3C sähköisen käsijarrun huolto

Aloittaja vwp, 14.12.14 - klo:15:30

« edellinen - seuraava »

vwp

Koska aihe on näin talven kynnyksellä 3C:n omistajille kuin jääpuikko hanurissa, niin ajattelin pari sanaa ja kuva jorista tuosta käsijarrun huollosta.
Kuorihan halkeaa ja sisään pääsee kuraa ja kohta moottori onkin jumissa. Tälläkin foorumilla on linkattu useaan otteeseen yhdelle sivustolle, jossa on tämä homma selitetty hyvin kuvineen mutta sivu piruvie on muuttunut maksulliseksi.

Molemmilta puoliltahan löytyy nuo moottorit jarrusatulasta, tuollainen lieriön muotoinen möykky joka on kiinni kahdella torx-pultilla


Moottoreiden irrotukseen ei tarvita kaapelia, sillä jarrupaloja ei tarvitse ajaa auki-asentoon. Riittää kun ottaa moottorin irti.

Tältä se murheenkryyni sitten näyttää kädessä, nätisti se on tuosta haljennut, hieman kuraakin sieltä löytyy.




Kuori pitää avata hieman brutaalilla tavalla, tavoitteena olisi että tuo "pääty" irtoaisi rungosta, eikä niin että osa runkoakin lähtee mukana.



Tätähän on kahta mallia, itselläny avaamisen jälkeen näkymä oli tämä. Pientä muhjua ja kuraa vähän jokapaikassa, mutta mitään suurempia määriä ei kuitenkaan löytynyt. Kuvassa huomaa, että pääty ei lähtenyt kaikkialta niinkuin pitäisi, eli tuosta rungosta lohkesi pala joka jäi tuohon päätyyn kiinni.



Putsasin osat paineilmalla ja laitoin tuohon rungon metallisille liukupinnoille hieman rasvaa. Pienen rasvanökäreen sai myös tuon ratashässäkän akselin toinen pää.



Korjasin tuon halkeaman tavallisella kolvilla tökkimällä ja sulattelemalla, sekä pienellä kerroksella asennusliimatiivistesikamassaa.





Jarrusatulasta löytyy (pitää löytyä) o-rengas, joka tiivistää tuon kikkareen asennuksen. Itselläni o-renkaan ura oli melko ryönäinen, joten irroitin renkaan ja putsasin sen sekä uran.



Eipä siinä tämän jälkeen muuta kuin kotelon liimaus takaisin kasaan ja asennus takaisin paikoilleen. Itselläni oli molemmat puolet halki, joten nuo molemmat tuli purettua ja putsattua.
Kiinnityksen jälkeen johdot kiinni ja pari kertaa käsijarru kiinni ja auki, eipä jäänyt mitään merkkivaloja palamaan ja käsijarrun äänikin hiljeni huomattavasti. Ei oikeastaan kuulu enää sisälle tuon käyntiääni.
Ei mikään mahdoton homma tehdä itse, lämmin talli oli suuri plussa mutta onnistunee muuallakin.
Torx-avain pitkällä varrella on hyvä olla käsillä, sekä jotakin liima+tiivistemassaa jolla laittaa möykky takaisin läjään.

Kysymykset, kommentit, korjaukset ja lisäinformaatio on varmaan enemmän kuin tervetullutta, en usko olevani ainoa 3C:n omistaja tässä maassa joka on rahinaa kuunnellut  8)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

MarkoL

Hienoa että joku viitsi tehdä tuon projektin kuvien kera. Omastani en ole noin perusteellisesti purkanut, käytin vain irti ja puhdistin ja rasvasin mitä purkamatta pystyi. Halkeamiin sikakittiä ja kasaan. On toiminut. Ja hyvä kun korostit tuota O-rengasta, se lienee elintärkeä.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Jyri

Täältä kanssa propsit jaksamisesta ja dokumentoinnista!

repomies

Tämä on käytännössä parempi ohje kuin siellä martinin sivuilla, joissa oli myös disinformaatiota siitä, ettei muka uudet moottorit toimisi vanhan ohjausyksikön kanssa tai toisin päin. Kyllä ne toimii kunhan sähköt saa kytkettyä, kokemusta on.

Omat moottorit on alkuperäiset ja sikamassalla vahvistetut.. Mutta eiköhän nuokin ajallaan porsi. Kopkop.

hece

Onkos noihin moottoreihin tullut missään vaiheessa parempaa versiota joka ei halkeaisi? Kiinnostaa oman -11 B7:n kohtalo, onko siinäkin sama halkeamisvaara tulevaisuudessa olemassa?

parsiosam

Todella hienoa työtä. Hattun nosto :)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: hece - 15.12.14 - klo:10:07
Onkos noihin moottoreihin tullut missään vaiheessa parempaa versiota joka ei halkeaisi? Kiinnostaa oman -11 B7:n kohtalo, onko siinäkin sama halkeamisvaara tulevaisuudessa olemassa?

Kyllä tämmöistä puhetta on ollut että parannettu version on tullut, olisko raja ollut jossain 08-09 vaiheilla. Mielestäni omassa -10 on jo parempi, eikä olekaan hajonnut vaikka kovassa käytössä kun autossani on auto hold.
Joku paremmin muistava voi tarkentaa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

jopi

Voiko sähköinen käsijarru olla päällä ennen kuin irroittaa moottorin?
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

MarkoL

Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

repomies

Ei kai pitäisi kommentoida kun en onnistunut edes torxeja avaamaan, mutta käsittääkseni voi. Satulaa ei saa irti tietenkään jos käsijarru on päällä mutta ei sen moottoriin pitäisi vaikuttaa. Siinä on jotkut boorit joiden kautta voima välittyy.

MarkoL

"Käsijarrun" eli seisontajarrun saa tarvittaessa pois päältä kun moottori on irti. Pyörittää vaan siitä akselista mitä se käyttölaitekin pyörittää. Akselin pää on vanhemmissa torx ja uudemmissa vissiinkin boori.

Siellähän on siis ruuvi joka painaa puristaa jarrumäntää ulos ja vetää jarrun kiinni. Kun ruuvia pyörittää, mäntä liikkuu joko sisään tai ulos. Sama se sille ruuville on mikä sitä pyörittää, moottori vai joku muu.  VCDS:llä pystyy ajamaan seisontajarrun huoltoasentoon, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että mäntä ajetaan sisään. Helpottaa uusien jarrupalojen asennusta.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

jopi

Näin ajattelinkin, että tuskin se moottori pitää siellä mitään momenttia päällä ja paloja yhdessä. Kiitos vaan nopeista vastauksista!
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

Jareqq

Onkohan noita kuvia mahdollista saada uudelleen jonnekin näkyviin? Pitäisi alkaa aukomaan käsijarrua ja kuvat on aina avuksi.

Oktaavi

Täälläkin oli molemmissa satuloissa probleemaa, mutta laiskana miehenä tilasin uudet molemmille puolille. 220e posteineen tuli kustantamaan. Kaverille annoin vanhat satulat, se halusi välttämättä purkaa ne ja korjata. Onpahan sitten varasatulat hyllyssä, jos sattuu tarvitsemaan.  ;D

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 29.08.17 - klo:12:07
Täälläkin oli molemmissa satuloissa probleemaa, mutta laiskana miehenä tilasin uudet molemmille puolille. 220e posteineen tuli kustantamaan. Kaverille annoin vanhat satulat, se halusi välttämättä purkaa ne ja korjata. Onpahan sitten varasatulat hyllyssä, jos sattuu tarvitsemaan.  ;D
Mistä tilasit? Saattaa tulla itsellekin tarvetta, ellei tuo ala puhdistuksella toimia.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 29.08.17 - klo:16:17
Mistä tilasit? Saattaa tulla itsellekin tarvetta, ellei tuo ala puhdistuksella toimia.
Tästä on jokunen kuukausi aikaa, mutta Saksasta tulivat, ebayn kautta tilasin. Tuossa esimerkiksi edullisesti http://www.ebay.com/itm/LEFT-RIGHT-BRAKE-CALIPER-VW-PASSAT-2005-3C0615404E-3C0615403E-/322151748524?hash=item4b01bd93ac:g:ZzIAAOSwjXRXYRkD Tuossa omassa oli pienemmillä männillä olevat satulat, eli ne 38mm. Isommat vaihtuu jossakin -07 alkupuolella 41mm. Ja hyvin on pelannut, ei ole ongelmia ollut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy