Kirjoittaja Aihe: Vw eco Up!  (Luettu 22161 kertaa)

Poissa Lousku

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Vw eco Up!
« Vastaus #30 : 23.07.14 - klo:06:42 »
Olisko nyt tämä yksilö kaupan: http://www.nettiauto.com/volkswagen/up/6579833

Poissa JaakkoS

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #31 : 23.07.14 - klo:16:26 »
Mun entinen kaara. Maksoivat tuosta tuon 15k, mutta aika kova hintapyynti noilla

Poissa track08

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #32 : 29.12.17 - klo:12:41 »
Minulla on Skoda Citigo CNG/G-tec ja kokemukset ovat hieman erilaisia kuin JaakkoS:llä.

Alkoi vituttamaan suorastaan tilan puute. Ei mahdu enään mikään ja tilaa ei ole.
Tehot. Jotenkin alussa sitä ei tajunnu, mutta nytten ymmärtää. Paska ei kiihdy mihinkää. Siis ei lainkaan mitään vastetta. Tehtaan lupaamat arvot 0-100 16 sekuntia. Ei jeesus

Se melu. Se melu motarilla saa aikaan kunnon migreenit. Takakontti pelkkää metallia, ei mitään äänieristystä.

Autossa muoviovet. Nitinaa ja natinaa. Lokeroissa kaikki tärisee kun helvetissä.

Jousitus. Sitä ei ole. Töyssyihin tullaan kun ree'ssä. Pää pomppaa kattoon

Takatilat matkustajilla. Niitä ei ole. Ite oon 180 cm ja kun penkin säätää mukavaks alkaa takana vikinä.

Elkää oikeastiko ostako tätä. Tää on säästömalli missä säästö tehdään väkisin

Ajan useimmiten yksin, toisinaan kaksin ja harvemmin kyydissä on enempää ihmisiä. Kuitenkin jos 188 cm kuljettajana asetan kuljettajanpenkin säädöt kohdalleen, mahdun istumaan kuljettajanpenkin taakse. Useimmiten kun matkaa taitetaan kaksin, mahtuu kaikki matkatavarat takakonttiin. Jos matkustajia on kolme, mahtuu kaikkien matkatavarat vielä kyytiin. Neljällä aikuisen matkatavarat eivät enää kyytiin mahdu eikä koneesta juuri reservejä löydy, mutta perille yhä pääsee.

0-100 arvo on tosiaan 16 sekuntia ja se tarkoittaa useimmiten moottoritielle liityttäessä että vauhtia ei ole vielä 120 km/h, joten tarkkana saa olla mihin väliin sitä sujahtaa. Toisaalta 0-50 tai 0-80 kiihtyy ihan sujuvasti, eikä kaupungissa jää jälkeen kun liikennevaloista lähtee. Kävin kyllä koeajamassa kaasukäyttöisen Citigon ennen kuin uskalsin sen ostaa.

Melua on satasen nopeuksista alkaen. Hattuhylly kannattaa olla aina paikallaan ja jos joskus on tarvetta taittaa penkkejä, niin joku peitto kannattaa laittaa hattuhyllyn ja taitettujen penkkien väliin/päälle, ettei suurin meteli pääse matkustamoon. Tein aiemmin tänä talvena Lapinreissun ja toinen penkki oli nurin laskettelusuksien takia. Tuolloin laitoin pienen peiton peittämään syntynyttä koloa eikä meteli yltynyt missään vaiheessa reissua häiritseväksi. Minulla on talvirenkaina kitkat ja voisi kuvitella että nastarenkaat pitävät sitten hieman enemmän melua.

Mikään ei nitise ja natise autossani ja jousitus on ihan riittävä. Takakontti on vetoisuudeltaa n. 200 litraa, joka käytännössä tarkoittaa noin neljää täyttä ruokakassillista. Minun tarpeisiini se riittää. Arvostan auton kompaktia kokoa. Kaupungissa parkkipaikkaa etsiessä pieniä paikkoja on vapaana jonkin verran, kun isommat autot eivät niihin mahdu.

Lisätään tähän vielä, että kun ihmiset koeajaa autoja, niin ei välttämättä heti kaikkea huomaa / tajua. Tässäkin oli sama stoori.
Lisäksi maantie kulutus 130 km/h vauhdissa ja 6 kg maakaasua, niin eipä kaasulla pötki mihinkään, kun tankkiin menee semmonen 10,5 kg.
Bensaa moottori hörähtää tuossa semmosen 7-8 litraa, koska pitää ajaa 4 vaihteella kierrokset 4500-5500 rpm.

Kiihtydys motarilla 2.vaihteella 70 km/ h saakka, muuten ei kulje vittu mihinkään. Ja tietenkin moottorin kierrätys punaviivalle. Mutta tämä on kai yleisesti 1.litrasten koneiden ongelma.

Älkää ihmiset oikeasti ostako tälläsia autoja, jos liikutte muuallekkin, kun Helsingin keskustan kauppaan ja takaisin. Ne vievät hermot ensinnäkin ja toiseksi kallis ne on vaihtaa pois, kun kukaan ei niitä halua.

Koeajoissa harvemmin on aikaa perehtyä auton kaikkiin ominaisuuksiin riittävästi. Minulla oli Volkswagen Upista ajokokemusta ehkä reilun tuhannen kilometrin verran ja tiesin että pikkuautokin voi olla vakaa ajettava maantiellä vaikka onkin ketterä kaupungissa. Ajoin koeajolla moottoritietä, maantietä ja kaupunkiajoa pätkät ja tiesin kyllä mitä olin hankkimassa. Ainoa mitä en kokeillut oli auton koeajo täysin kuormattuna. Kun puhtia on vaatimattomammin kuin esimerkiksi tämän kokoluokan bensiinikäyttöisissä versioissa, olisi sekin voinut olla ihan hyvä testata.

Moottoritiellä kesänopeusrajoitusten mukaan liikkuessa 120 km/h todellista (navigaattorin mukaan), kulutus on korkeimmillaan ollut 4,2 kg per sata km. Vitosella ei ohituksiin kannata edes moottoritiellä lähteä, eikä vitosella pääse jyrkimpiä mäkiä ylös ilman että nopeus laskee. Muuten kulutus on ollut maantiellä alimmillaan 2,7 kg ja kaupungissa 3-3,5 kg satasella.

Tehokkain mahdollisin kiihdytys tällä kulkupelillä ei ole kierroslukumittarin kierrättäminen sinne punarajalle, vaan noin 4500 kierrokseen ja sitten seuraava vaihde.

Up/Citigo/Mii suurinpiirtein kaikilla varusteilla maksaa noin 20000 euroa. Esimerkiksi Polo/Ibiza kaasukäyttöisenä suurinpiirtein samoilla varusteilla maksaa noin 25000 euroa. Kyllä Polo/Ibiza minuakin kiinnostaisi, mutta niitä ei ole vielä kaasukäyttöisenä käytettynä saatavilla, kun ensimmäiset yksilöt lipuivat vasta marraskuussa tehtaalta ulos.

Jos tilat sopivat omiin käyttötarkoituksiin ja lievä puhdittomuus ei haittaa, niin kyllä tällä säästöpossulla suu kaartuu hymyyn. Uskon että tälle kokoluokalle riittää kysyntää jatkossakin.

Poissa BLUP!

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #33 : 27.06.18 - klo:07:05 »
Samoilla fiiliksillä kuin Track ja myös täällä tehty kolmen hengen laskettelureissu suksineen/laukkuineen ilman ongelmia. Kyllähän tuommoinen 16 sekan 0-100 pitää huomioida jo spekseistä eikä valittaa sitten kun on jo auton ostanut.

Itsehän testasin kulutusta (oliko 12kilometrin matkalla) vakkari navi120kmph niin tais olla tasan 4kg kulutus. Muuten duunimatkoilla nyt viimeiset kuusi tankillista mennyt 2.4kg, mutta tuossa pitää jo aika tarkaan osata ennakkoida ja valita reitit eikä tuo pidä sisällään kuin hetkellisiä yli satasen vauhteja. Yksittäisiä reissuja maisema/mutkateitä on päässyt 2.2kg ja tuntuu että esim. kehäII olis oikein sopiva kulutuksen kannalta ja siellä pääsee tuohon samaan 2.2kg lukemaan, mutta se kiertää liikaa joten käytän vain ruuhka aikoina sitä (vetää suht hyvin länteen).

Mielestäni aivan upea työmatka/käyttöauto jos ei ego vaadi isompaa/mukavempaa/tehokkaampaa. Vakionopeussäädin oli mulla ainoa pakollinen varuste jonka vaadin ja niitä oli aika harvoissa yksilöissä kun tulee vain jonkun tekniikkapaketin mukana ilmeisesti peruutustutkan ja paremman äänentoiston kanssa.

CityStop vai mikälie on kerran pelastanut mut peräänajolta yhdessä risteyksessä kun edelläajava löikin liinat kiinni ja itse katsoin just yhtä lähestyvää pyöräilijää. Luulin oikeasti että kolahti perään mutta se olikin automaattijarru joka pysäytti auton. Olenkin sen jättänyt päälle vaikka joissain tilanteissa se on ärsyttävä esim. kun nosto-oven alta koittaa liukua (liian) läheltä niin se alkaa rutiseen ja jopa jarruttaan. Start/stop toiminto mulla on myös päällä ja ne valot joissa arvelen vaihtumisen tapahtuvan nopeasti jaksan pitää kytkimen pohjassa enkä sitä kytke pois kuin vain jos joutuu ryömimisruuhkaan jossa pysähdellään välillä.
VW Eco Up!

Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy