Passat B7 vm2011 1.8TSI DSG - oman liisarin osto edullisesti, mutta uskaltaako?

Aloittaja bronson78, 06.01.14 - klo:19:03

« edellinen - seuraava »

bronson78

Ajelen tällä hetkellä kesäkuussa 2011 rekisteröidyllä B7 Passatilla, jossa 1.8 TSI kone, DSG laatikko ja perusvarustetasona Highline. Autossa on hyvät lisävarusteet mm. kauko-ohjattava webasto, tuplaksenonit ledeillä, nahkaverhoilu, sähkösäätöiset urheiluistuimet, sähköinen takaluukku, navigaattori, avaimeton sisäänkäynti, sport-alusta, lämmitettävät takaistuimet jne. Mittarissa on nyt 87tkm. Huollot on tehty ajallaan (31tkm ja 59tkm, molemmat keväällä vajaan vuoden ajon jälkeen), mutta öljyjä ei ole vaihdettu kuin noissa huolloissa (käytössä longlife öljyt). Luin, että jotkut ovat vaihtaneet 15tkm välein. Olen ollut autoon todella tyytyväinen, mutta pari negatiivistakin juttua on mahtunut mukaan:

- on syönyt hieman öljyä eli 30tkm huoltojen välissä on joutunut purkillisen lisäämään (en tiedä onko ollut moottorille haitaksi kun on päässyt öljyn varoitusvalo syttymään 3-4 kertaa ja jokaisella kerralla on tullut ajettua jonkun verran ennen kuin olen öljyä lisännyt)
- ensimmäisenä talvena kävi kovalla pakkasella kaksi kertaa niin, että veto katosi moottoritiellä pariksi sekunniksi. Huollossa väittivät, että mitään vikaa ei löytynyt, mutta ongelma ei ole kuitenkaan enää uusiutunut.

Auto on firman liisari ja minulla olisi nyt mahdollisuus ostaa auto hyvään hintaan omaksi kesäkuussa kun 3 vuotta tulee täyteen. Olen siis joka tapauksessa siirtymässä liisarista oman auton käyttöön. Epäröin kuitenkin ostoa muutamastakin syystä:

- TSI koneiden mahdolliset ongelmat
- DSG laatikon mahdolliset ongelmat
- em. asioiden vaikutus auton vaihtoarvon säilymiseen

Saisin ostettua auton 17500 euron hintaan. Nettiautosta katsoin, että vastaavista pyydetään n. 28-30te hintoja. Todellisista kauppahinnoista ei ole tietoa, mutta olettaisin että ovat joitakin tuhansia euroja pienempiä? Tuossa jäisi joka tapauksessa jokunen tonni eroa ns. markkinahintaan.

Kannattaisiko auto ostaa TSI/DSG maineesta / mahdollisista murheista huolimatta? Saakohan tuota 1-2 vuoden päästä >120tkm ajettuna enää myytyä eteenpäin? Yksi vaihtoehto olisi ostaa tuo omaksi ja antaa saman tien vaihdossa uuteen, mahdollisesti ei-VAG autoon. Mutta tiedä sitten onko tuossakaan mitään jälkeä verrattuna siihen että saisi suoralla kaupalla kuitenkin tingittyä.

Autoon tehdään nyt helmi-maaliskuussa 90tkm huolto ja siinä minulla olisi vielä mahdollisuus tehdä firman piikkiin huolto-/korjaustoimenpiteitä. Osaisiko joku neuvoa mitä voisin pyytää huoltoa tekemään ennaltaehkäisevänä huoltotoimenpiteenä sitä ajatellen, että ostaisin omaksi? Onko järkeä lähteä tekemään esim. ketjun vaihtoa "varmuuden vuoksi"?

Olisi kiva kuulla ja vaihtaa ajatuksia siitä, mitä muut tekisivät vastaavassa tilanteessa.

lemmentalja

En ole noitten hintoja seurannut lainkaan, mutta jos saat auton 10kâ,¬ alle markkinanhinnan ja on mahdollisuus se ostaa niin mitä tuossa on miettimistä!? Myyt sitte vaikka eteenpäin ja käytät plus eurot vaikka hyväntekeväisyyteen jos ei ole rahalle käyttöä...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

bronson78

Hups, tuli sekoiltua noissa hinnoissa. Eli saisin ostettua auton 19500 eurolla. Todellisesta markkinahinnasta minulla ei ole tietoa, mutta missään tapauksessa 10te alennuksesta ei ole kyse. Joistakin tuhansista oletettavasti kuitenkin.

Ilmeisesti olen lukenut liikaa nettikeskustelua TSI ja DSG ongelmista sekä tämän kombinaation omaavien autojen jälleenmyyntiarvosta yli 100tkm ajettuina koska epäröin hankintaa näinkin voimakkaasti.

Olisiko mitään vinkkejä mitä kannattaisi 90tkm huollon yhteydessä tarkastuttaa / huollatuttaa / vaihdattaa, jotta saisin lisää mielenrauhaa?

Ylimääräistä rahaa ei valitettavasti ole vaikkakin jokusen euron silloin tällöin hyväntekeväisyyteen laitankin.

tapanixxx

Itse miettisin käyttötarkoitusta. Onko Passat mieluisa vain riittäisikö pienempi auto.

Passat vie isolla bensakoneella sen 10 ltr kaupunkiajossa sadalla, moottoritiellä ja kantateillä kulutus on kuitenkin paljon pienempi eli luokkaa 6.5-8 ltr sadalla kilometrillä.

Tuolla 19.5 ke saa myös uuden golfin joka on pienempi mutta myös huomattavasti pienempikulutuksinen kaupunkiajossa. Golffi ei tietysti ole samalla lailla varustettu kuin passat, joten joudut miettimään kuinka paljon annat arvoa noille eri lisävarusteille. Käyttökulut ovat golfissa pienemmät joten jos tarkan euron päälle lasket niin valinta voisi olla golf. Samaten jos pidät vaikka autoa neljä vuotta niin voi olla helpompaa myydä nelivuotias golf kuin seitsemän vuotias passat. Ja golfiin voit ottaa viideksi vuodeksi huolenpitosipimuksen jos haluat varmistaa kaikki korjaukset ja huollot kiinteään hintaan.

Itse valitsisin uuden, vähäkulutuksisen auton. Siis joko golfin tai jonkun muun merkin.  On takuu ja jos haluaa pelata varman päälle niin ottaa sen huolenpitosopimuksen. Ainakin on sitten seuraavat viisi vuotta trouble free ajoa. Japanilaisen merkin uskaltaisin hankkia ilman huolenpitosopimusta ja korealaisiin sellaista ei tarvitse kun on 7 v takuu.

pomo

No tuo 1.8tsi on omasta ja käsittääkseni muidenkin kokemuksista kestävä, ongelmat onat pääasiassa koskeneet 1.2 ja 1.4 tsi koneita. Onki tuossa 6 vaihteinen dsg vai 7 vaihteinen dsg? Jos 6 vaihteinen, niin se on kyllä omasta ja muiden kokemumsesta kestävä.

Jos firman piikkiin saat tehdä niin sittenhän kannattaa varuslta valittaa niitä asioita, missä jollakin on ollut vikaa:

-pärähtää kummast toisinaan kun käynnistää (ketjun kiristin)
-automaatti nostaa liikkellä lähdettäessä erikoisesti kierroksia ja lähtee sitten vasta nykäisten liikkeelle (6vmegatroniikka). 7 vaihteisen kuivan automaatin viat ja niiden oireet varmaan löytyy tuolta keskustelu ketjusta!

Sitten kannattaa varmaan tarkistaa, että takontissa ja kattokaiteiden liitoksissa ei oo ruostetta.

Kyllä kai ne fiksussa huollossa ymmärtää asian kun kerrot, että oisit ehkä ostamassa itselle, jos pyydät katsomaan tarkkaan onko vikaa/korjattavaa ja annat luvan korjata?

Itse ostaisin ehdottomasti tuolla hintaa ja noilla varusteilla jos olet pitänyt autoa hyvin! Oisin kyllä huollattanut 15tkm/vuosi jos ois oma, mutta sillä ainakin jatkaisin jos itselle ostaisin. Niin ja 0w-40 öljyt!

V-O

Ostaisitko siis auton työnantajaltasi vai rahoitusliikkeeltä? Jos ostat rahoitusliikkeeltä niin saatko siihen mahdollisesti takuuta mukaan?

Esmes ALD:llä on vaihtureilla takuu 12 kk /20 tkm. En kyllä ole varma tuleeko se niissä tapauksissa mukaan, jos auton ex-haltija lunastaa auton itselleen...

ram1

Ehdottomasti ostat tuon auton.Hyvät varusteet ja saat sen 1.4 perusvarustellun hinnalla.Tuolla pystyt ajamaan pari vuotta ilman arvonalenemaa.Saat toki uuden kinnerin samaan hintaan, mistä putoaa hinta nopeammin.Johan sillä olet ajanut, että tiedät viat/ominaisuudet, ja saat auton, eikä kippoa ilman varusteita.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

pomo

En ala tuota saksa-japani-korea taistoa käymään tässäkin ketjussa,mutta tuosta takuusta kannattaa huomioda se, mikä autobildinkin jossakin numerossa oli, että 5 tai 7 v takuu voi maksaa aika paljon, koska huollot on vuosittain ja kalliimpia! Esim. Mazdassa jos huollot on 200-300e kalliimpia/krt kun mun skodaa, niin se 3 v takuuta maksaa vähintään  5*200/300e eli ainakin 1000-1500 e. Sillä teke rajusti remonttia?

V-O

Mut pomo, miten tuo viestisi liittyy tähän ex-liisarin ostamiseen?

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: bronson78 - 06.01.14 - klo:19:38
Hups, tuli sekoiltua noissa hinnoissa. Eli saisin ostettua auton 19500 eurolla. Todellisesta markkinahinnasta minulla ei ole tietoa, mutta missään tapauksessa 10te alennuksesta ei ole kyse. Joistakin tuhansista oletettavasti kuitenkin.

Ilmeisesti olen lukenut liikaa nettikeskustelua TSI ja DSG ongelmista sekä tämän kombinaation omaavien autojen jälleenmyyntiarvosta yli 100tkm ajettuina koska epäröin hankintaa näinkin voimakkaasti.

Olisiko mitään vinkkejä mitä kannattaisi 90tkm huollon yhteydessä tarkastuttaa / huollatuttaa / vaihdattaa, jotta saisin lisää mielenrauhaa?

Ylimääräistä rahaa ei valitettavasti ole vaikkakin jokusen euron silloin tällöin hyväntekeväisyyteen laitankin.

Jos tuo auto jatkossakin palvelisi autotarpeitasi tiloiltaan ym, niin ehdottomasti lunasta pois vaan, hintahan on naurettavan alhainen siihen nähden mitä saat. Ja tavanomaseen käytettyyn verrattuna tunnet auton ja sen ajohistorian  :) Ei tuo seuraavassa huollossa muuta tarvitse kuin tavanomaiset toimet. Jos haluat vaikka vuoden tai parin päästä vaihtelun vuoksi katsoa uutta autoa, saat tämän väliajan poikkeuksellisen halvoilla kuluilla verrattuna siihen että saat ajella kunnon autolla ja nauttia sen varusteista. Tuosta vaan on vaikea tasoa pudottamatta katsoa seuraavaa, ellei halua tinkiä jostakin mukavasta varusteesta tai maksaa sievoista summaa uudesta autosta.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Tony.N

Katso tarkkaan korin ja luukkujen kunto,ei olis yllätys jos vaikka löytyis se kevään ensi kukkanenkin jostain saumakitin alta.
Kiillotukset +pinnotukset+kalvotukset yli 10v kokemuksella.. Hifit sekä sähkötyöt..

V-O

Hyvä pointti Tonyltä.

Noi saat toki takuuseen kuntoon sitten sen 90 tkm huollon yhteydessä.

SNG

Ilman muuta valitat käynnistyksen pärähdyksestä silloin tällöin ja dsg:n nykimisestä  ;)

Ja renkaat vaihtoon, jos leasingyhtiön auto!!! Siinä tienaa heti tonnin pari. Kokemusta on mm virtuaalimatkasta pohjois-norjaan toukokuussa ja talvirenkaat oli ihan "pakko uusia", vaikka ALD yritti rykiä kovasti vastaan.

Itse ostaisin satavarmasti jos ero markkinahintaan +5 k€ luokkaa.

Pidät tai myyt samantien voitolla. Ja sitten sulla olisi se noin 25k€ saksantuliaisiin  ;)

Ainiin ja yritykseltä ostettaessahan virhevastuu on käytetyn auton osalta aina 6kk.

pomo

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 06.01.14 - klo:19:57
Itse miettisin käyttötarkoitusta. Onko Passat mieluisa vain riittäisikö pienempi auto.

Passat vie isolla bensakoneella sen 10 ltr kaupunkiajossa sadalla, moottoritiellä ja kantateillä kulutus on kuitenkin paljon pienempi eli luokkaa 6.5-8 ltr sadalla kilometrillä.

Tuolla 19.5 ke saa myös uuden golfin joka on pienempi mutta myös huomattavasti pienempikulutuksinen kaupunkiajossa. Golffi ei tietysti ole samalla lailla varustettu kuin passat, joten joudut miettimään kuinka paljon annat arvoa noille eri lisävarusteille. Käyttökulut ovat golfissa pienemmät joten jos tarkan euron päälle lasket niin valinta voisi olla golf. Samaten jos pidät vaikka autoa neljä vuotta niin voi olla helpompaa myydä nelivuotias golf kuin seitsemän vuotias passat. Ja golfiin voit ottaa viideksi vuodeksi huolenpitosipimuksen jos haluat varmistaa kaikki korjaukset ja huollot kiinteään

Itse valitsisin uuden, vähäkulutuksisen auton. Siis joko golfin tai jonkun muun merkin.  On takuu ja jos haluaa pelata varman päälle niin ottaa sen huolenpitosopimuksen. Ainakin on sitten seuraavat viisi vuotta trouble free ajoa. Japanilaisen merkin uskaltaisin hankkia ilman huolenpitosopimusta ja korealaisiin sellaista ei tarvitse kun on 7 v takuu.

Tässä sitä tapanixx ehdotteli...

bronson78

Iso kiitos kaikille hyvistä kommenteista. Taidan tehdä tuosta kaupat varsinkin kun auto sopii käyttötarkoitukseen edelleen hyvin joskin golf-kokoluokan auto olisi myöskin ihan riittävä. Tuo muutaman tonnin erotus markkinahintaan toiminee vakuutuksena mahdollisten remppojen osalta.

Autosta olen pitänyt hyvää huolta eli on kaikin puolin hyvässä kunnossa niin sisältä kuin ulkoakin. Täytyy vielä tehdä tarkempi tarkastelu takaluukun, kattotelineiden ja saumojen kohdilta kuten vinkkasitte.

Onko tosiaan niin, että rahoitusyhtiöllä on 6kk virhevastuu? Säilyykö tämä virhevastuu myös tulevissa omistajavaihdoksissa?

Toivotaan tosiaan, että huollossa "ymmärtävät yskän" jos kerron heille avoimesti tilanteestani ja annan suostumukseni normaalia tarkempaan / herkempään huoltoon.

Kesärenkaat tuli jo uusittua viime kesänä, mutta talvinakit ovat originaalit. Täytyypä pyytää huoltoa tarkastamaan myös niiden kunto josko olisi uusimisen rajoissa.

Todennäköisin skenaario on, että ajelen tuolla jokusen kuukauden tai max vuoden ja annan sitten vaihdossa uuteen. Autokuume on kova ja uusi Golf vaikuttaa houkuttelevalta paketilta :)

Kiitti vielä vastauksista!

SNG

Lainaus käyttäjältä: bronson78 - 06.01.14 - klo:21:51

Onko tosiaan niin, että rahoitusyhtiöllä on 6kk virhevastuu? Säilyykö tämä virhevastuu myös tulevissa omistajavaihdoksissa?

Kesärenkaat tuli jo uusittua viime kesänä, mutta talvinakit ovat originaalit. Täytyypä pyytää huoltoa tarkastamaan myös niiden kunto josko olisi uusimisen rajoissa.

Todennäköisin skenaario on, että ajelen tuolla jokusen kuukauden tai max vuoden ja annan sitten vaihdossa uuteen. Autokuume on kova ja uusi Golf vaikuttaa houkuttelevalta paketilta :)

Kiitti vielä vastauksista!

Kyllä virhevastuu pätee kun liike myy. Virhevastuu ei säily jos myyt auton eteenpäin yksityiselle. Mahdollinen vaihtoautotakuu saattaa säilyäkin.

Niin, renkaista varmasti lähtenyt jo nastoja. Jos ei riittävästi, niin nasta irtoaa aika nätisti ruuvarilla ::)

Golf varmasti hieno auto. Itse saatan suunnata Saksaan kun autonvaihto tai toisen auton osto ajankohtainen. Jahreswagen konseptilla (vuoden vanhat) saa kunnon takuut ja saksasta saa juuri haluamansalaisen varuste-tekniikkapaketin huomattavan edullisesti. No uusi toisaalta aina uusi.

pomo

Ja jos ei jaksa ruuvarilla, niin sitten pikku "sutaisu" kynnyksellä... Ja virhevastuuhan säilyy, joten hyvä tai jopa loistava kauppa!

123eki

Lainaus käyttäjältä: bronson78 - 06.01.14 - klo:21:51
Iso kiitos kaikille hyvistä kommenteista. Taidan tehdä tuosta kaupat varsinkin kun auto sopii käyttötarkoitukseen edelleen hyvin joskin golf-kokoluokan auto olisi myöskin ihan riittävä. Tuo muutaman tonnin erotus markkinahintaan toiminee vakuutuksena mahdollisten remppojen osalta.

Autosta olen pitänyt hyvää huolta eli on kaikin puolin hyvässä kunnossa niin sisältä kuin ulkoakin. Täytyy vielä tehdä tarkempi tarkastelu takaluukun, kattotelineiden ja saumojen kohdilta kuten vinkkasitte.

Toivotaan tosiaan, että huollossa "ymmärtävät yskän" jos kerron heille avoimesti tilanteestani ja annan suostumukseni normaalia tarkempaan / herkempään huoltoon.

Kiitti vielä vastauksista

Hei,

Jos hankit esimerkiksi auton Leaseplanilta hankkiessasi oman liisarisi itsellesi on kyseessä kaikesta huolimatta ns. "Kulttajakaupan mukainen kuluttajasuoja 6 kk, ei siis takuu"

Autosi hinta on edullinen itsellesi hankittavaksi noilla kilometreillä.

Eki

bronson78

Kiitos tiedosta. Auton omistaa tällä hetkellä Nordea Rahoitus ja kun selvittelin heiltä auton hankintaa kävi ilmi, että he eivät saa myydä autoa minulle tai kenellekään etupiiriin kuuluvalle (samassa taloudessa asuvat henkilöt). Vinkkasivat tosin avoimesti, että esim. joku kaverini voisi ostaa auton, jolta sitten ostaisin sen itselleni. Kenelläkään kokemusta tällaisesta järjestelystä?

Ostohinnan joudun asettamaan samaksi kuin korkein autoliikkeen tekemä ostotarjous. Onneksi autoliikkkeiden suorat ostotarjoukset ovat yleensä kehnoja.

Erkki7

Lainaus käyttäjältä: bronson78 - 01.02.14 - klo:16:13
Kiitos tiedosta. Auton omistaa tällä hetkellä Nordea Rahoitus ja kun selvittelin heiltä auton hankintaa kävi ilmi, että he eivät saa myydä autoa minulle tai kenellekään etupiiriin kuuluvalle (samassa taloudessa asuvat henkilöt). Vinkkasivat tosin avoimesti, että esim. joku kaverini voisi ostaa auton, jolta sitten ostaisin sen itselleni. Kenelläkään kokemusta tällaisesta järjestelystä?

Ostohinnan joudun asettamaan samaksi kuin korkein autoliikkeen tekemä ostotarjous. Onneksi autoliikkkeiden suorat ostotarjoukset ovat yleensä kehnoja.
Minulla Nordea Rahoituksen Passat menee vaihtoon ensi vuonna. Heidän vastaus ostokysymykseen oli vain "teemme hyvissä ajoin tarjouksen lunastuksesta.".
Passat Sedan -12 2.0 TDI Manual

chr

Lainaus käyttäjältä: bronson78 - 01.02.14 - klo:16:13

Olin juuri kommentoimassa tästä samasta asiasta. Sehän katsotaan omistajan osalta peitellyksi osingonmaksuksi jos firman omistaja myy itselleen auton alihintaan. Palkansaajan tapauksessa olettaisin, että verottaja näkee sen peiteltynä palkanmaksuna.

Minulla on samalla tavalla Nordea Rahoituksella oman firman auto ja sitä maksetaan vähän "yli" niin, että yleensä jäännösarvo (eli mitä velkaa on jäljellä) on merkittävästi alhaisempi kuin auton todellinen arvo. Ei sitä tuolla jäännösarvolla kuitenkaan kannata mihinkään myydä ellei halua firman rahoja tietentahtoen hukata.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy