Digipokkarin hankinta

Aloittaja VWonderman, 22.06.10 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

Markku J

Canonin S95 on saanut tosi hyviä testituloksia, ja nyt sen saa 299 eurolla. Minä ostaisin sen.
http://www.topshot.fi/product/4903/canon-powershot-s95

Minulla on pikkukamerana G12, joka on sekin yksi vaihtoehto, mutta ei teknisesti S95:a parempi. Isompi, ja vain selkeämmät manuaalikäyttötoiminnot.

clima

Tuota himoitsemaani S100:sta vaan ei sitten tunnu saavan millään: aluksi piti tulla lokakuussa, sitten marraskuussa, nyt ei tiedä tuleeko joulukuussakaan.  :-\

Hevosmies

Mäkin himoitsin tuota Canon S100:sta, mutta tuon tulo Suomeen ilmeisesti siirtyi alkuvuoteen (Pixmanialla saatavuus 6.1.2012 lähtien). Koska nyt tulossa paljon kuvattavaa, laitoin budjetin uusiksi ja hankin Fujifilm X10:n, josta ei kyllä mun tarpeisiin löydy paljoa valittamista!! Sen oman laukun haen verkkokaupasta tänään, harkinnassa vielä vastavalosuoja (en tiedä, tekeekö tällä ns. innostuneen peruskuvaajan käytössä mitään?)

Lisätietoa kamerasta: http://www.fujifilm.eu/fi/tuotteet/digitaalikamerat/model/fujifilm-x10-1/overview/
Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro man. 2009 //ex-vag: Skoda Octavia RS HB 2.0 TFSI 2006

Leroy

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 14.12.11 - klo:21:51
Itselläni ollut harkinnassa tuon Canonin Powershot S95.
Ã,,sken juuri kuitenkin törmäsin tällaiseen Mustan Pörssin mainoksessa, eli Nikon Coolpix P300, jossa sitä myydään nyt hintaan -22%, 269eur
http://www.dpreview.com/reviews/nikonp300/

Onko kellään kokemuksia?

EDIT: näkyypä tuota saavan halvemmallakin esim. Gigantista 255eur. Vois olla kuitenkin varteenotettava vaihtoehto tuolle S95:lle

Tänään kävin tuon Nikonin hakemassa. Ihan puskista tuli kilpailijaksi S95:lle, oikeastaan vasta eilen illalla tutustuin vähän netin syövereissä tuohon. Canonia kuitenkin vatkasin päässä jotain puoli vuotta ja kyttäsin tarjouksia. ;D Mutta näppituntumaltaan oli omaan makuun parempi tämä Nikon. Vähän kerkesin testailla, oikeastaan suurimmaksi osaksi videoita kuvaillut illan. Vähässä valossa kuvaukseen tuossahan pitäisi olla ihan kohtuullisen hyvät edellytykset. Se RAW kuvausmahdollisuus nyt meni sen Canonin mukana, mutta vasta oppinut mitä se edes tarkoittaa, niin tokkopa ihan heti jään kaipaamaan. Pitää laitella kokemuksia tuonnempana kunhan perehdyn tuohon ja opettelen kuvaamaan (n.5-10 vuotta).
Outback

Pertsa

^Hyvä juttu! Laitahan kokemuksia kun niitä kertyy. Itsellekin tuo tuli eteen ihan yllättäen jossain mainoksessa. Valovoimahan tuossa tais olla jopa vähän parempi muistaakseni kuin S95:ssä. Itselläni ollut nyt pari canonin pokkaria, vois välillä kokeilla jotain muutakin. Itsellleni RAW ei ole tärkeä, en ole sitä koskaan käyttänyt järkkärinkään kanssa. Ne vähäiset ja vaatimattomat kuvankäsittelykokeilut mitä joskus on tullut kokeiltua niin jpeg on riittänyt ihan hyvin.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 16.12.11 - klo:22:03
Tänään kävin tuon Nikonin hakemassa. Ihan puskista tuli kilpailijaksi S95:lle, oikeastaan vasta eilen illalla tutustuin vähän netin syövereissä tuohon. Canonia kuitenkin vatkasin päässä jotain puoli vuotta ja kyttäsin tarjouksia. ;D Mutta näppituntumaltaan oli omaan makuun parempi tämä Nikon. Vähän kerkesin testailla, oikeastaan suurimmaksi osaksi videoita kuvaillut illan. Vähässä valossa kuvaukseen tuossahan pitäisi olla ihan kohtuullisen hyvät edellytykset. Se RAW kuvausmahdollisuus nyt meni sen Canonin mukana, mutta vasta oppinut mitä se edes tarkoittaa, niin tokkopa ihan heti jään kaipaamaan. Pitää laitella kokemuksia tuonnempana kunhan perehdyn tuohon ja opettelen kuvaamaan (n.5-10 vuotta).

Onnittelut hankinnasta, toivottavasti laite vastaa tarpeitasi!

Asian sivusta sen verran, että tuon mallin isoveli P7000 on nykyään alennusmyynnissä, kun siitä esiteltiin kokin aika sitten mm. kääntyvällä näytöllä varustettu päivitys. 399 taisi olla hinta jollakin verkkokaupalla. Itse kun olen tuota vajaan vuoden käyttänyt, voin varauksella kehua laitetta (etenkinnyt hinnan laskettua). Suurin/ainoa miinus laitteessa on sen kolho koko ja massa, eli ei kannata paidantaskuun sulloa ;)

Itse olen viimeiset puoli vuotta kuvannut niin järkkärillä kuin tuolla P7000:lla yksinomaan NRW/NEF -formaatissa. Muutoin olen ollut kameroiden omiin säätöihin tyytyväinen, mutta yllättävän usein tulee tarvetta korjata valkotasapainoa. Myöskin ViewNX -ohjelman kuvasäätöjen kohdat "show lost highlights" ja "show lost shadows" ovat tulleet tutuiksi.

clima

Lainaus käyttäjältä: clima - 14.12.11 - klo:22:09
Tuota himoitsemaani S100:sta vaan ei sitten tunnu saavan millään: aluksi piti tulla lokakuussa, sitten marraskuussa, nyt ei tiedä tuleeko joulukuussakaan.  :-\

Ja niinpä siinä kävi että tänään tuli sähköposti että musta Canon Powershot S100 on noudettavissa.

Ensimmäisiä kuvia otettu, erittäin pätevältä peliltä näin sunnuntaikuvaajasta tuntuu. Käsisäädöillä olen vielä ihan hukassa, onneksi automaatti toimii hienosti.  ;D

pajero

Olympus XZ-1 hintaa laskettiin ulkomailla äskettäin, jonka vuoksi tilaaminen on ollut entistä kiinnostavampaa ja monesti vain yhtä hiiren klikkausta vajaa. Uusimpien tietojen mukaan nykymallin seuraaja XZ-2 esitellään vasta kesällä, eikä ensi viikon Las Vegasin messuilla.

Vaikka Canonin S100-mallin kohina ja terävyys ovat iloinen yllätys (dpreview studiovertailu), niin S90 -kompaktilla pärjätään toistaiseksi ja ainakin ensi syksyyn.

Markku J

Minä ostin "kolmoskameraksi" jokin aika sitten Olympus PEN mini E-PM1:n + 14-42 mm optiikan. Se on ollut suuri pettymys hämärätoimintakykynsä vuoksi. Se ei tahdo saada tarkennusta kohdalleen iltaisessa huonevalaistuksessa - ei ainakaan liikkuvaan kohteeseen. Päivänvalossa se taas on erittäin nopea. Muuten se olisi oivallinen reissukamera.

Laitoinkin sen tuosta johtuen myyntiin. Jos ketään kiinnostaa, niin tämä on uudenveroinen, akku kerran ladattu, ehkä noin 100 räpsyä kokeiltu. Väri kaunis valkoinen / hopea.

Markku J

Canon esitteli eilen uuden G1 X:n. Tilasin samantien sellaisen. Vaikuttaa kuitenkin sen verran paremmalta kuin minun nykyinen G12.

http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_G1_X/

WKurki

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.01.12 - klo:08:27
Canon esitteli eilen uuden G1 X:n. Tilasin samantien sellaisen. Vaikuttaa kuitenkin sen verran paremmalta kuin minun nykyinen G12.

http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_G1_X/

Nyt on vihdoinkin sen verran parannusta (reilusti suurentunut kuvakenno) tapahtunut G -sarjan pokkariin, että oman G9:n päivittämistä tuoreempaan voisi jopa harkita. Tele saisi olla tuossa ulottuvampi, tosin eipähän jää ainakaan järkkäri varusteineen käyttämättömäksi, kun ei tuo G1X vielä ihan kaikessa ole etevämpi.
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

Vesihiisi

Vaikuttaa mielenkiintoiselta! Pitääpä seurailla ensimmäisiä testikokemuksia vaikkapa KenRockwellilta tai Markku J:ltä ;)

Nikonistina jään odottelemaan heidän vastinettaan tälle.

Markku J

Täällä on G1 X:n speksien vertailua edeltäjään ja kilpailijoihin:

http://ces.cnet.com/8301-33371_1-57354147/canon-supersizes-g-series-sensor/?tag=mncol%3bcnetRiver

Olen ollut vaikuttunut G12:n hämäräkuvausominaisuuksista. Jospa tuo isompi kenno uudessa mallissa toisi vielä hiukan lisää paukkuja siihen.

jalkkis

Optiikan polttoväli lyhenee ja valovoima heikkenee. Paraneekohan sen laatu muutoin? Vissiin vieläkään tuon videokuvausominaisuudet eivät sisällä auto-focusta ja zoomausta videoinnin aikana?

Itse olen harkinnut paremman hämäräkuvauksen omaavan pokkarin hankintaa nykyisen Panasonicin tilalle. Tämä vaan alkaa koonsa puolesta olemaan aika möhkö... kompaktit järkkärit (esim. Sonyn NEX-sarja) alkavat olla jo kätevämpiä reissukoneina?

WKurki

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 10.01.12 - klo:11:51
Optiikan polttoväli lyhenee ja valovoima heikkenee. Paraneekohan sen laatu muutoin? Vissiin vieläkään tuon videokuvausominaisuudet eivät sisällä auto-focusta ja zoomausta videoinnin aikana?

Itse olen harkinnut paremman hämäräkuvauksen omaavan pokkarin hankintaa nykyisen Panasonicin tilalle. Tämä vaan alkaa koonsa puolesta olemaan aika möhkö... kompaktit järkkärit (esim. Sonyn NEX-sarja) alkavat olla jo kätevämpiä reissukoneina?

Markku J:n linkittämästä Canonin esittelyvideosta selviää G1 X:n video-ominaisuuksista tarkemmin 6min 15sek -kohdasta eteenpäin. Zoom on käytössä myös videokuvauksessa.

Täytyy kyllä itse ainakin ottaa vaikkapa viikonlopun yli kokeiltavaksi tuo kamera ennen ostopäätöstä, kunhan niitä nyt ensin tulee kauppiaalle esille... Video-ominaisuudet on kiva lisä kamerassa, mutta en näe niitä ainakaan omassa käytössä ostokriteereinä. Riittävän hyvää videojälkeä tuollaisella pitäisi kyllä varmasti tulla.
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: WKurki - 10.01.12 - klo:12:11
Markku J:n linkittämästä Canonin esittelyvideosta selviää G1 X:n video-ominaisuuksista tarkemmin 6min 15sek -kohdasta eteenpäin. Zoom on käytössä myös videokuvauksessa.

Täytyy kyllä itse ainakin ottaa vaikkapa viikonlopun yli kokeiltavaksi tuo kamera ennen ostopäätöstä, kunhan niitä nyt ensin tulee kauppiaalle esille... Video-ominaisuudet on kiva lisä kamerassa, mutta en näe niitä ainakaan omassa käytössä ostokriteereinä. Riittävän hyvää videojälkeä tuollaisella pitäisi kyllä varmasti tulla.

Hyvä, että ovat tuon ominaisuuden korjanneet. Toivottavasti tarkennus toimii myös.

Itselle taas videokuvaus on tarpeellinen ominaisuus, hyvän valokuvalaadun lisäksi.

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 10.01.12 - klo:11:51Itse olen harkinnut paremman hämäräkuvauksen omaavan pokkarin hankintaa nykyisen Panasonicin tilalle. Tämä vaan alkaa koonsa puolesta olemaan aika möhkö... kompaktit järkkärit (esim. Sonyn NEX-sarja) alkavat olla jo kätevämpiä reissukoneina?
Tuo aiemminkin mainittu Nikonin Coolpix P300 on kyllä valovoimaltaan melkoisen hyvä, ainakin verrattuna omaan Sony DSC HX5V:n. Tuli kokeiltua sisäkuvausta rinnakkain ja parempaa laatua ja sillä Nikonilla tuli etenkin automaattiasennossa. Molemmat on taskuun sujahtavia ja omaa helpon käytettävyyden. Nikonissa voi kuvia muokata jo kamerassa. Videokuvaus on molemmissa aika hyvällä tasolla sekin, Sonyn kuva on imo parempi kun taas ääni Nikonissa puhtaampi.

Itse ottaisin tai ainakin kokeilisin tuota Coolpix P300:aa. :)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

pajero

Vaikka pidän Canonin G1 X:ää oikeastaan vain isona rumana moottrizoomisena möhkäleenä, niin onhan se kuvanlaadultaan aivan muuta kuin esim. Fujin X10.

Kohinan vertailu suurennetuista kuvista (esim. sivun ylin kuvasarja - focus-numerique.com):
Canon
Fuji

Myös objektiivien nurkkapiirrossa on eroa - no ok, myös keskellä (isokokoisia kuvia, klikkaa latautunutta kuvaa suurentaaksesi haluamaasi aluetta - focus-numerique.com):
Canon
Fuji

Pekka T

Piti päästä Olympus E-P3:n mukana tulleista minulle tarpeettomista kittiputkista eroon (14-42 ja 40-150).  ;)

Suuntasin siis Audin keulan kohti Luutnantintietä (Top Shot) ja vaihdoin ne Canon Powershot S100:een, näin pikaisten ensikokeilujen jälkeen vaikuttaa hyvältä ostokselta.Olympus XZ-1 oli toinen vaihtoehto, mutta kooltaan turhan lähellä tuota E-P3:sta.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Markku J

Hyvä hankinta, Pekka T. Se on saanut paljon kehuja. Itselleni on TopShotista tilauksessa G1 X, jonka pitäisi helmikuussa tulla.
Tämä minun nykyinen G12 vastaa kai lähinnä S95 -mallia - on vaan isompi möhkö.

pajero

Tilasin sittenkin Olympuksen XZ-1 ja siihen suoraan maahantuojalta automaattisen objektiivisuojan (ilman toimituskuluja) + reppuun hätäkäyttöä varten pykälää isomman pikkujalustan Kodak Gripping/Vidpro Gripster. ACMAXX LCD-suojaa pohdin, mutta jätin tilaamatta, kun ei ole aiemminkaan näyttöjen kanssa ollut ongelmia.

Katsotaan saanko tällä tyydytettyä (ja tässä koossa) tarkkuusfetissini vai joudunko antamaan perään jossain muussa. Voi olla että tällä mennään vain syksyyn eli seuraajan esittelyyn asti, mutta olisihan se mukavaa luoda pidempikin suhde.

Bisti

Tulipa hankittua heräteostoksena "reissukamera": Citymarketin mammuttimarkkinoilta Nikon Coolpix L25. Ei ollut hinnalla pilattu, 49,95 â,¬ (50% alennus ovh:sta, joten ei kallis alunperinkään). Ihan pätevän oloinen, hieman muovinen. Kuvia se ottaa eikä niiden laatu ainakaan iPhonen kameraa huonompi ole. Eipähän harmita vaikka reissussa vähän rähjääntyisikin  ;D
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Markku J

Tänään tulleessa Tekniikan Maailmassa oli aika laajassa testissä Canon G1 X, joka minulla on ennakkovarattuna. Testissä kehuttiin optiikkaa varauksin ja isoa kennoa, sekä sen tuottamaa järjestelmäkameratasoista kuvaa. Mutta, mutta... varsinainen arkikäytön inhokkiominaisuus, tarkennuksen epämääräinen ja hidas toiminta sai vakavat moitteet. Olivat myös huomanneet yksilöeroja kameroissa, kun toinen laite toimi hieman paremmin. Taidan perua varauksen ja tulla toimeen G12:lla, kunnes jotain parempaa ilmaantuu, tai saavat G1 X:n laadun tasaiseksi ja tarkennuksen paranneltua.

Sama tarkennuksen toimimattomuusjuttu hämärässä oli syynä sille, että myin Olympus Pen Minin pois. Sen tarkennus vaan seilasi laidasta laitaan huonevalaistuksessa. Tämä vanha G12 onnistuu aika hyvin hämärässäkin tarkentamaan, mutta ei toki seuraa läheskään riittävän nopeasti esim. liikkuvaa poikaani. Järjestelmäkamera siis on edelleen ykkönen.

beerbros

Moro.

Käy tutustumassa Nikon Coolpix P510 kameraan.
Ostin eilen itselle ja olen todella tyytyväinen. Ennakkoon odotin että olisi
ollut kooltaan suurempi mutta onkin aika kätevä.
Ominaisuuksiltaan hakkaa vanhan Olympuksen järkkärin 100 / 0.
Mahdollisuus testata kameraa jos ajot osuu sopivasti kohdilleen,
monessakaan liikkeessä ei vielä ole hyllyssä kameraa.

Voi soitella: nollaviisinolla 4644863

-juha-

Markku J

Tänään aioin perua G1 X -varauksen, mutta ennen sitä tuli tieto kameran saapumisesta. Kävin sitten hakemassa sen. Vielä ei ole käyttötunnelmia, mutta viikonloppuna kokeilen. Kumma homma, että lanseerauksessa ei vielä saatu markkinoille aika välttämättömiä perusvarusteita, laukkua ja suodinadapteria. Hankin tuolle myös pikkusalaman, 270 EX II.

Työkaverilla tuollainen G1 X jo on, ja varsin vaikuttavia maisemakuvia hän on sillä saanut aikaan. Minun kuvaus tuon pienen pojan kanssa vaatii nopeutta, toisin kuin maisemakuvat.

makelja

Tilasin maanantaina Nikon Coolpix L120:n. Saa nähdä miten tottuu kameraan jossa ei ole optista etsintä. Edellisessä Ricoh Caplio GX:ssä se vielä oli mutta nykyisissä pitää mennä jo melkoiseen hintaluokkaan että se on mukana. Tai sitten ylivuotiseen järjestelmään. Nyt jälkikäteen huomasin että Coolpix P500:ssa se on ja koska P510 on juuri tulossa markkinoille P500:ta olisi saanut sopuhintaan (n300e). Mutta nyt ei enään voi mitään. Tilattu ja tulossa.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 21.03.12 - klo:19:30
Tänään tulleessa Tekniikan Maailmassa oli aika laajassa testissä Canon G1 X, joka minulla on ennakkovarattuna. Testissä kehuttiin optiikkaa varauksin ja isoa kennoa, sekä sen tuottamaa järjestelmäkameratasoista kuvaa. Mutta, mutta... varsinainen arkikäytön inhokkiominaisuus, tarkennuksen epämääräinen ja hidas toiminta sai vakavat moitteet.

Toivottavasti saavat pikaisesti kasaan softapäivityksen jolla asian tilaa kohennetaan. Omassa Nikonin P7000:ssa oli myös tahmeutta alussa, mutta SW-päivitys paransi kyllä tilannetta. Ilmeisesti nämäkin tuotteet päätyvät nykyään liian raakileina markkinoille?

Markku J

Nyt olen kokeillut G1 X:ää. Autofocus on täysin käyttökelvoton, jos kuvauskohteena on liikkuva lapsi. Ehkä yksi kymmenestä kuvasta on tarkahko, vaikka servo AF on päällä, ja optiikka yrittää hakea focusta koko ajan. Tämä hyvässä valossa. Kömpelöhän tämä myös on kooltaan ja muodoltaan. Irrallinen linssinsuojus on tosi ärsyttävä. Positiivisella puolella on upea kuvanlaatu, ellei kohde ole liikkuva, ja hämäräkuvausominaisuudet. Siinä ja siinä on, jätänkö tämän pitokameraksi, vai myynkö samantien. Kysyntäähän tälle on, kun tilausjonoa riittää. Itse tilasin julkaisupäivää seuraavana päivänä nettitietojen perusteella.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.03.12 - klo:12:07
Nyt olen kokeillut G1 X:ää. Autofocus on täysin käyttökelvoton, jos kuvauskohteena on liikkuva lapsi. Ehkä yksi kymmenestä kuvasta on tarkahko, vaikka servo AF on päällä, ja optiikka yrittää hakea focusta koko ajan. Tämä hyvässä valossa. Kömpelöhän tämä myös on kooltaan ja muodoltaan. Irrallinen linssinsuojus on tosi ärsyttävä. Positiivisella puolella on upea kuvanlaatu, ellei kohde ole liikkuva, ja hämäräkuvausominaisuudet. Siinä ja siinä on, jätänkö tämän pitokameraksi, vai myynkö samantien. Kysyntäähän tälle on, kun tilausjonoa riittää. Itse tilasin julkaisupäivää seuraavana päivänä nettitietojen perusteella.

Tuo kuulostaa kyllä sen kokoluokan ongelmalta, että luulisi siihen tulevan ainakin jonkinlaisen korjauksen pikapuolin.

Markku J

G1 X menee myyntiin. Tämä tarkennus on kestämätön, ja toinen oikein paha juttu on hurja laukaisuviive. Poikani ehtii liikkua metrin verran laukaisimen painamisen jälkeen ennenkuin kamera ottaa sen epätarkan kuvansa. Tämä toimii vain maisema- ja arkkitehtuurityyppisessä kuvauksessa matkakamerana - ollen ehkä siihenkin turhan kolho.

Kummallisinta tässä jutussa on se, että vanhalla Digic4:llä ja pienellä kennolla varustettu G12 hakkaa tämän reilusti molemmissa ominaisuuksissa ja on reilusti näppärämpi matkassa. Pidän siis sen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy