Start & Stop -järjestelmä

Aloittaja Jyri, 17.01.14 - klo:08:36

« edellinen - seuraava »

Jyri

Paljon keskustelua aiheuttanut Start&Stop järjestelmä, itse olen lyhyen kokemuksen perusteella tyytyväinen. Ainut mikä on askarruttanut on kun tulen parkkiin ja painan luonnollisesti jarrua että auton saa pysäytettyä, niin moottori sammuu, mutta kun haluan sammuttaa virrat niin moottorihan käynnistyy tuosta Start painikkeesta, pitäisikö vain lähteä autosta vai miten virrat tulisi sammuttaa tuossa tilanteessa, siis Kessyllä varustetussa autossa?

Toby

Itse siirrän vaihteen P:lle ja otan jalan pois jarrulta ja painan sitten auton napista sammuksiin.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Toby - 17.01.14 - klo:08:41
Itse siirrän vaihteen P:lle ja otan jalan pois jarrulta ja painan sitten auton napista sammuksiin.
Miksiköhän minulla on aina käynnistynyt kun olen painanut napista tuossa tilanteess, voisiko olla että jalka on ollut vielä jarrulla?

Toby

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 17.01.14 - klo:08:46
Miksiköhän minulla on aina käynnistynyt kun olen painanut napista tuossa tilanteess, voisiko olla että jalka on ollut vielä jarrulla?
Niin se mullakin ainakin aluks tuppas käymään ja käy varmaan joskus edelleen, että tulee painettua sitä jarrua. Eiköhän tuon jossain vaiheessa opi, niin että tulee jostain selkäytimestä. Muutenkin vaatinut Kessy ihan uusia tottumuksia, samoin kuin tämä Start & Stop järjestelmä.

AV

Saako tuon S&S järjestemän kytkettyä aivan kokonaan pois toiminnasta?

moikari

S&S on hyvä systeemi. Aika nopeesti oppii käyttämään sitä niin että ei turhaan sammuile. Ainakin kun on tuo ryömimisenesto päällä, niin heti kun auto on pysähtynyt ja nostaa jalan jarrulta-->ei ehdi sammua. Pidemmässä stopissa sitten vaan jättää jalan jarrulle niin sammuu.
Passat alltrack 2.0 TDI DSG,  EA189/CFGB 125Kw, 2013

Maikko

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 17.01.14 - klo:08:36Ainut mikä on askarruttanut on kun tulen parkkiin ja painan luonnollisesti jarrua että auton saa pysäytettyä, niin moottori sammuu, mutta kun haluan sammuttaa virrat niin moottorihan käynnistyy tuosta Start painikkeesta

Tismalleen sama ongelma ja ihmetyksen aihe, johon en ole keksinyt sitä ratkaisua miten insinöörit on tuon miettinyt. Omasta mielestäni toimii nyt epäloogisesti.

No olen viimeaikoina kytkenyt S&S pois päältä, sillä aika lyhyellä ajolla muutenkin ja Webasto käytössä. Tällöin auton voi sammuttaa normaalisti nappulasta. Muuten, ohjekirjassa lukee että S&S säästää JO silloin enemmän polttoainetta kuin sitä seuraava käynnistys kun pysähdys on pituudeltaan 30-40s. Sanoisin että itsellä 85% pysähdyksistä jää alle 30s.

-

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Maikko - 17.01.14 - klo:11:25
Tismalleen sama ongelma ja ihmetyksen aihe, johon en ole keksinyt sitä ratkaisua miten insinöörit on tuon miettinyt. Omasta mielestäni toimii nyt epäloogisesti.
-
Epäloogista olisi se jos tuossa tilanteessa ei käynnistyisi, eli tuohan on tilannetta varten kun tietämätön kuski pelästyy SS:n pysäyttämää konetta ja haluaa sen jarrua painettaessa kuitenkin käyntiin.. napista tottakai. Ja näitä asioitahan et voi muuten erottaa kuin "kertomalla" autolle mitä olet tekemässä.

Eli...

Jos taas haluat autolle osoittaa että jäät nyt oikeasti parkkiin etkä vain pysähdy risteykseen tms... mitä teet ?  Tottakai valitsin P:lle, käkkäri päälle  (ellet ole autoholdin jo antanut sen tehdä), jarru ylös kun kerran paikalla jo ollaan... ja napista seis. Tämä on insinöörilogiikkaa  ;)

Tuosta SS:n  ja autoholdin yhteistoiminnastahan on sitten muitakin mielenkiintoisia variaatioita näemmä mutta tuo ylempi on perushommaa. Itsekin tuon Golfin kessyä ja SS:ää vasta viikon käyttäneenä näihin tutustunut  ;D  Mutta hienostihan nuo pelaavat yhteen  :)
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Huppe

Lainaus käyttäjältä: AV - 17.01.14 - klo:10:33
Saako tuon S&S järjestemän kytkettyä aivan kokonaan pois toiminnasta?

Saa mutta eivät suostu tekemään noita koska päästöt muuttuvat ja autovero menee maksuun. Tuo siis virallinen kanta.
Jos joku puukottaa mulle ton pientä korvausta vastaan VCDS:llä niin olisin enemmän kuin tyytyväinen, voin vastata veroseuraamuksista itse  8)

Eniten ottaa päähän tuossa se että jos auto sammuu ja olet tehnyt jotain auton mielestä väärässä järjestyksessä, esim. avannut takaoven lapselle niin hoplaa, etpä saakaan autoa enää käyntiin, se pitää ensin SAMMUTTAA napista ja sen jälkeen KÃ,,YNNISTÃ,,Ã,, napista.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Hazz

Eikös SS toimi Ocussakin niin että jos painaa jarrua kevyesti niin että auto pysähtyy niin se ei sammuta moottoria ja sitten kun painaa kovemmin niin moottori sammuu? Kyllähän tuolla voi aika hyvin kontrolloida milloin haluaa moottorin sammuvan. Ainakin Leonissa ja Passatissa olen huomannut tuon toimivan varsin mainiosti.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 17.01.14 - klo:12:11
Eikös SS toimi Ocussakin niin että jos painaa jarrua kevyesti niin että auto pysähtyy niin se ei sammuta moottoria ja sitten kun painaa kovemmin niin moottori sammuu? Kyllähän tuolla voi aika hyvin kontrolloida milloin haluaa moottorin sammuvan. Ainakin Leonissa ja Passatissa olen huomannut tuon toimivan varsin mainiosti.

Jep, aivan samalla tavalla toimii ja ainakin DSG:n kanssa tuon oikeaoppisen käytön oppii hyvin helposti.

Hazz

Nimenomaan dsg:n kanssa olen ss:ää käyttänyt. Miten lie tuo sammutuksen välttäminen kevyellä jarrun painamisella keppivaihteen kanssa?

Skula

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 17.01.14 - klo:12:21
Nimenomaan dsg:n kanssa olen ss:ää käyttänyt. Miten lie tuo sammutuksen välttäminen kevyellä jarrun painamisella keppivaihteen kanssa?

Kevyellä jarrulla? Öö, manuaalissa se ei sammu jos ei nosta kytkintä. Tietääkseni..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Lapa

Just noin se menee manuaalivaihteisen kanssa.

Tuntuu toimivan aika fiksusti, joten ei ole tarvinnut kytkeä pois vaikka ajaakin yleensä melko lyhyitä matkoja. Laiskana miehenä otan harvoin jalan kytkimeltä jos tiedän että valot on just vaihtumassa. Toimii siis omaan makuun aika loogisesti.

Hazz

Lainaus käyttäjältä: Skula - 17.01.14 - klo:12:31
Kevyellä jarrulla? Öö, manuaalissa se ei sammu jos ei nosta kytkintä. Tietääkseni..

Kevyt jarru - termi on selitetty ylempänä ;) Eli siis painetaan jarrua kevyesti siten ettei se moottori sammu. Toi kytkinkikkailu pääsi unohtumaan kun mielessä oli vaan toi jarrukikkailu. Toimiiko se kevyesti jarrun painaminen manuaalissa? Anyone?

Skula

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 17.01.14 - klo:12:46
Kevyt jarru - termi on selitetty ylempänä ;) Eli siis painetaan jarrua kevyesti siten ettei se moottori sammu. Toi kytkinkikkailu pääsi unohtumaan kun mielessä oli vaan toi jarrukikkailu. Toimiiko se kevyesti jarrun painaminen manuaalissa? Anyone?

Kyllä mä tiedän mitä tuolla kevyellä jarrulla tarkoitetaan... Itsekin sitä DSG7:n kaverina käytin kun en halunnut S&S:n sammuttavan autoa.. Ihmettelin vain mitä iloa tuosta on manuaalin kanssa, kun turha on nostaa kytkintä kun sillä ehkäistään se sammuminen...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Hazz

Lainaus käyttäjältä: Skula - 17.01.14 - klo:12:51
Kyllä mä tiedän mitä tuolla kevyellä jarrulla tarkoitetaan... Itsekin sitä DSG7:n kaverina käytin kun en halunnut S&S:n sammuttavan autoa.. Ihmettelin vain mitä iloa tuosta on manuaalin kanssa, kun turha on nostaa kytkintä kun sillä ehkäistään se sammuminen...

Itsellä on ainakin sellanen tapa että herkästi se jalka kytkimeltä nousee jos pysähdys on muutamaa sekuntia pidempi. Aina kandee näitä ihmetellessä muistaa että tapoja ja tottumuksia on monia, toinen tykkää tyttärestä, toinen äidistä ja kolmas isästä... eikä mikään noista ole väärin (paitsi jos tytär on alaikäinen, äiti ruma ja isä hetero). Kunhan mietin tuota toimintaa, ihan vaan uteliaisuudesta kysyin.

luffe

Vältän kaikki S&S -ongelmat painamalla heti käynnistyksen jälkeen tämän typerän toiminnon pois päältä. Se on tullut aivan automaattiseksi, sormi menee heti nappulalle, kun kone käynnistyy.
Ocu III 1.4 TSI Combi Elegance DSG
aikaisemmat Ocu:t  1.9 tdi LB      1.9 tdi Combi

TTO

Jos S&S:n on unohtanut ottaa pois päältä ja auto sammuu ja haluaa auton käyntiin etukäteen ennen liikkelle lähtöä, auton saa käyntiin painamalla S&S:n kytkimestään pois päältä. Yhdellä painalluksella saa siis auton uudestaan käyntiin ja S&S:n jatkoa ajatellen pois päältä. (Tällä on enemmän merkitystä automaatin kanssa, kun ei ole kytkintä, jolla pelata.)

makkis

Lainaaniin moottori sammuu, mutta kun haluan sammuttaa virrat niin moottorihan käynnistyy tuosta Start painikkeesta, pitäisikö vain lähteä autosta vai miten virrat tulisi sammuttaa tuossa tilanteessa, siis Kessyllä varustetussa autossa?

Manuaalissa pelaa ihan loogisesti. Jos tulet parkkiin ja s&s sammuttaa auton, painallus start-napista sammuttaa sen "oikeasti" kun taas kytkimen painallus käynnistäisi jos olet valoissa. Itse en sano tuon olevan hyvä varuste jos kohta ei tuosta ole mitään haittaa. Itseasiasa en kiinnitä siihen enää edes huomiota.

Taannoin sattui tilanne jossa piti laittaa maili kesken ajon. Ajoin pysäkille, s&s sammutti auton, napsutin mailin (vajaa minuutti) ja polkaisin kytkimen pohjaan lähteäkseni ja mitään ei tapahtunutkaan. Maxi-dotissa oli teksti jotta käynnistä nappulasta. Onko tässä siis joku max. aika jolloin lähtee kytkimen polkaisulla?

Emil Eagle

Sama kävi minulle vuokra-Seatin kanssa. Navinnäpelöintitauon jälkeen auto ei enää käynnistynyt kytkintä polkaistessa. Näytöllä taisi lukea jotakin opastavaa.
Kiitokset mukavasta foorumista.

livejungle

Onkos tässä mitään pakkasrajaa toiminnassa?
Tänään -15'c ja 20km ajoa kaupunkiin ja keskustassa alkoi risteyksissä start/stop toimia näilläkin pakkasluvuilla. Otimpa sit pois päältä..

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 17.01.14 - klo:21:34
Onkos tässä mitään pakkasrajaa toiminnassa?
Tänään -15'c ja 20km ajoa kaupunkiin ja keskustassa alkoi risteyksissä start/stop toimia näilläkin pakkasluvuilla. Otimpa sit pois päältä..
Ihmetyttää kun itsellä ei pahemmin ole aktivoitunut -15 c paikkeilla. Voi johtua siitä jos ajaa paljon ja auto kokee "olevansa lämmin", akun varaustila ym. S&S on aktivoituna, en ole pois kytkenyt. Kun oli joulukuussa plussaa sammutti melkein aina valoissa.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

livejungle

Vähän kaivelin asiaa niin näihin arvoihin se perustuu, mutta olisi kiva tietää että mikä on tuo ulkolämpötila erittäin matala/korkea?
http://ws.skoda-auto.com/OwnersManualService/Data/fi/Octavia_5E/11-2013/Manual/Octavia/A7_Octavia_OwnersManual.pdf#Start_stop

Järjestelmä tarkastaa ennen jokaista STOP-tilaa, että tietyt edellytykset toteutuvat. Moottori ei sammu esim. seuraavissa tilanteissa:

-Moottori ei ole saavuttanut START-STOP-käytön edellyttämää minimilämpötilaa.
-Auton sisätiloissa ei ole vielä saavutettu ilmastointilaitteella tai lämmityslaitteella saavutettua haluttua lämpötilaa.
-Ulkolämpötila on erittäin matala/korkea.
-Tuulilasin lämmitys on kytketty päälle.
-Tehokas tuulilasin huurteenpoisto (Climatronic) tai tuulilasin huurteenpoisto/tuuletus säädetyllä ilman maksimilämpötilalla (manuaalinen ilmastointi) on kytketty päälle.
-Pysäköintitutka tai pysäköintiavustin on kytketty päälle.
-Auton akun varaustila on liian pieni.
-Auto on paikallaan jyrkässä ylä- tai alamäessä.
-Moottorin joutokäyntinopeus on liian suuri.

Ocutj

DSG-malli käynnistyy myös rattia kääntämällä (jäykkä). ;)

jiipeen

DSG:llä ihan sama miten toimit:
- pysähdyt, painat jarrua, vaihde P:lle, jalka jarrulla, painat start/stoppia ja sammuu
- pysähdyt, painat jarrua, vaihde P:lle, jalka pois jarrulta, painat start/stoppia ja sammuu.
Ovi auki ja virrat sammuu.

TLPH

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 17.01.14 - klo:23:53
DSG-malli käynnistyy myös rattia kääntämällä (jäykkä). ;)

Manuaali käynnistyy myös ratista käännettäessä,kun S/S on sammuttanut moottorin.

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: TLPH - 18.01.14 - klo:22:11
Manuaali käynnistyy myös ratista käännettäessä,kun S/S on sammuttanut moottorin.
Bemut käynnistyvät myös auton sammuksissa ollessa painettarssa reippaammin jarrua.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 19.01.14 - klo:08:54
Bemut käynnistyvät myös auton sammuksissa ollessa painettarssa reippaammin jarrua.

Niin - ja tällaisella kelillä ek sammuile koska yhtenä indikaattorina on akun lämpötila. Jos akun lämpötila on alle +3º niin auto ei sammuile. Akku sijaitsee takakontin alla.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

KopiK

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 17.01.14 - klo:22:41
Vähän kaivelin asiaa niin näihin arvoihin se perustuu, mutta olisi kiva tietää että mikä on tuo ulkolämpötila erittäin matala/korkea?
http://ws.skoda-auto.com/OwnersManualService/Data/fi/Octavia_5E/11-2013/Manual/Octavia/A7_Octavia_OwnersManual.pdf#Start_stop

Järjestelmä tarkastaa ennen jokaista STOP-tilaa, että tietyt edellytykset toteutuvat. Moottori ei sammu esim. seuraavissa tilanteissa:

-Moottori ei ole saavuttanut START-STOP-käytön edellyttämää minimilämpötilaa.
-Auton sisätiloissa ei ole vielä saavutettu ilmastointilaitteella tai lämmityslaitteella saavutettua haluttua lämpötilaa.
-Ulkolämpötila on erittäin matala/korkea.
-Tuulilasin lämmitys on kytketty päälle.
-Tehokas tuulilasin huurteenpoisto (Climatronic) tai tuulilasin huurteenpoisto/tuuletus säädetyllä ilman maksimilämpötilalla (manuaalinen ilmastointi) on kytketty päälle.
-Pysäköintitutka tai pysäköintiavustin on kytketty päälle.
-Auton akun varaustila on liian pieni.
-Auto on paikallaan jyrkässä ylä- tai alamäessä.
-Moottorin joutokäyntinopeus on liian suuri.
Lisäksi ainakin: Peräkärry on kytkettynä.
Scala 1.5 TSI DSG -20
ex Octavia Combi 1.8 TSI DSG -14
ex-Octavia Combi 1.8 TSI DSG -12

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy