Start & Stop -järjestelmä

Aloittaja Jyri, 17.01.14 - klo:08:36

« edellinen - seuraava »

wmpt

Kumma juttu kun itseäni ei ole kyseinen varuste haitannut yhtään? sen toimintaahan hoidetaan jarrupolkimella ja jos en halua, että auto ei sammu niin auto ei sammu ja jos haluan sammuvan niin painan vaan jarrun pohjaan? En käsitä miksi se olisi ärsyttävä varuste. Meni ehkä päivä tai kaksi kun opetteli miten se toimii ja puolessa vuodessa vahinkosammumisia on tullut yhden käden sormilla laskettava määrä.

repe59

Error start&stop system, mitähän voisi olla vikana? No huolto kohtapuoliin tulossa.
Skoda Kodiaq 4x4 2.0 TDI -18
ex-Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
ex-Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

rami

Lainaus käyttäjältä: wmpt - 30.07.14 - klo:19:32
Kumma juttu kun itseäni ei ole kyseinen varuste haitannut yhtään? sen toimintaahan hoidetaan jarrupolkimella ja jos en halua, että auto ei sammu niin auto ei sammu ja jos haluan sammuvan niin painan vaan jarrun pohjaan? En käsitä miksi se olisi ärsyttävä varuste. Meni ehkä päivä tai kaksi kun opetteli miten se toimii ja puolessa vuodessa vahinkosammumisia on tullut yhden käden sormilla laskettava määrä.
No tuut sitten huomaamaan kuin ostat uutta starttia ja muita keulapään niveliä.
Täällä susisuomessa siitä ei ole muuta kuin riesaa. keskieroopan taajamissa voi jotain älyä olla.
Ajattele nyt kun tuut jossai keleen Kuhmossa pak. pys. risteys eikä mailla ja halmeilla oo ketään ja rakkine vaan sammuu ja käynnistyy.
Ei ole kyse näistä polkimien painalluksista jne.... Vaan siitä kuinka tyhmä systeemi on.
Edes merkkipaja ei voi koodata tuota pois koska päästöt on mitattu verojutuissa ilman kyseistä rakkinetta. Voi jösses Kuhmon kiva.

kimppikoo

Lainaus käyttäjältä: rami - 30.07.14 - klo:20:01

Aion ajaa max. 4 vuotta ja semmoiset 100-150 tkm. Kyllä nuo sen verran varmasti kestävät. Jos eivät kestä, niin vaihdan aiemmin uuteen autoon  8)

JakeS

Minulla on vokkelossa kyseinen jörjestelmä toiminut moitteettomasti 265 tkm. Startti ja akku alkuperäisiä. Vag-autojen jörjestelmä on sikäli fiksu, että kun tietää pysähdyksen olevan lyhyt niin voi kevyemmällä jarrupolkimen painalluksella estää sammuminen ja vaikka näin kävisi niin keventämällä jarrua moottori käynnistyy eikä sammu uudestaan vaikka poljinta syvemmälle painaa. Esim. Mersun järjestelmä on herkempi. Vaikea pysähtyä niin ettei moottori sammu ja vaikka jarrua kevennät ja moottiri käynnistyy niin heti kun painat taas poljinta syvemmälle niin taas sammuu. Mersun järjestelmä käynnistää myös moottorin kun kääntää rattia tai avaa kuljettajan oven. Jälkimmäinen on hyvä koska josvaikka antaa takakontista tavaraa ulos niin volkkari täytyy aina käynnistää avaimella kun taas mersun moottori starttaa jo kun avaa oven ja on astumassa ulos (p-asennossa).
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: rami - 30.07.14 - klo:20:01
Täällä susisuomessa siitä ei ole muuta kuin riesaa. keskieroopan taajamissa voi jotain älyä olla.
Ajattele nyt kun tuut jossai keleen Kuhmossa pak. pys. risteys eikä mailla ja halmeilla oo ketään ja rakkine vaan sammuu ja käynnistyy.
Ei ole kyse näistä polkimien painalluksista jne.... Vaan siitä kuinka tyhmä systeemi on.
Edes merkkipaja ei voi koodata tuota pois koska päästöt on mitattu verojutuissa ilman kyseistä rakkinetta. Voi jösses Kuhmon kiva.
Noiden starrtien hajoamisillahan on jo ihmisiä peloiteltu jo sen aikaa kuin tuota sammutusautomatiikkaa on ollut markkinoilla. Vielä ei kuitenkaan ole mitään havaintoja starttien totuttua nopeammasta hajoamisesta. Luulisi kai noiden ongelmien tulleen jo esille jos ovat tullakseen. Onko sinulla havaintoja hajonneista starteista?

Ja jos ei halua siellä Kuhmossa koneen sammuvan, niin onko pakko polkea se jarru pysähdyksissä niin syvään, että kone sammuu?

rami

Niinpä elikkä pitää tehdä se kuuluisa Enskan ja Hanskinaikainen höyhenjarrutus ja auto pyllähtää ojaan.
Iselläni on jo kolmas VAGgi joissa on kyseinen toiminta ja yhtä rasittavan ärsyttävä vaan se todellakin on.
Mitä tulee auto startin  ja keulapään nivelien ja kumihihnojen rasitukseen on asia kyllä selvä etteivän hihnat nivelet ja statti hyvää tykkää jatkuvasta käynnistyksistä.
Jos startti on mitoitettu 5-kertaa kestävämmäksi näissä S/S autoissa niin kyllä se kaupunkiajossa kymminkin käynnistyy ja sammuu sen 10-kertaa.
Itse kyllä ohjelmoisin koko paskanapin ohi jos osaisi.
Todellakin ruotsalaiset olivat testanneet kyseiden härvelin VW golfissa ja polttoainesäästö 0.006 ltr/tunti.

Totuushan on tässä ettei se kyllä mitään säästä lisää vaan sen auton kuluja iänmyötä.

tapanixxx

Itse en koe start stopin tuovat mitään hyötyä itselleni.

Pelkkä ajatus että kesähelteisessä ruuhkassa sähkö otetaan akusta kun moottori on sammuksissa ei kuullosta hyvältä. ADACin mukaan akkuongelmat ovat kasvaneet start stopin myötä, en ihmette.

http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=552914

rami

Näinhän ikävä kapistus toi S/S toiminto on.
Aikansa kutakin kun päästään pahimmasta hullutuksesta ohi voidaan kysesen näpinväliin painaa teroitettu hammastikku.

Ja taatusti toi nappirämä kuluttaa hammashihnoja ja hihnapyöriä konesta josta aiheutuu kuuluisaa VAG pölyä.

skodamig

^ rami: opettele vaan tökkäämään s/s nappulaa startin jälkeen niin ei sammu  ::)
Tai pyörähdä Napapiirillä niin koodataan pois s/s pois käytöstä.. (omassa kyllä pysyy käytössä)  8)
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

BMF

Mielestäni S&S on ollut loistava vekotin. Ainoa asia mitä joutuu opettelemaan on tuo "puolijarrutus" , mikäli ei halua auton sammuvan. Itse en ota S&S järjestelmää pois käytöstä juuri koskaan. Tämä on vähän henkimaailman hommia ketkä tykkää ja ketkä ei. Omasta mielestäni on oikein järkeen käypää että kun pysähtyy odottamaan puoleksi minuutiksi tien varteen niin auto tajuaa sammuttaa itsensä. Suomen liikenteessä harvemmin on valoisa isompaa ruuhkaa niin tässä tämä S&S on aika turha. Yleensä järkevämpää valutella valoihin ilman että pysäyttää autoa ollenkaan.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

fish

Mulla citikassa on sellanen ajanottojuttu, että laskee kun on kone sammuksissa kesken ajon. Joskus lähemmäs puoli tuntia seissyt kotimatkalla, että ei se ihan turha kapine ole. Jos kaikki 10.000+ työmatkalaista seisottaisivat autoaan (siis kone olisi sammuksissa) sen puoli tuntia sen sijaan että louskuttaa käynnissä, niin on se aika paljon.

S/S -marina on mun mielestä vähän samaa kuin biojätteiden erottelu tai pattereiden kierrätys. Ei se yhden ihmisen ratkaisu vaikuta mitään, mutta kaikkien yhdessä aika paljon. Ei se yksittäisen autoilijan säästöä varten varmaan ole tehty.
Touran 1.6 TDI DSG7

rami

Lainaus käyttäjältä: BMF - 31.07.14 - klo:18:07
Mielestäni S&S on ollut loistava vekotin. Ainoa asia mitä joutuu opettelemaan on tuo "puolijarrutus" , mikäli ei halua auton sammuvan. Itse en ota S&S järjestelmää pois käytöstä juuri koskaan. Tämä on vähän henkimaailman hommia ketkä tykkää ja ketkä ei. Omasta mielestäni on oikein järkeen käypää että kun pysähtyy odottamaan puoleksi minuutiksi tien varteen niin auto tajuaa sammuttaa itsensä. Suomen liikenteessä harvemmin on valoisa isompaa ruuhkaa niin tässä tämä S&S on aika turha. Yleensä järkevämpää valutella valoihin ilman että pysäyttää autoa ollenkaan.
Eipä nämäkään "puolijarrutukset ole muuta kuin epäedullista auton jarruille. Jarruja tulee käyttää ihan oikealla tavalla,että ne pysyy puhtaana ja kitisemättä kunnossa.
Sellainen "pumppaava" rytmi risteyksessä on kyllä hyvin ikävä  autoissa kun saavut risteykseen.
Silloin alkaa se kihnuttaminen ja välien tiivistely ja START/STOPPI rytkyää,sammuu ja käynnistyy.
Ja luonto säilyy heh...  Jos et etene ja jää välejä niin takanaoleevassa autossa alkaa ilmeet kiivastuun.
Itse painan aina kyseisen härvelin napin aina pois päältä kun olen käynnistänyt auto. ;D

-Oksid-

Noista "puolijarrutukista" tuli mieleen, että irrottaakohan DSG kunnolla kytkimen tuolla höyhenjarrutuksella vai jääkö luistamaan (eli yrittää ryömittää jarrua vasten)? Itsekin olen sitä käyttänyt kun tietää pysähdyksen olevan luokkaa alle 5 sekuntia mutta vähän on arveluttanut tuon suhteen...
Takuuhan sen kuittaa (vielä) jos leviää.
Ajossa: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Entiset VAGit: Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG "Magic Black" -14,Octavia II LB RS TFSI "Sprint Yellow" -06,  Golf GTI 1.8T "Magic Black"

JakeS

Lainaus käyttäjältä: rami - 31.07.14 - klo:19:22
Eipä nämäkään "puolijarrutukset ole muuta kuin epäedullista auton jarruille. Jarruja tulee käyttää ihan oikealla tavalla,että ne pysyy puhtaana ja kitisemättä kunnossa.
Sellainen "pumppaava" rytmi risteyksessä on kyllä hyvin ikävä  autoissa kun saavut risteykseen.
Silloin alkaa se kihnuttaminen ja välien tiivistely ja START/STOPPI rytkyää,sammuu ja käynnistyy.
Ja luonto säilyy heh...  Jos et etene ja jää välejä niin takanaoleevassa autossa alkaa ilmeet kiivastuun.
Itse painan aina kyseisen härvelin napin aina pois päältä kun olen käynnistänyt auto. ;D
Höpö höpö. Eihän tarvitse kuin keventää hieman pysähtyessä. Sitä ennen voit seistä sen jarrupolkimen päällä niin paljon kuin jalassa potkua riittää. Ainakaan Folkkarissa ei käynnisty ja sammu uudestaan saman pysähtymisen yhteydessä.
Kaikki meistä taaplaa tyylillään. Joskus minäkin sen otan pois päältä ja joskus en.

Ante

Lainaus käyttäjältä: BMF - 31.07.14 - klo:18:07
Mielestäni S&S on ollut loistava vekotin. Ainoa asia mitä joutuu opettelemaan on tuo "puolijarrutus" , mikäli ei halua auton sammuvan.

Tuo puolijarrutus on ihan ok, kun siihen on tottunut. Toinen asia tuon logiikasta. Auto ei sitten kuitenkaan aina sammuta moottoria, vaikka olisi täysin pysähdyksissä (jarru pohjassa). Mikähän sen idea on? Tämä häiritsee silloin, kun tulee esim. kotipihaan ja musiikki soi sen verran kovalla, että ei kuule onko moottori käynnissä. Tullut tilanteita vastaan, että on painanut start-nappulaa, vaikka kone onkin ollut jo sammuksissa ja silloin moottori käynnistyy.

fish

^jos on kylmä niin ei sammu/käynnistyy kesken kaiken, sama jos on kuuma (eli kabiini lämpiää liiaksi? / tarvitaan moottoria ilmastointiin?).
Touran 1.6 TDI DSG7

Ante

Lainaus käyttäjältä: fish - 31.07.14 - klo:21:16
^jos on kylmä niin ei sammu/käynnistyy kesken kaiken, sama jos on kuuma (eli kabiini lämpiää liiaksi? / tarvitaan moottoria ilmastointiin?).

Sinällään jonkin verran loogista, mutta näillä helteillä se ilmastointi on kuitenkin aika tehokkaasti käytössä ja auto aina välillä vain sammuu.

fish

Mulla ainakin ilmastointi ei toimi kun auto sammuu, vaikka puhaltimet tietty jatkaa puhaltamista. Hönkii lämpimähköä ilmaa näillä keleillä.
Touran 1.6 TDI DSG7

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: rami - 31.07.14 - klo:15:58
Niinpä elikkä pitää tehdä se kuuluisa Enskan ja Hanskinaikainen höyhenjarrutus ja auto pyllähtää ojaan.
Mitä tulee auto startin  ja keulapään nivelien ja kumihihnojen rasitukseen on asia kyllä selvä etteivän hihnat nivelet ja statti hyvää tykkää jatkuvasta käynnistyksistä.
Jos startti on mitoitettu 5-kertaa kestävämmäksi näissä S/S autoissa niin kyllä se kaupunkiajossa kymminkin käynnistyy ja sammuu sen 10-kertaa.
Todellakin ruotsalaiset olivat testanneet kyseiden härvelin VW golfissa ja polttoainesäästö 0.006 ltr/tunti.

Totuushan on tässä ettei se kyllä mitään säästä lisää vaan sen auton kuluja iänmyötä.
Totuus on se, että suurin osa osa tuossa esitetyistä väitteistä on valheellisia. Kone ei sammu vaikka jarrutettaessa abs säätelisi paineet. Enpä ole kuullut lisäksesi kenekään selitelleen ojaan ajoa tuolla järjestelmällä. Nivelten kuluminen on nyt ihan tuulesta temmattua skeidaa ja eipä noiden hihnojenkaan vaihtoväleissä ole mitään muutosta heikompaan tapahtunut näiden järjestelmien myötä. Kertoimesikin ovat vain tarkoitushakuisesti valittu vailla mitään tietoa. Ei pakokaasujenkaan käsittelyjärjestelmän ikä tyhjäkäynnistä varsinaisesti pitene, mutta eipä senkään kesto nyt mikään ongelma ole. Start-stop on ehtinyt jo 15 vuoden ikään ja kaikki noista satuilemistasi ongelmista ovat vielä toteen näyttämättä. Miksi näistä ei voi puhua vain faktapohjalta?

V-O

Skoc

Kattokaapa kierroslukuja kun painat "puolijarrutuksen" tai kunnolla pohjaan (S/S pois päältä).

Pohjassa kierrokset tippuu joutokäynnille. Puolijarrulla kierrokset korkeammalla ==> luistattaa kytkintä valmiiksi ja siksi ei tietenkään S/S sammuta.
Octavia Elegance -15

JakeS

Lainaus käyttäjältä: Skoc - 01.08.14 - klo:00:41
Kattokaapa kierroslukuja kun painat "puolijarrutuksen" tai kunnolla pohjaan (S/S pois päältä).

Pohjassa kierrokset tippuu joutokäynnille. Puolijarrulla kierrokset korkeammalla ==> luistattaa kytkintä valmiiksi ja siksi ei tietenkään S/S sammuta.
Onko tässä kyseessä automaatti vai manuaali ? Minun DSG:n kanssa ei ainakaan ole tuollaista ongelmaa.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 01.08.14 - klo:15:15
Onko tässä kyseessä automaatti vai manuaali ? Minun DSG:n kanssa ei ainakaan ole tuollaista ongelmaa.
Sama juttu ei ainakaan DSGn kanssa tee noin.

Härkönen

Kyllä se vain DSG:llä tekee niin.

Kokeilkaapa.

Ensin S/S pois päältä.
Ensiksi vaikka puolijarrutuksella pysähdyksiin ja kato kierrokset.
Sitten jarrutus jolloin pedaali painuu pohjaan asti ja kato kierrokset.

ULLATUUUUS.  ;D

Soppa

Lainaus käyttäjältä: Skoc - 01.08.14 - klo:00:41

Näin tekee. Kyllä ne kierrokset laskee puolijarrullakin, kun pitemmän aikaa odottelee.

Jyri

Mulla ainakin on kierrokset 750-760; jarrupohjassa, puolivälissä, S/S päällä tai pois.

Skoc

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 01.08.14 - klo:15:15

DSG. Enkä tuossa mistään ongelmasta kirjoittanutkaan. Sitä vaan, että kannattaakohan sittenkään pidätellä "puolijarrulla" DSG-mallia käynnissä jos ei viitsi painaa S/S-nappia... (puolijarrulla luistattaa kytkintä).

Itse annan sammua tai painan sitä nappulaa.

Octavia Elegance -15

-Oksid-

Lainaus käyttäjältä: Skoc - 02.08.14 - klo:00:04
DSG. Enkä tuossa mistään ongelmasta kirjoittanutkaan. Sitä vaan, että kannattaakohan sittenkään pidätellä "puolijarrulla" DSG-mallia käynnissä jos ei viitsi painaa S/S-nappia... (puolijarrulla luistattaa kytkintä).

Tuo on se kysymys, joka kiinnostaa.

Itsellä sama strategia toistaiseksi (tai kunnes toisin todistetaan)  ::)
Ajossa: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Entiset VAGit: Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG "Magic Black" -14,Octavia II LB RS TFSI "Sprint Yellow" -06,  Golf GTI 1.8T "Magic Black"

JakeS

Lainaus käyttäjältä: Skoc - 02.08.14 - klo:00:04

Täytyy maanantaina oikein kokeilla kun liikenteeseen pääsen. Toki +260 000 kilometrin aikana ei ole mitään ongelmia ollut kyseisen luistatuksen kanssa joten tuskin niitä tulee tavalliselle auton käyttäjällekään?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy