Audi A5 3.0TDI Coupe quattro

Aloittaja rob-s, 26.05.10 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 06.02.11 - klo:10:25
Ymmärrän ettei traktorin moottori ajatuksena kaikkia sytytä eikä toki tarvitsekaan. Itse olen kaikkia noita Audin koneita (ok ei kaikki mutta lähestulkoon) ajanut ja en vaihtaisi ihan heti 2.0TFSI:hen ja sen ymmrtävät ne jotka ovat molemmilla ajaneet. Sen sijaan 4.2 V8:iin kylläkin vaihtaisin:)

Itsekin olen molemmilla moottoreilla ajanut, ja en täysin allekirjoita tuota 3.0 TDI:n paremmuutta. 3.0 TDI ja 2.0 TFSI ero on ainoastaan välillä 0-50 km/h, ja tuntuva ero välillä 0-30 km/h. 50 km/h:n jälkeen TDI:n vääntö ei enää merkitse: TFSI:n keveys, lyhyemmät välitykset ja suurempi käytettävissä oleva tehoalue kurovat suorituskykyeron täysin kiinni. Kyse on siis lähinnä siitä, kuinka paljon arvostaa mahdollista 0.3 g:n lisäkiihtyvyyttä välillä 5 ja 25 km/h. ;)

V8:ssa on tietty äänensä, mutta ei sekään nytkähdä liikkeelle läheskään niinkuin 3.0 TDI.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

rob-s

LainaaItsekin olen molemmilla moottoreilla ajanut, ja en täysin allekirjoita tuota 3.0 TDI:n paremmuutta

Toivoisin ettei minun "autotalli" kohdassa nyt aleta keskustelemaan/vertailemaan kumpi moottori on parempi. En väittänyt 3.0tdi olevan parempi kuin 2.0tfsi mutta ainakin tehtaan mukaan A5 3.0TDI coupe on nopeampi kuin 2.0tfsi myös 0-50km jälkeen.

Syy miksi itse tykästyin 3.0TDI (240hv/500nm ja sittemmin 309Hv/593NM) moottoriin on sen välitön vääntö, ripeys ja V6 äänet. Minusta 2.0TFSI:ssä ei ole mitää vikaa (korkeintaan se, että se on R4).

Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Wilburi

Samoilla linjoilla ollaan siinä ettei tästä nyt kannata mitään vääntöä tehdä. Kyllä molemmat moottorit ovat loistavia konstruktiota. Itse vain taarkoitin aiemmassa viestissä sitä etten pidä mistään diesel-moottorista vaikka niissä sitä vääntöä onkin yleensä enemmän. Tosin jos verrataan 2.0 TDI:tä ja TFSI:tä, niin saman verran niissä on vääntöä (350 Nm) ja TFSI:n vääntö tulee vielä alempana ja on mielestäni huomattavasti mukavampi ajossa. Samoin, jos verrataan 3.0 TDI:tä ja TFSI:tä (vai pitäisiko sanoa KFSI), niin veikkaanpa että ainakin itse pidän myös tässä tapauksessa enemmän tuosta bensaversiosta vaikka TDI:ssä onkin 60 Nm:ä enemmän vääntöä. Tehoa tosin onkin TFSI:ssä sitten vajaat 100 hv:tä enemmän.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 06.02.11 - klo:12:09
ainakin tehtaan mukaan A5 3.0TDI coupe on nopeampi kuin 2.0tfsi myös 0-50km jälkeen.

Tämähän on mielenkiintoista. Löytyykö tehtaalta muutakin julkaistua suorituskykytietoa autoista kuin 0-100 km/h ja huippunopeus?

Spacedude

Kasi vääntää ilosesti jo 1100 rundista alkaen ja kaasuvaste on välitön. Koneen luonnehan on erilainen kuin turboahdetuilla, kun huipputehot tulee 7000 kantturoissa.
Kyllä roba sun tarttee nyt hommata ässä; olisko niitä runsaat 20 Suomessa.

rob-s

LainaaTämähän on mielenkiintoista. Löytyykö tehtaalta muutakin julkaistua suorituskykytietoa autoista kuin 0-100 km/h ja huippunopeus?

Qrmu, perusta asialle oma topicci jos haluat vertailla koneita/moottoreita. Aihe on nimittäin sellainen että tästä ei mielipiteet heti lopu jäseniltä.

Qrmu

Ei minua kiinnosta kirjoittaa em. moottorien eroista enempää kuin jo aikaisemmin kirjoitin.

Eniten kiinnostaa mistä löytää tietoa asioista, ja se että tehdas olisi ilmoittanut jotain mistä voi erikseen laskematta päätellä kiihtyvyyksiä yli 50 km/h vauhdeista on minulle uutta. 0-100 km/h kun tuota ei suoraan kerro, kuten ei myöskään auton huippunopeus. Itse numerot eivät siis kiinnosta, tiedon lähde vain.

rob-s

LainaaKyllä roba sun tarttee nyt hommata ässä; olisko niitä runsaat 20 Suomessa.

Olen Spacedude alkanut olla myöskin tällä linjalla..toinen vaihtoehto on B7 RS4 Sedan tai Cabrio.

Spacedude

Hyvä rob-s. Onhan RS jonkun sortin raivopää S-malleihin verrattuna. En ole tosin koskaan ajanut, mutta pojat on kertonut....

rob-s

LainaaOnhan RS jonkun sortin raivopää S-malleihin verrattuna

Ihan ok..:)

(Olen ainakin 6:llä eri RS4:lla (yksi B5 jopa) ja yhdellä RS5:lla ajanut)

HolyDiver

Toivoisin ettei minun "autotalli" kohdassa nyt aleta keskustelemaan/vertailemaan kumpi moottori on parempi. En väittänyt 3.0tdi olevan parempi kuin 2.0tfsi mutta ainakin tehtaan mukaan A5 3.0TDI coupe on nopeampi kuin 2.0tfsi myös 0-50km jälkeen.

Syy miksi itse tykästyin 3.0TDI (240hv/500nm ja sittemmin 309Hv/593NM) moottoriin on sen välitön vääntö, ripeys ja V6 äänet. Minusta 2.0TFSI:ssä ei ole mitää vikaa (korkeintaan se, että se on R4).

Onkos tuossa mikä ohjelma kiinni ? Onko vääntöä jouduttu rajoittaan isoimmilla vaihteilla ?
S3 8V Sedan -19

Late

Juu hyvä vääntö tuossa koneessa.. Itsellä tuossa 3.2 V6 myllyssä 250Hv/ 320Nm  Mikä aika hyvä bensa koneeksi..

rob-s

LainaaOnkos tuossa mikä ohjelma kiinni ? Onko vääntöä jouduttu rajoittaan isoimmilla vaihteilla ?

On siinä jotain sellaista..:)
En tiedä onko vääntöä rajoitettu jollaikin vaihteella mutta enpä usko kun manuaalivaihteisesta on kyse. Kylmällä koneella on teho/vääntö -rajoituksia.

S5 kuskeille kysymys: tiedän ettei kulutus ole merkitsevä kun tällaista kuskaa mutta kiinnostaisi tietää paljonko soppaa teillä menee keskimäärin. Olin tänään liikkeellä S5:lla ja keskikulutus oli n. 17,5 litraa/100km.

Ktk

Toissa kesänä tulin Alastarolta mahdollisimman pieniä asfalttiteitä S5 Coupe Tiptronicilla. Kyllä se keskikulutus alle 20l/100km oli...  ;D Ei voi nyt muistaa. Roba mitäs sanot kulkupuolen eroista vs. lastutettu TDI. Ã,,kkiseltään veikkaisin että ei hirveästi eroa.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 11.02.11 - klo:19:28
kulkupuolen eroista vs. lastutettu TDI. Ã,,kkiseltään veikkaisin että ei hirveästi eroa.

Villi veikkaukseni on että lastutetun diisselin vääntö taitaa olla niin karmaseva että matalemman keskinopeuden omaavilla reiteillä/radoilla se olisi nopeampi? Vasta hieman kovemmissa nopeuksissa bensakasi rulaa ?
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Spacedude

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 11.02.11 - klo:18:33
En tiedä onko vääntöä rajoitettu jollaikin vaihteella mutta enpä usko kun manuaalivaihteisesta on kyse. Kylmällä koneella on teho/vääntö -rajoituksia.

S5 kuskeille kysymys: tiedän ettei kulutus ole merkitsevä kun tällaista kuskaa mutta kiinnostaisi tietää paljonko soppaa teillä menee keskimäärin. Olin tänään liikkeellä S5:lla ja keskikulutus oli n. 17,5 litraa/100km.
Täytyy tunnustaa, etten ole seurannut kulutusta. Ilosesti se hörppää, kun polkasee.
Olitko liikkeellä ostomielessä?

HolyDiver

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 11.02.11 - klo:18:33
Lainaa

Itseasiassa juuri manuaalilaatikkoisissa on jouduttu vääntöä rajoittaan isoimmilla vaihteilla kaksoismassavauhtipyörän takia.Tai näin ainakin 150/171 kw versioissa.Sillä sitä kysyinkin,että mahtaako tuo 176kw version vauhtipyörä olla vahvempaa tekoa.
S3 8V Sedan -19

rob-s

LainaaOlitko liikkeellä ostomielessä?

Kyllä jotain vaihtelua on hakusessa:)

Lyhyt vertailu:
nykyinen raktori kiihtyy paikaltaan ja alakieroksella huomattavasti pirteämmin ja antaa sitä turbon potkua. S5 jatkaa siitä mihin diiselin kierrokset loppuvat..käynti motorilla sen havainnollisti;) 

Suurin hienous S5:lle on sen äänimaailma ja jos 10litraa maksaisi lisää joka 100km:lla (sekä auton vaihtokulut) niin saisi nauttia sellaisesta.

fourvalve

Voiman tai tehon tunne on katoavaa, alkuun se tuntuu hienolta mutta jonkin ajan päästä siihen tottuu ja sitten alkaa epäilemään onko autossa /moottoripyörässä vikaa kun meno on nahkeeta ;)
Seuraava vaihe on mistä löytyisi vähän tehokkaampi laite ;D
BMW z4 3.0i roadster

rob-s

LainaaSeuraava vaihe on mistä löytyisi vähän tehokkaampi laite

"veyron is the limit" (sky is the limit)..:)

Fourvalve on kyllä oikeassa.

TBA

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 06.02.11 - klo:11:53
Itsekin olen molemmilla moottoreilla ajanut, ja en täysin allekirjoita tuota 3.0 TDI:n paremmuutta. 3.0 TDI ja 2.0 TFSI ero on ainoastaan välillä 0-50 km/h, ja tuntuva ero välillä 0-30 km/h. 50 km/h:n jälkeen TDI:n vääntö ei enää merkitse: TFSI:n keveys, lyhyemmät välitykset ja suurempi käytettävissä oleva tehoalue kurovat suorituskykyeron täysin kiinni. Kyse on siis lähinnä siitä, kuinka paljon arvostaa mahdollista 0.3 g:n lisäkiihtyvyyttä välillä 5 ja 25 km/h. ;)

V8:ssa on tietty äänensä, mutta ei sekään nytkähdä liikkeelle läheskään niinkuin 3.0 TDI.

Kyllä 3.0 TDI:ssä on enemmän tehoa koko kierroslukualueella verrattuna 2.0 TFSI:hin. Tarkemmin voi tutkailla vaikka sivulta www.rri.se. Jos teho-paino-suhde on suurempi, ilmanvastus sama ja vaihteisto vastaavilla häviöillä, niin kyllä paremman teho-paino-suhteen omaava auto kiihtyy paremmin kaikilla nopeuksilla. Ja muutaman metrin etumatka paikaltaan lähdettäessä on hemmetin vaikea ottaa kiinni, koska karkuun päässyt kasvattaa etumatkaansa koko ajan, jos autoissa on sama kiihtyvyys. Eli alussa karkuun päässeen saa kiinni vaan, jos on reilusti parempi kiihtyvyys. Mitä taas näistä 3.0 TDI ja 2.0 TFSI autoista ei voi sanoa.

kuikelo

Kyllä on komee A5! Oletko sattumoisin punninnut noita Hollow Spokeja? Harkitsen parhaillaan omaan autooni kesäksi noita HS-vanteita ja olisi kiinnostavaa tietää mitä ne painavat, kun niitä niin kevyiksi mainostetaan..

rob-s

LainaaOletko sattumoisin punninnut noita Hollow Spokeja?

Kyllä punnitsin ne ostettuani..en nyt vaan muista tarkkaa painoa..taisi olla 13kg/kpl.
Jos olet kiinnostunut ostamaan alkuperäiset 19" Hollow Spoke vanteet joissa A4:een sopiva et niin laita MarkkuJ -käyttäjälle yksityisviesti, sillä hänellä on yksi käyttämätön setti.

Nudde

LainaaJos olet kiinnostunut ostamaan alkuperäiset 19" Hollow Spoke vanteet joissa A4:een sopiva et niin laita MarkkuJ -käyttäjälle yksityisviesti, sillä hänellä on yksi käyttämätön setti.

nekö ei sovi A7:kaan ?

rob-s

Lainaanekö ei sovi A7:kaan ?

spacereilla kyllä. Enhän minä tiedäkään onko ne myynnissä mutta kannattaa kysyä.

Adams

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 06.03.11 - klo:08:38
Kyllä punnitsin ne ostettuani..en nyt vaan muista tarkkaa painoa..taisi olla 13kg/kpl.
Jos olet kiinnostunut ostamaan alkuperäiset 19" Hollow Spoke vanteet joissa A4:een sopiva et niin laita MarkkuJ -käyttäjälle yksityisviesti, sillä hänellä on yksi käyttämätön setti.

Itse punnitsin ne 13.6 kg/kpl painoisiksi vähän aikaa sitten.

HolyDiver

Lainaus käyttäjältä: Adams - 06.03.11 - klo:09:55
Itse punnitsin ne 13.6 kg/kpl painoisiksi vähän aikaa sitten.

No eipä ole ihan keijukainen tuokaan onttopuolaoemi.Ilmeisesti 9"x19" ? Itse pidin omia 9.5"x19" tarvike rinkuloita järkyttävän painoisina,ja painavat likipitäen saman.
S3 8V Sedan -19

kuikelo

Lainaus käyttäjältä: HolyDiver - 06.03.11 - klo:13:14
No eipä ole ihan keijukainen tuokaan onttopuolaoemi.Ilmeisesti 9"x19" ? Itse pidin omia 9.5"x19" tarvike rinkuloita järkyttävän painoisina,ja painavat likipitäen saman.

No eipä ole näköjään ei.. Mulla on kyllä pakka aivan sekaisin kesävanteiden tiimoilta, eikä tämä tieto helpottanut valintaa yhtään.. :)

rob-s

En tiedä mikä on 19" x 9" vanteen keskiarvoinen paino mutta ihan normaalit nämä Hollow Spoket varmaan ovat..ei kai erityisen kevyet. Ehkä vanteiden nimi antaa sellaisen harhakuvan keveydestä..voi olla että nimitys kuvaa kuitenkin muotoilukieltä.

Normitehoilla tuollaisia parin kilon painoheittoja ei huomaa suuntaan eikä toiseen. (tiedän ne teoriat juosittamattomasta massasta joten ei tarvitse laittaa tänne)

kuikelo

Joo, varmaan ihan normaalipainoiset, mutta tuo vain antoi mulle odotuksia jostain muusta:

http://www.audi.fi/fi/brand/fi/service/accessory_browser.html

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy