Yeti talvirengas

Aloittaja tibis, 21.07.10 - klo:07:06

« edellinen - seuraava »

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 10.09.10 - klo:19:35
Ei ole.

...ja kun ei ole niin miksi Yetin mukana sitten pitäisi tulla lukkopulttien avaustyökalu, niitä lukkopulttejahan lienee vaikka minkälaisia?  ???

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 10.09.10 - klo:21:13
...ja kun ei ole niin miksi Yetin mukana sitten pitäisi tulla lukkopulttien avaustyökalu

Joku tuolla aiemmin ilmeisesti luuli että sellaiset tulee mukana :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tibis

Olisko Continental  Conti Ice Contact Nasta 225/45-17 T talvirengas hyvä Yetille? Hinta tais olla 215â,¬/kpl

Tapanila

Lainaus käyttäjältä: tibis - 15.09.10 - klo:09:11
Olisko Continental  Conti Ice Contact Nasta 225/45-17 T talvirengas hyvä Yetille? Hinta tais olla 215€/kpl

No tuota ainakin minulle rengaskauppias ylisti. Oli kuulemma kokeillut juuri Yetillä ja todennut hiljaiseksi ja pitäväksi (on kuulemma uuden muotoinen nasta). Ihmetteli, kun kyselin ensin Hakkapeliitta 5:ttä. Ongelma oli lähinnä siinä, ettei tuota Contia ollut kuulemma edes maahantuojan varastossa vielä. Sovittiin sitten, että jos lähiaikoina tulee, otan Contit, mutta jos näyttää olevan toimitusvaikeuksia, niin sitten tuo HPL5. Minun renkaani tosin tulevat 16-tuumaisina.

Golf

Itse päädyin valitsemaan Contin uutuusnastan kokoa 205/55 16 ja sain hakea jo renkaat ja vanteet paikalliselta kauppiaalta. Siinä on tosiaan eri muotoinen nasta kuin mihin on tottunut.

Tapanila

Oiskohan, että tuo 205/55/16 on niin yleinen koko nykyään, että sitä saa nopeammin? Yetiin menee 215/60/16.

tibis

vannetukku antoi noi mitat, eikös 225 on turha iso?

vasara

Lainaus käyttäjältä: tibis - 15.09.10 - klo:09:11
Olisko Continental  Conti Ice Contact Nasta 225/45-17 T talvirengas hyvä Yetille? Hinta tais olla 215â,¬/kpl
Yetin vakio 17" on 225/50R17.. miksi siis matalampi ja kovempi 225/45 talvirenkaaksi? Rengaskoteloon mahtuu hyvin pyörimään ylikootkin.

tibis

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 15.09.10 - klo:11:29
Yetin vakio 17" on 225/50R17.. miksi siis matalampi ja kovempi 225/45 talvirenkaaksi? Rengaskoteloon mahtuu hyvin pyörimään ylikootkin.

kuin en tiedä yhtään mitä renkaista tai autosta  :) I need help

wellup

Laiton tämän myös yleiselle rengasosastolle:

Uusi Tuulilasi "testasi" myös talvirenkaat, tai siis osan niistä. Mukana oli kaksi kitkaa ikään kuin malliksi häviämässä nastoille.
Suomen suuurin autolehti otti nyt pahasi takkiinsa TM:ltä, joka sentään testaa molemmat ryhmät myös keskenään.
Ei tämä testi palvele autoilevaa suomalaista kuin osittain ja (nasta)rengaskauppiaita soveltuvin osin.

karu898

Viime talven loppu meni jo Hakkapeliitalla.Naqstat. 215/60/16. On hyvä koko, jos huonommillakin teillä tulee liikutuksi. Automyyjä suositteli kokoa ja sitä käytetään täällä Pohjoisessa Yetissä paljon. Pehmentää auton liikkuvuutta sopivasti.

vasara

Lainaus käyttäjältä: karu898 - 29.09.10 - klo:11:30
Viime talven loppu meni jo Hakkapeliitalla.Naqstat. 215/60/16. On hyvä koko, jos huonommillakin teillä tulee liikutuksi. Automyyjä suositteli kokoa ja sitä käytetään täällä Pohjoisessa Yetissä paljon. Pehmentää auton liikkuvuutta sopivasti.

Kun 215/60/16 on vakiokoko... päätin itse laittaa isommat 215/65/16. Mittailin että mahtuu vielä kääntyilemään Yetin etupään koteloon (takapäässähän tilaa on yllinkyllin) ja renkaan kehän kasvu pysyy lain sallimassa 5% rajoissa. Näin iso rengaskotelo saa vähän täytettä.. no kasvaa maavarakin 1 cm.

Tibiksen kyselemästä 17" koosta kannattaisi ehkä talvikumiksi harkita hieman vakio 225/50/17 korkeampaa 215/55/17 tai 225/55/17 (itse ottaisin noista tuon kapeamman).

Renkaiden kokolaskuri vaikkapa täällä http://www.autosound.fi/rl/index.htm

-ruoska-

Itse olen päätynyt Michelin X-Ice Xi2:iin koossa 225/50R17. Enää tilausta vaille  :)
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

izmo

Täällä on useampikin ilmoittanut että Yetin "vakiokoko" on 225/50/17. Rekisteriotteessa kohdassa "Tyyppihyväksytyt renkaat" on vain koko 205/50R 17 M+S 93H molemmille akseleille.
Rekisteriotteen kohdassa "Erikoisehdot ja huomautukset" on lueteltu muut renkaat:
205/55R16 M+S 91H
215/60R 16 95H
225/50R 17 94W

Talvirengasmerkintä M+S näyttäisi olevan vain 205 leveille renkaille.

Nämä 225 (yli-)leveät kesärenkaat ovat ymmärtääkseni vain "vakiovarusteena" ulkonäköseikkojen vuoksi. Tämän painoisessa ja kokoisessa autossa 225-leveys tuntuu kyllä liian leveältä talvirenkaaksi. Jos ajelee talvet pääkaupunkiseudulla ja taajamissa aurattuja, asfaltti näkyvissä olevia teitä, ei siinä ole mitään ongelmaa mutta lumisilla ja loskaisilla teillä saa tuolla leveydellä olla tarkkana ettei lähde lapasesta.

vasara

Lainaus käyttäjältä: izmo - 29.09.10 - klo:16:21
Täällä on useampikin ilmoittanut että Yetin "vakiokoko" on 225/50/17. Rekisteriotteessa kohdassa "Tyyppihyväksytyt renkaat" on vain koko 205/50R 17 M+S 93H molemmille akseleille.
Rekisteriotteen kohdassa "Erikoisehdot ja huomautukset" on lueteltu muut renkaat:
205/55R16 M+S 91H
215/60R 16 95H
225/50R 17 94W

Nämä 225 (yli-)leveät kesärenkaat ovat ymmärtääkseni vain "vakiovarusteena" ulkonäköseikkojen vuoksi. Tämän painoisessa ja kokoisessa autossa 225-leveys tuntuu kyllä liian leveältä talvirenkaaksi. Jos ajelee talvet pääkaupunkiseudulla ja taajamissa aurattuja, asfaltti näkyvissä olevia teitä, ei siinä ole mitään ongelmaa mutta lumisilla ja loskaisilla teillä saa tuolla leveydellä olla tarkkana ettei lähde lapasesta.

Vakiokoko ilmaisulla ainakin itse tarkoitan lähtökohtaista vertailukohtaa muille rengakooille.
Tyyppihyväksytty 205/55R16 on halkasijaltaan jo 33mm pienempi kuin vakiovarustekoko 215/60R16, eli aika pieni suureen rengaskoteloon. Vakiovarustekokoa halkaisijaltaan vastaisi kapeampana 205/65R16 ja sitä taas ei välttämättä rengasvalmistajalla ole valikoimissaan.. ainakaan Continentalilta ei löydy. 225 leveys Yetiin on minunkin mielestäni talviolosuhteisiin tarpeettoman leveä.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: izmo - 29.09.10 - klo:16:21
205/55R16 M+S 91H
215/60R 16 95H
225/50R 17 94W

Joo huomasin saman kummallisuuden rekisteriotteessa.

Epäilen edelleen vahvasti, että rekisteriotteessa on joku lapsus käynyt, ja nuo 205/50/17 ja 205/55/16 koot ovat pääasiassa lumiketjujen takia. Perustan mielipiteeni Yetin Users Guide manuaaliin (suomenkielinen on juuri nyt autossa), joka puhuu 225/50/17 ja 215/60/16 "standard" kokoina kun noita pienempiä ei sanota standardeiksi vaan kerrotaan että tuolloin voi laittaa lumiketjut molemmille akseleille/etuvetoisessa eteen, kun "standard"kokojen kanssa lumiketjut sopii vain taakse.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 29.09.10 - klo:17:24
Epäilen edelleen vahvasti, että rekisteriotteessa on joku lapsus käynyt, ja nuo 205/50/17 ja 205/55/16 koot ovat pääasiassa lumiketjujen takia. Perustan mielipiteeni Yetin Users Guide manuaaliin (suomenkielinen on juuri nyt autossa), joka puhuu 225/50/17 ja 215/60/16 "standard" kokoina kun noita pienempiä ei sanota standardeiksi vaan kerrotaan että tuolloin voi laittaa lumiketjut molemmille akseleille/etuvetoisessa eteen, kun "standard"kokojen kanssa lumiketjut sopii vain taakse.

Näin sen täytyy olla, tuo 205/50-17 on halkaisijaltaan jo 20mm pienempi kuin auton mukana toimitettava alkuperäinen rengas.

Vakiokokona pidän auton mukana toimitettavaa alkuperäistä rengasta. Nuo muut on sitten näitä vaihtoehtoisia joiden kanssa voi siis käyttää kettinkejäkin, tähän viittaa myös tuo M+S merkintä.

Talvi tulee kohta ja Yetiin päätyy alle 225/50-17 HKPL7:t, en usko tuon leveyden tuottavan mitään ongelmia.

Asterion

Yetin mukanahan ei tullut minkäänlaista tunkkia. Olisin ottanut optiona vararenkaan ja sen mukana olisi tullut tunkki mutta painoraja olisi ylittynyt koska otin tuon panoramakattoikkunan joten tunkki jäi. Katselin Yetin pohjaa siitä paikasta mihin tunkki luultavasti tulisi ja siinä oli sellainen harjanne, joten tuo minun entisen auton tasapäinen ristitunkki ei tuohon oikein istu.

Tietääkö kukaan saako Yetiin ostettua jostain tarvikeliikkeestä siihen sopivan tunkin (onko kenties sama kuin muissakin VAG-ryhmän autoissa) ja onko Yetin renkaiden vaihdossa jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon. Olen aina  tottunut vaihtamaan autoihini renkaat ihan senkin takia, että näkee samalla jarrulevyjen ja letkujen ja vetareiden kunnon. Ja että pysyy edes pieni tätsi auton tekniikkaan.  8)

Minkäkokoinen hylsy sopii Yetin 17" aluvanteisiin? Vanha hylsyavain meni vaihtoauton mukana joten tuokin pitää sitten hankkia...

Kallis

215/60/16 "standard"
Onneksi tilasin tuon kokoiset Nokian nastarenkaat jo silloin heinäkuussa talvirenkaiksi, tyyppi on kai NR7. Nehän ovat voittaneet uusimmat talvirengastestit ja tarvitaan kun liikutaan silloin tällöin jäisillä teillä Itä-Suomessa.
No tulin kyllä toimeen Golfissa Continental- renkaillakin, mutta ne olivatkin Nokian rinnalla parhaat siihen aikaan.
Ehkä ne kesäkumitkin olisi kannattanut ottaa samoilla mitoilla mutta muoti-ilmiö 225/50/17 taisi vetää mukaan... Monissa muissa kuten Hondissa näyttää olevan noita korkeaprofiilisempia eli mukavampia (ja kai hiljaisempia) renkaita.
Nyt Golf Variant, tilattu Yeti 1,4 Adventure Mato brown

Karvis

Eilinen talvivanteiden pesusessio vahausta varten tuotti ikävän yllätyksen, vanteet oli silloin keväällä rouhittu rengaskoneella pilaan. Kaksi oli kunnolla orkosilla ja kaksi pintanaarmuilla, liike onneksi hoiti homman kunnolla kotiin ja uusi kierros vanteita tulee huomiseksi. Ainoa satsi mitä maassa oli.

Kuinkahan nuo renkaat tykkää huonoa toistuvasta punomisesta :-\

Autoholisti

Mulle on tulossa talveksi Hankook Winter i'cept W605 pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitetut kitkarenkaat alkuperäiskokoa 215/60R16. Maksoi 455 â,¬ kierros. Saapa nähdä kuinka korealaiset pitävät meikäläisissä olosuhteissa.

Toisaalta edellisessä autossa oli Nokian WR -kitkat, jotka oli tarkoitettu Saksan autobaanoille ja aivan hyvin niilläkin pärjättiin täällä päin Suomea. Kun on kitkoihin kerran tottunut, niin nastarenkaiden metelöintiä ei enää halua kuunnella.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 05.10.10 - klo:18:39
Tietääkö kukaan saako Yetiin ostettua jostain tarvikeliikkeestä siihen sopivan tunkin (onko kenties sama kuin muissakin VAG-ryhmän autoissa) ja onko Yetin renkaiden vaihdossa jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon. Olen aina  tottunut vaihtamaan autoihini renkaat ihan senkin takia, että näkee samalla jarrulevyjen ja letkujen ja vetareiden kunnon. Ja että pysyy edes pieni tätsi auton tekniikkaan.  8)

Juuri vaihdoin renkaat Yetiin. Tunkkina käytin pientä hallitunkkia ja jääkiekkoa ja nostin helman reunasta sellaisen levikkeen kohdasta. Ehkä sinäkin Asterion voisit käyttää kiekkoa sen ristikkotunkin päällä?

Olen aina sanonut että katsokaa manuaalista mistä kohtaa nostetaan, mutta nyt täytyy sanoa että Yetin ohje on onneton. Sen mukaan nostokohta löytyy helmakotelon suojamuoviin merkittynä muttei meidän yetissä ainakaan mitään merkkiä missään näkynyt. Eikä hallitunin nostokohtaa ollut mainittuna tai en ainakaan löytänyt.
Kyllä tuo helma siitä paksunnoksen kohdalla kesti, mutta aika ilkeää on siitä nostaa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 11.10.10 - klo:17:53

Olen aina sanonut että katsokaa manuaalista mistä kohtaa nostetaan, mutta nyt täytyy sanoa että Yetin ohje on onneton. Sen mukaan nostokohta löytyy helmakotelon suojamuoviin merkittynä muttei meidän yetissä ainakaan mitään merkkiä missään näkynyt. Eikä hallitunin nostokohtaa ollut mainittuna tai en ainakaan löytänyt.
Kyllä tuo helma siitä paksunnoksen kohdalla kesti, mutta aika ilkeää on siitä nostaa.

Suurin osa asioista joita olen yrittänyt löytää Yetin manuaalista, on jäänyt sieltä löytämättä mutta tämä lienee tilanne muidenkin automerkkien manuskojen kohdalla.  >:( Itsestäänselvyydet (tyyliin miten kiinnitän turpavyön) kyllä löytyy mutta niihin ihmettelyn aiheisiini ei löydy vastausta, jotka ovat kinkkisempiä. Olisi edes Skodan sivuilla joku täydellisempi manuaali josta voisi hakea yksityiskohtaisempaa tietoa.

Tuosta renkaanvaihdosta....pitää tsekata joskus valoisaan aikaan miltä tuo nostokohta näyttää, eli löytyykö se sovinnolla vai pitääkö soveltaa. Manuaali tosiaan mainitsee näin että siellä muovihelmassa pitäisi olla jonkinlainen merkki:

Position the lifting jack by selecting the jacking point which is closest to the wheel to
be removed  fig. 179. The jacking point is located directly below the marking on the
plastic cover of the lower sill.

Kyllähän täällä varmaan joku on jo viime talvena tai keväällä vaihtanut itse Yetiinsä renkaat. Löytyikö sieltä tuollainen "merkki"?

Karvis

Vaatiikohan sen merkin löytyminen oven avaamista? Ainakin Ocussa se kolmio oli painettu siihen kynnyksen reunaan ja näkyi vain ovi avattuna.

izmo

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.10.10 - klo:21:14
Vaatiikohan sen merkin löytyminen oven avaamista? Ainakin Ocussa se kolmio oli painettu siihen kynnyksen reunaan ja näkyi vain ovi avattuna.

Katsoin nuo tunkin paikat ja ne on merkitty kolmio-nuolella muoviin niin että ne näkyy vain alaspäin?? Oikeanlainen tunkki on varmasti sellainen joka tukeutuu siinä laidassa kulkevaan pohjapeltien saumaan. Joku välikappale siinä varmaan pitäis olla jos halli-tunkkia käyttää.

vasara

Lainaus käyttäjältä: izmo - 12.10.10 - klo:12:18
Katsoin nuo tunkin paikat ja ne on merkitty kolmio-nuolella muoviin niin että ne näkyy vain alaspäin?? Oikeanlainen tunkki on varmasti sellainen joka tukeutuu siinä laidassa kulkevaan pohjapeltien saumaan. Joku välikappale siinä varmaan pitäis olla jos halli-tunkkia käyttää.

Ideana tuossa on se, että renkaat voi vaihtaa vain merkkihuollossa :)

wellup

Samalla voi pyytää - ainakin renkaan yläpuolelle - merkkikorjaamon ilmaa.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: izmo - 12.10.10 - klo:12:18

Kysyin tuota Yetin tunkkia myyjäliikkeestä, ja varaosana se maksaa 95 euroa...ihanan edullista, sentään alle satkun!  ::)

Adjuno

Kyselin myös myyjäliikkeestä "Yetin" tunkin hintaa ja se oli 80e! Kyllä on noissa hinnoissakin vaan on eroa.
Itse ostan hallitunkin ja pukin motonetistä tai biltemasta ja maksaa muutaman kympin yhteensä.Itse olen tottunut vaihtamaan renkaat,vaikka eihän se niin hirveän kallista ole se pelkkä vaihdattaminenkaan mut silti......
Skoda superb

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Adjuno - 12.10.10 - klo:15:43
Kyselin myös myyjäliikkeestä "Yetin" tunkin hintaa ja se oli 80e! Kyllä on noissa hinnoissakin vaan on eroa.
Itse ostan hallitunkin ja pukin motonetistä tai biltemasta ja maksaa muutaman kympin yhteensä.Itse olen tottunut vaihtamaan renkaat,vaikka eihän se niin hirveän kallista ole se pelkkä vaihdattaminenkaan mut silti......

Minulla on kaksi huonoa kokemusta Bilteman tunkeista. Kumpikin oli sellainen perinteinen "ristitunkki". Toinen oli sikamaisen raskas vääntää, sitä sai kahteen mieheen ruuvata, että auto nousi tarpeeksi ylös. Jotain rasvaa siinä kierreruuvissa kyllä oli mutta ei vissiin tarpeeksi tms.  Toinen tunkki (vuosia myöhemmin) hajosi niin, että autoa ei enää saanut laskettua alas! Jotenkin ne kierteet hajosi sopivasti nostovaiheessa, suti vaan tyhjää ja alaskaan ei siis enää toiminut. Olihan kiva tilanne parkkipaikalla pikkupakkasessa mutta onneksi lainatunkin avulla saatiin tuo härspätti sieltä alta pois  ;D

Nämä onkin sitten oikeastaan ainoat huonot kokemuksen Bilteman tuotteista. Moni vanhempi autoni on ollut aikamoinen Biltema Tuned  Edition 8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy