Kaksoisksenonvalot VAG-autot vuosimallit 2014 ->

Aloittaja kari29, 28.05.14 - klo:13:15

« edellinen - seuraava »

kari29

Morjes.

Kovasti oon aiheesta googlaillu enkä ole löytäny oikeen keskustelua.

Uusissa Passat/Superb autoissa on kaksoisksenonvalot, TM-testin mukaan ilmeisesti ilman apukaukovaloa(halogeeni).  Korjatkaa jos olen väärässä. TM-testin mukaan valoteho on aika säälittävä Passatissa verrattuna testin muihin autoihin, kyseessä siis testi jossa oli nämä farkku-"maasturi" neliveto diesel mallit.

Korjatkaa jos olen käsittänyt jotain väärin.

Saako tämmöiseen kaksoisksenovalo-autoon asennettua sitten erilliset lisävalot jotka toimii pitkinä katkaisijan mukaan? Jos autossa on automaattiset pitkät valot niin niiden kanssa ei varmaa saa lisäpitkiä toimimaan..

Keskustelu avattu nyt aiheelle :)

kari29

3.6 V6

Mulla Superb vm. 2011 ja varsinkin pitkät valot ovat parhaat mitä olen nähnyt. Joten jos ovat uusissakin samat, niin ei todellakaan tarvitse mitään apukaukovaloja.  ???

kari29

Lainaus käyttäjältä: 3.6 V6 - 30.05.14 - klo:16:20
Mulla Superb vm. 2011 ja varsinkin pitkät valot ovat parhaat mitä olen nähnyt. Joten jos ovat uusissakin samat, niin ei todellakaan tarvitse mitään apukaukovaloja.  ???
Hmm, luulisin että sen ikäsessä superb:ssa on vielä apuhalogeenit?

kari29

Kaukovalojärjestelmä Dynamic Light Assist=Muokkaa automaattisesti valokuviota, eli ei "sammuta" pitkiä valoja välttämättä aina kokonaan.

Kaukovaloautomatiikka Light Assist=Osaa automaattisesti tiputtaa lyhyet ajovalot päälle ja laittaa pitkät valot takaisin päälle.

Dynaamisesti säätyvät Bi-Xenon-ajovalot= Muokkaa automaattisesti valokuviota ilmeisesti vauhdin mukaan, mutta ei ilmeisesti vaihda automaattisesti pitkien ja lyhyvien välillä?

Eli vois luulla että Light Assist/Bi-xenon-paketin yhteydessä voisi olla mahdollista laittaa erilliset lisäpitkät jos vain jostakin jollakin tapaa saataisiin releelle tieto pitkistä. Onko siellä semmoinen valmiina vai pystyykö sellaisen koodaamaan? Varmaan pitää lähtee marmorilta kyselemään jos ei kellään kokemusta.

TM 10/2014 Vertailu: Maastofarmarit:

Passat pitkien valojen kantama: 125m
Subaru Outback pitkien valojen kantama: 175m

Nykyisessä autossani pitkillä kun näkee jonkun 300-400m niin haluan kyllä saada sitä valotehoo tulevaan autoonkin. VW Passat Alltrack luultavasti hakusessa.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: kari29 - 30.05.14 - klo:17:15

TM 10/2014 Vertailu: Maastofarmarit:

Passat pitkien valojen kantama: 125m
Subaru Outback pitkien valojen kantama: 175m

Nykyisessä autossani pitkillä kun näkee jonkun 300-400m niin haluan kyllä saada sitä valotehoo tulevaan autoonkin. VW Passat Alltrack luultavasti hakusessa.

Tuossa on juuri se ongelma, esim TM ilmoittaa kantaman tietyllä lux-määrällä, ei sen ulkopuolelle jäävää kantamaa tai sen kuviota. Itse taas kun ihan silmällä vaan katsoo, se kun paras keksintö näkemiseen, on erot joko suurempia tai pienempiä kuin nuo suuntaa antavat mittaukset.

Tuo mainitsemasi 300-400 lienee silmähavainto, jolloin Alltarckin valot ovat samalla tarkastelulla myös aivan muuta kuin 125 m.
Ainakin omassa matalassa Passatissa olen kokenut pitkien kantaman riittävän silloin kun niillä pääsee ajamaan. Pitäähän sitä periaatteessa pärjätä suurimman osan aikaa samalla nopeudella lyhyillä valoilla, ja niissäkin on mittauksien kannalta sama tilanne, kaikki mitä silmä näkee ei näy tuossa TM:n kuviossa.
Tuulilasi taitaa käyttää nykyäänkin monipuolisempaa kuviota sisältäen eri valovoimakkuuksia.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

kari29

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 30.05.14 - klo:17:29
Tuossa on juuri se ongelma, esim TM ilmoittaa kantaman tietyllä lux-määrällä, ei sen ulkopuolelle jäävää kantamaa tai sen kuviota. Itse taas kun ihan silmällä vaan katsoo, se kun paras keksintö näkemiseen, on erot joko suurempia tai pienempiä kuin nuo suuntaa antavat mittaukset.

Tuo mainitsemasi 300-400 lienee silmähavainto, jolloin Alltarckin valot ovat samalla tarkastelulla myös aivan muuta kuin 125 m.
Ainakin omassa matalassa Passatissa olen kokenut pitkien kantaman riittävän silloin kun niillä pääsee ajamaan. Pitäähän sitä periaatteessa pärjätä suurimman osan aikaa samalla nopeudella lyhyillä valoilla, ja niissäkin on mittauksien kannalta sama tilanne, kaikki mitä silmä näkee ei näy tuossa TM:n kuviossa.
Tuulilasi taitaa käyttää nykyäänkin monipuolisempaa kuviota sisältäen eri valovoimakkuuksia.

Joo silmähavainnolla 380m päästä näin keltaisen talon seinän kun testailin tässä keväällä :).

Se on paha kun nytten ei ole enää pimeitä kelejä niin ei pääse testaamaan noita koeajoautojen pitkiä valoja. Mutta anyway= pointti mulla on ollu se että jos käykin silleen että haluan oikeasti lisää valotehoa pitkiin(nälkä kasvaa syödessä) niin onko se käytännössä mahdollista tehdä noilla lisävaloilla  :)

kari29

Pystyykös originaalien xenonien tilalle laittamaan tehokkaampaa poltinta/ballastia?

Kontja

Minulla on Nämä Dynamic light assist valot. Kantama on noin 130m-140m tietä riittävällä valomäärällä (toki horisonttiin näkee pidemmälle) mutta se pysyy sellaisena vaikka auto tulee vastaan tai auto ajaisi edessä, kuvio vaihtuu muun liikenteen mukaan. Tälläisiin valoihin ei kannata tunkea lisäpitkiä, koska silloin ei voi käyttää Dynamic light assist toimintoa.

Jos omat valot ovat todella tehokkaat lisäpitkillä varustetut pitkällä kantamalla esim 300m ilman älykästä kuvio ohjausta, niin ne ovat pitkät päällä hyvät. Kun auto tulee vastaan niin ne vaihdettava lyhyille, jolloin tulee hetkellinen lyhyt sokea hetki, ennen kuin silmä tottuu pimeään, tämä "pimeä väli" lyhyiden valojen 60m kantama-pitkien kantaman 300m välillä on mielestäni turhan pitkä.
VW Passat Highline 2.0 TDI DSG -14

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy