Superbin öljynkulutus

Aloittaja Ribru88, 18.06.14 - klo:01:25

« edellinen - seuraava »

Ribru88

Auto on ostettu vuosi sitten ja viime syyskuussa käyty öljynvaihdossa jolloin ajettuna 148thkm ja auto on kyllä syönyt öljyä noin 4 litraa 10thkm aikana. Eli nyt autolla ajettu 159thkm. Toukokuun 16 päivä syttyi pakokaasujärjestelmän valo ja Lähti noin kahden viikon päästä itsestään. Nyt tänään valo alkoi taas palaamaan ja auto käy ihan tavallisesti mikään ei muutu paitsi että, tämä valo palaa. Vaihdoimme huhtikuussa sytytystulpat ja ne oli hyvin karstaset. Viime marraskuussa jakopäähullon yhteydessä tarkastutin auton ja asentaja sanoin että vähän vuotaa tuo venttiilikopan tiiviste. Kerroin että olen joutunut lisäämään öljyä vaikka 2 kk sitten vaihdoin öljyt ja hän sanoi et joo älä oo huolissaan et hänenkin vag auto syö noin litran 1-2 tuhanneltakilometriltä. Onko teidänkin superbinne näin reipas syömään öljyä? Minkälainen homma on alkaa hakemaan vikaa ja korjata se? Kuinka kalliiksi tulee?
Kannattaako ennemmin myydä auto? Sori sekavasta tekstistä.

superbdyberi

Jotkut syö öljyä enempi kuin toiset. Itse kun olin superbia ostamassa, niin koeajolla käytin yhtä, jonka papereita selaamalla selvis, että 30 tkm huoltovälin aikana edellinen omistaja oli lisännyt 11 litraa öljyä koneeseen.

Tuttavalla vm 2011 combissa meni öljyä litra/1000 km ja oli sitten myyjäliikken kanssa saanut sovittua öljynkulutusmittaukset, jonka jälkeen olikin sitten autoon tehty lähes 10 000€ remontti, jossa oli vaihdettu vaikka ja mitä männistä lähtien. Tuttava itse joutui maksamaan koko lystistä noin 1000€. Eli kannattanee olla myyjään yhteydessä.

EDIT: en huomannut heti, että nyt oli kyse tuosta vanhakoppasesta mallista. Luultavasti tuo itselle maksettavaksi jäävä summa nousee, kun kyseessä on vanhempi auto. Tuo 4l/10 tkm voi olla myös valmistajan määrittämien rajojen sallimissa lukemissa, jolloin on turha yrittää saada mitää good williä remonttiin ja kaikki jää itselle maksettavaksi.
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

Keni1

Näyttäisi että VW kierrättää kaikki vanhat motit kun tuo sama rumba edelleen jatkuu, ei voi tuotantolinjalta tulla noin epäkuranttia tavaraa vuodesta toiseen ellei ole täysin harkittua. 148 tkm ei kyllä pitäisi moottorissa olla mitään tuollaista vikaa puhumattakaan tuosta 30 tkm ja 11 litraa tapauksesta, törkeää että edelleen näitä on. Normimotissa hyväkysyttävä syönti on 1 litra / 30 tkm, pahin tapaus mitä TM kestotesteissä on ollu viime vuosina on kuluttanut 2-3 litraa 30 tkm ja sekin oli TM toimittajan mukaan öljysyöppö.

Polo GTI 6R koneet oli myös pahoja öljysyöppöjä, Audin A4 B8 2.0 koneista puhumattakaan, suomen maahantuoja ja Airport Center oli alkuun aivan ymmällään että eivät voineet käsittää mistä kulutukset johtui ja aloittivat 1,5 vuotta mallin markkinoille tulon jälkeen öljynkulutusmittaukset.

Mittaukset olivat järjestään alle valmistajan rajojen vaikka autojen omistajien mukaan öljyä meni reilusti enemmän kuin mitatut luvut. Menemättä tässä vastauksessa sen tarkempiin tietoihin vielä, niin mainittakoon, että vaikka ennen mittauksien aloittamista oli tiedossa, että kaikki alkupään Polo GTI 6R moottorit moottorista 261914 oli kasattu vääränmittaisilla männänrenkailla, niin ainoa korjaus mitä puoli vuotta mittausten jälkeen tarjottiin oli huohotinputken vaihto, putken vaihdolla ei ole saavutettu mitään korjausta eli oli pelkkä lumekampanja syksyllä 2012.

Alla olevan kuvan mukaan korjaus oli siis jo tiedossa ennen mittauksia ja sen mukaan männän öljyrenkaat olisi pitänyt vaihtaa, vaihtamisen sijasta vitkuteltiin ja odotettiin että viallisten autojen takuut loppui, koko ajan olivat täysin ymmällään ja totaalisen kyykyssä tuon ongelman kanssa vaikka jopa tälläinen harrastelija tajusi heti kuinka moottori olisi pitänyt korjata.

Maailman suurin autonvalimistaja ei siis osannut korjata öljysyöppöä moottoria, en lainkaan ihmettele etteivät saa DSG 7 vaihteistosta luotettavaa ja toimivaa, se on varmaan ihan tarkoituksella tehty heikoksi ja helposti vikaantuvaksi, DSG 6 sen sijaan kestää käyttöä ja kovia tehoja mutta sen saa vain parempiin malleihi, jopa Golfit GTI:tä lukuunottamatta on pilatttu DSG 7 vaihteistolla.

superbdyberi

Tossa ken1 linkkaamassa kuvassahan näkyy olevan valmistajan raja-arvona öljynkulutukselle 0,5 litraa/1000 km, niin sehän tekee 5 litraa/10 tkm  ::) Silloin vaikea vedota vikaan ja vaatia mitään kun kulutus on ohjearvojen alle... En siis väitä että olisi hyväksyttävää tuollainen öljynkulutus, mutta omasta lompakosta  varmaan joutuu korjauksen maksaa kokonaan.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 18.06.14 - klo:09:14
Tossa ken1 linkkaamassa kuvassahan näkyy olevan valmistajan raja-arvona öljynkulutukselle 0,5 litraa/1000 km, niin sehän tekee 5 litraa/10 tkm  ::) Silloin vaikea vedota vikaan ja vaatia mitään kun kulutus on ohjearvojen alle... En siis väitä että olisi hyväksyttävää tuollainen öljynkulutus, mutta omasta lompakosta  varmaan joutuu korjauksen maksaa kokonaan.

Jep ja on varmaan vaikea arvata miksi valmistajan rajat on just noi ja miksi 15 litraa / 30 tkm on valmistajan mukaan ok, silti Polo GTI:t söi vieläkin reippaammin, pahimmat yli 30 litraa / 30 tkm ja ihan uusia autoja kaikki.

Ã,,lkää ihmetelkö miksi on öljyputelit mukana myös uuden auton varusteissa :)

Ps. mulla nyt ajossa pösö 1.6 THP turbokoneella, 23 tkm mittarissa, vajaa litra lisätty öljyä että tuo motti on Turbokoneeksi ihan ok.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 18.06.14 - klo:09:14

Eikö noin hurja öljynkulutus vaikuta jotenkin myös katalysaattorin ja  hiukkassuodattimien kestoon? Kuinkahan moni vaggineen ostanut tiesi, että öljyä voi joutua lisäämään joka kuukausi, itse en ainakaan tiennyt.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 18.06.14 - klo:09:25
Eikö noin hurja öljynkulutus vaikuta jotenkin myös katalysaattorin ja  hiukkassuodattimien kestoon? Kuinkahan moni vaggineen ostanut tiesi, että öljyä voi joutua lisäämään joka kuukausi, itse en ainakaan tiennyt.

Kyllä, tiedän tapauksen jossa Skoda Fabia RS ei läpässy edes ensimmäistä katsastusta päästöjen takia, autossa sama öljysyöppö moottori kuin Polo GTI:ssä, söi öljyä yli 0,5 / 1 tkm, korjattiin silmänlumeeksi vaihtamalla huohotinputki, ei loppunu syönnit.

superbdyberi

Luultavasti heikentävästi vaikuttaa katalysaattorin yms. kestoon ja voi katsastus setäkin päästömittauksessa punasen ruksin lyödä lappuun, kun putkesta hönkää sinistä savua  ;D Mitä täällä lueskellut, niin ennen oli uuden VAGinan mukana ollu kontissa öljypönikkä vissiin vinkkinä auton ostajalle, että kannattaa sitä konepeltiä nostella välillä ja lyödä öljyä koneeseen.
Itse kun autonvaihtoon ryhdyin, tuli sen verran kahlattua interwebbiä, että oli tiedossa tämä joidenkin yksilöiden öljynkulutus ja siksi hylkäsinkin yhden auton koeajon jälkeen...

Keni1

Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 18.06.14 - klo:09:33
Luultavasti heikentävästi vaikuttaa katalysaattorin yms. kestoon ja voi katsastus setäkin päästömittauksessa punasen ruksin lyödä lappuun, kun putkesta hönkää sinistä savua  ;D Mitä täällä lueskellut, niin ennen oli uuden VAGinan mukana ollu kontissa öljypönikkä vissiin vinkkinä auton ostajalle, että kannattaa sitä konepeltiä nostella välillä ja lyödä öljyä koneeseen.
Itse kun autonvaihtoon ryhdyin, tuli sen verran kahlattua interwebbiä, että oli tiedossa tämä joidenkin yksilöiden öljynkulutus ja siksi hylkäsinkin yhden auton koeajon jälkeen...

On edelleen pönikät kontissa ja kyllä se öljyvalo kertoo milloin pitää viimeistään lisätä, taitaa olla volkkarissa yksi tärkeimpiä varusteita tuo öljyvalo että se ainakin kannattaa ruksia jos lisävarustelistalta sellainen löytyy :)

knoj

Tämä ei liiyt mitenkään Superbiin, mutta en voi olla kommentoimatta eurooppalaisten valmistajien autojen laatua. Olen omistanit parit Citroenit (ranskalainen ei osaa autosähköä, öljyä ei kuitenkaan tarvinnut lisätä voihtojen välillä) muutama Oppelia (viimeisin söi aika reippaasti öljyä, mutta silti normien sallimissa rajoissa) ja nyt on alla nelos Golf (tähänastisista autoistani mieluisin). Siitä olen huolissani, kun se EI syö öljyä, niin kuin jotkut VAGit tällä foorumilla.
Siis, saksalaisten valmisajien autot saavat "juoda" aika reippaasti öljyä palttoaineen lisäksi. Ennenhän oli 2-tahti autoja, joihin lisättiin öljy polttoaineeseen, onko nyt "2-tahti" saksalaisia, erona vaan, että öljy lisätään moottoriin.
Pitäisiköhän siirtyä takaisin japanilaisiin autoihin?
Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 2011

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: knoj - 18.06.14 - klo:10:13
Jos haluat huolettomia kilometrejä niin suosittelen.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: knoj - 18.06.14 - klo:10:13
Tämä ei liiyt mitenkään Superbiin, mutta en voi olla kommentoimatta eurooppalaisten valmistajien autojen laatua. Olen omistanit parit Citroenit (ranskalainen ei osaa autosähköä, öljyä ei kuitenkaan tarvinnut lisätä voihtojen välillä) muutama Oppelia (viimeisin söi aika reippaasti öljyä, mutta silti normien sallimissa rajoissa) ja nyt on alla nelos Golf (tähänastisista autoistani mieluisin). Siitä olen huolissani, kun se EI syö öljyä, niin kuin jotkut VAGit tällä foorumilla.
Siis, saksalaisten valmisajien autot saavat "juoda" aika reippaasti öljyä palttoaineen lisäksi. Ennenhän oli 2-tahti autoja, joihin lisättiin öljy polttoaineeseen, onko nyt "2-tahti" saksalaisia, erona vaan, että öljy lisätään moottoriin.

Ei minun Yetiin tarvinnut huoltovälin aikana koskaan itse lisätä öljyä, pinta tosin laski tikussa puoliväliin mutta lisätä ei koskaan tarvinnut. Kovasti ovat yksilöitä näköjään, mikä lie tämänkin selittää.

Autonhan voi toki valita myös oletetun öljynkulutuksen mukaisesti, jokainen tavallaan  :)

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 18.06.14 - klo:10:21
Ei minun Yetiin tarvinnut huoltovälin aikana koskaan itse lisätä öljyä, pinta tosin laski tikussa puoliväliin mutta lisätä ei koskaan tarvinnut. Kovasti ovat yksilöitä näköjään, mikä lie tämänkin selittää.

Autonhan voi toki valita myös oletetun öljynkulutuksen mukaisesti, jokainen tavallaan  :)

Ainakin volkkari ilmoittaa huoltodokkareissa, että huollon vaihtamia osia ei palauteta asiakkaalle vaan ne kierrätetään. Käytettyjen osien kierrätys takuukorjauksissa on ihan lain mukaan sallittu, olisko kokoomus tuonkin lain takana mene tiedä, itse olen vahvasti ollut sitä mieltä että kaikki ne osat joita asiakas ei ostotilanteessa näe saattavat olla kierrätysosaa myös uudessa autossa.

Muuten olen kierrätyksen kannalla ehdottomasti, mutta kun näyttäisi että valmiiksi loppuunajettuja puolimoottoreita asennetaan jo uusiinkin autoihin niin siinä kohtaa kierrätys on mennnyt liian pitkälle. Mikään muu ei selitä volkkarin sallimaa 15 litran kulutusta 30 tkm:n huoltovälillä kuin valmiiksi väljä moottori ja tehdas tuon siis sallii, Polo GTI:n roiskaistiin ihan kunnolla loppuunajettuja motteja kun veivät sen 30 litraa 30 tkm, Audin A4 B8 2.0 saman verran. Itse sallin 1 litra / 30 tkm, kyse on voiteluaineesta eikä polttoaineesta.

Lisäys: Luulen, että alunperin tuo 0,5 litraa / 1 tkm on ollut tehtaan raja käytettyjen ja paljon ajettujen autojen suhteen ja että moottorin on katsottu tarvitsevan korjausta jos tuo on ylitetty, mutta nyttemmin lisätty käyttöoppaaseen että tuon verran saisi uusikin auto kuluttaa, mikä taas on aivan naurettavaa ja pitäisi lailla kieltää.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 18.06.14 - klo:10:49
Muuten olen kierrätyksen kannalla ehdottomasti, mutta kun näyttäisi että valmiiksi loppuunajettuja puolimoottoreita asennetaan jo uusiinkin autoihin niin siinä kohtaa kierrätys on mennnyt liian pitkälle. Mikään muu ei selitä volkkarin sallimaa 15 litran kulutusta 30 tkm:n huoltovälillä kuin valmiiksi väljä moottori ja tehdas tuon siis sallii, Polo GTI:n roiskaistiin ihan kunnolla loppuunajettuja motteja kun veivät sen 30 litraa 30 tkm, Audin A4 B8 2.0 saman verran. Itse sallin 1 litra / 30 tkm, kyse on voiteluaineesta eikä polttoaineesta.

Lisäys: Luulen, että alunperin tuo 0,5 litraa / 1 tkm on ollut tehtaan raja käytettyjen ja paljon ajettujen autojen suhteen ja että moottorin on katsottu tarvitsevan korjausta jos tuo on ylitetty, mutta nyttemmin lisätty käyttöoppaaseen että tuon verran saisi uusikin auto kuluttaa, mikä taas on aivan naurettavaa ja pitäisi lailla kieltää.

Onko sinulla nyt jotain todisteita tuosta käytettyjen moottoreiden asentamisesta uusiin autoihin? TViimeksi taisit kieltäytyä vastaamasta. uo on varsin mielenkiintoinen väite, mutta jos argumentointi on tuota tasoa, niin kirjoituksesi kääntyvät itseään vastaan.

Pelkkä öljynkulutushan ei tosiaankaan tuollaista todista. Ei sitä todista myöskään tuo valmistajan ilmoittama sallittu kulutuskaan. 0,5 litraa tuhannelle kilometrille on aika tyypillinen valmistajan ilmoitus. Tässä noita on ilmoituksia.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.06.14 - klo:23:59
Onko sinulla nyt jotain todisteita tuosta käytettyjen moottoreiden asentamisesta uusiin autoihin? TViimeksi taisit kieltäytyä vastaamasta. uo on varsin mielenkiintoinen väite, mutta jos argumentointi on tuota tasoa, niin kirjoituksesi kääntyvät itseään vastaan.

Pelkkä öljynkulutushan ei tosiaankaan tuollaista todista. Ei sitä todista myöskään tuo valmistajan ilmoittama sallittu kulutuskaan. 0,5 litraa tuhannelle kilometrille on aika tyypillinen valmistajan ilmoitus. Tässä noita on ilmoituksia.

Yllättävän isoja lukuja  :o Erikoista, että saman konsernin varmasti samalla moottorilla on eri lukemat kun se on erimerkkisessä autossa, esim Kia 10dl ja Hyundai 6.5dl. Toinen erikoisuus on nuo merkit, joille ei edes ole määritelty raja-arvoa. Esim. Pösö saa kuluttaa öljyä saman verran kuin bensaa ja silti se on "normaali" 8)

Ribru88

Ei pala enään pakokaasujärjestelmän häiriövalo. Aika vähällä ajolla ollut nyt muutman päivän.
Niin onko huolestuttavaa se että 4l/11 thkm?

55kW

Lainaus käyttäjältä: Ribru88 - 21.06.14 - klo:00:18
Ei pala enään pakokaasujärjestelmän häiriövalo. Aika vähällä ajolla ollut nyt muutman päivän.
Niin onko huolestuttavaa se että 4l/11 thkm?

Voi olla myös lambdavika.

Kaikesta ö-kulutuksesta pitäisi olla huolissaan, mutta vähitellen asiaan vaan tottuu. Viimeiset 55 tkm on tullut polteltua 0,3 dl per tonni. Tuosta tulee 16,5 litraa, mutta aivan ko. määrää ei ole lisätty, koska viimeisen lisäystarpeen voi viivyttää öljynvaihtoon. Kulutus ei ole lineaarista vaan moottoritieajo vie huomattavsti enemmän kuin kaupunkiajo. Päästöt ovat normaalit.

Tulpissa yo. kulutus ei juuri näy, esim. 10 litran jälkeen tulpat näyttivät ylimmäisen kuvan mukaisilta:
http://www.ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/faqs/faqread.asp?mode=nml

tapanixxx

Jos öljynkulutus on tuota luokkaa niin vanhempaan autoon ehkä riittää että vaihtaa suodattimen joka toinen vuosi. Öljyhän on tuollaisessa tapauksessa koko ajan ns. vaihdossa.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 18.06.14 - klo:09:33
Kyllä, tiedän tapauksen jossa Skoda Fabia RS ei läpässy edes ensimmäistä katsastusta päästöjen takia, autossa sama öljysyöppö moottori kuin Polo GTI:ssä, söi öljyä yli 0,5 / 1 tkm, korjattiin silmänlumeeksi vaihtamalla huohotinputki, ei loppunu syönnit.
0,5 litran öljynkulutus / 1000km ei varmasti näy päästöissä niin että ei menisi katsastuksesta läpi. Tuossa Fabiassa oli joku myy vika koska ei mennyt päästöjen  takia läpi.
Itse tiedän erään VAG-konsernin vehkeen joka katsastettiin hiljattain. Öljynkulutus on luokkaa 1litra/1000km, autolla ajettu vajaa 140tkm. Päästöt oli täysin rajoissa.

Marjamies

Kyllä yli 0,5/1000 km kulutus on liikaa, selittelee huolto tai joku muu mitä tahansa. Ennenvanhaan pidettiin 1 l/1000 vielä normaalina mutta silloin ei ollut katteja eikä päästömittauksia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy