Autokaupan tulevaisuus

Aloittaja Seva, 10.01.14 - klo:10:02

« edellinen - seuraava »

Seva

Lainaus käyttäjältä: pomo - 10.01.14 - klo:08:25Suurin osa autokauppiasta on vailla kaupallisen alan koulutusta ja se kyllä näkyy...

Mielestäni tällaisissa tapauksissa ei pohjimmiltaan ole kysymys koulutuksesta tai koulutuksen puutteesta, vaan henkilön asenteesta ja luonteesta. Kaikilla ei kertakaikkiaan ole edellytyksiä toimia minkäänlaisissa asiakaspalvelutehtävissä.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

teve

Lainaus käyttäjältä: Seva - 10.01.14 - klo:10:02
Mielestäni tällaisissa tapauksissa ei pohjimmiltaan ole kysymys koulutuksesta tai koulutuksen puutteesta, vaan henkilön asenteesta ja luonteesta. Kaikilla ei kertakaikkiaan ole edellytyksiä toimia minkäänlaisissa asiakaspalvelutehtävissä.
+1

Auton myymiseen ei tarvita tutkintoja - koulun penkillä et opi tuotetuntemusta, oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta. Myyntiprosessin tekninen osaaminen on tietenkin hyvä olla hallussa, mutta asenne ja asiakaslähtöisyys omassa tekemisessä on huomattavasti tärkeämpää.

Oma autoevoluutio:
Carina -77 > Visa Gti -88 > Corolla FX -87 > Carina farkku -91 > Xantia farkku -98 > 405 farkku -99 > C5 farkku (uusi) -04 > C5 farkku hdi136 -09 > A4 1,8 sedan -11 (uusi) + 320xi farkku (uusi) -13

JarnoF

Tästä asiakas->automyyjä->tehdas-kuviosta pitäisi saada tuo automyyjä välistä pois. Vähenisi tilauksen tyrimisen mahdollisuus kolmasosalla. ;)

Tilaaminen vaan asiakkaan omalle vastuulle sinne VAG-verkkokauppaan. Nuo nykyisen malliset automerkkien nettisivujen konfiguraattorit toimisivat jo lähes sellaisenaan järjestelmän alustana. Puuttuu vaan "TILAA"-painike sieltä viimeiseltä sivulta.

Eikö näitä ole jo maailmalla kokeiltu?

nemos

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 10.01.14 - klo:14:06
Tästä asiakas->automyyjä->tehdas-kuviosta pitäisi saada tuo automyyjä välistä pois. Vähenisi tilauksen tyrimisen mahdollisuus kolmasosalla. ;)

Tilaaminen vaan asiakkaan omalle vastuulle sinne VAG-verkkokauppaan. Nuo nykyisen malliset automerkkien nettisivujen konfiguraattorit toimisivat jo lähes sellaisenaan järjestelmän alustana. Puuttuu vaan "TILAA"-painike sieltä viimeiseltä sivulta.

Eikö näitä ole jo maailmalla kokeiltu?

Pitäisi vain saada konfiguraattori kuntoon niin, että siellä olisi samat rajoitteet kuin tuotannossa. Ainakin Audilla A6:n konfiguraattori samoin kuin myyjän järjestelmä salli sisustusväri/materiaaliyhdistelmiä, joita ei käytännössä saanut.
Volvo XC60 T8 Inscription

makkis

Ihan sama juttu näköjään autoalalla kuin kaikessa muussakin kaupinnassa. 110% henkilösidonnaista hommaa. Yritys ei kykene esiintymään organisaationa vaan taiteilijat tekee bisnestä. Suomen tuho!

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nemos - 10.01.14 - klo:22:12
Pitäisi vain saada konfiguraattori kuntoon niin, että siellä olisi samat rajoitteet kuin tuotannossa. Ainakin Audilla A6:n konfiguraattori samoin kuin myyjän järjestelmä salli sisustusväri/materiaaliyhdistelmiä, joita ei käytännössä saanut.
Skodan tapauksessa pitäisi myös saada prosessi hallintaan. Nykyisellään kun edes Skoda ei tunnu tietävän, milloin pystyvät valmistamaan autojaan. Tuo on aika omituista kun katsoo kuinka täsmällisesti moni muu merkki kertoo toimituspäivän heti aluksi.

quatttro4

Lainaus käyttäjältä: Pepeto - 10.01.14 - klo:23:05
Tuommoista se on ollut aina. Sanoin jo ajat sitten tutulle, että Aineella on ikkunoiden paikalla varmaan jotkut näytöt. Kun ajaa auton pihalle parkkiin, näkyy hallissa kävelevän myyjiä, mutta sisällä saa vaikka tunnin pyöriä ilman, että saa kontaktia keneenkään tai edes näkee vilauksen myyjästä. :)

Mitä sinne ylipäätään menette pyörimään.  :P

Mietitte etukäteen mitä tilaatte ja sanotte, että ostan tuollaisen, tehkää tarjouksenne.

Puhelimessa nää hoituu..  :D
VW 1302LS -72, A4 1.8 quattro -14
ex: Octavia RS TSI DSG -15
ex:Octavia RS combi TDI DSG -14
muut exät: lukematon määrä

makkis

+ 10!

LainaaMitä sinne ylipäätään menette pyörimään.

Mitä helvettiä varten autoliikkeeseen pitää mennä? Olkoon aine tai pölhö tai mikä juippi tahojaan! Itse en ymmärrä edes soittamista, joutavaa dokumentoimatonta ajankäyttöä. Seuraava auto itselle tulee liikkeestä jossa osataan sähköinen dokumentoitu kommunikointi.

kaide

Lainaus käyttäjältä: makkis - 11.01.14 - klo:20:07
+ 10!

Mitä helvettiä varten autoliikkeeseen pitää mennä? Olkoon aine tai pölhö tai mikä juippi tahojaan! Itse en ymmärrä edes soittamista, joutavaa dokumentoimatonta ajankäyttöä. Seuraava auto itselle tulee liikkeestä jossa osataan sähköinen dokumentoitu kommunikointi.


AMEN ! Miksi helvetissä ei ole olemassa nettikauppaa josta tilaat auton , saat seurantakoodin jolla seuraat tuotantoa ja sitten valitset tuodaanko auto kotiin vai haetko liikkeestä tai kenties tehtaalta ? Voisin kuvitella että tälläinen toimisi nykypäivänä tajuttoman hyvin ja lisäksi säästyisi sen lasi/marmoripalatsin rakentamiskulut ja kahdeksan juopon ja itseään täynnä olevan 130 kiloisen "myyjän" palkkaaminen
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

darthjysky

No kyllä sitä autoa on mukava käydä edes istumassa enne tilaamista.

RS tuli tilattua iha elegance ocu3 perusteella tosin :)
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

kaide

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 11.01.14 - klo:23:29
No kyllä sitä autoa on mukava käydä edes istumassa enne tilaamista.

RS tuli tilattua iha elegance ocu3 perusteella tosin :)

Jees ja jos haluat koeajon , maahantuojan kanssa sähköosesti sovit ja  auto tuodaan sinulle kotiin koeajoon . Kyllä sillä lasipalatsin kustannuksilla pyöritetään kunnollista palvelua jo kummasti

Jahas . Vois varmaan Jyri siirtää nää " autokaupan tulevaisuus" otsikon alle jo 
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

teräksenharmaa

Maahantuojat voisivat rakentaa yhden varastohallin jonnekin, jossa on mallisto testattavana. Tilaukset sen jälkeen suoraan netin kautta ja toimitukset vaikka saksalaisten nettikauppojen tapaan vuokra-autofirmojen kautta sinne, missä lähin autovuokraamon sattuu sijaitsemaan. Itselle lähtökohtaisesti autokaupan palvelu ei anna yhtään mitään lisäarvoa ja nyt viime kerralla tuosta palvelusta oli vain pirusti haittaa.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: kaide - 11.01.14 - klo:23:28

AMEN ! Miksi helvetissä ei ole olemassa nettikauppaa josta tilaat auton

Uusimman Tekniikan Maailman mukaan Saabilla on nyt valmistusta ja pelkkä nettikauppa. Eli Saabia tilaamaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG vm.2019
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0TDI DSG vm. 2014
Ex Audi A4 Avant 2.0TDI vm.2010
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

poujo

Itse sain tilattua oman ocuni netin/puhelimen välityksellä. Lähetin konfiguraattorilla luomani auton varusteineen sähköpostilla myyjälle. Tuli tarjous takaisin, vastasin että ok. Tämän jälkee  myyjä soitti ja käytiin puhelimitse osoitetietoni ja tulevan autoni varusteet vielä läpi. Tästä seuraavana päivänä tuli mailiin tilaussopimus vahvistettavaksi, jonka kuittasin "tilaukseen vain"-maililla. Myyjää en ole nähnyt koskaan, tässä auttoi tietenkin se että myyjä on tutun tuttu. Mutta todella positiivinen kuva jäi, kaikki hoitui kotisohvalta käsin.
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

Candywhite

ompas paljon ohjeita muille kuinka liiketoiminta tulisi järjestää, onneksi olkoon alkuperäisestä ajattelusta joka hahmottaa autokaupan kokonaisuuden kattavasti. Itse olen oppinut paljon. Aikaisemmin olin luullut että seuraavat seikat ovat avain tekijöitä autokaupoissa (ja muissa kaupoissa jossa itse tuote vaatii huomattavaa ylläpitoa ja monimutkaisuuden takia ei aina ole juuri sitä mitä tilaaja on toivonut/odottanut)
-vaihtoauton merkitys maksuvälineenä. Puhtaita käteis asiakkaita on todella harvassa. Kun puhutaan vaihtoautoista jonka arvo on yli 20tâ,¬, niin eipä niitä yksityiset juurikaan saa myytyä toisilleen. Nettikauppias tuskin on kovin innostunut ostamaan/arvioimaan vaihtoauton arvoa muutaman kuvan ja sähköpostin perusteella.
-huolto, jokainen auto tarvitsee huoltoa ja korjausta. On luonnollista että asiakkaan kannattaa sitoa nämä kaksi huomattavaa kuluerää yhteen silloin mahdollista.
-tuotteen vastaanottaminen ja reklamointi on huomattavasti helpompi tehdä kasvotusten, ainakin myyjä voi helpommin erotella asiakkaan käyttövirheen ja tuotteen vian välillä, ja asiakkaan on helppo saada osoittaa näkemyksensä.

Näitä seikkoja ei oikein nettikauppa juurikaan pysty hoitamaan, ilman paikallisia huoltopisteitä.

Mutta onneksi suomi on vapaa markkina talous ja kehoitankin kaikkia joilla on upeita toimintamalleja autokaupan tai muilla toimialoilla lopettaman valitus ja rakentakaa paremmin toimiva toimintamalli, niin me muut nautimme paremmasta palvelusta ja te nautitte taloudellisesta vauraudesta.
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 12.01.14 - klo:09:59
-vaihtoauton merkitys maksuvälineenä. Puhtaita käteis asiakkaita on todella harvassa. Kun puhutaan vaihtoautoista jonka arvo on yli 20tâ,¬, niin eipä niitä yksityiset juurikaan saa myytyä toisilleen. Nettikauppias tuskin on kovin innostunut ostamaan/arvioimaan vaihtoauton arvoa muutaman kuvan ja sähköpostin perusteella.
-

Miten tämä toimintamalli eroaa autoliikkeen toiminnasta? Vaihtoautokauppias katsoo kahta asiaa. Auton ikä ja kilsat. Tämän jälkeen kauppias menee nettiautoon ja katsoo vastaavan halvimman mallin ja vähentää tästä hinnasta 3-5k euroa t (oma palkkio) ja tämä on auton hyvityshinta (laskin käteen ja arvotaan se nettiauton hinta). Eikö tämän kaiken voi  tehdä suoraan netissä? Ja sitten ihmetellään miksi hyvää vaihtoautoa ei löydy juuri koskaan liikkeestä? Kaiken lisäksi vielä jaksetaan hehkuttaa hyvistä myyjistä. Eiköhän se hyvä vaihtoauto myy itse itsensä ilman turhaa p:n jauhantaa. Monesti asiakas tietää huomattavasti paremmin kaikki tekniset ja ei-teksiset asiat ilman myyjän "asiantuntemusta". Piste I:n päällä on vielä myyjän ylimielisyys ihan kuin hän omistaisi autoliikkeen autot.

Onneksi poikkeuksia löytyy ainakin suoralla kaupalla, kuten muutama viikko sitten kävikin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 12.01.14 - klo:09:59
Itse olen oppinut paljon.

Mutta onneksi suomi on vapaa markkina talous ja kehoitankin kaikkia joilla on upeita toimintamalleja autokaupan tai muilla toimialoilla lopettaman valitus ja rakentakaa paremmin toimiva toimintamalli, niin me muut nautimme paremmasta palvelusta ja te nautitte taloudellisesta vauraudesta.
Onko oppimisen aika mennyt jo ohi? Monessa bisneksessä menestyy täyttämällä asiakkaiden tarpeita. Jos se ei kiinnosta alan nykyisiä toimijoita, niin ei haittaa. Nettikauppa on jo totta kehittyneemmillä markkinoilla autoissakin ja tulee takuulla Suomeenkin ennemmin tai myöhemmin.

exlex

Mitä ihmeen epäsosiaalisia erakkoja jätkät oikein on jos ei uskalla tietokoneen äärestä lähteä pois?  :o Itse en ostaisi autoa kovin mielelläni mistään nettikaupasta, vaan auto on nähtävä ennen miltä se näyttää ja tuntuu, koeajettava, tingattava, saatava hinta vaihtoautolle face to face,  mahdollisesti kysymyksiä on esitettävä lisävarusteista, kysyä mielipiteitä jne... Reklamaation tekeminen puhelimessa on ollut aina sellaista villiälänttä, kun face to face se on huomattavasti helmpompaa. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Itse haluan palvelua enkä mitään Elloksen postimyyntiä!  >:(  lol Ehkä autoliikkeet voisivat luoda tälläisen internetkaupan mahdollisuuden niille jotka sitä tarvivat, mutta veikkaampa että sitä käyttäisi alle 1% asiakkaista.  :D

Tuli mieleeni esim. seuraava skenario. Halusimme käydä vaimoni kanssa tsekkaamassa yhteänä lauantaina ison läjän eri autoja, kun on helpompi mennä kahdestaan yhden päivän aikana tsekkaamaan kaikki autot, kuin yrittää sopia usealle päivälle tapaamisia. Kävimme myös koeajamassa autot tuolloin ja päätimme mitä autoja rupeamme harkitsemaan seuraavaksi autoksi. Jossain postimyyntifirmassa tämä olisi ollut melko vaikeaa.

No ehkä tässä olisi autoliikkeille markkinarako tuolle 1%:tille.  ;D

SuperB II

Aika vaikea nähdä yhtäläisyyksiä otsikon ja eilisen illan sekä tämän aamun postauksissa...
Octavia III RS TSI Combi -13
ex.VAG:t Superb 1.8TSI Combi -12, Octavia 1.4TSI Combi -10

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: SuperB II - 12.01.14 - klo:11:45
Aika vaikea nähdä yhtäläisyyksiä otsikon ja eilisen illan sekä tämän aamun postauksissa...
+10*23. Vähän enemmän keskustelua otsikon aiheesta eikä spekulointeja joita tulkitaan miten sattuu, kiitos.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Jyri

Jaettu nämä autokaupan tulevaisuutta ja uusia muotoja phtivat kommentit omaksi aiheekseen.

apo

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 10.01.14 - klo:14:06
Tästä asiakas->automyyjä->tehdas-kuviosta pitäisi saada tuo automyyjä välistä pois. Vähenisi tilauksen tyrimisen mahdollisuus kolmasosalla. ;)

Tilaaminen vaan asiakkaan omalle vastuulle sinne VAG-verkkokauppaan. Nuo nykyisen malliset automerkkien nettisivujen konfiguraattorit toimisivat jo lähes sellaisenaan järjestelmän alustana. Puuttuu vaan "TILAA"-painike sieltä viimeiseltä sivulta.

Eikö näitä ole jo maailmalla kokeiltu?
Kuulostaa muuten hyvältä, mutta autoliikkeet varmaan karttavat tätä kauppamuotoa kuin ruttoa, koska etämyynnissä on aina virheettömänkin tavaran palautusoikeus määrätyn ajan.

Taky

Lainaus käyttäjältä: apo - 12.01.14 - klo:23:12
Kuulostaa muuten hyvältä, mutta autoliikkeet varmaan karttavat tätä kauppamuotoa kuin ruttoa, koska etämyynnissä on aina virheettömänkin tavaran palautusoikeus määrätyn ajan.

Ja vähäänkään ATK-järjestelmien kanssa tekemisissä olleet tietävät että satunnaisen käyttäjän tekemät valinnat / virheet ne vasta onkin vaikeasti hallittavia.
Siis järjestelmä pitäisi olla aukoton .... sellaista ATK-systeemiä kun vain ei taida olla olemassakaan.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: exlex - 12.01.14 - klo:11:01
Ehkä autoliikkeet voisivat luoda tälläisen internetkaupan mahdollisuuden niille jotka sitä tarvivat, mutta veikkaampa että sitä käyttäisi alle 1% asiakkaista.  :D

Vantaan Jumboonhan Automaa toi juuri tälläisen "autokaupan". Siellä oli siis tiski, pari myyjää, muutama tietokonepääte ja yksi "mannekiiniauto". That's it. Ja kaupan oli nimenomaan tarkoitus tapahtua netin kautta, siinä kauppaostosten lomassa. Kovin pitkäikäinen ei vain tuo kokeilu tainnut olla, kestikö vuottakaan kun jo pantiin täydessä hiljaisuudessa pillit pussiin :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Geoman

#24
Itse uskoisin käyttäväni uuden auton hankinnassa internet-palvelua, mikäli hinnat olisivat järkevät verrattuina nykyisiin autojen ohjehintoihin. Tällöin hinnoissa pitäisi näkyä vähittäismyyntiportaan vähenevät kulut.

Uusien henkilöautojen myynti sähköisillä palveluilla johtaisi siihen, että käytettyjen autojen kauppa siirtyisi niihin erikoistuneisiin liikkeisiin, siltä osin kuin ihmiset eivät myy niitä suoraan itse. Tällöin tulisi käytetyn auton hintaan todellisuutta.

Huoltotoimintaan ja takuuasioiden käsittelyyn ei ilmeisesti tällä olisi vaikutusta.

On luonnollisesti ihmisä
iä, jotka haluavat automyyjän tukea, miten se näkyisi autojen hinnassa - automyyjillä on palkka ja provikka?


JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Taky - 13.01.14 - klo:08:42
Ja vähäänkään ATK-järjestelmien kanssa tekemisissä olleet tietävät että satunnaisen käyttäjän tekemät valinnat / virheet ne vasta onkin vaikeasti hallittavia.
Siis järjestelmä pitäisi olla aukoton .... sellaista ATK-systeemiä kun vain ei taida olla olemassakaan.

Taivaan tosi. Pitäisi aloittaa yksinkertaisesti. Netin kautta saisit tilattua esim. vain kokonaisia varustelutasoja. Ei tarkempia kustomointeja.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Taky - 13.01.14 - klo:08:42
Ja vähäänkään ATK-järjestelmien kanssa tekemisissä olleet tietävät että satunnaisen käyttäjän tekemät valinnat / virheet ne vasta onkin vaikeasti hallittavia.
Siis järjestelmä pitäisi olla aukoton .... sellaista ATK-systeemiä kun vain ei taida olla olemassakaan.

http://www.autohaus24.de/
Tuosta vain klikkailemaan mieleinen merkki ja malli halutulla varustelulla. Näin homma on toiminut jo vuosia.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: exlex - 12.01.14 - klo:11:01
Mitä ihmeen epäsosiaalisia erakkoja jätkät oikein on jos ei uskalla tietokoneen äärestä lähteä pois?

Samalla tasolla liikkuen voisi kysyä, etteikö sulla ole kavereita kun joudut lähtemään autokauppaan etsimään juttuseuraa?

Itselleni ei autoista vain vähän tietävän autokauppiaan kanssa keskusteleminen anna oikein yhtään mitään. Se ainoastaan tuhlaa vähää vapaa-aikaa, jolle keksin paljon parempaakin käyttöä kuin notkua jossain autokaupassa etsimässä "asiakaspalvelijoita" Lasipalatsi työntekijöineen on myös ylimääräinen kustannuserä, josta en haluaisi maksaa euroakaan. 

Jyri

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.01.14 - klo:10:51
Itselleni ei autoista vain vähän tietävän autokauppiaan kanssa keskusteleminen anna oikein yhtään mitään. Se ainoastaan tuhlaa vähää vapaa-aikaa, jolle keksin paljon parempaakin käyttöä kuin notkua jossain autokaupassa etsimässä "asiakaspalvelijoita" Lasipalatsi työntekijöineen on myös ylimääräinen kustannuserä, josta en haluaisi maksaa euroakaan.
+1

Taky

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.01.14 - klo:10:44
http://www.autohaus24.de/
Tuosta vain klikkailemaan mieleinen merkki ja malli halutulla varustelulla.

Tälläkin foorumilla kysellään moneen kertaan eri varusteisiin liittyviä asoita jotka selviää merkin nettisivuilta tai hinnastosta, miksi niitä ei sitten nyt lueta siltä jo nyt?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy