Automerkin vaikutus liikennekäytökseen

Aloittaja Quality, 10.05.10 - klo:18:08

« edellinen - seuraava »

Huonoiten liikenteessä käyttäytyvät autoilijat, jotka ajavat

Audilla
32 (14.4%)
Bemarilla
63 (28.4%)
Citikalla
2 (0.9%)
Fordilla
0 (0%)
Hondalla
2 (0.9%)
Mersulla
15 (6.8%)
Nissanilla
2 (0.9%)
Opelilla
0 (0%)
Peugeotilla
1 (0.5%)
Renaultilla
1 (0.5%)
Saabilla
3 (1.4%)
Skodalla
10 (4.5%)
Toyotalla
7 (3.2%)
VW:llä
3 (1.4%)
Volvolla
77 (34.7%)
Muulla (kerro viestissä)
4 (1.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 205

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.08.11 - klo:14:27
Esim. vaimolla on joskus taipumus luulla, että kun minä munaan jotain, teen sen tahallaan nimenomaan hänen kiusakseen.
Tämähän pitää täysin paikkansa silloin jos ja kun sama munaus tehdään useammin kuin kerran. Seuraamukset sen mukaiset.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

MjK

No jos Kuplalla on liikkeellä niin kaikki ajaa ohi vaikka ei aja alinopeutta. Vuosia sitten sattui tapaus kun ajelin -66 kuplallani ja Hiace oli puskurissa kiinni monta kilometriä ja sitten tuli pitkä suora niin sitten lähti Tojo ohittaan. No omasta mielestäni ohitus kesti "monta minuuttia" koska ainoastaan savun määrä kasvoi hiacen siirryttyä toiselle kaistalle. No pääsihän se sitten ohi. Päätti jatkaa edessäni hiljemmalla nopeudella kuin itselläni oli ennen hänen ohitustaan eli jouduin hidastamaan. Itselläni ei ollut mikään kiire niin ajelin siinä sitten sadan alueella ysiviittä hiacen perässä. Sitten tuli ohituskaista ja hiacen perä alko tuuppaan mustaa savua ajatteli varmaan näyttää että kyllä kulkee. Melkein tukehtumaisillani savuun vaihdoin kaistaa ja annoin mennä. Hiacen ohi mentiin ja vauhtia oli noin 140. Palasin omalle kaistalle ja jatkoin rajoituksen mukaista nopeutta. Hiace ajoin n.20km perässä eikä tullut enään kertaakaan roikkumaan puskuriin  :D

Ktk

Ei automerkki vaikuta liikennekäytökseen. Olen mulkku ihan joka vehkeen ratissa.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 10.08.11 - klo:13:23
Ei automerkki vaikuta liikennekäytökseen. Olen mulkku ihan joka vehkeen ratissa.

Heh, ainakin on rehellistä puhetta :)

Pertsa

^Onhan tuo Mrk:n kommentti ihan aiheellinen :) Muuttuuko automerkillä X ajava mulkku toisenlaiseksi rattimieheksi kun menee automerki Y rattiin? Tai päinvastoin.

maddog77

Meikäpoika ajaa skodalla ja olen omasta mielestäni yllättävän mulkku liikenteessä. No mutta olenhan minä ihan yhtä mulkku ihan missä autossa vaan. Eli ei se auto mulkkua tee...

Quality

Minä taas en pidä itseäni lainkaan mulkkuna, vaikka ajankin Audilla. Onko siis vika miehessä vai autossa?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Micco

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 17.08.11 - klo:07:41
^Onhan tuo Mrk:n kommentti ihan aiheellinen :) Muuttuuko automerkillä X ajava mulkku toisenlaiseksi rattimieheksi kun menee automerki Y rattiin? Tai päinvastoin.

Ainakin kanssa-autoilijoiden mielestä Suomessa näin tuntuu tapahtuvan. Toinen puoli tämän topicin aiheesta on se, että minkä merkkisiä autoja kukakin kyttää liikenteessä ennakkoasenteensa mukaisesti. Vaikka kuljettaja ajaa erimerkkisillä autoilla täysin samalla tavalla, toiset automerkit tuntuvat herättävän kanssa-autoilijoissa suurta antipatiaa verrattuna toisiin. Karrikoidusti sanoen joillain autoilla saa sikailla liikenteessä lähes mielinmäärin herättämättä sen suurempaa reaktiota muissa. Joillain autoilla taas normaali liikennetilanne saa aikaan torvi- ja valoshown.  ::)
Torsen + haldex + visco

Zaasa

Nähtäväksi jää vaikuttaako 1.4 TSI:n vaihtuminen 2.0 RS:ään liikennekäytökseeni.Saattaa vähän vaikuttaa :)

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 10.08.11 - klo:13:23
Ettet vain olisi ilman rattiakin? ;D

Kapa

Se täytyy sanoa, että ei niitä mulkkuja ole konsernin merkeissä hirveästi vastaan tullut, vaikka tuo Audi on ollut kovasti tyrkyllä! Mutta ei ainakaan käytännössä ole mielestäni ja kokemuksestani ollut mitenkään poikkeavaa! Ehkä Volvo on ollut kaikkein eroittuvin kiireineen; syytä siihen en tiedä!

makkis

Eipä vaginoiden kanssa ole mikään herättänyt huomiota erityisesti, tänään aamulla tosin joku kolmen punaisen (TDI=kaikki punaisia) Transportteri tai mikä lie paku kuvitteli tuollaisen kiihtyvän, mutta vaparibensalla oltiin ykkösellä jo kaaaaaaaukana kun tuo kepitti lienee jo nelosta  ;D No, tuo liittyy bensa vs. diesel väittelyyn mutta nauratti silti, kun onnistuneesti minut sai provosoitua.

V70 Volovot se probleemi on. Ei siitä mihinkä pääse. Minä olen kuski kenet saa provottua hemmetin helposti mukaan ja jos jokaisen jallitetun V70:n maalaisin kylkeen niin olisihan jo Alfa aika hauskan näköinen. Minä en oikeasti ymmärrä, mitä ne perheen isukit kuvittelee noista volvoista? Itsellänkin moinen oli ja aika paska autohan se on, joskin tilava ja kiva ajaa vakkarilla suoraa tietä.

Rauska

Onhan noissa Volvoissa koviakin rasseja
Bensiinimoottorit2.0i 10V (126 hv)
2.0i 20V (140 hv)
2.4i 10V (140 hv)
2.4i 20V (144 hv)
2.4i 20V (170 hv)
2.5 (170 hv)
2.5T (210 hv) matalapaineturbo
2.4T (200 hv) matalapaineturbo
T5 (240 hv) korkeapaineturbo, toisen sukupolven volvo V70 T5 2,3 litran 260 hv korkeapaineturbo
R (300 hv)
T6 (304)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Ktk

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 19.08.11 - klo:22:22
Ettet vain olisi ilman rattiakin? ;D

No sinänsä totta että ohjaustankokin ajaa saman asian kuin ratti. Emmä kyl muuten oo mulukku.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 20.08.11 - klo:00:00
2.0i 20V (140 hv)
2.4i 10V (140 hv)
2.4i 20V (144 hv)
2.4i 20V (170 hv)
2.5 (170 hv)
T5 (240 hv) korkeapaineturbo, toisen sukupolven volvo V70 T5 2,3 litran 260 hv korkeapaineturbo
R (300 hv)
T6 (304)

Juu on, numeroiden valossa. Outoa on kyllä ettei kukaan ole vielä 110hv Golfin edelle kirmannut liikennevaloista. Yritystä on kyllä selkeästi ollut kun on pitänyt jatkaa reilusti nopeusrajoituksen yli että ovat ohi päässeet vaihtamaan kaistaa keulaa hipoen eteen ;D

JeanC

pokkus

Piti vaihtaa oma äänestystulos Volvosta Bemariin. Volvo oli siis perua vielä Suomen ajoilta ja tämä Bemari on nyt sitten fiilikset täältä Floridasta. Tänään nimittäin oli varmaan 4. tai 5. 335i/535i:lla ajanut uuno, joka tuli liikenteessä vastaan. Jostain syystä ainoastaan noilla malleilla ajavat ovat oikeasti todella provosoituvaa sorttia. Valoista taikka risteyksestä kun olen lähtenyt normaaliin rivakkaan tapaan, niin jumalaton näyttämisen halu, että Bemarilla pääsee edelle. Tänään viimeksi joku 535i:lla ajava veti hirveää ylinopeutta ohi risteyksestä lähdön jälkeen, jotta pääsi sitten tekemään melkein lukkojarrutuksen seuraaviin valoihin. Mikähän noilla Bemareilla on oikein Mustangia "vastaan"? Luulisi että Camarot tai Vetet täällä olisi sitä provosoituvaa porukkaa :) Ehkä se on joku näyttämisen halu, ettei tuplasti kalliimmalla voi huonommin pärjätä...

tn62634

Ei kai Corvettella tarvi mitään alkaa todistelemaan. Se on urheiluauto.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 25.08.11 - klo:08:02
Ei kai Corvettella tarvi mitään alkaa todistelemaan. Se on urheiluauto.

No enpä tuota tuolla tarkoittanutkaan. Yleisesti ottaen Ford vs. Chevrolet kilpailu kun kuitenkin kova juttu täällä, niin olisin luullut, että se näkyisi liikenteessäkin enemmän. Mutta enpä ole omalla kohdalla huomannut tuota mitenkään. Ennemminkin on tullut vain todella positiivisia kokemuksia Chevrolet-leiristä, kuten eräältä ZR1:n omistajalta, jonka kanssa muutama sana vaihdettiin. Omien kokemuksien mukaan jenkkikärryjen omistajien keskuudessa on vallinnut hyvä ilmapiiri, joka on peilaantunut myös liikenteeseen. Samaa en voi omalta kohdalta sanoa tuon saksalaisvalmisteisen auton kohdalta. Voi tietenkin olla, että moni noilla ajavista ei todellakaan tiedä, että uudessa Mustangissa on M3:n tehot kun vielä vuosi sitten tehoja oli huomattavasti vähemmän. Toivotaan ettei itsestä tule samanlaista uunoa Bemarin ratissa jos sellainen kakkosautoksi hommataan :) Siitähän tuossa ylempänä tosin keskusteltiinkin, että tekeekö se auto kuljettajasta idiootin vai onko idiootti aina idiootti liikenteessä autosta riippumatta.

Eikä nuo vanhemmat C5 Vetet edes niin kovia pelejä enää ole vaikka kuinka urheiluautoja ovatkin. Vakio perus C6 Vette on taas suorituskyvyltään aika samoissa kuin uusi hieman piristetty Musse. Z06 (C6) pitäisi sivupellissä lukea, että eroa alkaa tosissaan löytyä. ZR1 on sitten taas aivan omassa luokassaan.

jarruvalo

Vaikea sanoa vaikuttaako merkki ajokäyttäytymiseen, mutta muut autoilijat kyllä vaikuttavat. Mulla ainakin palaa hermot perseessä roikkujiin (haluaa hinaukseen tyyppejä) ja muihin minä-minä-menttaliteetilla ajeleviin. Sitten tulee oltua näille "kostoksi" tosi mulkku omalla ajotyylillä. Näin helposti sitä itse muuttuu teiden törpöksi.
ex vag: Octavia rs tsi combi- 14
ex Vag: Octavia 1.8 tsi DSG Elegance Combi -11
ex Nissan X-trail -08
ja 10 muuta ritsaa

re2

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 25.08.11 - klo:03:52
Piti vaihtaa oma äänestystulos Volvosta Bemariin. Volvo oli siis perua vielä Suomen ajoilta ja tämä Bemari on nyt sitten fiilikset täältä Floridasta. Tänään nimittäin oli varmaan 4. tai 5. 335i/535i:lla ajanut uuno, joka tuli liikenteessä vastaan. Jostain syystä ainoastaan noilla malleilla ajavat ovat oikeasti todella provosoituvaa sorttia.

Jos ne ovatkin suomalaisia immigrantteja? Jostain syystä melkein kaikki tuntemani töiden perässä rapakon taakse muuttaneet ovat hankkineet juurikin kolikoliviitosen. Yksi niistä muuten ajeli ensiksi myös mussella. Kaava on selvä.  :)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: re2 - 25.08.11 - klo:18:35
Jos ne ovatkin suomalaisia immigrantteja? Jostain syystä melkein kaikki tuntemani töiden perässä rapakon taakse muuttaneet ovat hankkineet juurikin kolikoliviitosen. Yksi niistä muuten ajeli ensiksi myös mussella. Kaava on selvä.  :)

Tuo olisi kyllä jo aika "huonoa tuuria" :)

411E

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 20.08.11 - klo:00:00
2.0i 20V (140 hv)
2.4i 10V (140 hv)
2.4i 20V (144 hv)
2.4i 20V (170 hv)
2.5 (170 hv)
R (300 hv)
T6 (304)

Moottorilistaus on vuodelta kivi ja kuokka, nykyvalikoiman löytää Volvon sivuilta, jos siis  oikeasti kiinnostaa...

B8VW

Teinpä sitten tällaisen, epävirallisen yhden ihmisen havaintoihin perustuvan "tutkimuksen". Innostuksen aiheeseen antoivat tämä keskustelu, lehtien sms-palautteissa aina silloin tällöin haukutut "premium-autojen" vilkun käyttämättömyys sekä oma tympääntyminen ajajien yleiseen välinpitämättömyyteen liikennesäännöistä.

Seurasin siis kuukauden ajan automerkkejä, että ketkä/mitkä eivät käytä vilkkua oikein kiertoliittymissä.

Tein 220 havaintoa jotka jakaantuivat merkkien kesken seuraavasti, tässä siis "top 5" sekä muutamien kiinnostavimpien merkkien sijoitus & havaintojen määrät:

1. Toyota 35
2. VW      30
3. MB       20
4. Nissan  15
5. Audi     13
5. BMW    13
------------
7. Volvo   12
19. Seat    2
19.Skoda   2

Ã,,änestin siis Toyotaa  :)
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: B7C5 - 07.09.11 - klo:09:17
Teinpä sitten tällaisen, epävirallisen yhden ihmisen havaintoihin perustuvan "tutkimuksen". Innostuksen aiheeseen antoivat tämä keskustelu, lehtien sms-palautteissa aina silloin tällöin haukutut "premium-autojen" vilkun käyttämättömyys sekä oma tympääntyminen ajajien yleiseen välinpitämättömyyteen liikennesäännöistä.

Seurasin siis kuukauden ajan automerkkejä, että ketkä/mitkä eivät käytä vilkkua oikein kiertoliittymissä.

Tein 220 havaintoa jotka jakaantuivat merkkien kesken seuraavasti, tässä siis "top 5" sekä muutamien kiinnostavimpien merkkien sijoitus & havaintojen määrät:

1. Toyota 35
2. VW      30
3. MB       20
4. Nissan  15
5. Audi     13
5. BMW    13
------------
7. Volvo   12
19. Seat    2
19.Skoda   2

Ã,,änestin siis Toyotaa  :)

Laskitko myös kuinka monta jokaisen merkin autoa meni liikenneympyrästä vilkun kanssa tai ilman, jotta saataisiin prosentuaalinen vertailu aikaiseksi :) Toyota ja VW on kuitenkin huomattavan yleisiä autoja Suomen liikenteessä.

eGetin

Tosi paljon tuo on myöskin paikkakunnasta kiinni. Ylöjärvelle kun eksyy, niin oikeasti kukaan paikallinen ei vilkkua käytä - melkoinen kulttuurishokki kuitenkin 30km säteellä, kun täällä omalla asuinalueella edes jotkut osaa sitä vilkkua hyödyntää...

nikob

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 07.09.11 - klo:17:00
Tosi paljon tuo on myöskin paikkakunnasta kiinni. Ylöjärvelle kun eksyy, niin oikeasti kukaan paikallinen ei vilkkua käytä - melkoinen kulttuurishokki kuitenkin 30km säteellä, kun täällä omalla asuinalueella edes jotkut osaa sitä vilkkua hyödyntää...
Tullut Ylöjärvellä asuttua, en kyllä enään asu. Niin huomasin saman homman. Melkeen kukaan ei käyttänyt vilkkua kiertoliittymis.
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

msvahn

Itsellekin Volvo V70 on jotenkin pistänyt silmään eniten. Yleisesti isot Audit ja BMW:t ovat ajaneet jo vuosikausia keskimääräistä siistimmin. Ehkä kuljettajat edustavat hiukan iäkkäämpää (muttei katkeroitunutta) ikäpolvea.

Toyota on yleisin liikenteen jumittaja ja risteyksistä tahdittomasti eteen tuleva. Tietysti niitä on myös paljon. Mersut on myös vähän sellaisia vasemman kaistan jumittajia ja vilkuttaminen tuntuu vaikealta.

Pahimpia yksilösuorittajia on kuitenkin +55v katkeroituneet miehet, vanhoilla kotteroilla, joiden itsetunto ei kestä kenenkään ohittamista. Heille tärkeintä tuntuu olevan muiden kyttääminen ja sujuvan liikenteen estäminen. Näitä ilmenee aina silloin tällöin liikenteessä.

ACC vakkari, olisi kyllä ehdottomasti hermoja säästävä nykyisessä liikenteessä. Harmi, että Audi on hinnoitellut sen järjettömän kalliiksi (vrt. VW) ja BMW:llä sitä ei edes ole saanut alle 3.0l dieseleihin jne..

Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

qwe

Kun  eGetin jo asiaa avasi, niin Olen myös sitä mieltä että paikkakunnalla on enempi vaikutusta liikennekäyttäytymiseen kuin automerkillä.

Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

B8VW

Prosentuaalista tarkastelua minun resursseilla ei ollut mahdollista tehdä. Tai no sen verran voin sanoa että silloin "voittaja" olisi ollut Porsche, yhden näin ja se ei vilkuttanut  :D

Ja tämähän siis oli hyvin pieni otanta, yhden ihmisen näköhavainnot. Tilastojahan voi sitten pyöritellä haluamallaan tavalla.

Eikös sitä niin sanota että valhe-emävalhe-tilasto...?
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 25.08.11 - klo:03:52
Tänään nimittäin oli varmaan 4. tai 5. 335i/535i:lla ajanut uuno, joka tuli liikenteessä vastaan. Jostain syystä ainoastaan noilla malleilla ajavat ovat oikeasti todella provosoituvaa sorttia.

Lisätääs taas listaan yksi 335i uuno lisää. Tänään tapahtui taas aivan sama homma kuin aiemminkin. Liikennevaloristeyksessä olin kääntymässä vasemmalle. Perässäni oli tuo kyseinen 335i Bemari, jonka tosin huomasin vasta kun olin reilusti jo pois risteysalueelta. Valoista lähdin taas ihan normaaliin rivakkaan (ykköseltä kolmoselle vaihto ja sitten 50mph nopeudessa 6 silmään) tapaan ja kiihdytin 50mph mittarinopeuteen 45mph alueella. Bemari meni varmaan noin 80mph nopeutta ohi vasemmalta puolen kun itse ajoin keskikaistaa. Tämä tapahtui siis reilusti risteyksen jälkeen. Seuraavat valot vaihtui punaiseksi edessäpäin ja Bemari alkoi himmailemaan vauhtia. Auto oli selvästi menossa suoraan, mutta aivan viime tipalla käännytti autonsa vasempaan jollekin pikkutielle risteyksessä. En tiedä huomasiko ohituksessa, että kyseessä ei olekaan vanhemman mallinen Musse ja tajusi, että valoista lähdettäessä voi tulla köniin, jos olisin kilpasille lähtenyt :D No olisi kyllä saanut minun puolesta kisailla aivan yksinään. Taas tämä tapahtunut vahvistaa omaa käsitystä täällä. Katsotaan miten jatkossa käy :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy