Start & Stop -järjestelmä

Aloittaja Jyri, 17.01.14 - klo:08:36

« edellinen - seuraava »

skodamig

^
^^
^^^
Desi on 0,1 litraa..
S/S autot on varustettu jarrutus- (moottori-)energian talteenotolla.
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

JFabiaK

Monenlaista "säätämistä" ja mutuilua näyttää tämä S&S-systeemi synnyttävän. Laskelmissanne ottakaa selville käynnistysmoottorin(kin) oikeat tehot, mm. 5 kW:n moottori on jossain muualla kuin henkilöautossa.
Jarrutusenergian talteenotto lienee outo juttu useimmille? Jarrutettaessa moottorilla (sähköinen)ohjausjärjestelmä laittaa generaattorin tuottamaan tehokkaammin latausvirtaa, joka taltioidaan varauksen (jännitteen) kasvuna akkuun. Tämä on S&S-järjestelmässä "akkuvahtina". Siis sähköä taltioidaan, ei liike-energiaa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

tet

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 23.05.15 - klo:23:02
Lisäksi jos vielä leikitään tuolla 14000 starttauksella, niin ajatellaanpa että yhteen starttaukseen ja sammutukseen menisi aikaa vaikkapa 3 sekuntia. Meinaatko tosissaan että litra polttoainetta riittäisi siihen, että tehtäisiin perättäisiä käynnistyksiä ja pysäytyksiä 11 tuntia 40 minuuttia? Voi jäädä tekemättä. Tyhjäkäynnillä tankki olisi tyhjä jo alle kahden tunnin.

Mitä tarkoittaa tuo viimeinen lause? Minun autossani on (teoriassa) 60 litran tankki, tyhjäkäynnillä se riittää 100 tuntia...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Ambientti

Tarkoittaa sitä että siellä tankin pohjalla olisi alussa se litra jonka riittävyyttä käsiteltiin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: audioman - 24.05.15 - klo:00:04
Laskelmani perustui siihen, että startiin menisi aikaa puoli sekuntia ja starttimoottorin teho olisi 5 kW. OK, sellainen puute laskelmassa on, että latauksen hyötysuhde ei varmasti ole 100% vaan ehkä 50%. Siinä tapauksessa litralla saisi vain 7000 käynnistystä.
Laskusta tulee monimutkaisempi, koska lopputulokseen vaikuttaa vaikeasti arvioitavia muuttujia. Teollisuudenkin näkee ilmoittavan hyvin vaihtelevia tuloksia. Tuo Skodan ohjekirjan 30-40 sekuntia on pisimmästä päästä. Bosch taasen ilmoittaa mainoksessaan lämpimän bensamoottorin käynnistyksen kuluttavan energiaa saman verran kuin 0,7 sekunnin tyhjäkäynti. Yleensä päädytään 5-10 sekunnin haarukkaan.

Mutta jos tuota haluaa itse laskea, niin tuossa startin ottamassa tehossa on sellainen dekadin virhe. Suomalaisittain keskimääräisen moottorin startti ottaa maksimissaan noin 1,5 kW, josta käytetään vain murto-osa lämpimän ja voidellun moottorin pyörittämiseen.

hintikka

Ovatkos muut huomanneet seuraavaa haastetta eli moottori sammuu jo ennenkuin vauhti on 0?

Nopeus on ehkä 2-4 km kun on jo sammunut. Tämä tapahtuu FL:ssä, pre-FL:ssä (onko oikeat ja hienot termit? toim. huom.) näin ei tapahtunut.

Tuo ihmetyttää kun haluaisin vielä ohjata autoani sen liikkuessa mutta ohjaus on muuttunut jo jäykäksi.

Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun huomasin tuollaisen toiminnan :(

kimppikoo

Juu, toimii juurikin noin. Myös pre-fl Scoutissakin sammuu kone, ennen auton pysähtymistä. Säästöpossuominaisuus, ei vika.

Ambis

Lainaus käyttäjältä: hintikka - 19.12.17 - klo:21:42
Tämä tapahtuu FL:ssä, pre-FL:ssä (onko oikeat ja hienot termit? toim. huom.) näin ei tapahtunut.

Kyllä itsellä pre-FL:ssä toimii myös just noin. Sen takia homma onkin mennyt täysin selkärankaan, että auton kun starttaan painan S/S pois päältä.

Olen lisäksi vähän eri mieltä auton kanssa siitä, miten kylmänä sen moottorin voi sammuttaa. Haluaisin että moottori olisi paljon lämpimämpi ennen kuin sitä ruvetaan renkkaamaan. Ongelma etenkin dieselin kanssa. Siksi nappasen aina pois päältä. Kunpa vain saisi ihan asetuksena :/
Octavia RS Combi TDI DSG 4x4 Moon White (MY17)

ex: 2011 Skoda Superb Combi TDI Greenline
ex: 2006 Kia Pro Ceed EX

Antamasi kirjaimet eivät vastaa kuvassa olevia.

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: hintikka - 19.12.17 - klo:21:42

Tuo ihmetyttää kun haluaisin vielä ohjata autoani sen liikkuessa mutta ohjaus on muuttunut jo jäykäksi.

Konhe käynnistyy uudelleen ku ruoria vääntää tarpeeksi. :D
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

hintikka

Lainaus käyttäjältä: Ambis - 20.12.17 - klo:11:49
Kyllä itsellä pre-FL:ssä toimii myös just noin. Sen takia homma onkin mennyt täysin selkärankaan, että auton kun starttaan painan S/S pois päältä.

Olen lisäksi vähän eri mieltä auton kanssa siitä, miten kylmänä sen moottorin voi sammuttaa. Haluaisin että moottori olisi paljon lämpimämpi ennen kuin sitä ruvetaan renkkaamaan. Ongelma etenkin dieselin kanssa. Siksi nappasen aina pois päältä. Kunpa vain saisi ihan asetuksena :/

Minulla ei toiminut noin pre-FL:ssä. S/S toimi paremmin kuin tässä uudessa, pre oli kyllä kiisseli, en tiedä onko sillä vaikutetta?

hintikka

Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 20.12.17 - klo:12:00
Konhe käynnistyy uudelleen ku ruoria vääntää tarpeeksi. :D

Tuotakin olen kokeillut kun palstalla oli siitä vihjeitä. Niin kovaa en ole uskaltanut vääntää, että olisi konhe käynnistynyt. Kovempaa en uskalla vääntää, ettei hajoo koko paska..

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: hintikka - 25.12.17 - klo:16:23
Tuotakin olen kokeillut kun palstalla oli siitä vihjeitä. Niin kovaa en ole uskaltanut vääntää, että olisi konhe käynnistynyt. Kovempaa en uskalla vääntää, ettei hajoo koko paska..
Mikä siinä hajoaisi kun rattia kääntää, kyllä sitä pitää uskaltaa kääntää. Ei se mitenkään erityisen jäykkä ole, on vaan ilman ohjaustehostinta kun sammuu.

Samalla tavalla toimii non-fl itselläni. Taitaa softapäivitys olla tullut ainakin kaikkiin tämän vuoden malleihin. Faceliftissä ei tainnut muuttua kuin ulkonäkö.

Iero

Lainaus käyttäjältä: skodamig - 24.05.15 - klo:13:17
^
^^
^^^
Desi on 0,1 litraa..
S/S autot on varustettu jarrutus- (moottori-)energian talteenotolla.

Minne sitä jarrutusenergiaa varastoidaan ja miten?
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Iero - 26.12.17 - klo:23:27
Minne sitä jarrutusenergiaa varastoidaan ja miten?
Energiaa varastoidaan akkuun nostamalla lataustehoa jarrutuksissa.

Hesse

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta viikolla tuli tutustuttua keppivaihteisella anti-stall-toimintoon. Jos moottori sammuu liikkeellelähdössä ja painaa kytkimen pohjaan, niin S/S käynnistää moottorin.

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vaihtaja

Tervehdys,

Itse kuulun kategoriaan, jota start & stop toiminto pääsääntöisesti ärsyttää kehäruuhkissa työmatkaa ajavana. Tästä huolimatta ihmettelen kuitenkin kun 2014 2.0 tdi start & stop toimii melko harvakseltaan. Auton asetuksista kun kattoo toiminnon tilaa, niin ilmoittaa muistaakseni "power consumption is high" ja tällöin ei toimi. Itse googlettelin tätä, mutta en saanut oikein vastauksia. Mitään lisälaitteita tai muita minulla ei ole kytkettynä, joskus on saattanut olla puhelin laturissa kiinni, mutta muuten mitään ylimääräistä ei ole ja puhelinkin vain todella harvoin.

Heti alan epäilemään kun järjestelmän pitäisi periaatteessa toimia, mutta ei toimi (vaikka en siis siitä varsinaisesti pidäkkään).

selityksiä?

sakal83

Akku valmis tai muuten vaan liian vähän poweria.
Onko/käytätkö webastoa? Lyhyet ajomatkat?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vaihtaja

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.02.18 - klo:22:36
Akku valmis tai muuten vaan liian vähän poweria.
Onko/käytätkö webastoa? Lyhyet ajomatkat?

Webastoa ei (valitettavasti) ole. Piuhan päässä toki miltei aina ennen ajoa sen pari tuntia. Normi työmatka on toki lyhyt n. 20 kilsaa. Tiksin liittymästä tuusulanväylää ja siitä kehälle, joka tietenkin vaikuttaa. Aina ei ole tosin toiminut vaikka on vetänyt pitkääkin siivua maantiellä. Tai on ensin toiminut ja sitten hetken päästä taas ei.

Tuntemattomia ovat vagineitten tiet.

Pitänee katsella akun varausta, että mitä se sanoo. Muuten kuitenkin käy ja kukkuu ja käynnistyy juuri niinkuin pitää. Enpä varsinaisesti tosiaan tuota ominaisuutta kaipaa, mutta ihmetyttää vaan.

Enhancer

Kohtuullisen lyhyt työmatka kun on, melkein koko tuon ajan on dieselissä vakiona oleva sähköinen lisälämmitin päällä ja siksi auto ei automaattisesti sammu.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: vaihtaja - 17.02.18 - klo:22:44
Webastoa ei (valitettavasti) ole. Piuhan päässä toki miltei aina ennen ajoa sen pari tuntia. Normi työmatka on toki lyhyt n. 20 kilsaa. Tiksin liittymästä tuusulanväylää ja siitä kehälle, joka tietenkin vaikuttaa. Aina ei ole tosin toiminut vaikka on vetänyt pitkääkin siivua maantiellä. Tai on ensin toiminut ja sitten hetken päästä taas ei.

Tuntemattomia ovat vagineitten tiet.

Pitänee katsella akun varausta, että mitä se sanoo. Muuten kuitenkin käy ja kukkuu ja käynnistyy juuri niinkuin pitää. Enpä varsinaisesti tosiaan tuota ominaisuutta kaipaa, mutta ihmetyttää vaan.

Mulla aika vastaava työmatka, tuusulanväylä + kehä1 jne ja matkaa tulee 22km/suunta. Webastolla lämmitän aika aktiivisesti ja sen verran oon tota "power consumption is high" tekstiä monitorista kytänny että jos lämmitän webastolla (ajastamalla eli auto päättää käyntiajan lämpötilan mukaan) niin vaatii useimmiten 10-14km ajoa ennen kuin "power consumption is high" teksti lähtee ruudusta ja start/stop tulee peliin mukaan. Jos taas en käytä webastoa niin matka on n. puolet lyhyempi jonka ajan "power consumption is high" teksti keikkuu näytöllä eli käytännössä jokaisella matkalla auton mielestä akun varaus tulee "riittävälle" tasolle.

Sinun ongelmaasi voisin itse vetää johtopäätöksen että akku on tulossa tiensä päähän. Tai toinen vaihtoehto mikä tuli mieleen, että oletko auton ensimmäinen omistaja? Jos et niin voikohan olla mahdollista että edellinen omistaja on kikkaillut start/stop systeemin jänniterajoilla jotta on saanut sen pysymään pois päältä? Voisi kuvitella että silloin ruudussa lukisi kyseinen teksti..

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.02.18 - klo:23:02
Kohtuullisen lyhyt työmatka kun on, melkein koko tuon ajan on dieselissä vakiona oleva sähköinen lisälämmitin päällä ja siksi auto ei automaattisesti sammu.

Ruudussa lukee eri tekstit jos vaaditaan virtaa lämmön tuottamiseen.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

mjy

Lainaus käyttäjältä: vaihtaja - 17.02.18 - klo:22:16
Tervehdys,

Itse kuulun kategoriaan, jota start & stop toiminto pääsääntöisesti ärsyttää kehäruuhkissa työmatkaa ajavana. Tästä huolimatta ihmettelen kuitenkin kun 2014 2.0 tdi start & stop toimii melko harvakseltaan. Auton asetuksista kun kattoo toiminnon tilaa, niin ilmoittaa muistaakseni "power consumption is high" ja tällöin ei toimi. Itse googlettelin tätä, mutta en saanut oikein vastauksia. Mitään lisälaitteita tai muita minulla ei ole kytkettynä, joskus on saattanut olla puhelin laturissa kiinni, mutta muuten mitään ylimääräistä ei ole ja puhelinkin vain todella harvoin.

Heti alan epäilemään kun järjestelmän pitäisi periaatteessa toimia, mutta ei toimi (vaikka en siis siitä varsinaisesti pidäkkään).

selityksiä?

Tuo sanoma tulee esimerkiksi silloin kun VCDS:llä on ohjelmoitu Start/Stop kynnysjännitettä suuremmaksi. Jos auto ei ole ollut sinulla uudesta lähtien niin joku on voinut tuon ohjelmoinnin siihen tehdä.

sakal83

Suosittelen poistamaan sen S/S:n toiminnan erillisellä "muistipalikalla".
Lähtee Ebaystä alta 25â,¬ ja ei tule niitä ilmoituksia enään.
Asennus onnistuu lähes keneltä vain, joka on joskus kojelautaa ennenkin purkanut  ;)
LainaaOlen autosta jo heti alkuaikoina disabloinut tuon S/S:n toiminnan jännite"kikkailulla", mutta joka kerta liikennevaloihin pysähtyessä auto antaa radion näytölle ilmoituksen, että S/S ei käytössä, kyseisen jännite muutoksen ansiosta.
Tästä syystä tuo S/S:n toiminnan poiskytkentä hoidetaan tästälähin rautapohjaisella ratkaisulla.

Palikka siis käytännössä muistaa onko se painettu viimeksi pois päältä ja virtojen kytkeytyessä tekee sen painalluksen itse. Kas näin:
https://m.youtube.com/watch?v=ltwddlikHQk
Täytyy vielä hakea minisulake haaroitin, niin saa ottaa tuon virran laitteelle suoraan sulakeboxista, eikä tupakinsytyttimeltä, kuten ohjeessa neuvotaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

pomo

Minusta tuo on kyllä toiminut hyvin ja säästää mukavasti bensaa ainakin tuossa 1.4 tsi -17 octaviassa. Dieselissä se ei kyllä ole niin hyvin toimiva, ainakin 1.6 tdi golf -18 millä olen ajanut. Tuo golf tahtoo sammua liikkeellä lähdössä kun S/S on niin hidas tuohon bensaan verrattuna!

Ambientti

Jos kulutus tyhjäkäynnillä on luokkaa 0,5 litraa tunnissa, niin aika paljon pitää kyllä olla tyhjäkäyntiä olla että S/S tekee edes pientä säästöä...

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 20.02.18 - klo:12:27
Jos kulutus tyhjäkäynnillä on luokkaa 0,5 litraa tunnissa, niin aika paljon pitää kyllä olla tyhjäkäyntiä olla että S/S tekee edes pientä säästöä...

No joo ei varmaan polttoaineen säästön kannalta hirveästi hyötyä ole. Itse kuitenkin ajattelen asian niin, että EGR ei paskanna imusarjaan jatkuvalla syötöllä kun kone on sammuksissa eikä tyhjäkäynnillä. Palaminen kuitenkin huonointa tyhjäkäynnillä niin saattaa DPF myös siinä sammuksissa jonkun verran säästyä.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Weissman

Onko tietoa miksi S&S -järjestelmä on lakannut sammuttamasta moottoria noin 90% kerroista vedoten kesät talvet samoihin kahteen syyhyn:

1) Tuulilasi saattaa huurtua
2) Ilmastointi edellyttää auton olevan käynnissä

Olkoon sitten -20 tai +30 niin nuo kaksi siinä nököttävät ja en todellakaan usko että näillä helteillä tuulilasi huurtuu.

Itsellä ainakin tulee mieleen että jostain syystä järjestelmä voisi saada väärää tietoa lämpötiloista tms. Mitään virhekoodeja ei näy ja kaikki toimii muutenkin oikein. Akunkin pitäisi olla priimakunnossa (ja siitä tulisi varmaankin eri syyt näkyviin).

b1mpo

Voisko olla häikkää kosteusanturissa? Kokeile ilman ilmastointia?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Weissman

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.08.19 - klo:09:36
Voisko olla häikkää kosteusanturissa? Kokeile ilman ilmastointia?

Heti kun ilmastoinnin sammutan niin S&S sammuttaa auton. Itse olen myös miettinyt että onko kajuutassa jossain kosteusanturikin, sen hajoaminen selittäisi helposti tämän käyttäytymisen. Tiedätkö mistä moinen löytyy?

Weissman

Itse itselleni vastaten, näyttää olevan samassa läjässä valo- ja sadesensorin kanssa tuulilasissa, eli ei tule tästäkään ilmeisesti halpaa korjausta mikäli tuo on viallinen :/

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy