AGR-koneen etustefan vaihto?

Aloittaja dasRabbit, 27.07.14 - klo:14:39

« edellinen - seuraava »

dasRabbit

Huomasin tossa eräänä päivänä Polosen alla könytessäni että laitehan kusee öljyä jostain... ???
Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi että näköjään kampuran etustefa vuotaa aika tavalla...sille on siis oikeesti tehtävä jotain, ennenkuin mokoma sotkee kaiken jakopäässä ja jakoremmi ei varmaan tykkää moottoriöljystä. :o
Raotin jakokoppaa senverran että öljy ei vielä ole sotkenut ylempiä remmipyöriä, mutta remmin kanttipuoli on jo sotkenut ohjain ja kiristinrullat. Perskule!
Alhaalla jakokopassa sitä öljyä on sitten aivan tolkuttomasti... :-\

Tilasin Hessumobiilista orggislaatuisen Elringin ASW PTFE akselistefan ja vielä pitää hankia uusi jakoremmi.
Jakopään hihnasarjan vaihdoin tähän kapistukseen vuosi-pari sitten, oli ihan järkevä homma kun oli asianmukaiset työkalut.

Kysymys kuuluukin; mitä on syytä ottaa huomioon tuon stefan vaihdossa? tarvii vissiin irroittaa remmipyörä kampuralta, miten mahtaa irrota? Ohjeaika tuolle stefan vaihdolle on meinaan useampi tunti, eli ei se mikään "piis-of-nakki" voi olla, vai onko...? ::)

mikkomoe

Mun autossa, polo 1,4 60hv koneessa oli kampuran remmipyörän ruuvi erittäin tiukalla ja eikä ollu kuusikulmainen vaan olisiko 12 kulmainen. Pitää varmistaa että sopiva hylsy on siihen. Jos olis paineilmatoiminen pulttipyssy nii ei ongelmaa. Mulla oli vain sähköllä toimiva pulttipyssy nii kauan sillä täryyttelin ja sit otin riskin, laitoin T-vääntimen maata vasten ja starttasin hyvin lyhyesti et kampura hieman pyörähti.. ja muutaman kerran toistin ja sit pulttipyssyllä täryyttelemistä ja lopulta lähti auki. Remmipyörä irtosi itse ihan kivasti. Stefan irrottamisesta, poraa pieni reikä stefaan ja laita reikään puuruuvi, ja siitä saat pihdeillä tukevan otteen ja revit stefan irti. Muuten stefaa ei saa irti.

Mulla oli öljyvuotoja vähän joka puolelta ja talvella huohotinkotelo jäätyi herkästi umpeen. Kun huohotinkoteloa kylvetin liuotinbensassa ja huuhtelin öljymoskavellit pois ja sit takaisin moottoriin kiinni, ja kas kummaa, öljyvuodot loppui, kesälläkin!  Oli sitten ollu niin tukkoinen huohotinjärjestelmä että painetta oli ja öljyä pursuili monesta paikkaa ulos kesälläkin.

dasRabbit

Jaa-a...
Kyselin jo VW-auto Airportista mihin kaikkeen kannattaa "varautua"...
Stefa on ja uusi jakoremmi...
Pärjäisköhän niillä...  ::)
Ehkä vielä hommataan uusi kampuran pultti ja...?

Nyt on vikalistaan vielä tullut vikisevä ääni jakopäästä, joo se on moniuraremmin kiristimen laakeri tai sitten laturin laakeri... ???

Arska F

Lainaus käyttäjältä: dasRabbit - 06.08.14 - klo:00:44

Ehkä vielä hommataan uusi kampuran pultti ja...?

Suosittelen...
On jokusia jakopäitä hajonnut (lue: moottoreita) remminvaihdon jälkeen, kun on kyseinen pultti jätetty uusimatta. Omaan lompakkoon ei ole koskenut kertaakaan (kopkop...) kun olen aina vaatinut sen pultin vaihdettavaksi. ...Mutta kavereille on...
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

mikkomoe

Mitä se agr tarkoittaa?  Onko se sama kuin mun polon moottori, eli 8venttiilinen 60hv ja1,4L moottori?  No kun on jakopään remppa ja tiivisteen vaihto, nii siinä samalla olis ihan fiksua vaihtaa vesipumppukin. Kun se on siinä ihan tyrkyllä kun jakohihna ja muovit on poissa.. se on kahdella pultilla kiinni, vain pikkulisä koko hommaan.  Ja ei motonetin vesipumppua, mulla se kesti vain puol vuotta, sit rupes vuotamaan ja taas oli sama homma tehtävänä.. kampiakselin pultista, käytin vanhaa pulttia ja on kestänyt. Mutta tosin se auto ei ole enää mulla ja en tiiä onko vieläkin kestänyt.

dasRabbit

Laturi mokoma veti viimesiään...
Etulaakeri sipuli ja vapaakytkin samaten... :o
Tehdaskorjattu vaihto-osa tilalle ja taas skulaa.
Noissa on vissiin yleisin se 120 Ampeerinen Bosch-"möykky"...

Arska F

Lainaus käyttäjältä: dasRabbit - 07.08.14 - klo:21:22
Noissa on vissiin yleisin se 120 Ampeerinen Bosch-"möykky"...

Tai Valeo...

Boeing 737
      &
M/S Cinderella

dasRabbit

:o
Noniin... nyt on uusittu kampuran etustefa ja jakoremmi.
Öljyä oli kone roiskinut koko jakokotelon matkalle...  :(
Kiristimet ja ohjaimet irti, putsaus ja uusi remmi kiinni, kiristimen hienosäätöä ja alaremmpipyöräänkin uusi M16-pultti.
Pirun vaikea sanoa mistä tuo öljy jakoremmikoteloon on tullut, potentiaalisin kohde on juurikin tuo alastefa...
Seuraamme tilannetta.  ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy