Touran 1.9 tdi kulutus

Aloittaja jaketson, 08.05.14 - klo:23:01

« edellinen - seuraava »

jaketson

Minkalaisia kulutus lukemia teillä on 77kw touranilla? Itsellä ajotietokone näyttää 7,5 litraa tankillisella seka-ajolla ja oikea kulutus on 7.39. Esim viime tankillisella ajoi 811km ja polttoainetta meni 60 litraa. Lukemat on kyllä mielestäni liian korkeat. Autoon on juuri vaihdettu maf ja suodatin. Renkaina 225 leveät ja 17"

ConD

Kulutukseen vaikuttaa suht moni asia. Päälle seiskan kulutukset tolla kopilla kun Touran on ei ole mitään ihmeellistä jos oma kaasujalka on raskas. Aivan sama vaikka kone pihi 1.9TDI periaatteessa onkin. Onko sinulla DSG:tä tai DPF:ää autossa? Molemmilla tapaa olla tuossa autossa kulutusta nostava vaikutus. 225 renkaista nyt puhumattakaan...

Seurasin oman manuaali-1.9TDI Touranin kulutusta ~44tkm, ja keskikulutus 6.46L/100km. Renkaina 205/55R16 riittävillä paineilla, 5 paikkaa ja auto kunnossa.

1. Tsekkaa ilmanpaineet. Min. 2.8bar ilmaa 225 leveisiin renkaisiin
2. Tsekkaa jarrut. Pienikin laahaus nostaa kulutusta
3. Tsekkaa pyöränkulmat - auraus tai haritus lisää kulutusta niin renkaille kuin polttoaineellekin
4. Heitä boksit, peräkontin turhat romut ym mäkeen
5. Aja taloudellisesti (daa - 70km/h on ehkä paras kompromissi)


JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: jaketson - 08.05.14 - klo:23:01
Minkalaisia kulutus lukemia teillä on 77kw touranilla? Itsellä ajotietokone näyttää 7,5 litraa tankillisella seka-ajolla ja oikea kulutus on 7.39. Esim viime tankillisella ajoi 811km ja polttoainetta meni 60 litraa. Lukemat on kyllä mielestäni liian korkeat. Autoon on juuri vaihdettu maf ja suodatin. Renkaina 225 leveät ja 17"

Ajoin joskus 40 tkm (muistaakseni) 1,9 TDI Touranilla, keskikulutus oli muistaakseni 5,8 tuolta ajalta.
Maantiellä talvirajoituksella meni reilusti alle viidellä litralla, talvella taajama-ajo ja webastn käyttö nosti keskikulutusta.
Kesällä vauhti tuolla korilla maksaa, yli 80 rajoituksilla alkaa soppa maistaa.
Renkaat olivat kylläkin 195/65 15.

Jos ajotietokoneessa on jo tuollaiset lukemat (ei näy siis webaston käytön lisä edes) niin on noillekin renkaille ehkä liikaa.
Ajoprofiilista ei siis ole tietoa, raskas kaasujalka ja moottoritieajo saattaa nostaa kulutuksen tuollaiseksi tuolla rengaskoolla.

Milloin huollettu? Ilmansuodatin tukossa?
Muuten tuon edellä olevan listan mukaan...

jaketson

Ei ole dpf ja 6v manuaali. Kaikki ed mainitut on kunnossa paitsi renkaissa paineet 2.5. Ajan aina rajoitusten mukaan. Ajelin helsingistä ouluun yksin 16" talvi renkailla ja kulutus oli silloin 6.8 Tilasin ebaysta forten diesel puhdistusaineen ja kokeilen sitä. Savutus arvot saatin läpi vasta 4 polkasun jälkeen vaikka annoin kunnolla kenkää ennen katsastusta. Vcds:llä logittelulla  maf ja ahtopaineet alkaa laskemaan 3 tuhannen kierrosten tuntumassa ja menevät alle pyynnin.

ConD

Kone tukossa karstasta.

Käytä sammutusläppä ja EGR irti ja kurkkaa miltä imusarjassa näyttää. Todennäköisesti tukossa, jonka vuoksi auto ei hengitä kuten pitää. Oma auto puhalsi 0,03 savut 1. polkaisulla viimeisellä leimakerrallaan, eli ei käytännössä mitään.

jaketson

Nyt on katti ja egr käytetty auki. Katti oli puhdas ja egr ja imusarja myös, ei suurempia karstoja. Nokka-akselin ajoituskin on aiemmin säädetty kohdalleen kun oli reilusti myöhasellä, nyt +0.5.

Enhancer

Muuttuvassiipinen ahdin, siivet jumissa. Lääkkeeksi voi koittaa liikutella sitä siipiä ohjaavaa tankoa, ja erittäin epätaloudellista ajotapaa jonkin aikaa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Mikey

Minunkin mielestäni ongelmana on se, ettei ahdin jostain syystä ahda. Syitä siihen voi sitten olla useampia - ahtoilmavuodosta ei liene kyse koska myös Maf-arvo kyykkää ahtopaineen kanssa.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 10.05.14 - klo:08:42
Minunkin mielestäni ongelmana on se, ettei ahdin jostain syystä ahda. Syitä siihen voi sitten olla useampia - ahtoilmavuodosta ei liene kyse koska myös Maf-arvo kyykkää ahtopaineen kanssa.
Juuri tuo paineiden putoaminen yli 3Krpm kertoo siitä että siivet ovat jumissa pintakaasuasennossa eikä hönkää riitä sitten enää riitä kierroksilla.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jaketson

Säätötanko liikkuu hyvin mutta en tiedä liikkuuko tarpeeksi. Vois kokeilla laittaa muchlet sisään. Painetesti on tehty

jaketson

Kyllä se säätötanko liikkuu sen mitä pitääkin ja sormilla saa painettua pohjaan joten epäilen että vika ei ole siinä. Ja eikös se yleensä yliahda jos siivet ovat jumissa? Suuttimien korjausarvot ovat olleen kaikki lähellä nollaa, mutta tänään katsoin uudelleen niin 2 suutin oli -1 ja 4 suutin +1, muut lähellä nollaa.

jaketson

Olen saanut turbon vnt siipien tankoa säätämällä vetämään hyvin myös 3000 rmp ylöspäin mutta turbo on alkanut ujeltamaan kuin ambulanssi. Heti kun kaasuun vähän koskee alkaa ääni. Käytin turbon pöydällä, mutta väljyyttä ei ollut eikä turbiineissa mitään jälkeä. Vnt siivet liikkuivat todella herkästi. Tuossa vastaava ääni https://www.youtube.com/watch?v=14RcmVc_ICw

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy