Vanteiden painon (keveyden) vaikutukset

Aloittaja Devl, 05.01.14 - klo:16:21

« edellinen - seuraava »

Devl

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 05.01.14 - klo:16:06
Ai niin räsämiehille höpöttelen taas...eli kyselen tyhmiä: onko kukaan teistä uteliaisuuttaan punninnut Gemini 18"-vanteen/renkaan kombinaatiota eli paljonko painaa per kappale?
Piti punnita uteliaisuudesta, kun ovat tuossa seinän takana säilytyksessä, 22,3 kg oli tulos.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Devl - 05.01.14 - klo:16:21
Piti punnita uteliaisuudesta, kun ovat tuossa seinän takana säilytyksessä, 22,3 kg oli tulos.

Onpa painavat. Tuollaisilla verkonpainoilla nousee jo kulutuskin merkittävästi kiihtyvyydestä puhumattakaan :(

teräksenharmaa

Omasta mielestäni tuo on kyllä aika normaali ja odotettu paino tuon kokoisille pyörille. Jos rahaa polttaa, niin kyllähän tuosta muutaman kilon pois saa, mutta ei sekään aivan valtavaa vaikutusta aikaan saa. Paljonko odotit?

Jussiboy

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 05.01.14 - klo:16:34
Onpa painavat. Tuollaisilla verkonpainoilla nousee jo kulutuskin merkittävästi kiihtyvyydestä puhumattakaan :(
Uutuuttaan kiiltelevät 18" AMG-vanteet renkaineen 20,5kg-21,5kg riippuen leveydestä 8" 225/40  ja 8,5" 255/35

V-O

Paljonko olisi hapelton1 sopiva paino rengas-vannesetille?

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: V-O - 05.01.14 - klo:16:46
Paljonko olisi hapelton1 sopiva paiko rengas-vannesetille?

Vanhan auton BBS LM replicat oli 20,2kg ja tuumakoko 19.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 05.01.14 - klo:16:48
Vanhan auton BBS LM replicat oli 20,2kg ja tuumakoko 19.
Pari kiloa siis eroa. Meinaatko, että tuolla on joku havaittava merkitys kulutukseen ta suorituskykyyn? Tuollainen ero painossa voi tulla jo pelkästään  renkaistakin.

ram1

Vanne painaa tuossa tapauksessa noin 12 kiloa.Sanoisin, että hiukan tuonkokoista vannetta isompi tulos, mutta aika normi.Mullahan siis Leggerat ja 225/18 paketti tasan 18 kiloa.Kyllä se vaikuttaa, mutta ei sitä huomaa, jos ei aja samalla autolla huomattavasti kevyemmällä setillä.Kulutuksen suhteen katsoisin ennemmin pienen vierinvastuksen omaavia renkaita.Sen nimittäin huomaa ihan perusajossakin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Ton-1

Jaa kato päästiin tähän mun mieliaiheeseen   8)  ....... tosiaan niinkuin joku jo sanoikin niin jos ei kevyempiä ole alle laittaa niin eroa ei voi denifioida, itse olen päivittänyt +23 kg. kesäsetin ja +22 kg. talvisetin +16 kg. seteiksi, ikinä en vaihtaisi takaisin. Auton herkkyys vauhdin muutokseen paranee, kulutuskin pienenee, jousittamattoman massan laskun vaikutuksesta puhumattakaan, sanoisin että nämä ovat olleet autoni kustannustehokkaimmat updeitit mitä ajo-ominaisuuksiin tulee. Suurin (herkkyys)ero tulee paikalta lähtiessä, aijai kun mä tykkään tästä featuresta, kaasua ei tartte paljoa antaa jo kun lähtee menemään ..... toki (yli)järkevä renkaistuksenikin vaikuttaa tässä.

Mutta itse kukin on vapaa ajelemaan milla vanteilla ( verkonpainoilla  :P ) lystää.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 05.01.14 - klo:18:15
Jaa kato päästiin tähän mun mieliaiheeseen   8)  ....... tosiaan niinkuin joku jo sanoikin niin jos ei kevyempiä ole alle laittaa niin eroa ei voi denifioida, itse olen päivittänyt +23 kg. kesäsetin ja +22 kg. talvisetin +16 kg. seteiksi, ikinä en vaihtaisi takaisin. Auton herkkyys vauhdin muutokseen paranee, kulutuskin pienenee,
Kiihtyvyyteen ja varsinkin kulutukseen vaikutus on pienempi kuin täyden tankin. Hyvin rullaavat renkaat tietenkin lisäävät vaikutusta.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.01.14 - klo:20:53
Kiihtyvyyteen ja varsinkin kulutukseen vaikutus on pienempi kuin täyden tankin.

Kuinka pitkät kliiniset testit sulla on tästä asiasta ?   ::)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 06.01.14 - klo:00:22
Kuinka pitkät kliiniset testit sulla on tästä asiasta ?   ::)

Ei mulla ole mitään mielenkiintoa testata tuota. Newton testaili kiihtyvyydet aikoinaan, eikä kukaan ole sen jälkeen keksinyt niistä opeista korjattavaa näissä nopeuksissa. Ihan saman tasoinen perusmekaniikan probleeman kuin takapaksissa olevan kaljakorin vaikutus. Kilo vanteessa vaikuttaa saman verran kuin selvästi alle kaksi kiloa takapaksissa.

Jotku ovat kuitenkin testanneet. Suuret odotukset eivät tunnu toteutuvan. Vaikutus löytyy toki, mutta ei se kovin suuri ole:
http://www.nsxprime.com/forum/showthread.php/98186-Heavy-versus-Light-wheels-Acceleration-Tests-and-their-results
http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=5846

Jos painavampi vanne yhdistetään vastuksiltaan suurempaan renkaaseen, niin silloin saadaan vähän isompi vaikutus:
http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested

Nykyisin on monissa ekomalleissa on vanteiden ilmanvastusta parannettu painon kustannuksella. Tässä yksi vähän virallisempi testi, jossa painon lisääminen tuo kulutussäästön, kunhan se paino on vain aerodynaamisessa muodossa:
http://articles.sae.org/11759/

Jussiboy

Prätkähommissa porukka maksoi maltaita 100g painonsäästöstä vaikka ylipainoa oli vyöräröllä 20kg :) Pääasia, että pystyy perustelemaan ostokset itselleen.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.01.14 - klo:01:50
Ei mulla ole mitään mielenkiintoa testata tuota.

Esim. TM on tehnyt meidän puolesta tuota testiä siinä uudessa keskiluokan farmaritestissään, siitä vaan lukemaan mitä 19" vanteilla varustettu Opel saa osakseen ( testin korkein kulutus, huono tienhallinta normaaliolosuhteissa), toki noilla on hyvä ajaa mutkaan mutta miksi virittää auto tilanteeseen jota on alle 1% ajamistamme kilometreistä ? Jos tämä olisi muutenkin ajatusmaailmamme ohjenuora autoilussa niin me kaikki ajettaisiin muuttoautoilla  :P  .

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 06.01.14 - klo:10:08
Esim. TM on tehnyt meidän puolesta tuota testiä siinä uudessa keskiluokan farmaritestissään, siitä vaan lukemaan mitä 19" vanteilla varustettu Opel saa osakseen ( testin korkein kulutus, huono tienhallinta normaaliolosuhteissa)
Ettei vaan johtuisi opelin järkyttävästä oma massasta?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 06.01.14 - klo:14:02
Ettei vaan johtuisi opelin järkyttävästä oma massasta?
Tuohan siinä on se suurin tekijä. Leveät matalat renkat vaikuttavat nekin huomattavasti, mutta pyörien massan vaikutus on jo paljo vähäisempi. Pyörien massojen erojen vaikutusta voi jokainen hahmottaa miettimällä sitä, että paljonko muutama kymmenen kiloa takakontissa vaikuttaa.

Ville R

LainaaPyörien massojen erojen vaikutusta voi jokainen hahmottaa miettimällä sitä, että paljonko muutama kymmenen kiloa takakontissa vaikuttaa.

Valitettavasti tuo vertaus ei pidä lainkaan paikkaansa. Ajattele, minkälaisen "heilurin" päässä esim erillisjousitettu takarengas on. Onhan se nyt päivänselvää että mitä kevyempi massa on, sitä helpommin jousitus nielee epätasaisuudet. En väitä että kiihtyvyyteen ja jarrutusmatkoihin olisi mitään suurta eroa vrt. normaalipainoinen vanne, mutta ero on ja sen kyllä huomaa. Eniten ajettavuudessa.

Ihme vääntöä tämä vanteiden painokeskustelu ja jatkuva off-topic muutenkin tässä threadissa.

Tartuinko taas trolliin?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ville R - 06.01.14 - klo:17:00
Valitettavasti tuo vertaus ei pidä lainkaan paikkaansa. Ajattele, minkälaisen "heilurin" päässä esim erillisjousitettu takarengas on. Onhan se nyt päivänselvää että mitä kevyempi massa on, sitä helpommin jousitus nielee epätasaisuudet. En väitä että kiihtyvyyteen ja jarrutusmatkoihin olisi mitään suurta eroa vrt. normaalipainoinen vanne, mutta ero on ja sen kyllä huomaa. Eniten ajettavuudessa.

Ihme vääntöä tämä vanteiden painokeskustelu ja jatkuva off-topic muutenkin tässä threadissa.

Tartuinko taas trolliin?
Niin olen koko ajan kommentoinut kiihtyvyyttä ja kulutusta, joista monesti kuuluu yliampuvia kommentteja. Vaikutus ajettavuuteen on sellainen asia, jota ei oikeastaan voi verrata, koska vaikutukset ovat hyvin eri tyyppisiä.

Jyri

Jaettu tuolta RS topikista omaksi aiheekseen nämä vannesettien painon ja sen vaikutuksista koskevat viestit.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.01.14 - klo:18:37
Vaikutus ajettavuuteen on sellainen asia, jota ei oikeastaan voi verrata, koska vaikutukset ovat hyvin eri tyyppisiä.

Aivan. Paitsi jos olet (olen) itse tehnyt muutoksen ja tiedän mitä on tapahtunut  ;)  .

tapanixxx

Tottakai kevyempi vanne+rengas on parempi autossa.

VW konsernin pyöränpultti painaa n. 62 gr. Porsche on aikoinaan mainostanut että Porschen pyöränpultit ovat magneesiumia. Eli kyllä jousittamatonta massaa pyritään alentamaan.

Nämä merkinnät vanteiden painoista monesti puuttuvat, koska olisi ikävä viesti joillekin asiakkaille kertoa että 18" originaalivanne painaa 3 kiloa enemmän kuin se perus 16" peltivanne. Puhumattakaan mikä on painoero 16" ja 18" renkaan painossa...

ram1

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 06.01.14 - klo:22:15

VW konsernin pyöränpultti painaa n. 62 gr. Porsche on aikoinaan mainostanut että Porschen pyöränpultit ovat magneesiumia. Eli kyllä jousittamatonta massaa pyritään alentamaan.

Nämä merkinnät vanteiden painoista monesti puuttuvat, koska olisi ikävä viesti joillekin asiakkaille kertoa että 18" originaalivanne painaa 3 kiloa enemmän kuin se perus 16" peltivanne. Puhumattakaan mikä on painoero 16" ja 18" renkaan painossa...
Kerroppa mulle viisaana, että mikä on painoero 16"/18" renkaalla, jos puhutaan samasta kehästä.Olen punninnut samaan autoon speksattuja 16-18" renkaita ja erot ovat todella pieniä.Profiili laskee tuumakoon myötä, jos puhutaan samaan autoon speksatuista nakeista.

Siis tuo jousittamaton massa tuntuu ajossa yms, mutta erot tulee kyllä pääasiassa vanteista.Jos kulutuksesta puhutaan, vaikka olisi ultrakevyet vanteet, mutta huonon vierinvastuksen kumit, niin kulutus nousee.

Mulla se hyvä tilanne sekä talvi/kesäseteissä, että paino molemmissa 18 kilon luokkaa, ja vierinvastus pieni.Kulutus voisi olla litrankin isompi.Ja kyllähän sen huomaa jos setti painaa 22+ kiloa, niin aika nihkeetä se ajaminen on joka tapauksessa.

Silti en lähtisi uuteen autoon vaihtamaan heti orkkisvanteita kalliisiin kevyisiin.Ja jos autossa hiukankaan torquee,tuo ei ole niin haitallinen ilmiö, mutta jos alitehoinen vapari, niin pitäytyisin kyllä aika peruskumeissa.Renkaan leveys vaikuttaa myös aika paljon asiaan.Eri asia jos esim 205/50, tai 225"45.Niiden painoero mitätön, mutta vierinvastus ja ajettavuus aivan erilainen.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 06.01.14 - klo:22:00
Aivan. Paitsi jos olet (olen) itse tehnyt muutoksen ja tiedän mitä on tapahtunut  ;)  .
Muutoksia, jotka vaikuttavat eri asioihin, ei vain voi suoraan verrata toisiinsa millään järkevällä tavalla.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 06.01.14 - klo:22:15

Paremmuudesta varmasti kaikki ovat yhtä mieltä. Se kai tässä on epäselvää, että kuinka paljon eri ominaisuudet paranevat.

Magnesium on liian heikkoa pultteihin. Porsche lienee käyttänyt titaania. Noilla muutamilla grammoilla on hyvä luoda mielikuvaa hiupputeknisestä tuotteesta, mutta kannattaa muistaa samalla, että monesti niissä tehokkaammasta malleissa on isot vanteet ja jarrut lisäämässä painoa. Noiden vaikutus on kertaluokkaa isompi kuin pulttien, mutta siitä huolimatta niillä tehokkaammillakin malleilla kai ajaa voi.

sakal83

Vaihtaako joku orggispyörän kevyeen aluvanteeseen muka säästääkseen polttoainetta?  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Janneh

Ottakaa keskustelua jonkun fillarimiehen kanssa ja kysykää siltä että mikä on pyörivien massojen vaikutus vs. paino pyörän rungossa.

Finnhopper

No voin tästä sivusta huudella että fillaroinnissa on pyörivillä massoilla helposti fiilisteltävä vaikutus, varsinkin siihen kiihtyvyyteen. Jostain ensiasennuskumeista kun vaihtaa esim maasturissa kevyempiin ja jos vaikka vaihtaa vanteet samalla heitolla kevyempiin ja saa yhteensä vaikka 400g pois niin kyllä tuntuu. Ja hyvältä. Toki tässä tullaan siihen että 0,4kg/10kg runko niin suhde on hiukka rajumpi kuin autossa vaikka 3kg/1800kg.
VW T5 2005 4Motion

Boot

Jep. Ja polkupyörää liikutellaan ehkä jollain 300w teholla lyhyitä aikoja ja auto kymmelillä tai sadoilla tuhansilla wateilla. Pienikin painon pudotus vaikuttaa. Mutta painavasta pyörivästä tai jousittamattomasta massasta ei kummassakaan lajissa ole taatusti hyötyä.
Suomi on ahdin valtakunta

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 07.01.14 - klo:10:47
No voin tästä sivusta huudella että fillaroinnissa on pyörivillä massoilla helposti fiilisteltävä vaikutus, varsinkin siihen kiihtyvyyteen. Jostain ensiasennuskumeista kun vaihtaa esim maasturissa kevyempiin ja jos vaikka vaihtaa vanteet samalla heitolla kevyempiin ja saa yhteensä vaikka 400g pois niin kyllä tuntuu. Ja hyvältä. Toki tässä tullaan siihen että 0,4kg/10kg runko niin suhde on hiukka rajumpi kuin autossa vaikka 3kg/1800kg.

Taitaa tässäkin asiassa kuitenkin olla enemmän vaikutusta siinä missä kohtaa massa kehällä sijaitsee. Ei fillarissakaan navan ja linkun painolla ole kauhesti merkitystä, vaan suurin hyöty saavutetaan kevyemmällä kehällä ja renkaalla(-illa). 
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 07.01.14 - klo:00:19
Vaihtaako joku orggispyörän kevyeen aluvanteeseen muka säästääkseen polttoainetta?  ;D

Jos orggispyörä on peltivanteella on hyvin todennäköistä että vanne-/rengaskombinaation paino ei laske  ;)  .

Mun jousittamattoman ja pyörivän massan lasku etunurkissa lähenee 10 kiloa (vs. set up auton ostaessani/ rengasvannekombinaatio lähes - 7 kg., kelluva jarrulevy - 2,5 kg.), tämä kun yhdistetään järkevään rengaskokoon niin muutos on reaalisesti tunnettavissa, olisi se kiva päästä fiilaroimaan peräkkäin omaa ja jotain 19" set up:illa varustettua B7:aa.

Turun Linnaa lähinnä oleva junaraiteen ylitys on mulla semmoinen hyvä 'testirituaali', juma että tuo auto menee siitä eleettömästi ilman paukkunaa. Tätä on jonkun mahdollista päästä kokeilemaan jos haluaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy