Thule 600 -monsteri-suksiboksin kiinnittämisen jne. suhteen vinkkejä?

Aloittaja spede, 25.12.13 - klo:01:50

« edellinen - seuraava »

spede

Suksiboksineitsyt kyselee:

Tuli hommattua hitusen sokkona käytetty Thule 600 -boksi, kun halavalla sai. Sitten keksin alkaa pohtia, että aiheuttaako koko (pituus 240cm, leveys 90cm ja korkeus 39 cm) ongelmia A4 B8 Avantin (vm. 2011) katolla? Taakkatelineinä on Thulen tuotteet, mallia en osaa sanoa, mustat ja ihan jämyn oloiset.

Onko jotain yleisvinkkejä kiinnittämisen/sijoittamisen suhteen boksin tai/ja taakkatelineiden tiimoilta? Takaluukun tietty tulisi mahtua aukeamaan edes suht' normaalisti, ja painonjakaumankaan takia ei liian eteenkään voi boksia työntää? Kuvassa boksi numeroa isomman Volvon katolla.

Tattikset neuvoista jo etukäteen.
A6 Allroad 3.0 TDI -14
ex A4 Allroad TFSI 2.0 -13
ex A4 Avant Quattro 2.0 TDI -11

SNG

Mahdollisimman taakse vain.

Tuossa käy kyllä vääjäämättä niin, että boksi tulee tosi paljon tuulilasin päälle. Volvon takalasi on melko pysty verrattuna Audiin, eli boksi tulee pakosti edemmäs. Jos takaluukun aukeamiskulmaa vain voisi rajoittaa jotenkin, niin saisi taaemmas.

Ja itse tykkään, että boksi on sivusuunnassa keskellä autoa...ja suorassa. Reunaan laitto ei paljoa käytettävyyteen auta, kun kynnyksen päältä joutuu jokatapauksessa operoimaan. Ja jos kiinnityskohtia pystyy säätämään edemmäs/taaemmas kuten uudemmissa Thuleissa, niin kattokaiteellisessa farkussa taakkatelineet kannattaa laittaa mahdollisimman etäälle toisistaan. Kiinnityksestä tulee tukevampi.

V-O

SNG:llä selvästi kokemusta kirjoittaa! Samaa mieltä hänen kanssaan.

Minulla on Thule Spirit ja tässä tapojani toimia farmariautoon asennukseen liittyen. Autossa kattokaiteet.

Takaluukku auki, taakkatelineet kaiteille ilman kiristyksiä kaiteisiin. Boksi katolle ja kiinni taakkatelineisiin. Spiritissä voi säätää taakkatelineiden kiinnityskohtia. Olen aina etummaisen taakkatelineen säätänyt mahdollisimman eteen ja takimmaisen mahdollisimman taakse. Tällä tavalla kiinnitys on tukeva eikä boksi pompi ajossa. Sitten liu'uttamalla boksi niin taakse kun luukku antaa myöden. Tässä saa antaa vaimon auttaa.. Sitten lopuksi telineiden kiristys kattokaiteisiin.

Tällä tavalla valiten boksin kiinnitys olen halunnu varmistaa takaluuku helpon käytettävyyden. Luukun avauskulmaa ei nykyautossani pysty säätämään pienemmäksi.

Kun tuo boksi on pitkä, tulee se audissa kovin paljon tuulilasin päälle. Jotakuta se haittaa ja jotakuta ei. Itsselläni oli aikoinaan vectra gts ja siinä boksimoli tosi paljon tuulilasin päällä. Ei haitannut, ei ollu varaa antaa sen haitata... Itse olin autoni, boksini ja harrastukseni valinnut  :D

tommyt

Se että boxin etureuna on tuulilasin päällä haittaa vain kun sieltä boxin katolta valuu vettä liikennevaloissa seistessä. Tuo malli näyttää kuvissa niin matalalta edestä että todennäköisesti se raskain taakka tulee laitettua automaattisesti taakkatelineiden päälle. Omassa sivusta saranoidussa boxissa suurin ongelma asennuksessa on saranapuolen U-raudat joiden asennus vaatii pitkiä käsiä tai kaverin.

Takaluukku vain auki asennuksen aikana niin kyllä se sinne mallaantuu.  ;)
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

spede

Kiitos neuvoista, eiköhän se homma näillä eväillä suju ihan ok. Takaluukun aukeamiskulman suhteen olen valmis kompromissia tekemään, ettei tule etuosa tolkuttoman pitkälle. Laitan raporttia, miten kävi.

Jos tulee mieleen muita vinkkejä, joiden avulla yhteiselo suksiboksin kanssa helpottuu, niin saa mieluusti panna jakoon.

Joulun jatkoja!
A6 Allroad 3.0 TDI -14

SNG

Kyllä varmasti hoituu  :)

Kesäiseen säilytysongelmaan vinkiksi, että thulen kattokiinnitysjärjestelmä on osoittautunut ainakin itselle näppäräksi. Boksi vinssattuna tallin kattoon tuollaisella. Boksissa kaikki murtsikka ja laskettelusukset ja -sauvat. Boksi tai sukset eivät vie lattia tai hyllytilaa. Toimii varmaan yhtälailla autokatoksen yhteydessä. Laskettelusuksia ulkona ei toki kannata säilyttää.

Itsellä boksin asennus kauden alkaessa niin, että lasken boksin katosta suoraan auton katolle ja keväällä sieltä suoraan takaisin tallin kattoon.

spede

Tällainen siitä tuli. Ei ihan niin rietas räystäänylitys kuin pelkäsin. Luukku mahtuu aukeamaan normaalisti.

Taakkatelineitä piti heivata aikalailla optimipaikoista eteenpäin. Pitänee pitää boksin kuorma maltillisena.

Kiinnikkeet piti askarrella uusiksi. Alkuperäiset eivät mahtuneet auton merkkikohtaisiin Thule-telineisiin. Vissiin sen verran vanhempaa lähestymistapaa tuo boksi.

Ja eikun kohti pohjoista...
A6 Allroad 3.0 TDI -14

Pertsa

Aika edessä näyttää olevan sulla tuo etummainen kattoteline?
Mulla myös Thulen telineet aeroputkilla ja olen laittanuyt ne niihin kohtiin mihin on tarkoitettu Audin orkkistelineet (ne reiät siellä kattokaiteiden sisäpuolella).

V-O

Eihän tuo nyt pahimmasta päästä missään nimessä ole.

Etummainen taakkatelinen saakin omasta mielestäni olla mahdollisimman edessä. Sillä tavalla boksi ei pompi (pompota...) ylös-alas ja on paljon vakaampi etureunastaan vauhdissa (esmes rekan takana).

Hyviä pohjoismatkoja  :)

audion

Itsellä on samanlainen boksi ollut jo yli 10v neljän erilaisen audin katolla. Audi vaihtuu boksi on joka pysyy. Tukeva, ei tuollaisia enää mistään sakaan. Haittana vähäinen kuorman kantokyvyn lasku, koska boksi painaa hieman nykyisiä enemmän. Kantokyky riittää mainiosti hihtovälineisiin (sukset+monot+murtsikat) kaikille, jotka autoonkin sopivat. Tuo kiinnityskohta selviää kyllä audin ohjekirjaa pläräämällä. Kaiteissa on merkintä minne puket tulee kiinittää. Minulla audi on sedan ja siinä vielä on etu ja takaputki erilaiset johtuen kattokulmasta. Orkkiksia ei saa kiinnitettyä värään kohtaan, koska kiinnitysosissa on tappi, joka menee auton korin sisään.

Tällainen kannattaa hankkia http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=183#.Ur2VvmfxsuU
Paras lisävaruste mitä minulla on autotallin katossa muutaman vuoden ollut. Boksin kanssa äheltäminen loppui sikseen, eikä maksanut oikein mitään 89â,¬.

SNG

Siis Kattokaiteiden ideahan on että kiinnityspaikat eivät ole kiinteät.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: SNG - 27.12.13 - klo:21:01
Juu ei ole paitsi jos on Audin omat kattotelineet niin silloin on kiinteät.
Itse olen kuitenkin kiinnittanyt Thulenkin telineet niille samoille kohdille kun olet ajatellut että se on mietitty missä kohtaa niiden "optimaalinen" paikka on.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: SNG - 27.12.13 - klo:21:01

Ko. Audissa orggis kattotelineillä on "kiinteät" paikat kattokiskoissa ja siinä niiden kuuluu olla. Ei ole liikuteltavaksi tarkoitettu eikä edes pysty liikuttamaan.

Tuo on niin vanhanmallinen boxi, että siinä on kolot kattotelineille. Itse hommasin uuden boxin profiilin A4 B8:aan, koska vanha boxi ei sopinut Audin tarkoittamaan kohtaan, kuten ei sullakaan nyt sovi. Vanha boxi oli noin 20v. vanha lasikuituboxi.

Uusi on Thule Pacific 600 (190cmX63cmX39cm). On kyllä loisto boxi, lähinnä noiden Fast-Grip kiinnikkeiden ansiosta, joiden ansiosta boxin saa katole juuri siihen kohtaan kuin haluaa ja kattotelineet on niille tarkoitetussa kohdassa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG vm.2019
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0TDI DSG vm. 2014
Ex Audi A4 Avant 2.0TDI vm.2010
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

SNG

Orkkistelineille toki, muuten taatusti ei.

Olen samaa mieltä tule rapidistä. Itsellä tule spirit ja aero telineet.mtoimii.

Ja tuo boksivinssisysteemi kerrassaan mainio.

V-O

Sönkötetään ny vielä vähän...

Ton speden boksin asennus on minusta oivasti toteutettu. Boksin keula on alempana kun takaosa, eli ei ole asennettu boksin keula kohti taivasta...

En nyt löytany esimerkkikuvaa mutta tässä minusta pikkasen keula kohti taivasta. Ilmeisemmin haluttu ohjauksesta suuremmissa nopeuksissa hivenen kevyempää   ::)
-

Stinger

Mulla on ollu useampi Thulen boksi ja nyt mallina Spirit. Jostain syystä boksin pitää sopia aina auton väriin  ;D

Kattokiskoissa olevat kolot, joihin telineiden pitäs manuaalin mukaan tulla tai asennella niille kohdin, on mun mielestä jotenkin liian lähellä toisiaan. Mä oon laittanu telineet (Thule Wingbar) vähän enempi kauemmas toisistaan, mutta kuitenkin niin, että boksi pysyy vaakatasossa eikä ns keuli tai kumarra. Ja pitkin talvea kun ajelee laatikko katolla, niin ehdottomasti niin, että takaluukku mahtuu aukeen, koska mun hermot ei kestä, jos tarvii aina varoa luukun kanssa. Mulla kuitenkin täysmittanen boksi, eikä silti tule mielestäni liian eteen. Ainoa huonopuoli on, että kesäreissuilla, jos sataa, niin sadetunnistin ei reagoi niin herkästi, kun boksi häiritsee tunnistinta, ellei sitten ajele niin kovaa, että koko lasi pääsee kastumaan.

Ja ehdottomasti boksi suoraan, kun sopivan vinoon asennettuna alkaa vetämään autoa sivuun.

Vielä kokemuksen syvä rintaääni suosittaa aina ennen reissua öljyämään lukot ja saranat, kun suola tuntuu jumittavan noita ja reissussa ei ole kiva katkaista avainta lukkoon.. Onneks uudemmat mallit aukeaa molemmilta puolilta.
Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Tronic 2009

Mazda CX-5 2.0 AWD Touring Offroad at 2012

spede

Auto vaihtui A4 Allroadiin ja samalla taitaa vaihtua - hyvin pelittänyt - boksikin vähän lyhyempään. Passeli maksimipituus A4 Avantin katolle taitaa olla makuasia, mutta tuo Thule 600:n 240+ cm on vaan vähän liikaa. Varmaan joku 215 järkevä maksimi. Ehkä n. 200 cm optimi? Eli mahtuu luukku auki eikä boksin keula kurkota kovin röhkeästi konepellin suuntaan.
A6 Allroad 3.0 TDI -14

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy