Yeti talvirengas

Aloittaja tibis, 21.07.10 - klo:07:06

« edellinen - seuraava »

vasara

Asiantunteva rengasliike hommaa mitkä vaan vanteet. Niillä on kanavia ja yleensä hoituu nopeasti. Jos kerrot esim., että Golf GTI vanne / replica.. ne tietää kyllä heti mistä kyse. Hinta ei ole omien kokemusten mukaan sen kalliimpi kuin nettikaupoissa.

vws

Omaa Yetiä odotellessa ajattelin jo hommailla talvirenkaat vanteineen. Mitkäs kaikki rengaskoot on sallittuja, kun oma yksilö saapuu ensi vuoden alussa niin katsastuksetkin tehdään jatkossa talvirenkailla?

Kesärenkaat otin 16" ja samalla halkaisijalla mennään talvellakin. Kelpaako katsastuksessa esim. 205/60R16?
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

pajero

Mainitsemasi rengaskoko kelpaa Yetiin oikein mainiosti myös katsastuksessa!

Mr.T

Jos haluaa pitää Yetinsä hiljaisena kannatta ottaa kitkarenkaat.Itselle tuli valittua Hakkapeliitta 7:t nastoilla(made in Russia !) ja rengasmelu on mielestäni varsin kova.
En tiedä onko valmistusmaalla mitään tekemistä asian kanssa mutta kun olen perusepäluuloinen niin tulipahan sekin
mainittua.
Skoda Yeti 1.4 TSI Experience-11

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Mr.T - 17.11.11 - klo:18:52
Jos haluaa pitää Yetinsä hiljaisena kannatta ottaa kitkarenkaat.Itselle tuli valittua Hakkapeliitta 7:t nastoilla(made in Russia !) ja rengasmelu on mielestäni varsin kova.
En tiedä onko valmistusmaalla mitään tekemistä asian kanssa mutta kun olen perusepäluuloinen niin tulipahan sekin
mainittua.

Onko renkailla ajettu minkä verran? Hakkis 7 hiljenee aika paljon kilometrien myötä, mutta ei se toki Yetistä silti äänetöntä tee.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Mr.T

Ei vielä ole kuin vähän yli 300:km.
Poika sanoi mulle samaa(että hiljenee km:n myötä),mutta että nyt poika isäänsä opettaisi?
Skoda Yeti 1.4 TSI Experience-11

vasara

Lainaus käyttäjältä: Mr.T - 17.11.11 - klo:18:52
mainittua.
Made in Finland HP7 jyrisee myös aivan karmeasti. Omassa Yetissä nastat yläkantin kantavuudella 102T, joka jäykkärunkoisena kaiketi lisää melua vielä lisää? Pikkusen hiljenee kilometrien myötä, mutta ei tarpeeksi. Rengasmerkin vaihto lienee ainoa vaihtoehto.
Talven tultua onneksi vähän melu hellittää.

Arcca

Gislaved Nord Frost 5 (215/60-16) on minusta suhteellisen hiljainen Yetin alla, oli myös edullisin näistä merkkirenkaista. Ihan vaan vinkiksi jos nastarenkaita haluaa. Nord Frost on ollut perinteisesti hiljainen nastarengas.

(Hakkapeliitta 7 oli CCssä alussa aika hirmuiset, hiljenivät jonkin verran muutama tuhat ajettuna, ja nyt ei enää kuulu nastojen ääntä ollenkaan häiritsevästi kun teetin alustan Stop Sonic äänieristyksen ja renkailla on rullattu vajat 30tkm. Kaikki nastat on kyllä tallella.)
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

javi

Minkä merkkistä nastarengasta suosittelette yetiin 16 tuumaselle vanteille? sekä minkälaisia kokemuksia Skoda Yeti 1,4 TSI Adventure Function paketilla? olen vaihattelemassa tuota nykyistä Skoda Yeti 2,0cr Tdi Adventurea tuommoiseen bensa yetiin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: javi - 31.01.13 - klo:20:53
Minkä merkkistä nastarengasta suosittelette yetiin 16 tuumaselle vanteille? sekä minkälaisia kokemuksia Skoda Yeti 1,4 TSI Adventure Function paketilla? olen vaihattelemassa tuota nykyistä Skoda Yeti 2,0cr Tdi Adventurea tuommoiseen bensa yetiin.

Yhdistin viestisi tähän vanhaan ketjuun.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 19.11.11 - klo:11:18
Gislaved Nord Frost 5 (215/60-16) on minusta suhteellisen hiljainen Yetin alla, oli myös edullisin näistä merkkirenkaista. Ihan vaan vinkiksi jos nastarenkaita haluaa. Nord Frost on ollut perinteisesti hiljainen nastarengas.

Nyt on alkanut hieman harmittamaan. Nimittäin emäntä on jäänyt neljä kertaa jumiin/vaikeuksiin etuveto Yetinsä kanssa. Kaikki on tapahtumia joissa pitäisi kahlata noin 20cm syvässä 0 kelin nuoskassa.

Harmitus tulee siitä että jos pikkasenkin sataa lunta, mokoma on alkanut jo ennen ajomatkojansa puhumaan "pääseeköhän tuolla mihinkään, jos mä jään taas jumiin". Hemmetti, auto on isomaavarainen lumimies, jonka pitäisi olla parempi kun keskiverto kärryjen näissä keleissä ja nautinto ajaa kun on hieman haastetta, mutta niin vaan on emäntä vaikeuksissa.

Viimeksikin muut autot olivat poistuneet paikalta kutakuinkin ongelmitta, niin emäntä oli jäänyt sudittelemaan ko paikkaan 20 ylimääräiseksi minuutiksi ennen kuin erinäisten kommervenkkien jälkeen tuli koti pihaan. Ja jäi siihen sitten jumiin. Kävin ajamassa Yetin siitä sitten katokseen kerta yrittämällä (peruutusta muutama metri-sitten sopivast kiihdyttämällä kunnolla hanaa antaen perille). Niinkuin edelliselläkin kerralla.

Tästä on nyt sitten hieman riitaa päällä kun olen kammennut osaksi syytä emännän ajotaitojen niskaan.
Hän taas syyttää autoa ja sen talvirenkaita. Jotka on hieman turhan leveät talvirenkaiksi, sen myönnän. Oma tuntuma on että voishan se paremminkin kulkea mutta tuolla silti pitäisi pärjätä ettei asiasta varsinaista ongelmaa tarvitsisi tehdä.

Kysymys kuuluu: Miten muut etuveto yetiläiset on kokeneet 215 (kuten meillä) tai sitä leveämmät renkaat, onko tavallista enemmän ongelmia kahlaamisessa kun lumi on painavaa ja tiivistä?
Voihan toki olla että Gislavedit on vaan aika sudet noissa olosuhteissa...

Ex-Pajero

Ei 205 leveät Misukatkaan miltään syvänlumen mestareilta vaikuta, ja kädettömyyden tunnetta lisää vielä automaatti. Kiinnijäämispaikkoja olen pystynyt toistaiseksi välttelemään. Eivätkä nämä nakit ole parhautta myöskään liikennevaloista lähdettäessä, oli pöppyräkeli tai ei, kun kaikkien pizzakuskien takavaloja joutuu katselemaan.

Käytän renkaissa ehkä normia kovempia paineita, mutta kun pikatietäkin pitää taittaa, allekaan ei viitsi mennä. Tuntuu että ainoa nastoista koituva ilo on kuunnella sitä ruopimisääntä rauhallisissakin liikkeellelähdössä, muutkin ruopii myös mutta kitkat sentään ilman ääniä. Onneksi vaimennuksella sai melutasoa hieman alemmas.

the_raz

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 10.02.13 - klo:12:34
Nyt on alkanut hieman harmittamaan. Nimittäin emäntä on jäänyt neljä kertaa jumiin/vaikeuksiin etuveto Yetinsä kanssa. Kaikki on tapahtumia joissa pitäisi kahlata noin 20cm syvässä 0 kelin nuoskassa.

Harmitus tulee siitä että jos pikkasenkin sataa lunta, mokoma on alkanut jo ennen ajomatkojansa puhumaan "pääseeköhän tuolla mihinkään, jos mä jään taas jumiin". Hemmetti, auto on isomaavarainen lumimies, jonka pitäisi olla parempi kun keskiverto kärryjen näissä keleissä ja nautinto ajaa kun on hieman haastetta, mutta niin vaan on emäntä vaikeuksissa.

Viimeksikin muut autot olivat poistuneet paikalta kutakuinkin ongelmitta, niin emäntä oli jäänyt sudittelemaan ko paikkaan 20 ylimääräiseksi minuutiksi ennen kuin erinäisten kommervenkkien jälkeen tuli koti pihaan. Ja jäi siihen sitten jumiin. Kävin ajamassa Yetin siitä sitten katokseen kerta yrittämällä (peruutusta muutama metri-sitten sopivast kiihdyttämällä kunnolla hanaa antaen perille). Niinkuin edelliselläkin kerralla.

Tästä on nyt sitten hieman riitaa päällä kun olen kammennut osaksi syytä emännän ajotaitojen niskaan.
Hän taas syyttää autoa ja sen talvirenkaita. Jotka on hieman turhan leveät talvirenkaiksi, sen myönnän. Oma tuntuma on että voishan se paremminkin kulkea mutta tuolla silti pitäisi pärjätä ettei asiasta varsinaista ongelmaa tarvitsisi tehdä.

Kysymys kuuluu: Miten muut etuveto yetiläiset on kokeneet 215 (kuten meillä) tai sitä leveämmät renkaat, onko tavallista enemmän ongelmia kahlaamisessa kun lumi on painavaa ja tiivistä?
Voihan toki olla että Gislavedit on vaan aika sudet noissa olosuhteissa...

Itse olen sitä mieltä että etuveto-Yeti on paras auto millä olen itse ajanut talvioloissa (tosin verrokkina joukko 300-sarjan pikkuvolvoja ja bemareita, joten vertailuaineskaan ei ole siitä parhaasta päästä :) )
Talvirenkaina oli Nokia Hakkapeliitta 225/50? 17-tuumaisina, eli selkeästi ylileveitä, mutta silti minulla ei ollut minkäänlaisia ongelmia, päinvastoin. Olen myös sitä mieltä että DSG on hyvä talviajoissa, kaasulla pystyy säätämään vetoa todella tarkasti, joten auto ei sudita ellei kusku välttämättä halua.

Arcca

Kiitos vastauksista. Tosiaan ongelmaa on ollut vain silloin kun jäinen ja luminen tie pettää alta lämmön takia tai muuten vaan paljon nuoskaa, eli kun pitäisi kahlata. Jos 225:setkin meni ongelmitta, niin pikkasen laitan Gislavedien piikkiin ongelmaa, vanhaa testiä lukiessa lumi eteneminen ei ole ollutkaan sen parhaita puolia.

Tapanila

Mä luulen, että aika moni jää lumeen kiinni siksi, että jostain syystä pysähtyvät paikalleen ja sitten liiallisella kaasulla yrittävät siitä uudestaan liikkeelle. Auto kaivaa kuopat renkaan alle ja siinä sitten ollaan. Ainakin jos näkee, että edessä on pätkä paksua lunta, niin kannattaa minun mielestäni useimmiten vain pitää auto liikkeellä ja tasaisella kaasulla koittaa mennä siitä läpi. Ei pysähdytä, jos ei ole pakko. Tällä taktiikalla ja Conti Icecontact 5 -nastoilla en ole juuri jumiin jäänyt etuveto-Yetillä, vaikka Helsingin talvessakin hankalia paikkoja silloin tällöin on  :)

Kotkis

Kannattaa myös opetella ottamaan luistonesto tarvittaessa pois päältä.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 14.03.13 - klo:16:43
Kannattaa myös opetella ottamaan luistonesto tarvittaessa pois päältä.

Jep, tämä keino oli opetettu emännälle jo heti alussa. Osaa sitä käyttää ja homma ei ole siitä kiinni. Tuolla luistoneston poistolla on kyllä iso merkitys omien kokemustenkin mukaan.

Lankomieskin muuten valitteli oman jetinsä kulkua lumessa. Mitä haastattelun perusteella sain irti, niin liian hiljaisen vauhdin piikkiin panin päässäni hänen tapauksensa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy