Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Flat

LainaaTässä vähän pohdiskeluja....Mulla on niin kauhee autokuume, enkä osaa päättää minkä ostaisin joten apua kaivataan....

Kyllä sulla on aika hyvin mopo lähtenyt käsistä. Jos oiken muistan , niin aluksi haikailit jonkin 1.8 A4:sen perään ja pidit 118 kW aivan riittävänä, nyt kiikarissa 160kW.
Onnea valintaan, vaikeata tulee olemaan. Hyviä autoja kaikki,mutta kolmossarjalaisen tiputtaisn kanssa pois koska on jo aika vanha.

cossu69

Joo kyllähän mopo keulii kovasti mutta ei ole ensimmäinen kerta kun näin on käynyt.... Yleensä kun menen johonkin autokauppaan niin ensin kattelen jotain perusmallia mut aina päädyn paljon kalliimpaan ja eikä sekään monesti riitä vaan merkki saattaa vaihtua kun rupeaa laskemaan mitä muilta merkeiltä saa isommalla rahalla...

slash

Lainaus käyttäjältä: cossu69 - 08.06.11 - klo:23:40
Tässä vähän pohdiskeluja....Mulla on niin kauhee autokuume, enkä osaa päättää minkä ostaisin joten apua kaivataan....Tässä vaihtoehdot: Audi A4 2.0 tfsi quatro s-tronic , BMW 3-sarja 160kw x , MB c-sarja joku vastaavan tehoinen , VOLVO S60 2.0 T ...... Ja toinen luokka.... Audi A5 2.0 tfsi coupe quattro s-tronic , BMW 3-sarja coupe 160kw x-malli , MB c-sarjan uusi coupe eli tässäpä vähän purtaavaa arvon vag kumppanit...
Uutta audia ei ennen faceliftiä kannata ostaa, käytettynä tietenkin voi löytää hyviä yksilöitä sopivastikin. Jos noista lähtisin pikaisesti itse valitsemaan ja takaveto riittäisi niin tuo mese vois olla koeajon arvoinen. Bemussa sama homma kuin tuossa audissa, uutta mallia tulossa, tosin ei coupena ehkä heti mutta mallilla alkaa olla jo ikää ja niitä kyllä löytää käytettynä hyvin.

Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Flat

Välillä on hieman huvittavaa ( omasta mielestäni ainakin) seurata näitä autonvaihtokuvioita. Kuinka hemmetin hankalaa ihmiset voivatkin tehdä yksinkertaisesta asiasta. Pitää ajaa parhaimmassa tapauksessa kymmeniä eri autoja, ja vielä eri moottoriversioita, ja vieläpä vielä eri varusteversioita samasta autosta. Sitten kun siihen lisätään cossun tapaan hyvin joustava budjetti +- 10KEUR, niin tuleehan siitä väkistenkin hiton vaiketa. Ja lopputulema ei ole yhtään sen parempi kuin helpolla kaavalla valittu auto.

Auton ostamisen lyhyt oppimäärä:
1. aseta budjetti ja pysy siinä.
2. tiedä mitä haluat, ja pysy siinä.
3. koeaja se
4. mikäli koeajon jälkeen olet edellen saamaa mieltä, niin osta se.

Aikaa tähän loppu rutistukseen menee max 1 päivä. Totta tai etukäteen pitää tietty hieman haitella vaihtoehtoja, mutta yleensä se mielitietty löytyy hyvin helpolla.

Loputon koeajelu, vertailu muihin  ja budjetin venyttely tekee asiasta hiton vaikeata. Ja mitä täällä on seurannut näitä vaihtomestareita, niin yleensä he eivät ole lopputulokseen kuitenkaan tyytyväisiä.Ymmärrän että tuo renkaiden potkiminen voi olla ikäänkuin elämäntapa/harrastus/addiktio, mutta suosittelen perusautoilijalle kuitenkin tuota lyhyttä kaavaa. Eihän tuossa pitkässäkään kaavassa mitään vikaa ole, mutta monesti lopputulokseen pääseminen voisi olla hieman helpompaakin.

Itse olen periaatteelisen ostopäätöksen autoon tehnyt aina ennen koeajoa. Eikä koskaan ole metsään mennyt. Erikseen on sitten "leikkimielellä" autokaupassa vierailu.

Markku J

Flat kirjoittaa asiaa, noin sen kuuluu mennä ! Itsellä on pari valintaa mennyt kokolailla noin, 335 CiA ja A7. En edes koeajanut, vaan tiesin mitä halusin. Ja nämä olivatkin kai ne kaikista parhaat autokauppani tyytyväisyysmielessä.

Cossulle suosittelen uuden facelift A5:n tilausta. Vaihtoehtona vuoden-kahden ikäinen A5 tai 335 CiA hyvin varustein.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 09.06.11 - klo:00:03

Ei pahalla, mutta tuollaisesta autonipusta arpominen on kyllä vähän sama kuin kysyisi, että kumpi on kivempi, joulukuusi vai juhannuskoivu.

Itselle se auto tulee, jokainen auto on 'kompromissi' joistakin asioista, se pitäisi löytyä joka parhaiten omaa tarvetta tyydyttää.

Itse ymmärrän Cossu:n tarpeen kysellä asioita näistä uusista tuotteista, täällähän näitä raportoivia loppukäyttäjiä on löydettävissä jos jossain, ei jokaisen tarvitse olla pioneeri ja löytää tuotteen ns. huono ominaisuus.

Näin tuon Flat:inkin vastausken : ASIAA ! Oma autonhankinta meni TARKKAAN kuten Flat:in 4.pisteen hankintakaava sen kuvaa.  8)

Antamasi repertuaari autoista on kyllä niin laaja että Erkkikään ei niistä sulle osaa oikeaa bongata, sinun pitää tehdä se itse.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Flat - 09.06.11 - klo:07:34

Auton ostamisen lyhyt oppimäärä:
1. aseta budjetti ja pysy siinä.
2. tiedä mitä haluat, ja pysy siinä.
3. koeaja se
4. mikäli koeajon jälkeen olet edellen saamaa mieltä, niin osta se.

Kohta 2,5 on ainakin minulla "päätä mistä tingit", kun budjetti ei riitä siihen mitä haluat.
Tämä onkin sitten vaikeaa.

P.Alikka

Oma auton valinta on mennyt näin:

1. mielessä haudutellaan tarpeet ja budjetti
2. selataan autotallin ja nettiauton tarjonta valituilta paikkakunnilta
3. sopivan löytyessä mennään kauppaan ja "potkitaan renkaat"
4. mikäli auto näyttää ja tuntuu hyvälle pyydetään myyjältä koeajoon
5. viimeistään tässä vaiheessa hommataan hallituksen hyväksyntä tarjokkaalle  ;)
6. jos ei koeajolla tule yllätyksiä ja hallitus hyväksyy niin tehdään kaupat.

Helppoa kuin heinän teko! Ei tarvitse kaupassa enää arpoa riittääkö rahat ja onko auto ominaisuuksiltaan riittävä kun varallisuus ja tarpeet on hyvissä ajoin ennen kauppaan astumista kartoitettu! Edellinen aut...Skodanvaihto, meni sen verran pieleen, että farmari olisi pitänyt malttaa etsiä. Kyllähän tuolla luiskaperälläkin pärjää, mutta muksun rattaiden kanssa farkku olisi ollut parempi.

Niin ja ne kriteerit silloin aikanaan olivat: hinta ~15 kiloeuron paikkeilla, diesel, automaattilootalla, tavaratilaa n. 500l ja ei sedan. Merkeistä rajasin pois omasta omituisesta henkilökohtaisesta mielipiteestä johtuen ranskattaret Fordit ja Opelit (tosin nyt esim. uusi Astra farkkuna hiukan houkuttaa). Tarpeeksi tiukoilla kriteereillä tarjonta pysyy kohtuullisena ja valinta oli helppo! Eikä ole kaduttanut...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Skula

Lainaus käyttäjältä: cossu69 - 08.06.11 - klo:23:40
Tässä vähän pohdiskeluja....Mulla on niin kauhee autokuume, enkä osaa päättää minkä ostaisin joten apua kaivataan....Tässä vaihtoehdot: Audi A4 2.0 tfsi quatro s-tronic , BMW 3-sarja 160kw x , MB c-sarja joku vastaavan tehoinen , VOLVO S60 2.0 T ...... Ja toinen luokka.... Audi A5 2.0 tfsi coupe quattro s-tronic , BMW 3-sarja coupe 160kw x-malli , MB c-sarjan uusi coupe eli tässäpä vähän purtaavaa arvon vag kumppanit...

Ehheh.. Tutun kuuloista.. Itse viimeisen puolen vuoden aikana olen koeajanut kaikki nuo  8) .. ja monta muuta..

Ihan kaikkein eniten tykästyin C sarjan takatuuppariin.. Alla oli silloin 250CDI automaatti.. Ja nyt siihen saa ihan kelvollisen 7 lovisen laatikonkin..

Turvallisin valinta on A4, näin jälleenmyynnin kannalta, uskoisin, quattro ja kaikkee..

Mut kyl tämmöset kaupat täytyy hoitaa ihan itse ja omalla perstuntumalla..

Itse mokasin ja hommasin sen varmemman valinnan, ja täs on tulos - auto ulos..

Pistä niitä legendaarisia jäitä hattuun ja lähden pääkaupunkiin koeajoretkelle...

Uskon että ainakin VAG:in ulkopuolisista kulkineista saat enemmän "positiivista" katsantoa näin, kuin että VAG palstalta niitä kyselet..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

juupeli

Lainaus käyttäjältä: slash - 09.06.11 - klo:07:32
Uutta audia ei ennen faceliftiä kannata ostaa

Lainaus käyttäjältä: Flat - 09.06.11 - klo:06:38
kolmossarjalaisen tiputtaisn kanssa pois koska on jo aika vanha

Varmasti vankkoja näkemyksiä, joten tiedustelen mihin tämä ajattelumalli perustuu? Onko poistuva automalli automaattisesti "huono"? Onko vanhalle mallille joku aikaraja, jolloin se muuttuu huonoksi vaihtoehdoksi?

Flat

LainaaVarmasti vankkoja näkemyksiä, joten tiedustelen mihin tämä ajattelumalli perustuu?

Itseäni ainakin harmittasi jos ostaisin uuden auton ja siitä tulisi uusi malli hyvinkin nopeasti saataville. Alkaisi kuitenkin tekemään mieli sitä uutta, ennemmin tai myöhemmin. Siksi yritän pysyä elinkaarensa loppupäässä olevista malleista, olivat ne kuinka hyviä tahansa. Ketä tälläinen turhamaisuus ei haittaa tai on valmis vaihtamaan autoa nopealla syklillä uuteen, niin valinta on helpompaa.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 09.06.11 - klo:08:58

Varmasti vankkoja näkemyksiä, joten tiedustelen mihin tämä ajattelumalli perustuu? Onko poistuva automalli automaattisesti "huono"? Onko vanhalle mallille joku aikaraja, jolloin se muuttuu huonoksi vaihtoehdoksi?

Jos omalla rahalla ostaa ja tavoitteena pitkäaikainen kulkupeli niin poistuva malli on juurikin hyvä vaihtoehto?

Liian monta kertaa saamme lueskella tuotekehityksen siirtymisestä kentälle eli ensimmäisten autojen olevan 'maanantai'-versioita, mallisarjan ehtoopuolella olevaan malliin on saatu kaikki kulminaatiopisteet kuntoon.

Toki tällöin voi joutua ajamaan 'vanhanaikaisella' pelillä mutta edullisilla mausteilla aka Audi Sport Edition B7 -07 tai nyt BMW 3-srjasta meneillään oleva kamppis.

Quality

LainaaVarmasti vankkoja näkemyksiä, joten tiedustelen mihin tämä ajattelumalli perustuu? Onko poistuva automalli automaattisesti "huono"? Onko vanhalle mallille joku aikaraja, jolloin se muuttuu huonoksi vaihtoehdoksi?

Itse olen useinkin päätynyt elinkaarensa loppupään malliin. Perusteluina ovat olleet

- lastentaudit karsittu
- hyvät varustepaketit --> parempi hinta-/laatusuhde
- monipuolinen moottori- ja varustevalikoima (useimmiten)
- silmä tottunut ulkonäköön

Tuo kustannuskysymys ei ole aivan yksiselitteinen, sillä poistuvan mallin vaihtoarvo alenee saman tien, kun uusi tulee markkinoille.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Quality - 09.06.11 - klo:09:43
Tuo kustannuskysymys ei ole aivan yksiselitteinen, sillä poistuvan mallin vaihtoarvo alenee saman tien, kun uusi tulee markkinoille.

Toisaalta saat poistuvan mallin oikeaa hintaa huokeammin, ja mikä on se todellinen vahtoarvon alennus jos pidät autoa 4-6 vuotta ( no täällä noita tyyppejä ei montaa ole  :D  ) ?

Skula

Poistuva malli on kyllä melkoinen nou nou itselleni...

Tänään kävin kokeilemassa uutta passattia, ja siinä ei mitään yllätyksiä kuin se että aivan manio moottori + laatikko on tuo 1.4TSI 90kW DSG:llä.. Minusta oikein passeli jonoajamiseen..

Toinen mikä tuli tänään viimeistään selväksi, on se että manuaalia en ota... Jonottelin ja matelin nimittäin äskettäin ruuhkissa manuaaliasisella autolla, ja kyllä se oli jotenkin tuskaisaa.. Aivan täysin järjetöntä puuhaa.. Ei pysty!

Ja hyvä näin.. Karsii vaihtoehtoja ja helpottaa elämää oleellisesti tässä vaihtospekuloinnin tuskissa...

Itse asiassa tuo manuaali oli kuitenkin n.180kW auto eikä se 100kW eroa tuohon mopopassattiin helpottanu yhtään tuolla liikenteessä  >:( Mielummin täys mopo automaatilla..

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 09.06.11 - klo:09:09
Jos omalla rahalla ostaa ja tavoitteena pitkäaikainen kulkupeli niin poistuva malli on juurikin hyvä vaihtoehto?

Me on aina hankittu autot pidemmäksi aikaa ja juuri sen takia omalla kohdalla poistuvat mallit ovat olleet skulan tapaan nou nou. Jos uutena ostettua autoa pitää useamman vuoden, tulisi luultavasti jotenkin ankea olo alkaa heti katselemaan uutta mallia viereisellä kaistalla. Kun malli on uusi tai FL tuore, tuntuu autokin pidempään uudelta, kun uudempaa mallia ei ole näkösällä. Esim. viimeisimmällä vaihtokierroksella vanheneva, mutta loistavasti varusteltu A6 oli pitkään harkinnassa, mutta kaatui sitten lopulta juurikin malliuudistukseen. Jos tarkoituksena olisi ollut pitää autoa vain vuosi tai kaksi, olisi tilanne ollut ehkä aivan toinen.

Toisaalta Passatti olisi kannattanut ostaa vanhana mallina, kun uudistusta ei huomaa ilman äärimmilleen hiottuja VW-laseja ;D

Skula

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 09.06.11 - klo:17:00
Toisaalta Passatti olisi kannattanut ostaa vanhana mallina, kun uudistusta ei huomaa ilman äärimmilleen hiottuja VW-laseja ;D

'
Minkälaiset lasit sulla on kun et erota vanhaa Pasuunaa tästä facelifistä? Siis sisustassa näin on asia, mutta ulkoisesti eroa on jopa enemmän kuin FL antaa odottaa.. Ai niin, mutta tämänhän piti olla ihan uusi malli..  8)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: skula - 09.06.11 - klo:17:44
Siis sisustassa näin on asia, mutta ulkoisesti eroa on jopa enemmän kuin FL antaa odottaa.. Ai niin, mutta tämänhän piti olla ihan uusi malli..  8)

Jos asiaa olisi katsellut sopivilla vahvuuksilla olevilla VAG-laseilla, olisi muutosta voinut kutsua kevyeksi faceliftiksi, mutta olisi sekin ollut vähän rajatapaus :D

tmr97

Minusta uusi passat on ulkoisesti ihan eri tyyliä kuin vanha. Tilanne on samantyylinen kuin Audin A4 B6 - B7 päiviyksessä. Vanhoista vm 2010 passateista pyydetään lähes uuden hintaa. Minulle ne ainakin ovat ihan out.

Octaviassa on painolastina myös liian vähäiset muutokset, mulla oli vm -05 Elegance, eroa uuteen on maxi-dot. Yleensä ehtoopuolen malleihin vakiovarusteet paranevat.

Päädyin viimeksi Exeoon, joka on tavallaan ikivanha, mutta myös tuore. Uudesta ei tietääkseni ole vielä mitää tietoa.

Quality

LainaaJos uutena ostettua autoa pitää useamman vuoden, tulisi luultavasti jotenkin ankea olo alkaa heti katselemaan uutta mallia viereisellä kaistalla. Kun malli on uusi tai FL tuore, tuntuu autokin pidempään uudelta, kun uudempaa mallia ei ole näkösällä.

No eipä ole malliuudistus vaikuttanut tippaakaan "alentavasti" suhteessa B7aan. Ainoa spekuloinnin kohde on tuo malliuudistuksen vaikutus vaihtoarvoon. Enkä toki pidä B8a epäonnistuneena, se vaan on sittenkin kovin erilainen B7aan verrattuna.

Jaa, ehkä joku on sitä mieltä, että autonvaihtospekulointini on ennenaikaista, kun jo nelivuotiaan vaihtoa mietin. Sitä vissiin tulee kiire, kun ikää karttuu, että ehtii vielä kerran vaihtaa ;).

LainaaToisaalta Passatti olisi kannattanut ostaa vanhana mallina, kun uudistusta ei huomaa ilman äärimmilleen hiottuja VW-laseja

Minulle taas FL-Passat on selkeästi uudistettu malli, juurikin ulkonäön perusteella. Sitä paitsi, oma kantani on, että eteenpäin on menty, niin edestä kuin takaakin. Ja kun niin moni on todistanut sen olevan myös entistä hiljaisempi, uskon myös teknisiin parannuksiin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Quality

LainaaPäädyin viimeksi Exeoon, joka on tavallaan ikivanha, mutta myös tuore. Uudesta ei tietääkseni ole vielä mitää tietoa.

Pitää vissiin odotella A4:n B9-mallia, että saadaan nykyisestä Exeo II ;).

Leben und leben lassen.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Quality - 09.06.11 - klo:18:16
Minulle taas FL-Passat on selkeästi uudistettu malli, juurikin ulkonäön perusteella.

Nämä nyt ovat niin makuasioita kuin olla ja voi. Itse näen eroina ainostaan uudet umpiot ja viisarikellon sisällä.

Jopa EuroNCAP:n kanta oli, että uutta testiä ei tarvitse tehdä, kun kyseessä on sama vanha malli.

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 09.06.11 - klo:18:13
Octaviassa on painolastina myös liian vähäiset muutokset, mulla oli vm -05 Elegance, eroa uuteen on maxi-dot.

Octaviaan tehtiinkin vain aivan tyypillinen facelift, eli uutta umpiota ja pari himmeliä.

cossu69

Omalta osalta olen ostamassa uutta autoa... Minun mielestä fl-passatti on paljon uudemman näköinen kuin vanha.... Olen kanssa pari kertaa ostanut vanhan mallin ja se jurppii kun oma on heti vanhan näköinen.... Olen jo supistanut vaihtoehdot Audiin ja mersuun , korimalli on vielä epäselvä. Uusi c-sarjan coupe on vahva vaihtoehto a5 coupelle mutta se neliveto...

cossu69

Tai yhden auton vois ostaa käytettynä nimittäin AUDI RS5:n tai jonkun AMG MERSUN

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: cossu69 - 09.06.11 - klo:22:18
Tai yhden auton vois ostaa käytettynä nimittäin AUDI RS5:n tai jonkun AMG MERSUN

Ja se alkuperäinen 118 kw:n tehontarve sen kun vaan jatkaa kasvuaan ....

cossu69

Joo olet varmaan oikeassa täytyy pistää jäitä hattuun.... Ei pitäs katsella noita RS5 kuvia.

cossu69

Niin ja olis mulla vielä yksi haave nimittäin AUDI RS6 800HV

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: cossu69 - 10.06.11 - klo:00:23
AUDI RS6 800HV
Haaveita pitää aina olla. Vähän saa kyllä virittää, että tuo tehomäärä RS6:sta löytyy. Vakiona viimeisimmässä oli 580hv, tehtaan lastulla 700hv.

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 09.06.11 - klo:22:35
Ja se alkuperäinen 118 kw:n tehontarve sen kun vaan jatkaa kasvuaan ....
Kohta ei ole enää "tilaa" jos meinaa Audissa pysyä. R8 V10 on toki vielä mainitsematta. ;D Oikein jännittää, että miten tässä käy... :D

cossu69

R8 ei oikein nappaa se pitäis olla kumminkin perhe auto ja kyllä se 700 heppaa riittäisi .... Onkos tommosia tehtaan lastuja muihinkin audeihin....?

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: cossu69 - 10.06.11 - klo:01:58
Onkos tommosia tehtaan lastuja muihinkin audeihin....?
Tietääkseni ei. Mutenoo varma.

Tuntuu s..cossu olevan rahamiehiä. Mitä sä Audeja kattelet, Porsche julkisti juurikin uuden Panamera Turbo ässän, eikun kaupoille. 3,8 sek nollasta sataan, perhepulkka eikä jää jalkoihin. Ja ei oo takuulla naapurilla samanlaista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy