Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance - Rio Red

Aloittaja clacson, 17.11.14 - klo:10:51

« edellinen - seuraava »

clacson

Tänään tehty kaupat, jossa Yeti vaihtuu Octaviaan:
5E54LD
- Metalliväri - Rio Red
- Huonon tien paketti. 15 mm korkeampi maavara, muoviset suojalevyt alustassa
- Winter pack
- Intelligent Parking Distance Assistant - Ã,,lykäs pysäköintitutkajärjestelmä
- Adaptive Cruise Assistant - Mukautuva vakionopeuden säädin
- Driving Mode Selection - Ajoasetuksen valinta
- Minoris-kevytmetallivanteet 6,5Jx16" 205/55R16
- Nahkainen sport-monitoimiohjauspyörä, kolmipuolainen (radion ja puhelimen säätimet) + Tiptronic-vaihteenvalitsimet
- SmartGate
- Musta sisusta
- Mustat listat sivuikkunoiden reunassa
- Kattokaiteet, mustat
- SunSet-tummennetut takasivu- ja takaikkunat

HUOM!
- Soittimena Bolero, koska koeajoautossa oli navigaattori, jonka toiminta ei vakuuttanut. Tablettiviritys tehdään Broditin kilkkeillä
- Ei sähkötuoleja, koska yksi kuski ja yksi matkustaja.
- Ei pysäköintiavustinta, kun tutkilla pärjää
- Ei kattoluukkua
- Ei varapyörää (vuosikymmenten aikana tarvinnut kerran)
- toisiksi vanteiksi luultavasti mustat Premiat, joille kesärenkaat ja talvigummit sitten Minoris-vanteille.

Tuunausosastolle tehtäväksi jää:
- ledit sisälle
- kynnyslistat, mustat
- RS-polkimet ja lepuutustuki (tässä kohtaa mustatauti ei voita)
- konepellin äänieriste
- takaroiskeläpät
- puskurin suoja, musta

Oletettu toimitusaika huhtikuun 2015 puolessa välissä, joten nyt sitten vain odotellaan talven yli.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: clacson - 17.11.14 - klo:10:51
- Ei sähkötuoleja, koska yksi kuski ja yksi matkustaja.
- Ei pysäköintiavustinta, kun tutkilla pärjää
- Ei kattoluukkua
- Ei varapyörää (vuosikymmenten aikana tarvinnut kerran)

- Ei nahkaverhoilua
- Ei Lane Assistant kaista-avustinta

:)

clacson

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 17.11.14 - klo:12:13
- Ei nahkaverhoilua
- Ei Lane Assistant kaista-avustinta

:)
Nahat on omasta takaa, joten kankailla mennään tämänkin auton kohdalla. Nahkapenkit ei sytytä autossa eikä myöskään kotona.
Kaista-avustin oli harkinnassa, mutta ei jäänyt haaviin. Teiden tärinäraidat saa riittää.
Crew Protect Assistant olisi voinut tulla, jollei olisi ollut pakko ottaa sivuturvatyynyjä takaistuimelle, takapenkki on kuitenkin 99% ajoista tyhjänä (nyt siellä on kuitenkin lämmittimet). ;)
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

tapz

Lainaus käyttäjältä: clacson - 17.11.14 - klo:10:51
- konepellin äänieriste

1.4 on todella hiljainen kone. Melu on pääasiassa renkaiden ääntä ja ovesta sisään kantautuvaa kohinaa. Sikäli konepellin äänieriste tuskin vaikuttaa kovinkaan paljon. Suurempi hyöty olisi eristää ovet ja rengaskotelot kunnolla.

Edelliseen Octaviaan verrattuna hauska piirre on, että moottorin kierrokset tippuvat tyhjäkäynnillä n. 5s jälkeen 900 ja on vaikea erottaa onko moottori edes enää käynnissä.

Harmi kun musta sisustus koskee vain penkkien väriä, eikä Elegancessa ovien ja vaihdekepin muovipaneelit ole L&K:n tai RS:n tapaan mustat tai hiilikuitujäljitelmät. Tosin se Piano Black, jota radion kehyksessä on kerää kaikki sormenjäljet ja ilmeisesti RS:n hiilikuitu ei sekään ole kovin hieno. Täytyy jossain vaiheessa kokeilla teipata, kun vaihdekepin kehys ilmeisesti lähtee hyvin helposti irti (ohjeet auton ohjekirjassa).

Nahka-Alcantara on muuten todella hyvä vaihtoehto nahalle. Istuinosa on kokonaan Alcantaraa, muilta osin penkit ja ovien/keskikonsolin verhous nahkaa. Edellisessä Octaviassa istuimen päällisen etuosa oli nahkaa, mutta uudessa sekin on Alcantaraa. Alcantara on mokkanahan näköistä erittäin kestävää mikrokuitukangasta ja on helposti puhdistettavaa. Sitä ei tarvitse mitenkään hoitaa, eikä se rypisty tai ole pakkasessa jääkylmä ja auringossa polttava.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

clacson

Lainaus käyttäjältä: tapz - 17.11.14 - klo:16:49
1.4 on todella hiljainen kone. Melu on pääasiassa renkaiden ääntä ja ovesta sisään kantautuvaa kohinaa. Sikäli konepellin äänieriste tuskin vaikuttaa kovinkaan paljon. Suurempi hyöty olisi eristää ovet ja rengaskotelot kunnolla.
Ã,,äneieristeeksi kai se on tituleerattu, mutta hoitaa myös lämpöeristeen tointa ja kaiketi jämäköittää konepeltiä. Kaiken kaikkiaan halpa härpäke ja sopii hyvin "autoilijan mustatautiin".

Lainaus käyttäjältä: tapz - 17.11.14 - klo:16:49
Edelliseen Octaviaan verrattuna hauska piirre on, että moottorin kierrokset tippuvat tyhjäkäynnillä n. 5s jälkeen 900 ja on vaikea erottaa onko moottori edes enää käynnissä.

Harmi kun musta sisustus koskee vain penkkien väriä, eikä Elegancessa ovien ja vaihdekepin muovipaneelit ole L&K:n tai RS:n tapaan mustat tai hiilikuitujäljitelmät. Tosin se Piano Black, jota radion kehyksessä on kerää kaikki sormenjäljet ja ilmeisesti RS:n hiilikuitu ei sekään ole kovin hieno. Täytyy jossain vaiheessa kokeilla teipata, kun vaihdekepin kehys ilmeisesti lähtee hyvin helposti irti (ohjeet auton ohjekirjassa).
Sama mielipide noista hopeisista listoista ja kansista. Ihan kamalat, mutta ei se puujäljitelmäkään mustaan sisustaan istu. SuperSkodalla on musta kehys tosin vain manuaalille. Täytyypä kysellä, jos tulisi mustaa myös DSG:lle. Scoutissakin on hyvät.

Lainaus käyttäjältä: tapz - 17.11.14 - klo:16:49
Nahka-Alcantara on muuten todella hyvä vaihtoehto nahalle. Istuinosa on kokonaan Alcantaraa, muilta osin penkit ja ovien/keskikonsolin verhous nahkaa. Edellisessä Octaviassa istuimen päällisen etuosa oli nahkaa, mutta uudessa sekin on Alcantaraa. Alcantara on mokkanahan näköistä erittäin kestävää mikrokuitukangasta ja on helposti puhdistettavaa. Sitä ei tarvitse mitenkään hoitaa, eikä se rypisty tai ole pakkasessa jääkylmä ja auringossa polttava.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

Kun kyselin SuperSkodalta näitä DSG-vaihteen kehyksiä ja ovilistoja, niin vastasit, että jotain olisi tulossa marras-joulukuussa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

SuperSkodalla oli taas alennuspäivät, joten tulipa tilattua mm. takakontin valot, pedaalien kuoret ym. sälää, vaikka auton valmistumisesta ei ole mitään tietoa. Säästöä ruhtinaalliset 23 â,¬.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

Ensin oli ajatelma laittaa kesärenkaat mustille Premia-vanteille, mutta vaihtoehdoksi on noussut antrasiitti Lepukset: http://eshop.skoda-auto.com/cz/en/b2c/rims/alloy-wheel---lepus-6-5j-x-16%E2%80%9C-5e0071496f-ha7x/0/1/24/43/1001
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

Tänään tuli myyjältä tieto, että arvioitu tuotantoviikko on 10 ja auto on Suomessa 14-15 viikoilla, joten alkuperäinen aikataulu luovutuksesta huhtikuun puolenvälin jälkeen taitaa pitää. Tilaushan tehtiin 17.11.2014.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

Kaikki härpäkkeet hankittu. Isommat kuten äänieriste, kumimatot, musta kehys, kotelo rullaverhon alle jne hankittu Tallinnasta marmorilta (Auto 100 Tallinn), hinta 25-30% alle Suomen hintojen ja osa halvemmalla kun SuperSkodalta.
Nyt vaan pitäisi saada auto.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

Auto on rekisterissä ja luovutus sovittu 17.4. eli päivälleen tasan 5 kk tilauksesta.
Kuvia, kun on kotiin kuljetettu ja lisää, kun kaikki härpäkkeet on asennettu.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

Androidin Skoda Service-sovellus antaa VIN-koodilla tuotantopäiväksi 10.3.2015, joten ei ole maanantaikapppale vaan tiistain tyttöjä.  :-*
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

#12
Konepellin äänierityshuopa asennettu, siihen ei paljon aikaa kulunut, klips, klips tarpeeksi monta kertaa.
Kaikki sisävalot vaihdettu LEDeiksi, käytetty Narvan kaksiledisiä CANBUS-versioita ja ovat ihan tarpeeksi kirkkaita. Takakontti sai SuperSkodan ledimoduulit. Poljinpinnat ja lepuutustuki saivat teräksenhohdetta.
VCDS-koodauksia tehty eli CH/LH sumareihin, takaluukku myös kiinni sisänappulasta ja kakesta, päiväajovalojen himmennys vilkkuasennossa, kesäaikavalinta aika-asetuksiin http://www.briskoda.net/forums/topic/299424-octavia-iii-vcds-adaptations-tried-and-tested/page-2#entry4021330 sekä turhakkeena mittarineulojen käyttö kaakossa.

Kun on niin hiivatin kylmä, niin kynnyssuojien, puskurisuojan, takaroiskeläppien sekä mustan kehyksen asennus odottaa.

Edit: Kun ei enää sada (eikä niin kylmä), niin loputkin hommat on saatu tehtyä. Maanantaina auto menee vielä Opti-Coat-käsittelyyn ja sen jälkeen se on valmis oman maun mukkaan tuunattuna. No, mustat vanteet vielä uupuvat, ne sitten keväällä 2015.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

Kuvia puhtaasta autosta, auringonvalossa näyttää nyt aika oranssilta:
- sivukuva: https://dl.dropboxusercontent.com/u/91962772/Our150519sr2.jpg
- etukuva mustalla maskilla: https://dl.dropboxusercontent.com/u/91962772/Our150519f2.jpg
- takakuva: https://dl.dropboxusercontent.com/u/91962772/Our150519b2.jpg
Autossa on Opti-Coat 2.0-käsittely, joka tehtiin Espoon Starwashissa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

7500 km takana ja ilman ongelmia. Aina käynnistyksen jälkeen ei tunnista USB-tikkua, mutta SD-kortin aina, täytyy varmaan hankkia isompi kortti. 

Viimeiset kolme viikkoa ajettiin Keski-Euroopassa 4678 km moottori- ja pikkuteitä sekä kaupunkiajoa. Lämpötilaa oli turhankin paljon liikaa. Parhaimmillaan ohitustilanteissa mittari nousi 160 km/h lukemiin navin mukaan. Yleensä ACC oli asetettu 130 km/h:n kohdalle, kulutus oli koko keikalla ossain 7 l/100 km kieppeillä.
95n hinta vaihteli aika paljon, Hollannin 1,739 â,¬/l oli aika paljon kotinaan hintoihin verrattuna ja halvinta oli Ranskassa eli 1,379 â,¬/l, etanoliversiota ei joka paikassa ollut saatavissa, joten täysbensaa yleensä tankattiin.

MagicMountin minimat-teline toimi mainiosti, kuten myös Nexus 7 (2013), TomTonin GO Mobile tosin kaupungeiissa ja hiemankin pidemmissä pysähdyksissä sekosi totaalisti ja aloitti villin pyörinnän. Liikkeellelähdön jälkeen tilanne vakiintui, tuki ei hyväksynyt ongelman olemassaoloa vaan tarjosi vain uudelleensennusta. Tuli kokeiltua ja hotellin verkkoyhteydellä otti 4 tuntia ja tulos oli plus-miinus nolla, no sekoilun seuranta oli hauskaa viihdettä.

Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

#15
28.10. asentuu alle ylikoon 205/60 R16 96T Goodyear UltraGrip Ice2:t Espoossa Tekno-Rengas Oy:ssä.

Kesävannepohdiskelussa on soudettu ja huovattu joka mahdolliseen suuntaan ja kokoon. Viimeisin tulos oli toisessa ketjussa, mutta täällähän sen oikea paikka on:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16571.msg524699#msg524699
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

#16
Tässä sitten kuvia ylikoon renkaiden kanssa:
- etupää: vasemmalla 205/55R16-kesärengas ja oikealla 205/60R16-talvirengas
https://www.dropbox.com/s/c7fxkbwjg64w893/S205-R16Front.jpg?dl=0
- takapää: vasemmalla 205/55R16-kesärengas ja oikealla 205/60R16-talvirengas
https://www.dropbox.com/s/riaxmpqqftgr07h/S205-R16Back.jpg?dl=0

Tilaa on ihan riittämiin jäljella ja tuota 10mm kokoeroa tuskin huomaa mistään suunnasta. Halkaisija on ylikoossa 20mm suurempi.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Hannes

Miltä nuo renkaat tuntuvat ajossa, onko hiljaiset ja onko sulla ollut jokin muu kitkarengas mihin verrata tuota rengasääntä onko hiljaisempi vai äänekkääpi?

clacson

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 04.11.15 - klo:16:28
Miltä nuo renkaat tuntuvat ajossa, onko hiljaiset ja onko sulla ollut jokin muu kitkarengas mihin verrata tuota rengasääntä onko hiljaisempi vai äänekkääpi?
Ei vertailukohtaa Ocussa. Aiemmin on aina ollut Contit, mutta testien perusteella Goodyear olisi sopivampi Etelä-Suomen paljaille ja märille teille. Nuo ovat siis 205/60R16 96T.
Ovat hiljaisemmat kuin kesä-Michelinit ja äänen sävy on paljon matalampi näillä rupisilla asfalteilla.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

Tänään 12222 km ja 9 kk, niin Ocu ilmoitti öljyn lisäystarpeesta. Muutama kuukausi sitten määrä oli jossain tikun puolivälissä, joten nyt keskellä lumimyräkkää (tosin avoimessa pimeässä parkkihallissa) lurautin koneeseen koko litran. Täytyy sitten paremmiissa olosuhteissa tarkistaa taso.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

Nyt sen on siinä. Alla mustat Premiat ja GY EfficientGrip Performancet koossa 205/60 R16 95W.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/91962772/OurOcu_May2016.jpg
Vain punaista ja mustaa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Octavia4x4

Peukku tälle!  :)

Onneksi jotkut hankkii näitä Ocuja väreissäkin. Valkoiset ja harmaat hukkuu massaan.  ;)
Konsernipelejä vuodesta 1993

clacson

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 04.05.16 - klo:21:06
Peukku tälle!  :)

Onneksi jotkut hankkii näitä Ocuja väreissäkin. Valkoiset ja harmaat hukkuu massaan.  ;)
Kiitos.
Kun on oma, niin värin voi valita vapaasti ja nuo em. värit eivät ole valikoimissa.
Kaksi "harmaata" on ollut:
- Datsun 160J (käytetty rotisko)
- Renault Laguna II (tuossa hopea vivahti vähän lilaan, ei ollut paha)
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy