Tiguanin jarrut jäällä

Aloittaja EkaTiguan, 31.12.13 - klo:14:27

« edellinen - seuraava »

EkaTiguan

Terve kaikille.

Onko kukaan muu tällä foorumilla kokenut ongelmia Tiguanin jarrujen kanssa jääpinnalla?

Ongelma on, että kun ABS astuu peliin niin tämän jälkeen se menoa kunnes painaa sähköistä hätäjarrua (auto ei vaan ymmärrä pysähtyä). Näin on tapahtunut kaksi kertaa ns. tositilanteessa ja kerran kokeillessa. Muuten olen varmaan ajanut jarruni loppuun sitten yrittäessäni toistaa ongelmaa.

Tuossa topicissa kahden käyttäjän kommentit jarruista ovat kuin omalta näppäimistöltä
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3531.0

Eniten hämmästyttää, että kun huollossa yritettiin toistaa ongelmaa niin verrokki autona olisi pitänyt kuulemma olla ehdottomasti Tiguan. Itse yritin pyytää mitä tahansa toista autoa. Ei se voi olla oikein, jos Tiguanit menevät jääjarrutuksissa kilometrin pidemmälle kuin muut autot niin sitten se onkin yhtäkkiä omininaisuus ongelman sijaan. Toki ongelmaani ei olla yritetty kiistää, mutta eipä Tiguan huollon koeajossa jäällä törmännyt edessä oleviin betoniporsaisiinkaan... joten joten... ja kun en sitten saanut verrokki autoa samaan paikkaan.

Itse testattua: Jäiseen ja lumiseen mäkeen Nissan Qashqai pysähtyi huomattavasti nopeampaa (Pieni ajonopeus). Suuremmalla nopeudella jäällä XC60 pysähty samoille paikoille, mutta sillä kertaa Tiguanin jarrut tuntuivat pelittävän normaalisti (nastojen rapina kuului sisälle ja ABS tikkasi nopeaan tahtiin).

Niin lisäksi ongelma tapahtunut huomattavan pienillä nopeuksilla ~20 km/h. Luotto on aika nollissa jäällä jarruihin ja välillä tekee mieli heittää ABS:n sulake mäkeen.

Alla 09 diesel Tiguan.

qsla

Omaan kotipihaani viettää jyrkähkö n.20m alamäki. Tigun jarrut tuntuvat purevan siinä missä ex passat cc:n jarrutkin... abc kyllä rouskuttaa ahkeraan kun jäänpäällä on vielä vettä. Ettei rengastuksessa olisi ongelmia? Noihin jarrujen vikaantumisiin pitäisi ja suhtautuvatkin todella vakavilla mielin huollossa..

Toisaalta ns"optimijarrutuksella" auto kyllä hidastuu paremmin liukkaalla tienpinnalla. Eli painaa jarrua niin että ollaan aivan abs:n aktivoitumisen rajoilla. Tosipaikantullen tosi tälläiseen ei aikaa ole ja tulee survastua jarrupoljin melkin mutkalle...
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

qwe

Olen testannut jarruja viimeksi viime talvena ja ne on Tigussa  huonommat kuin verrokkina olevan  Golf V 4-motion jarrut uudehkoilla Nokian kitkarenkailla.
Tigussa on yli 6mm kulutuspinnalla olevat Nokian nastarenkaat, kaikki nastat tallella. Tigu on vm.-09 4-motion.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

qsla

Tigussa vaikuttaa myös se että onhan se aika raskas auto. Abs yksiköstä en tiedä mutta etujarruissa pitäisi ilmeisesti olla aikahyvin paukkuja kun eikös ne ole lähes vastaavat kuin gti golffissa. Kuivalla ja pitävällä pinnalla ainakin hidastuu , mutta liekö abs yksikön ohjelmoinnissa eroa jne..
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

qwe

Lainaus käyttäjältä: qsla - 31.12.13 - klo:17:40
Kuivalla ja pitävällä pinnalla ainakin hidastuu , mutta liekö abs yksikön ohjelmoinnissa eroa jne..

Kyllä, ja märällä asfaltilla nastarenkaillakin pysähtyy.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

EkaTiguan

Sepä se kun kuivalla pysähtyy mitä mainioimmin ja useimmiten liukkaallakin, mutta ne muutamat kerrat on säikäyttäneet. Lisäksi olen taipuvainen väittämään, että entinen autoni + 1600 kg kanssa niin pysähtyi liukkaalla nopeammin (huomattavasti pienemmillä etulevyillä). Renkaat eivät ole uusimmat (pintaa reilusti, mutta nastoja puuttuu), mutta lumi/jäämäessä kun tehtiin vertailua niin Qassussa oli huomattavasti huonommat renkaat alla.

Lisäksi jää jarrutuksessa ABS-lähtee hyvin herkästi toimimaan ilman survaisuakin (ja sitten se on menoa). Ne kaksi kertaa olen kyllä survaissut polkimen lattiaan, mutta testatessa olen huomannut, että pienellä jarrutuksella pysää huomattavasti nopeammin. ABS rouskutus on mielestäni turhan hidasta välillä, ei sen renkaan tarvitse pyöriä niin pitkään kun Tikku antaa sen pyöriä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy