Lyhenteiden käyttö foorumin kirjoituksissa

Aloittaja Vesihiisi, 12.12.13 - klo:09:04

« edellinen - seuraava »

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 11.12.13 - klo:15:01
Tuo on otettu mun postauksesta tuonne valokuvaus-ketjuun. Jos harrastaa valokuvausta, ymmärtänee mistä tuossa puhutaan. Jos ei, niin en tiedä miksi pitäisikään ymmärtää. Ja jos ei harrasta valokuvausta, en tiedä paljonko auttaa, jos nuo kirjoittaa auki:

Lr: Lightroom
PSE: Photoshop Elements
Nik: Google Nik
CC: Creative Cloud
Ps: Photoshop
IR: Infrapuna

Jos tuolle linjalle lähdetään, niin sitten kaikki pitäisi kirjoittaa auki. Ei voi sanoa vaikka Audi A6, pitää laittaa wikipedia- ja audi.fi -linkki mukaan.
Olen tästä kyllä periaatteellisesti kanssasi eri mieltä - siis nimenomaan mielipiteenä!

Laitoin oheisen lainauksen ihan tarkoituksella näkyville, kun siinä lyhyessä tekstipätkässä yhdistyi huomattavan suuri määrä noita lyhenteitä. Ja ihan tiedoksi, olen harrastanut valokuvausta järjestelmäkameroilla v:sta 1990, eli aivan kokonaan vieras tuo alue ei ole. Siitä huolimatta mitään noista auki kirjoittamistasi sovelluksista en ole käyttänyt.

Olen siis periaatteesta sitä mieltä, että lyhenteitä pitäisi käyttää mahdollisimman säästellen, vain yleisesti vakiintuneihin (esim. USA, KGB, SDP) rajoittuen. Vielä vuosi sitten en olisi mitenkään pystynyt arvaamaan mitä tarkoittaa "B8 Mussano Red". Asia kohenisi oleellisesti jo sillä, että B8:n eteen laitettaisiin auton malli, esim. A4, A6, tms.

Osmo A. Wiioa, yms. lainaten: "Viestin ymmärtäminen on kirjoittajan, ei lukijan vastuulla".

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 12.12.13 - klo:09:04
Osmo A. Wiioa, yms. lainaten: "Viestin ymmärtäminen on kirjoittajan, ei lukijan vastuulla".

Ja minun mielestäni nuo lyhenteet juurikin selventävät sanomaa merkittävästi. Ei ole tarvetta alkaa selittämään, että Audi aanelosen uusimman korimallin... Vaan lyhyesti ja ytimekkäästi B8. Se kertoo kaiken. Tämä on VAG-foorumi, joten jos lukija ei vaivaudu selvittämään mitä B8 tarkoittaa Audi-keskusteluissa, niin kyllä se jää lukijan häpeäksi. Ei kirjoittajien tarvitse mielestäni merkkifoorumilla vääntää rautalangasta jokaista yksityiskohtaa.

Tai joku possukeskustelu menisi aika hankalaksi ja tolkuttoman hitaaksi, jos ei voisi käyttää 997.2 tyyppisiä lyhenteitä. Ne ovat oleellinen osa harrastajien välistä keskustelua ja ne mahdollistavat monimutkaisten asioiden sanomisen helposti ja ytimekkäästi. Ja silti täysin yksiselitteisesti.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 12.12.13 - klo:09:18
Ja minun mielestäni nuo lyhenteet juurikin selventävät sanomaa merkittävästi. Ei ole tarvetta alkaa selittämään, että Audi aanelosen uusimman korimallin... Vaan lyhyesti ja ytimekkäästi B8. Se kertoo kaiken. Tämä on VAG-foorumi, joten jos lukija ei vaivaudu selvittämään mitä B8 tarkoittaa Audi-keskusteluissa, niin kyllä se jää lukijan häpeäksi. Ei kirjoittajien tarvitse mielestäni merkkifoorumilla vääntää rautalangasta jokaista yksityiskohtaa.

Tai joku possukeskustelu menisi aika hankalaksi ja tolkuttoman hitaaksi, jos ei voisi käyttää 997.2 tyyppisiä lyhenteitä. Ne ovat oleellinen osa harrastajien välistä keskustelua ja ne mahdollistavat monimutkaisten asioiden sanomisen helposti ja ytimekkäästi. Ja silti täysin yksiselitteisesti.
Niih. Voidaanhan asia nähdä niinkin, että insider -maailmassa kaikki tuntevat kaikki lyhenteet ja jotka eivät tunne menkööt nurkkaan häpeämään. Kun itse toimin työkseni asiakasrajapinnassa ja suuri osa kommunikoinnista tehdään kirjallisesti viesteissä ja dokumenteissa, tietämättä tarkkaan mitä kaikkea lukija tietää tai ei tiedä, on osoittautunut tärkeäksi käyttää mahdollisimman selkeää kommunikointia, ettei samaa asiaa tarvitse selittää uudestaan. Minulle 997.2 ei edusta selkeyttä, mutta hyvä jos jollekulle edustaa.

Tämä siis minun näkökulmani ja mielipiteeni, osaltani ei aiheesta enempää.

pantero

Arenalla on nykyisin niin tylsää, että pieni kevennys sallittakoon...

====================

Voiko lyh. käyttää? Nämähän ovat niitä UKK-juttuja. Ei kai niistä joudu KäO:een, vaikka va. käyttäisikin. Lienee JSN:n asia ottaa kantaa tähän? Kysytään AOA:lta, AUK:sta, ELTO:lta tai EVR:ltä, mitä mieltä siellä ollaan. Voivat tietysti lausua, että EOS. Kuuluisikohan tämä sitten HAUS:in toimialaan?

Anyway, jokaisen koululaisen HOPS:iin se ainakin pitäisi sisällyttää WIPOa unohtamatta.

Kysäisin asiasta myös tutultani Kielitoimistossa ja hän lähetti tämän vastaukseksi...

http://www.kotus.fi/?s=2149

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 12.12.13 - klo:09:36
Niih. Voidaanhan asia nähdä niinkin, että insider -maailmassa kaikki tuntevat kaikki lyhenteet ja jotka eivät tunne menkööt nurkkaan häpeämään. Kun itse toimin työkseni asiakasrajapinnassa ja suuri osa kommunikoinnista tehdään kirjallisesti viesteissä ja dokumenteissa, tietämättä tarkkaan mitä kaikkea lukija tietää tai ei tiedä, on osoittautunut tärkeäksi käyttää mahdollisimman selkeää kommunikointia, ettei samaa asiaa tarvitse selittää uudestaan.

No, itsekin toimin välillä asiakasrajapinnassa ja silloin pitää luonnollisesti käyttää erittäin selviä ilmaisuja ja olettaa, että kysyjä ei tiedä mistään mitään.

Mutta tämä on harrastefoorumi. Täällä ei tarvitse normaalissa keskustelussa olettaa, että vastapuoli ei ymmärrä mistään mitään. Jos mä vaikka vastaan jollekin kaverilla täällä, kenen kanssa olen höpissyt samoista asioista viimeiset kymmenen vuotta, niin en todellakaan ala kirjoittamaan mitään aloittelijoille suunnattua alkeistekstiä.

Jos joku toinen kaikki-mulle-heti-nyt-tyyppi ei vaivaudu itse selvittämään foorumin asiayhteyden alkeellisimpia ja yleisimpiä lyhenteitä, niin se on oma häpeä.

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 12.12.13 - klo:09:54
Jos joku toinen kaikki-mulle-heti-nyt-tyyppi ei vaivaudu itse selvittämään foorumin asiayhteyden alkeellisimpia ja yleisimpiä lyhenteitä, niin se on oma häpeä.
Täysin samaa mieltä! Itse en ennen tänne kirjautumista tiennyt näistä Audin ja VW:n mallien tyyppinumeroista mitään, mutta koska mielenkiintoa on riittänyt, niin olen opetellut. Nyt tiedän jo varsin hyvin mitä tarkoittaa kun Audi puolella odotellaan B9:ä  :D. Nykypäivänä tuntuu olevan vallalla ajatus, että asiat täytyy kantaa nenän alle kuin Manulle illallinen...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Skula

Mutta kun täällä menee joillain termit omituisen laajasti..

ESIM:Yleisesti puhutaan passatin kohdalla 3B, 3BG, 3C ja B7..

B7:aa oli audinakin, ja nyt joku vielä on keksinyt B5 ja B6 Passatit, jotka ovat ihan oikein, mutta mielestäni on turhaa puhua noista, koska 3C ja 3B/BG kertovat riittävästi..

Ei muuta  :o

Uusi foorumi? Hie, eiku, hmm..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Ktk

Noissa Passat ja A4 esimerkeissä asiaa sotkee tosiaan se että niistä käytetään kahta lyhennettä. Esim. A4 B8 kertoo sukupolven, toiset taas puhuu "kasikallesta" eli auton mallikoodista joka on 8K****.

mremonen

Joo, en minäkään noista kovin suurta stressiä jaksaisi ottaa. En tiedä mikä malli on B8, mutta ei se "uusikoppainen A3" kerro sen enempää. Jos toi nyt osu edes sinne päin.

Miten Golffista puhuttaisiin, jos ei viitata jollain eksplisiittisellä numerolla/mallimerkinnällä? Se alkuperäisen jälkeen julkaistu kolmas versio, ja sen toinen naamankohotus?

Tai sitten vaadin, että kaikki kirjoitetaan auki. Kuten: VW, Torsen, TSI, TDI, AWD, PTA, GKS, ELM, TEL, EVY, jne, jne ja jne.

Mikä on sitäpaitsi yleisesti vakiintunut lyhenne? Katsokaapa vaikka tätä. Edelleen: jos harrastaa valokuvausta ja eritoten valokuvien editointia, nuo ovat aivan tuttuja lyhenteitä. Ihan yhtä tuttuja kuin jollekin SDP, KD, RKP,... Jos minä menen meitin teinin luokse ja kysyn, että mikäs se mahtaa olla se RKP tai KD, niin vastaan tulee tyhjä katse. Jos kysyn mikä on Ps tai Lr, niin hommasta saadaan keskustelu aikaiseksi. Tai RAM, CPU, WLAN, USB, FW, ...

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 12.12.13 - klo:09:36
Niih. Voidaanhan asia nähdä niinkin, että insider -maailmassa kaikki tuntevat kaikki lyhenteet ja jotka eivät tunne menkööt nurkkaan häpeämään.
BTW (By The Way): huomasitko, että sigissäsi on melkoinen liuta lyhenteitä jotka ei autoporukan ulkopuolella sano mitään. DSG?
Lainaa
DSG Direct Shift Gearbox (Audi)
DSG Dressing
DSG Designate
DSG Dosage
DSG Descartes Systems Group, Inc.
DSG Deputy Secretary General
DSG Desmoglein
DSG Direct Steam Generation
DSG Duke Student Government (Duke University)
DSG Diözesansportgemeinschaft (German; Austria)
DSG Dynamic Sound Generator
DSG Democratic Study Group
DSG Data Segment
DSG Data Systems Group
DSG Dansk Supermarked Gruppen
DSG Direkt Schalt Getriebe (Volkswagen/Audi automatic gearbox)
DSG Digital Signal Generator (US DoD)
DSG Deployment Support Group (US Marine Corps)
DSG Decision Support Group (various organizations)
DSG Daily Sketch Group
DSG Destination Set Grouping (networking)
DSG Dispatchable Standby Generation (power system; various locations)
DSG Design Systems Group
DSG Deutsche Service-Gesellschaft der Bahn (German: German Train Service Company)
DSG Desulphogypsum
DSG Dixons Stores Group Plc (UK)
DSG Divisional Support Group
DSG Developmental Services Group, Inc.
DSG Defence Strategic Guidance
DSG Director of Graduate Studies
DSG Direct Support Group
DSG Diverse Sexuality and Gender
DSG DOCSIS Set-Top Box Gateway
DSG Dry Sterile Gauze (wound care)
DSG DSL Services Group
DSG Double-Sided Grill (cooking)
DSG Drill Status Guardsman (US Air National Guard)
DSG Drop Siding
DSG Designated Scapegoat
DSG Digital Carvers Guild
DSG Deputy Solicitor General (various locations)
DSG Diocesan School for Girls (South Africa)
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

pantero

===================

Musertava postaus!

Ehdotan, että mremonen nimitetään arenan lyhennevastaavaksi...

Sen mukaisesti nimimerkki tulisi kait muuttaa MRE:ksi?

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 12.12.13 - klo:10:43
BTW (By The Way): huomasitko, että sigissäsi on melkoinen liuta lyhenteitä jotka ei autoporukan ulkopuolella sano mitään. DSG?
No, otinpa siis allekirjoituksen pois, ettei jää ketään askarruttamaan.

Filixon

Ei tämäkään satunnainen lainaus avautune bittimaailmaa tuntemattomille lukijoille (vaikka varsinaisista lyhenteistä ei ole kyse):

"Gigabyteltä streoideilla terästetty GeForce GTX 780 Ti
Gigabyten näkemys GeForce GTX 780 Ti:stä hellii tehonälkäisiä pc-pelaajia."

Mutta jotkut tietokoneita harrastavat foorumilaiset saattavat alkaa kuolata.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 12.12.13 - klo:10:59
No, otinpa siis allekirjoituksen pois, ettei jää ketään askarruttamaan.
Ihan näin pienestä ei kannata suuttua. Mun pointti(?) oli se, ettei ole olemassa "yleisesti hyväksyttyjä lyhenteitä". Ei edes "yleisesti hyväksyttyjä fraaseja". Englanniksi joka toinen kirje alkaa sanoilla "Dear". Jopa ihan business-kielessä ventovieraiden kesken: "Dear Sirs,".

Koitapa Suomessa laittaa sähköpostin alkuun: "Rakas Pekka,"...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--

mremonen

Lainaus käyttäjältä: pantero - 12.12.13 - klo:10:56
Sen mukaisesti nimimerkki tulisi kait muuttaa MRE:ksi?
Joillain foorumeilla tuo on mun nic. Se vaan on yleensä jo otettu, niin olen vaihtanut mremoseksi, kun meitä Remosia ei ole kovin paljoa, olisko alta sata. Mulle jäänyt jotenkin päälle oman nimen käyttäminen, kun aikanaan usenet news:eissä ei nimimerkkejä katsottu hyvällä (-90 -luvun alussa).
--

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 12.12.13 - klo:11:12

"Gigabyteltä streoideilla terästetty GeForce GTX 780 Ti
Gigabyten näkemys GeForce GTX 780 Ti:stä hellii tehonälkäisiä pc-pelaajia."

Mutta jotkut tietokoneita harrastavat foorumilaiset saattavat alkaa kuolata.
Harmin paikka, mun Acerissa ei ole paikkaa tuollaiselle näytönohjainkortille  ;)
Joutilas 76v

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 12.12.13 - klo:10:17
Täysin samaa mieltä! Itse en ennen tänne kirjautumista tiennyt näistä Audin ja VW:n mallien tyyppinumeroista mitään, mutta koska mielenkiintoa on riittänyt, niin olen opetellut. Nyt tiedän jo varsin hyvin mitä tarkoittaa kun Audi puolella odotellaan B9:ä  :D. Nykypäivänä tuntuu olevan vallalla ajatus, että asiat täytyy kantaa nenän alle kuin Manulle illallinen...

Totta !  Lyhenteiden, sivistyssanojen ja sanontojen käyttöhän on aina viestintää, missä täytyy ottaa kuulijakunta huomioon, tai käänteisesti niillä voidaan sopivasti myös karsia haluttua kuulijakuntaa :D mutta ennen kaikkea täsmentää ja nopeuttaa viestintää asiasta perillä olevien kesken.

Pakko on vielä valaa bensaa liekkeihin tuosta sanonnasta yllä... jonka siis vähemmän varttunut väki voi ymmärtää jotenkin pitävän sisällään viittauksen Mancester Unitedin henkilöstöetuuksiin ottelun jälkeen   ;D ;)    * Käh käh *
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Tikka

Minä en ainakaan jaksa mm. BMWfoorumilla kovin paljoa vierailla, kun en tiedä mikä on E61 yms. Enkä todellakaan jaksa jokaista mallikoodia googlesta etsiä. Ja monet muut lyhenteet tyyliin "asap" (tiedän kyllä mitä se tarkoittaa) ovat ärsyttäviä, kun pitää kesken viestin muualta netistä etsiä, että mitähän tuokin tarkoittaa.

jarppis

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 12.12.13 - klo:11:21
Ihan näin pienestä ei kannata suuttua. Mun pointti(?) oli se, ettei ole olemassa "yleisesti hyväksyttyjä lyhenteitä". Ei edes "yleisesti hyväksyttyjä fraaseja". Englanniksi joka toinen kirje alkaa sanoilla "Dear". Jopa ihan business-kielessä ventovieraiden kesken: "Dear Sirs,".

Koitapa Suomessa laittaa sähköpostin alkuun: "Rakas Pekka,"...

Dear tarkoittaa tässä tapauksessa "Hyvä" ja on ihan yleisesti käytössä business puolella vähän vieraamman kanssa asioidessa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: jarppis - 12.12.13 - klo:16:55
Dear tarkoittaa tässä tapauksessa "Hyvä" ja on ihan yleisesti käytössä business puolella vähän vieraamman kanssa asioidessa.
Joo, näinhän se on. "Dear Sirs" "Hyvät Herrat". Ja Paukku huutaa "Tärpättiä"...  8)
--

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 12.12.13 - klo:15:09
Minä en ainakaan jaksa mm. BMWfoorumilla kovin paljoa vierailla, kun en tiedä mikä on E61 yms.

Minun tapauksessani BMW menetti mahdollisen asiakkaan. Kun aloin miettiä, minkä auton hankin väyrys-mersun jälkeen, BMW oli korkealla listoilla. Ja sinne se myös jäi, kun ei niistä malleista ottanut selvää Koistinenkaan. Eikä sen laboratorionoutaja.

Pertsa

Ã,,rsyttää kun tuo Bayerische Motoren Werkekin pitää aina lyhentää. Onneksi sen alkaa pikkuhiljaa oppimaan ;)

Peräkylän Pertti

Vähän nyt aikaisempaa keskustelua sivuten, jos esim. sähköpostiviestin alkuun pistää Dear Sir/Sirs, on loppuun hyvä laittaa esim. "Yours faithfully".

Jos taas pistää alkuun esim. "Dear Ms Jones", silloin loppuun on parempi laittaa esim. "Best regards", "Yours sincerely" tai "Best wishes".

clima

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 12.12.13 - klo:18:15
  Minun tapauksessani BMW menetti mahdollisen asiakkaan. Kun aloin miettiä, minkä auton hankin väyrys-mersun jälkeen, BMW oli korkealla listoilla. Ja sinne se myös jäi, kun ei niistä malleista ottanut selvää Koistinenkaan. Eikä sen laboratorionoutaja.

Mahdollisesta asiakkaasta tosiaan on pitkä matka potentiaaliseen.

malinmip

Seat Tarraco 2.0TSI 4Drive Excellence 2019
Volkswagen Golf R 2019

Pro Detailers Finland-yhteisö

VAG!

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 12.12.13 - klo:18:15
  Minun tapauksessani BMW menetti mahdollisen asiakkaan. Kun aloin miettiä, minkä auton hankin väyrys-mersun jälkeen, BMW oli korkealla listoilla. Ja sinne se myös jäi, kun ei niistä malleista ottanut selvää Koistinenkaan.

Mun piti ostaa Porsche 911, mutta sitten mä menin ihan sekaisin 997, 997.1, 997.2 ja 991 lyhenteissä. Mä olin siis ostamassa 911 Porschea ja kaikki puhui noista ihan vääristä numerosarjoista.

Mä ostin sitten Skoodan!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy