Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Qrainderi

TurBoman siinä mielessä oikeassa, että,vähän hämärää vielä on, että mitä haetaan. Koeajoin ekana A5 Sportbackin, mutta rouvan mielestä liian vähä tilaa. Meillä ei ole lapsia mutta suunnitelmissa ehkä olisi.

Rouvan ehdoton suosikki on XC60 ja itse myös kyseisestä autosta olen aika tykännyt. On laatua ja käytännöllisyyttä.

X5sta ei taida tuolla hinnalla saada tai joutuu aika vanhan ottamaan.

Ajoa autolla tulisi varmasti aika 50-50 kaupunki/maantie. Useita 200-300km matkoja vuodessa, mutta myös paljon lyhyttä kaupunkiajoa. Autoon pitäisi siis mahtua helposti matkatavaroiden lisäksi mahdolliset lastenvaunut jne.

CR-V ei tosiaan ole samalla viivalla noiden edellisten kanssa, mutta kuten sanoin niin myös edullisempia vaihtoehtoja harkitaan. Kuitenkin kyseessä ilmeisesti ihan laadukas tekele, vaikkei "premiumia" olekkaan. Pitää katsastaa tuo Outback ainakin.

Hyle: Evoquen ulkomuodoista itse tykkään, mutta hinta tosiaan pomppaa liian ylös jos haluaa jonkun muun kuin karvalakin.

Edit: XC90 ja Land Cruiser ei. Range Rover olis kiva, liian kallis. V70 ja XC70 en pidä myöskään.
VW Passat Variant 2.0TDI DSG Highline -13

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Qrainderi - 17.02.12 - klo:15:08
Onko heittää hyviä vastaehdokkaita jo katsomilleni autoille. Eli koeajettu Volvo XC60, Audi Q5 ja A6 Avant. Hintakatto voisi olla siinä 55kâ,¬ tienoilla. Xenon valot ja vakkari olis oltava. Mielellään bluetoothia, tutkat, webasto(jos diesel), takaluukun automaattinen sulkeminen/aukominen...

Q5:n hinta karkaa yli tuon jos haluaa vähänkin paremman varustellun yksilön. XC60sta ja A6 Avanttia löytää jo hyviäkin yksilöitä. Mitäs muita mahdollisuuksia olisi? Hinta ei tietenkään pidä olla tuolla ylhäällä vaan jos tulee mieleen jotain laadukasta ja edullista niin ehdottakaa. Honda CR-V pitäs ainakin mennä koeajamaan lähiaikoina. Kokemuksia BMW 3&5 sarjan farkuista? Onko kolmosessa takalootan koko tyyliä Volvo V60 eli ei voi oikeastaan farmarista puhua?

3-sarjan farkun takaloota on muutaman kymmenen litraa suurempi kuin Volvo V60:n. Siis paperilla ainakin, käytäntöä en tiedä. Kontin pohjan alla on akku ja paljon sähkölaitteita ja ne syö tilaa. Taka-akseli ja takaveto syö loput tilat. Penkkejä kaatamatta sinne mahtuu pystyasennossa kaksi keskikokoista matkalaukkua ja pieni putkikassi ja reppu.Tosin se tila on niin kotilla, että ku mulla oli ne matkalaukut joskus edellisessä samalaisessa autos kyydis ku mitä tää nykyinen niin se etummainen laukku hakkaili vähäväliä ajaessa siihen luukun verhoukseen. Uusimmassa farkku Golfissakin on isompi kontti ku tossa bemussa. Sille joka tarvii tilaa toi ei riitä. On meilläkin puhuttu siitä lapsen hankkimisesta ja tekotapaa harrastettu ihan kiitettävästi mutta eipä sitä jälkikasvua oo tullut.

Seuraava auto on kyllä joku muu ku farkku koska en henk. koht. tarvitse 3-sarjan farkunkaan tiloja juuri koskaan ja pääasiassa meillä on ostettu se auto mm. sillä periaatteella, että monesti olen pitänyt farkkua nuorekkaampana kuin sedania ja sitten on ollu vähän se ajattelutapa, et jos mun joskus tarvitsis kuskata tavaraa niin on hyvä olla farmariauto tai et jos meillä on joskus muksu niin sen takia on ostettu monta farkkua peräkkäin. Neliovinenkin on ostettu sen takia jos joskus tulee muksu ja myös siksi, että kun sen viisi kertaa vuodessa pitää kuskata jotain ihmistä tuolla takapenkillä. Ihan hyvin joku coupekin passais meille tälleen jos kahdestaan elellään.

Kvee

LainaaKirjoittanut: Qrainderi 
TurBoman siinä mielessä oikeassa, että,vähän hämärää vielä on, että mitä haetaan. Koeajoin ekana A5 Sportbackin, mutta rouvan mielestä liian vähä tilaa. Meillä ei ole lapsia mutta suunnitelmissa ehkä olisi.

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 18.02.12 - klo:00:37
Sille joka tarvii tilaa toi ei riitä. On meilläkin puhuttu siitä lapsen hankkimisesta ja tekotapaa harrastettu ihan kiitettävästi mutta eipä sitä jälkikasvua oo tullut.

Siinä olen samaa mieltä, että auto kannattaa ostaa nykytilanteen tarpeen mukaan, ja tilanteen mukaan sitten päivittää. Tietysti jos auton pitoaika on pitkä, niin sitten voi hieman visioida tulevaisuutta. Asiassa on sekin puoli, että sitten jos/kun lapsi joskus olisi tullakseen, olisi siinä taas hyvä syy vaihtaa autoa  ;)

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: Qrainderi - 18.02.12 - klo:00:11
Ajoa autolla tulisi varmasti aika 50-50 kaupunki/maantie. Useita 200-300km matkoja vuodessa, mutta myös paljon lyhyttä kaupunkiajoa. Autoon pitäisi siis mahtua helposti matkatavaroiden lisäksi mahdolliset lastenvaunut jne.

Nuo lastenvaunut rajaa muuten yllättävän paljon vaihtoehtoja pois. Eritoten jos muutakin pitää sopia kyytiin. Juuri tän asian kanssa meillä painiskellaan parasta aikaa. Ja tällähetkellä CR-V vaikuttaa otollisimmalta. Meillä on tuo farkku 9-3 Saabi ja siinä on kontti 3-sarjan touringin kanssa samaa luokkaa, loppuu konttitilat kyllä heti kun vaunut nakkaa kyytiin. Ja Emmaljungista täytyy renkaat irroittaa, että saa sopimaan. Meillä onkin usein boksi katolla reissussa ja joskus jopa kuomukärry että saa kaiken sopimaan :o

Nuo matkat kuulostaa mun korvaan aika lyhyiltä ja siinä mielessä kaupunkiajon näppäryys sekä helppous taitaa olla tärkeämpää? Ei varmaan ole muuta konstia kun koeajoa - koeajoa ja koeajoa.
Ehdottomasti paras tapa on pyytää auto koko päiväksi testiin tai jopa viikonlopuksi, jos onnistuu. Siinä tulee ominaisuudet testattua paremmin kuin pelkässä "koeajossa". Eli käydän autolla kaupassa, harrastuksissa jne. Näkee sitten miten ne tilat toimii, miten sen saa parkkiin, riittääkö lämpö, pääseekö sillä yms.

LainaaCR-V ei tosiaan ole samalla viivalla noiden edellisten kanssa, mutta kuten sanoin niin myös edullisempia vaihtoehtoja harkitaan. Kuitenkin kyseessä ilmeisesti ihan laadukas tekele, vaikkei "premiumia" olekkaan. Pitää katsastaa tuo Outback ainakin.

Tällainen on mullakin mielikuva. Mutta jos japsiin päätyy, täytyy hyväksyä joitain asioita, kuten ilmastointiautomatiikka voi olla hieman oudolla logiikalla, ergonomia poikkeaa eurooppalaisista, valot ei ole yhtä hyvät ja materiaalit yleensä kovempaa muovia. Outback jätti tällaiset mielikuvat. Mutta ne eivät tee autosta huonoa missään nimessä ja näihin tottuu hyvin nopeasti. Hyvät puolet nousee esiin sitten käytön myötä. Ja todennäköisempää on saada hyvä, viaton yksilö. Meillä tosin OB:ssa oli vikoja enemmän kuin missään toisessa omistamassani autossa...
"All 4 The Driver"

autofanaatikko

Sen verran tuolle autoa etsivälle vielä kommenttia, että osta mieluummin tuolla ajolla bensa-auto jos käytettyä ostat. Säästyt monelta murheelta jota pätkäajo dieseleissä voi aiheuttaa. Dieselit tykkää jos niillä ajaa enempi pitkää siivua. Uutta jos olet hankkimassa, niin ymmärrän vielä dieselinkin kun takuu korvaa ongelmat jos niitä tulee. Mitä pidempi takuu niin sen huolettomampaa. Mut dieselin poisjättäminen voi kyl vähentää varmaan monia potentiaalisia autovaihtoehtoja.

Itse en varmaan enää dieseliä hanki koska jo nyt pelkään, että jos tulee jotain ongelmia takuun jälkeen mm. hehkujen kanssa, koska ajamiseni on lähes jatkuvaa käynnistelyä pätkäajon takia ja pelottaa myös tuo partikkelisuodattimen tukkoon meno kun se ei oikein tykkää pätkä- ja kaupunkiajosta jota mulla suurin osa on. Se on kallis paukku maksaa itse takuun jälkeen jos se tukkiutuu. Näillä polttoainehinnoillakaan mun ei kannata ostaa enää dieseliä vaikka se vähemmän kuluttaakin. Mut jos ajot on ollu nytkin niin vähäisiä, että 8kk:ssa on tullut 6800km mittariin, niin seuraava auto voi olla ihan hyvin bensa-auto, koska dieselin hankinta ei oikein kannata.

Sitten kun joku tarvitsee nelivetoa jossa automaattivaihteet ja joka on diesel niin tästä joku saa kyllä hyvin pidetyn ja todella vähän ajelun auton...Hyvä jos kolmen vuoden iässä on 30.000km:kaan mittarissa.

karmolis

Tätä meinasin jo kirjoitella Ocu II -alueelle, kun sellainen oli vähän kiikarissa, mutta laitetaanpa tänne (joku siellä jo ehti mainita että onhan niitä muitakin vaihtoehtoja, joten se minut tänne ajoi):

Taustaa: Alla 300 ajettu AFN-koneinen Passat, just vaihdoin remmin, syylärin ja pari pikkuosaa päälle, osiin semmoset 400 joten sopis sen nyt vuoden-kaks pelaavan. Ehkä. Turbo tuossa kuitenkin on alkuperäinen enkä sen usko enää kauan sykkivän. Joten sen (tai jonkun muun "osat yli tonnin" -vian ilmaantuessa) kiusaus on suuri ajaa (tai hinata) Passat suoraan paaliin ja ostaa vähän tuoreempaa kulkinetta alle. Konsernissa voisin kuitenkin pysyä. Vähän on tullut jo koeajettuakin autoja.

Tykkäsin taannoin koeajossa olleesta Octaviasta ainakin sen verran että voisin moisen kuvitella ostavani. Uuden auton joka tapauksessa pitäisi olla vähän kivampi eli hiukan paremmat varusteet (no enhän mä muuta tarvitse kuin climatronicin, vakkarin ja keskikyynärnojan), kulkea vähän paremmin, kuluttaa hiukan vähemmän ja saishan se olla vähän pienempikin kun ei enää tarvita tilaa (Vaimon Golf vaihtui just uuteen neliveto-Caddyyn). Tai sen verran tilaa sais olla että tarvittaessa mahtuu ainakin 4 ihmistä kyytiin, mielummin 5, ja jos pakkotilanne tulee niin koiria pystyy kuskaamaan eli takakontti ja nostokorkeus vähän sen mukaan. Mutta on nuo karvakorvat Auriksessa ja 6N-Polossakin kulkeneet joten ei tässä mitään Transportereita tarvita vaan työmatkakulkine.

Kävin tossa taannoin koeajorumbaa, VAG-konsernin tuotteista Polo, Golf ja Octavia oli kiikarissa, Polo (6R) oli aivan hirveä eri syistä, Golf (VI) ja Octavia tuntui ihan kohtalaisilta. Jälkimmäisiä ei varmaan uutena kannata ostaa koska uusi malli molemmista on just tuloillaan eli käytettynä hinta tipahtaa mukavasti, samasta syystä siis käytetty vois olla parempi, pitää vaan odotella sen verran että ne uudet ehtii kauppoihin saakka. Toisaalta uusi (viimeisin) kupla himottaisi, helkkarin hieno ja dieselinä ei nyt mikään aivan hirveän hintainenkaan. Tosin siinä on ehkä jo liian vähän tilaa. Joskus pitää kuitenkin saada koira kyytiin - saa Beetlestä toki penkit nurin mutta kulkuväylät nyt on vähän niin ja näin, takakontin kynnys on korkealla. Scirocco dieselinä myös himottaa, vaan niistä pitää uudet unohtaa kun ei lompakossa ole tarpeeksi rahaa.

Vaihtoehtoina siis joko uusi tai lähes uusi hintaluokkaa 20-25 tonnia tai sitten vähän enempi käytetty jollain 10-15 tonnilla. Jälkimmäisessä tapauksessa esim. Golf V tai Octavia II pre-facelift tulee ensin mieleen konsernin vekottimista.

Käytetyissä hirvittää partikkelisuodattimet (eli pitäisi olla mielummin ilman) ja turborempat. Ja tietenkin kaikki muut kalliit jutut. Nykyisestä autosta tykkään kuin hullu puurosta, eihän siitä puutu kuin neliveto, eli paskaa en tilalle osta, mielummin korjaan tätä kuin ostan jotain uudempaa ja hukkaan sen korjauksiin yhtä paljon rahaa..

Diesel mielummin siis kuten ehkä jo ylläolevasta saattoi päätellä, kilsoja kertyy sen 40 tonnia vuoteen, pitoajaksi olen ajatellut semmosta 150 tuhatta, käytetyissä toki riippuu ihan mittarilukemasta ja muutenkin kunnosta, hyvän voi ajaa vaikka ihan tappiin asti.

Josko Passat jaksaisi sen aikaa että noita uusia kuplia alkaa löytymään käytettynä.. Nitkuna miehenä tietenkin motto on, mitä vähemmän rahaa auton hankintaan kuluu sen parempi.

On tää vaikeeta.

Hannes

Usotsie karmolis että  annoit itse juuri pätevän syyn itsellesi olla vaihtamatta autoa ollenkaan ;D

Ja niistä uusista malleista, kerroppa tarkalleen milloin Octaviasta tai Golfista tulee uusi malli???

karmolis

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 18.02.12 - klo:15:14
Usotsie karmolis että  annoit itse juuri pätevän syyn itsellesi olla vaihtamatta autoa ollenkaan ;D
Kyllä mä sen tiedän, vaan kun kuumetta on ilmassa... Viidettä vuotta tässä kun samalla tahkotaan. Ehkä se vaimon uusi auto vähän lievittäisi vaikken mä sillä juuri koskaan pääsekään ajamaan. (Golfin tapauksessa kyse oli aina joutumisesta)

Lainaa
Ja niistä uusista malleista, kerroppa tarkalleen milloin Octaviasta tai Golfista tulee uusi malli???

VII Golfista on nyt ainakin jotain hahmotelmaa ollut näkyvissä eli veikkaan ensi vuoden puolella tulevan jotain pihallekin, Octavia nyt taas on niin tappiin asti tekohengitetty että luulis siitäkin tulevan 2013 tai 2014 viimeistään uuden mallin. En minä mitään asiasta tiedä, kunhan lasken yhteen 1+1.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: karmolis - 18.02.12 - klo:15:02
Uuden auton joka tapauksessa pitäisi olla vähän kivampi eli hiukan paremmat varusteet (no enhän mä muuta tarvitse kuin climatronicin, vakkarin ja keskikyynärnojan), kulkea vähän paremmin, kuluttaa hiukan vähemmän ja saishan se olla vähän pienempikin kun ei enää tarvita tilaa (Vaimon Golf vaihtui just uuteen neliveto-Caddyyn).

Kuvauksen perusteella vähän käytetty Exeo ST 2.0TDI Style voisi olla aika optimi. Etuna Ocuun ja golfiin selvästi alempi rengasmelu ja käytettynä suhteessa uuteen edullisempi. Tilaa on sitten vähemmän, mutta edellisen perusteella riittävästi.

Hannes

Kuule...esimerkiksi Octavian luulisi olevan juuri nyt parempi kuin koskaan, siksi että tähän mennessä siitä on poistettu ehkä lukuisia ns. lastentauteja joita uusi malli aina sisältää ja kun uusi malli tulee en ainakaan minä halua olla se koe kaniini joka kokeilee mistä tuo uutuus postaa ja on monasti käynyt niinkin että uusi malli on on ollut aivan fiasko.

Uusi malli kiehtoo mutta ei kannata silti olla ensimmäisten joukossa sitä ostamassa, näin minä ajattelen ja siksi päädyin uuteen Octavian juuri nyt ja sitten kun on taas uuden vaihdon aika on uuden mallin Occu jo ollut markkinoilla ja viat ainakin ne räikeimmät jos niitä on niin karsittu pois. Epäilen että uusi Octavia on myynnissä Suomessa korkeintaan 2014 vuonna ja käytetyn Octaviani hintaan tuolla ei ole mitään merkitystä koska ajokilometri määrä on se mikä nykyään määrää käytetyn ajokin hinnan melkein täysin. Ja vielä uuden mallin hinta saattaa karata ns. hinta laatu suhteelta liian kalliiksi ja nykyiseltää Octavia on sieltä parhaasta päästä mitä tuohon hintaan autoa saa.

karmolis

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 18.02.12 - klo:15:32
Kuule...esimerkiksi Octavian luulisi olevan juuri nyt parempi kuin koskaan, siksi että tähän mennessä siitä on poistettu ehkä lukuisia ns. lastentauteja joita uusi malli aina sisältää ja kun uusi malli tulee en ainakaan minä halua olla se koe kaniini joka kokeilee mistä tuo uutuus postaa ja on monasti käynyt niinkin että uusi malli on on ollut aivan fiasko.

Uusi malli kiehtoo mutta ei kannata silti olla ensimmäisten joukossa sitä ostamassa, näin minä ajattelen ja siksi päädyin uuteen Octavian juuri nyt ja sitten kun on taas uuden vaihdon aika on uuden mallin Occu jo ollut markkinoilla ja viat ainakin ne räikeimmät jos niitä on niin karsittu pois. Epäilen että uusi Octavia on myynnissä Suomessa korkeintaan 2014 vuonna ja käytetyn Octaviani hintaan tuolla ei ole mitään merkitystä koska ajokilometri määrä on se mikä nykyään määrää käytetyn ajokin hinnan melkein täysin. Ja vielä uuden mallin hinta saattaa karata ns. hinta laatu suhteelta liian kalliiksi ja nykyiseltää Octavia on sieltä parhaasta päästä mitä tuohon hintaan autoa saa.

Octavian suhteen tosiaan käytettyjen hinnanmuodostusta saattaa omistajan hyväksi muuttaa se, että uudesta mallista tulee oikeasti hiukan isompi ja sitä kautta kalliimpi. Ainakin jos alan julkaisuihin on luottamista. Facelift-Ocua en vaan pysty ostamaan kun en sen ulkonäöstä pidä yhtään. Lastentautien osalta olet kyllä harvinaisen oikeassa, lisäksi vanheneviin malleihin saa yleensä hyvät varusteet joko pikkurahalla tai vakiona.

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 18.02.12 - klo:15:26
Kuvauksen perusteella vähän käytetty Exeo ST 2.0TDI Style voisi olla aika optimi. Etuna Ocuun ja golfiin selvästi alempi rengasmelu ja käytettynä suhteessa uuteen edullisempi. Tilaa on sitten vähemmän, mutta edellisen perusteella riittävästi.

Tämähän ei tullut edes mieleen. Sopisi kyllä vähän käytettynä budjettiin, ja on hienon näköinen. Näitä vois vuoden-kahden päästä saada hyvinkin edullisesti (kuvittelen ainakin että hinta tippuu Skodaa ja Volkkaria nopeammin). Veikkaan vielä ettei fiilis muutu ihan hirveästi tästä 3B-Passatista tuohon siirtyessä (mikä on vaan hyvä asia). Kiitos vinkistä!

Edit: on nuo vaan kamalan hintaisia vieläkin nuo Exeo ST:t. Mutta nettiautoa selaillessa tuli vastaan uusi mielenkiintoinen vaihtoehto, A3 Sportback. Siinä olisi tilaa just riittämiin ja Audeista löytyy sopivaa fiilistä. Pitääkin tutkia tarkemmin onko noista mihinkään. Tarjontaa on ainakin vaikka muille jakaa (suosittu liisari) ja hinnat ihan kohtalaisia käytetyillä. Uusi malli varmaan ihan kohta tuloillaan joten senkin puolesta otollista aikaa ostaa kohta käytettynä.

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 18.02.12 - klo:11:28
Itse en varmaan enää dieseliä hanki koska jo nyt pelkään, että jos tulee jotain ongelmia takuun jälkeen mm. hehkujen kanssa, koska ajamiseni on lähes jatkuvaa käynnistelyä pätkäajon takia ja pelottaa myös tuo partikkelisuodattimen tukkoon meno kun se ei oikein tykkää pätkä- ja kaupunkiajosta jota mulla suurin osa on. Se on kallis paukku maksaa itse takuun jälkeen jos se tukkiutuu. Näillä polttoainehinnoillakaan mun ei kannata ostaa enää dieseliä vaikka se vähemmän kuluttaakin. Mut jos ajot on ollu nytkin niin vähäisiä, että 8kk:ssa on tullut 6800km mittariin, niin seuraava auto voi olla ihan hyvin bensa-auto, koska dieselin hankinta ei oikein kannata.

Ei kyllä omakohtaista kokemusta ole dieselin nurkkapyörityksestä, mutta uskoisin että myös diesel koneinen kestää kaupunkiajoa. Onhan taksit, toyotan priuksia lukuunottamatta yleensä aina dsl koneisia ja niillä ajetaan tosi paljon kaupungissa. Ja muutama starttauskin taitaa nyky tyhjäkäynti pykälillä tulla jo yhden työvuoron aikana.

tuRboman

kestää ne dieselit mutta hiukkassuodatin on se ongelma. Erityisesti talvella jos ajaa paljon lyhyttä pätkää eikä kone ehdi lämmetä. Puhdistus ei onnistu ja menee tukkoon. Kokemusta on. Halvemmaksi tulee bensalla. Ja nyky diesel kuluttaa tosi paljon jos ajaa ihan kykyttä ajoa. Lähes bensan lukemissa. 
"All 4 The Driver"

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: -Velmu- - 19.02.12 - klo:16:31
Ei kyllä omakohtaista kokemusta ole dieselin nurkkapyörityksestä, mutta uskoisin että myös diesel koneinen kestää kaupunkiajoa. Onhan taksit, toyotan priuksia lukuunottamatta yleensä aina dsl koneisia ja niillä ajetaan tosi paljon kaupungissa. Ja muutama starttauskin taitaa nyky tyhjäkäynti pykälillä tulla jo yhden työvuoron aikana.

No sen verran tiiän, että taksikuskit kyllä vaihtaa melkein aina ne autot pois kun takuu loppuu tai 100.000km on mittarissa. Aika paljon on erinäisiin merkkeihin vaihdettu katteja /hiukkasloukkuja kun partikkelisuodin on taksin nurkka-ajon ja tyhjäkäytön seurauksena aivan tukossa sellaisissa kilometrilukumissa jossa sen pitäs olla vielä ihan tikissään, jos auto olisi nähnyt siis enempi maantietä. Mitä enempi starttailuja niin sitä äkkiämpää ne hehkutkin rasittuu.

Muutenhan diesel kestää kaupunkiajoa hyvinkin mutta kyllä toi hiukkassuodatin loukkuineen on yksi helvetillinen riesa ja vikakohde, jonka saa pätkäajoilla tukkoon melko helposti.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 19.02.12 - klo:17:27
kestää ne dieselit mutta hiukkassuodatin on se ongelma. Erityisesti talvella jos ajaa paljon lyhyttä pätkää eikä kone ehdi lämmetä. Puhdistus ei onnistu ja menee tukkoon. Kokemusta on. Halvemmaksi tulee bensalla. Ja nyky diesel kuluttaa tosi paljon jos ajaa ihan kykyttä ajoa. Lähes bensan lukemissa. 

Totta. Mulla tää nykyinen diesel menee ihan samoilla kulutuslukemilla pätkäajossa kuin meni 1.4 118kW TSI+DSG Golf farkku. Vähemmällä tää toki menee kuin ex eli 2-litran bensavaparilla varustettu automaattivaihteinen bemu mutta ei tääkään pätkäajossa millään haamukulutuksilla mee vaikka on siis diesel. Onhan tämä toki 135kW tehoinen mutta täydet tehot on harvoin käytössä jos ei kengi ja empä juuri kengi. Tietty tämä on farmari Golfia jotain 150-200kg painavampi, vain 6-vaihteisella tomaatilla joka on vielä perinteinen eikä DSG ja sitten tämä on tosiaan nelikko. Väitän kuitenkin, että vaikka diesel on vähän halvempaa kuin bensa ja tämä kuluttaa ainakin bensabemaria vähemmän niin dieselveron takia tämä ei kyllä tule mulla kovin edulliseksi koska kuluttaa tämä kuitenkin dieseliksi ihan riittävästi näin nurkka-ajossa...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 19.02.12 - klo:17:35
No sen verran tiiän, että taksikuskit kyllä vaihtaa melkein aina ne autot pois kun takuu loppuu tai 100.000km on mittarissa. Aika paljon on erinäisiin merkkeihin vaihdettu katteja /hiukkasloukkuja kun partikkelisuodin on taksin nurkka-ajon ja tyhjäkäytön seurauksena aivan tukossa sellaisissa kilometrilukumissa jossa sen pitäs olla vielä ihan tikissään, jos auto olisi nähnyt siis enempi maantietä. Mitä enempi starttailuja niin sitä äkkiämpää ne hehkutkin rasittuu.

Muutenhan diesel kestää kaupunkiajoa hyvinkin mutta kyllä toi hiukkassuodatin loukkuineen on yksi helvetillinen riesa ja vikakohde, jonka saa pätkäajoilla tukkoon melko helposti.

Pakko olla eri mieltä taksareiden vaihtovälistä, kyllä ne melkein järkiään ajaa sen 3v ja 300tkm ennen vaihtoa. Jotkut toki pitää 2v vaihtovälinä, mutta silloinkin kilometrejä on sen pari satkua. Nykymoottoreita ei käsittääkseni hehkuteta lämpimänä lainkaan ja kylmänäkin vasta jostain -10 keleistä alkaen.

Hiukkasloukuista samaa mieltä, eivät ole tarkoitettu kaupunkiajoon. Olisin voinut itsekin harkita Ocua mopodieselillä mutta kaupunkipainotteinen ajoprofiili olisi tappanut nuo saastehärpäkkeet viimeistään heti kohta takuun loputtua.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ARIMO

Tervehdys!

Auton vaihto on ollut kovasti mielessä ja vahvaksi vaihtoehdoksi on noussut A4 Allroad 2,0 tdi käytettynä. Hinnat näissä 2010-2011 malleissa liikkuu 43-46 kâ,¬ välillä. Kriteereinä autolle ovat diesel, neliveto, farkku / 5-OV ja kulutus vielä siedettävällä tasolla. Tila ei tärkein kriteeri, koska ajot pääasiassa yksin ja työmatka-ajoa. Muita vaihtoehtoja ovat jokin "citymaasturi", Skoda 4*4, Audi A3, A4, A5 tai joku saksalainen. Ranskalaiset ja japskit - ei kiitos! Vaihtoehtoja on siis aika paljon. Jotenkin ALLROAD on aika hyvä paketti, mutta hinnaltaan korkeahko. Laittakaapa kommentteja ta kokemuksia, onko ALLROAD hyvä valinta vai kannattaako pysyä esim. normi A4:ssa?  ???

Nykyiset: Audi A5 sportback business sport edition 1.4 tfsi ja Audi A3 sedan 1,4 tfsi sline edition -16

Edelliset: vw passat variant comfortline 1.6 tdi dsg, Audi s3 sedan, Volvo v60 D5 AWD R-design edition VW Polo Blue GT 1.4 TSI DSG Volvo C30 kinetic 1,6D drive -10, Audi A5 Sportback 2,0 tdie -12, Volvo V50 2,0D Momentum, Seat Ibiza ST 1.2TSI Sport, Volvo V50 2,0 Momentum

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: ARIMO - 20.02.12 - klo:17:14
Tervehdys!

Auton vaihto on ollut kovasti mielessä ja vahvaksi vaihtoehdoksi on noussut A4 Allroad 2,0 tdi käytettynä. Hinnat näissä 2010-2011 malleissa liikkuu 43-46 kâ,¬ välillä. Kriteereinä autolle ovat diesel, neliveto, farkku / 5-OV ja kulutus vielä siedettävällä tasolla. Tila ei tärkein kriteeri, koska ajot pääasiassa yksin ja työmatka-ajoa. Muita vaihtoehtoja ovat jokin "citymaasturi", Skoda 4*4, Audi A3, A4, A5 tai joku saksalainen. Ranskalaiset ja japskit - ei kiitos! Vaihtoehtoja on siis aika paljon. Jotenkin ALLROAD on aika hyvä paketti, mutta hinnaltaan korkeahko. Laittakaapa kommentteja ta kokemuksia, onko ALLROAD hyvä valinta vai kannattaako pysyä esim. normi A4:ssa?  ???

Scout?
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

P.Alikka

Tänään käyty Tammer-Autossa potkimassa uuden Aven renkaita. Kirjaimellisesti vain potkimassa kun ketään myyjää ei meidän läsnäolo kiinnostanut edes tervehtimisen verran! Oli sitte oikeesti viimeinen kerta kun kyseiseen paikkaan auton etsiminen mielessä astun... Saavatteen pitää Hajotansa, niitä myydään semmoisissakin paikoissa missä saa palvelu. No lomaviikolla tarkoitus käydä Avensis koeajamassa sitten kaukana Tampereelta, savonssa, missä on ennen ainakin saanut palvelua. Täältä en kysy edes tarjousta... Kylmätyypit karvalakki Avesta oli kyllä positiiviset ja tuommoinen 1,6 Terra farkku höystettynä vakkarilla olisi siis kiikarissa...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

roudi

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 20.02.12 - klo:17:55
Tänään käyty Tammer-Autossa potkimassa uuden Aven renkaita. Kirjaimellisesti vain potkimassa kun ketään myyjää ei meidän läsnäolo kiinnostanut edes tervehtimisen verran! Oli sitte oikeesti viimeinen kerta kun kyseiseen paikkaan auton etsiminen mielessä astun... Saavatteen pitää Hajotansa, niitä myydään semmoisissakin paikoissa missä saa palvelu. No lomaviikolla tarkoitus käydä Avensis koeajamassa sitten kaukana Tampereelta, savonssa, missä on ennen ainakin saanut palvelua. Täältä en kysy edes tarjousta... Kylmätyypit karvalakki Avesta oli kyllä positiiviset ja tuommoinen 1,6 Terra farkku höystettynä vakkarilla olisi siis kiikarissa...

Jos tänne Kuopioon asti olet tulossa,niin käys samalla reissulla siinä mäen päällä Veljekset Laakkosella testaamassa myyjiä. En nyt päätäni pantiksi anna(kuka tän nyt kelpuuttaskaan,heh) mut siellä oon saaanut autonvaihto hommissa hyvää palvelua. Autokauppahan myy Toyotat ja jos olet uuteen Aveen jo päätynyt,niin siinä kohtaa on ehkä tyhjä käynti Laakkosella..jos nyt ei muuten vaan mene katselemaan(vaikkapa Exeoo) ;)
Tullut:VW Golf VII variant comfortline 1.4 tsi 103kw. Mennyt: Seat Exeo 1.8 tsi sport,facelift vm-12.

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: roudi - 20.02.12 - klo:18:11
Jos tänne Kuopioon asti olet tulossa,niin käys samalla reissulla siinä mäen päällä Veljekset Laakkosella testaamassa myyjiä. En nyt päätäni pantiksi anna(kuka tän nyt kelpuuttaskaan,heh) mut siellä oon saaanut autonvaihto hommissa hyvää palvelua. Autokauppahan myy Toyotat ja jos olet uuteen Aveen jo päätynyt,niin siinä kohtaa on ehkä tyhjä käynti Laakkosella..jos nyt ei muuten vaan mene katselemaan(vaikkapa Exeoo) ;)
Ei tässä Aveen vielä olla päädytty, kun ei koeajollekaan ole päässyt ;). Kuopion Autokauppaan olen menossa ja täytyypä tuossa Laakkosella pistäytyä, kiitos vinkistä! Miettiselläkin ehkä tulee pyörähdettyä, tosin rouva ei hirveästi toisesta Ocusta putkeen ole innostunut ja Yetin takakontti ei piisaa. 
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

tmr97

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 18.02.12 - klo:10:43
Nuo lastenvaunut rajaa muuten yllättävän paljon vaihtoehtoja pois. Eritoten jos muutakin pitää sopia kyytiin. Juuri tän asian kanssa meillä painiskellaan parasta aikaa. Ja tällähetkellä CR-V vaikuttaa otollisimmalta. Meillä on tuo farkku 9-3 Saabi ja siinä on kontti 3-sarjan touringin kanssa samaa luokkaa, loppuu konttitilat kyllä heti kun vaunut nakkaa kyytiin. Ja Emmaljungista täytyy renkaat irroittaa, että saa sopimaan.

Heivaa ekana ne Emmaljugat mäkeen, niin et tarvitse pakettiauton konttia. Saksalaisilla valmistajilla (Hartan, Gesslein) on teknistä designiä, samankokoiset vaunut menee melkein puolet pienempään tilaan. Täysikokoiset vaunut ja päälle vielä vauvan sänky menee tuon kokoluokan konttiin päällekkäin (vaunut pitkittäin), kun maksaa parisataa enemmän niistä vaunuista. Ja sivulle jää vielä ihan hyvin tilaa tavaroille.

Skula

Autonvaihtopohdiskelua, näin sivusta katsovan silmin:

On se kauheeta kun pitää päättää ottaako Kia vai Tojota..  ;D Oikeesti!
Romurautaa ja paalivehkeitä.

MVA

Lainaus käyttäjältä: skula - 20.02.12 - klo:21:19
Autonvaihtopohdiskelua, näin sivusta katsovan silmin:

Onko pakko ottaa kumpaakaan?  ;D

jkvi

LainaaOn se kauheeta kun pitää päättää ottaako Kia vai Tojota..   
Toyotasta en kirjoita mitään, mutta Kia:lle ei löydy sen veroista mallia VAG-konsernista ;)

Q7 on himpun iso ja taas Touareg pieni tavaratilaltaan, siinäpä ne.
CRDi & Collection

jf

Lainaus käyttäjältä: skula - 20.02.12 - klo:21:19
Kunhan ei VAG:ta tarvitse ottaa, niin saa jopa koirillekin tuuletuksen konttiin.  :o
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

mol

K70

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 20.02.12 - klo:20:35
Saksalaisilla valmistajilla (Hartan, Gesslein) on teknistä designiä, samankokoiset vaunut menee melkein puolet pienempään tilaan.
Lisätään listaan vielä kolmas Saksalainen eli Teutonia, joka menee pieneen tilaan taitettuna.

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 20.02.12 - klo:20:35
Heivaa ekana ne Emmaljugat mäkeen, niin et tarvitse pakettiauton konttia. Saksalaisilla valmistajilla (Hartan, Gesslein) on teknistä designiä, samankokoiset vaunut menee melkein puolet pienempään tilaan. Täysikokoiset vaunut ja päälle vielä vauvan sänky menee tuon kokoluokan konttiin päällekkäin (vaunut pitkittäin), kun maksaa parisataa enemmän niistä vaunuista. Ja sivulle jää vielä ihan hyvin tilaa tavaroille.

Höh... älä nyt pilaa kaverin päivää tuolla tavoin järjellä ajattelemalla. Tiedä vaikka emäntä lukee näitä sivuja ja evää auton vaihdon  ;D
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 21.02.12 - klo:07:02
Höh... älä nyt pilaa kaverin päivää tuolla tavoin järjellä ajattelemalla. Tiedä vaikka emäntä lukee näitä sivuja ja evää auton vaihdon  ;D

Olisin tässä asiassa tmr97 kannalla, auton hankkiminen ja sen speksaaminen jonkun yhden speciaalitarpeen mukaan on hieman kuluttajayhteiskunta-meiningin mukaista, emmehän osta muuttoautoakaan vaikka olisimmekin muuttamassa 3 kk:n päästä ? Oli vähän jyrkkä vertaus mutta kumminkin.

Mutta tosiaan silloin jos autoa vaihdetaan vuoden kahden välein sama millä 'erikoisuuksilla' sitä speksaa .....
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy