Ilmastointilaitteen kondensiovesi.

Aloittaja RTWteam, 06.07.10 - klo:12:45

« edellinen - seuraava »

RTWteam

Missä sijaitsee ilmastointilaitteen lauhdutusveden poistoputki? Huomasin työpaikan pihalla että nyt on golffi päästänyt nesteet allensa. (pieni paniikki iski :-[) Korjaamo on onneksi samalla pihalla ja kävin kysäisemässä mielipidettä heiltä ja he sanoivat että älä huolestu. Ilmastointilaite työntää lauhdutusvetensä ulos näin kuumalla. Valitettavasti itse en ymmärrä ilmastointilaitteen toiminta periaatetta muuten kuin että mukavasti viilentää auton.

Emil

Siellä tulipellissä se putki yleensä on. Ilmassa oleva kosteus tiivistyy auton sisällä olevan kylmän kennon pintaan. (Samoin kuin kosteus tiivistyy kylmän kaljatuopin pintaan näillä keleillä) Kosteutta ei tietenkään jätetä auton sisälle, vaan johdetaan poistoletkua pitkin auton alle. Todella mukava ominaisuus tuo ilman kuivaaminen näillä keleillä, ja sateellakin.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Pekka T

Tähän hieman tarkennuksena, että varmaan on kyseessä kondesiovesi.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

RTWteam

Kiitän korjauksesta. Kokoajan oppii.. ;) Vielä on pakko kysyä että onko toi nyt ihan normaalia kun lähes joka kerta kun olen ajanut pidemmän reissun (60km) niin tihkuttaa tuota nestettä? ::) Vai odotanko kiltisti että ilman viilentyvät. Tämän nesteen tihkumisen olen vasta nyt helteillä huomannut.

Tikka

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 07.07.10 - klo:13:31
Kiitän korjauksesta. Kokoajan oppii.. ;) Vielä on pakko kysyä että onko toi nyt ihan normaalia kun lähes joka kerta kun olen ajanut pidemmän reissun (60km) niin tihkuttaa tuota nestettä? ::) Vai odotanko kiltisti että ilman viilentyvät. Tämän nesteen tihkumisen olen vasta nyt helteillä huomannut.
Veden tippuminen on ihan normaalia, mikäli se ilmastoinnista johtuu.

RTWteam

Sieltä sen on pakko tippua. (toivottavasti) Paisuntasäiliöstä ei ole tippaakaan nestettä kadonnut ja monta kertaa olen kädellä kokeillut nestettä ja öljyä se ei ainakaan ole. :)

Pertsa

Vilkuilepa nyt kesäkeleillä parkkipaikoilla autojen alle. Kyllä niitä kondensiovesilammikoita on yhden jos toisenkin auton alla nyt kun ilmastointi alkaa olla vähän joka autossa.

ram1

Todella lämpimillä ilmoilla tuota kondenssivettä poistuu enemmän kun ilmastointi kokoajan kovilla.
Tuosta asiasta tuli mieleen kun viime kesänä Räsästä imastoinnin kompura oli hajoamassa, niin tuo lätäkkö oli valtava joka päivä kunnes siis hajosi kokonaan.
Normaalistihan sitä ei valu kovin isosti kuitenkaan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Tupo

Se ilmastointilaitteesta valuva vesi on ilmasta tulee ilman koskeudesta, joka tiivistyy vedeksi, kun ilmaa jäähdytetään. Ratkaisevaa on siis ulkoilman koskeus. Lämpötila vaikuttaa sitä kautta, että lämmin ilma voi sisältää enemmän vesihöyryä kuin kylmä ja toisaalta siksi, että ilmastointia käytetään lämpimillä ilmoilla. Veden tippuminen / valuminen ei liity mitenkään ilmastoinnin hajoamiseen. (Paitsi tietysti niin, että jos ilmastointi ei toimi, niin ei tipu vettäkään, kun ilma ei viilene.)

Micco

Kävi muuten aikanaan aivan sama homma IV Golfin kanssa. Ensimmäisenä kesänä iski hellepäivänä ahdistus, että nyt se hajosi, kun huomasin lammikon auton alla.  ;D Joutui tilannetta vähän aikaa seurailemaan, ja konsultoimaan viisaampien kanssa, ennenkuin sai mielenrauhan.  :)
Torsen + haldex + visco

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Micco - 07.07.10 - klo:15:39
Kävi muuten aikanaan aivan sama homma IV Golfin kanssa. Ensimmäisenä kesänä iski hellepäivänä ahdistus, että nyt se hajosi, kun huomasin lammikon auton alla.  ;D Joutui tilannetta vähän aikaa seurailemaan, ja konsultoimaan viisaampien kanssa, ennenkuin sai mielenrauhan.  :)

Mulla on semmoinen tunne, että melkein jokainen autoilija ensimmäisen ilmastoidun autonsa kanssa menee tähän vipuun.
Oma tapaukseni oli jenkeissä vuonna -90, kun leasing Chevrolet Cavalier täräytti valtavan lammikon +35 asteen kosteassa helteessä. Muistan vieläkin pelästykseni "Nyt se v-ttu laski jäähdytysvedet pihalle!".

Varmaan FAQ listan TOP-3 kysymys korjaamoille.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Emil

Vaikuttaa siltä, että kanssaihmiset ovat enemmän huolissaan autojen alla olevista lätäköistä. Näin oli ainakin pari viisi vuotta sitten. Ohikulkijat sanoivat, että sun auton alla on vettä. Kun niille sitten kertoi, että se tulee ilmastoinnista, niin katselivat säälivästi.  :P Kai niitä on ihmisiä vieläkin, jotka eivät tiedä mikä ilmastointi edes on..

Siitä ilman kosteudesta vielä, ettei keväällä se tuopinkaan kylki ole huurteinen, kun on kuivempi ilma.  ;)
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

ram1

LainaaVeden tippuminen / valuminen ei liity mitenkään ilmastoinnin hajoamiseen.
En todellakaan usko, että oli sattumaa tuo veden suuri valuminen ennen kompuran hajoamista, kun aiemmin sitä tippui se muutama tippa mitä normaalisti tekee.Tämän totesi firmallinen ihmisiä, joilla kaikilla ilmastointi autossa.En siis tarkoita, että normaalisti olisi mitään syy-yhteyttä tuolla asialla, mutta silloin oli.

Mutta tottakai tämäkin asia paremmin tiedossa jollain sellaisella, joka asiaa ei käytännössä ollut kokemassa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08

Taky

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 07.07.10 - klo:19:47
...kun aiemmin sitä tippui se muutama tippa mitä normaalisti tekee.

Ilmankoskeuden nousulla kuten nyt on tapahtunut on merkittävä vaikutus siihen mitä määriä kondenssivettä tulee.

Testi:
Ota maitopurkki jääkaapista pöydälle kas hetki ja purkin pinta on nestepintaa myöden vesihelmissä jota vaikka parisen viikkoa sitten ei näin tapahtunut ja maitopurkissa ei taida - ainakaan ollut kun viimeiksi sisään katsoin - minkäänlaista kompuraa... ;-)

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Tupo

LainaaEn todellakaan usko, että oli sattumaa tuo veden suuri valuminen ennen kompuran hajoamista, ... Mutta tottakai tämäkin asia paremmin tiedossa jollain sellaisella, joka asiaa ei käytännössä ollut kokemassa.
En tosiaankaan ollut tapahtumaa näkemässä. Olen kuitenkin ollut hereillä fysiikan tunneilla. Se vesi - jos ko. neste on vettä - kuitenkin tulee vain ilman kosteuden tiivistymisestä. Mistään muualta ei (ilmastointilaitteesta) voi vettä tulla, eikä ko. vesi riko ilmastointia. Omankin autoni ilmastoinnista on joskus valunut iso lätäkkö kaupan parkkipaikalle. Kompuran hajoamiseen asia voi liittyä vain sitä kautta, että ilmastointi muusta syystä "huutaa täysillä" ja (valmiiksi loppuunkulunut) kompressori (yli?)kuormittuu ja hajoaa sen vuoksi. Ei herneitä...  :-X

ram1

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 07.07.10 - klo:21:06
En tosiaankaan ollut tapahtumaa näkemässä. Olen kuitenkin ollut hereillä fysiikan tunneilla. Se vesi - jos ko. neste on vettä - kuitenkin tulee vain ilman kosteuden tiivistymisestä. Mistään muualta ei (ilmastointilaitteesta) voi vettä tulla, eikä ko. vesi riko ilmastointia. Omankin autoni ilmastoinnista on joskus valunut iso lätäkkö kaupan parkkipaikalle. Kompuran hajoamiseen asia voi liittyä vain sitä kautta, että ilmastointi muusta syystä "huutaa täysillä" ja (valmiiksi loppuunkulunut) kompressori (yli?)kuormittuu ja hajoaa sen vuoksi. Ei herneitä...  :-X
Juu ei herneitä.Syytä en tiedä miksi näin tapahtui.Sitä ei koskaan valunut niin paljon enää kompuran vaihdon jälkeen, eikä myöskään koskaan 10v aikana ilmastoiduissa autoissa mitä olen omistanut.Itse ajattelin sen johtuvan juurikin siitä syystä, että jokin kuormitti kompuraa liiaksi ja hajosi siitä syystä.Ilmeisesti tuo vika mikä noissa tietyissä Ocuissa kompuran hajoittaa ei ilmeisesti johdu itse kompurasta vaan jostain muusta osasta mikä kompurassa on, ja jota ei voi vaihtaa pelkästään.Joku saattaa muistaakin sen osan, mutta itse tosiaan en.
Joka tapauksessa en siis tarkoittanut, että tässä kyseisessä tapauksessa syy olisi mikään tuollainen.Se vaan juolahti mieleeni tästä.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

tsiih

Voihan tietysti olla, että hajoavan kompressorin ohjaus epäonnistuu, höyrystin ehtii jäätymään vaikkei pitäisikään ja jään sulaessa tuntuu että vettä oikein lorahti. Mitään muuta syytä ei oikein voi olla, niinkuin moni jo sanoikin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

ram1

No tätä siis tapahtui noin viikon ajan ennenkuin kylmän tuotto loppui kokonaan ja sen jälkeen ei toki lätäkköäkään näkynyt.Tämä todellakin herätti ihmetystä ihan porukalla kun aamullakin kun ajoi töihin niin ekalla sumpilla oli valunut mukillinen maahan, kun muissa autoissa ei ollut ollenkaan.Mutta eiköhän tämä tästä asiasta kun ei asiasta tarkempaa hajua, eikä kai niin merkitystäkään itse Topicin kannalta.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy