mitäs väliä sillä sitten on? Meidän parkkihallissa on kaikenlaista vekotinta jo muutenkin.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 01.05.12 - klo:13:11
Minultakin vahva puoltoääni Oculle, jos budjetti venyy tuohon hintaluokkaan.

Tuo yksilö on itse asiassa jo paljon alle budjetin, mikä on positiivista. No, ensin pitää myydä MB ja katsella sitten, mitä markkinoilta löytyy.

Arcca

Kerran Citikkaa ei vierasta, aika edullisia ja hienoja on nämä uudet C5:tkin. Luultavasti olisi mukavampi matka-auto kun ocu. Esimerkki http://www.nettiauto.com/citroen/c5/4710212
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy