Kesärenkaat 2014 - testejä, kokemuksia, mielipiteitä

Aloittaja Ton-1, 06.12.13 - klo:10:23

« edellinen - seuraava »

Ton-1

Nyt jo kesärengaskauden loputtua aika laittaa uusi topic.

Alkukesästä noita uusia kesärenkaita tutkaillessani mieleeni hiipi jo kesäsetin (205/50/17) downgreidaus, 205/55/16 olisi mukavempi ja Dunlop BlueResponsena varsin kevyt   8)  , nyt hyvät fiilikset tuosta talvirenkaan koostani saadessani (195/60/16) ei kait voi vastustaa kiusausta ....... etenkin kun siitä on saatavilla juuri semmoista rengasta kuin ajattelin.

Josko sitä alkaisi etsimään (käytettyä ?) 16" mustaa Ultraleggeraa ........
Member of a A(udi) & A(prilia) club

manni

Allekirjoittanut siirtyy seuraavalla kesärengaskaudella uuteen aikakauteen.

Nyt on 13" aluilla 175/70R13-renkaat, Continental EcoContact3:t. Seuraavalla kaudella on 16" Arktos-vanteet ja renkaina kaiketi 205/45R16-koossa jotkin ensiasennusrenkaat.
Uusikaupunki

Jyri

Kunpa vain TM tekisi joskus kesärengas testin vaikka 18" joka alkaa jo yleistymään. Voisivat vaikka joka toinenvuosi tehdä sen perus 205/60R16 ja sitten joka toisena hieman isommille eli vaikkapa 18"

Nimimerkillä. Oma lehmä ojassa.  ;)

Pitäisi meinaan päättää jossakin vaiheessa mitkä kesäkumit laitetaan ensi kesäksi ja vaihtoehtoina tulee olemaan 18/19", veikkaan että Nokian tulee olemaan kyllä valinta.

Aslaasj

Eipä tuosta Nokian Z-linestä parin sarjan kokemuksella ole itsellä kuin hyvää kokemusta, nimenomaan 19" kokoisena.
Hiljaiset ja hyvin kulutusta kestävät. Suoran kuvion vuoksi, vaikka kulmat olisi hiukan pielessä ja kuluttaisi epätasaisesti, niin ei ala jyristämään jos reunat ovat hiukan harkoilla.

Myhky

Itselläkin kesärenkaiden osto edessä. Viime vuoden rengastopiccia selanneena taidan itsekin kokeilla tuota Nokian zLinea.

Rengasonline näyttää myyvän 225/40R18 koossa 127 euroa /kpl. Ilmeisesti ihan kilpailukykyinen hinta? Olen ymmärtänyt että tässä koossa ei kovin paljon säästäisi jos lähtisi Saksasta tilaamaan. Olenko oikeassa?
Golf Variant 1.5TSI 8.5 R-Line

Hazz

Itselle tulee Goodyear Efficiengrip performance nakit koossa 225/40R18. Ainakin eu rengasluokituksen mukaan hiljainen, pieni vierintävastus ja märkäpito parasta a-ryhmää. Viime kesän testissä rengas otti ykköstilan mutta olishan Jyrinkin kaipailema 18" rengastesti ollut kiva lukaista ennen päätöstä.

Kenelläkään kokemusta noista?

bustedi

Itellä tulee myös ocun alle Goodyear Efficiengrip performancet koossa 225/40R18. Kokemuksia tulee vasta kunhan renkaat on alla.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Myhky

Tuota efficient grip performancea katselin juuri toisena vaihtoehtona. Mistä olet löytänyt parhaan hinnan tuolle renkaalle?
Golf Variant 1.5TSI 8.5 R-Line

Hazz

Itselle tulee vanteiden kera Saksasta/Itävallasta(http://www.fosab.com) kun löysin itseä mielyttävät vanteet sieltä. Hinta tais olla jotain n.470â,¬ setti kun otti vanteet myös. Ei vaikuttanu siltä että myisivät renkaita erikseen.

peksinaattori

Itse meinasin nostattaa tuumakokoa 16 --> 17. Askarruttaa vaan tuo leveys että minkälainen vaikutus on muutoksella 205/55 ja 225/45 koon välillä ajo-ominaisuuksiin, kenelläkään kokemuksia?

Taky

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

teemur

Lainaus käyttäjältä: Hazz - 05.03.14 - klo:13:18
Itselle tulee Goodyear Efficiengrip performance nakit koossa 225/40R18. Ainakin eu rengasluokituksen mukaan hiljainen, pieni vierintävastus ja märkäpito parasta a-ryhmää. Viime kesän testissä rengas otti ykköstilan mutta olishan Jyrinkin kaipailema 18" rengastesti ollut kiva lukaista ennen päätöstä.

Kenelläkään kokemusta noista?

Minulle laitettiin viime syksynä juuri nuo renkaat tuossa koossa Golffiin. Jopa VI Golf on melko hiljainen noilla (subjektiivista) nimittäin vaihto myöhemmin syksyllä Nokian Hakka R:iin ei paljoa meteliä vähentänyt (225/45 R17). Kulutuskaan ei tippunut kuin ehkä 0,2 dl/100km minun ajoissani vaihdettaessa talvirenkaisiin.

Ohjaukselle rengas välittää ihan kivan tarkan tuntuman.

Voin suositella
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

abbe

TM kesärenkaat 2014 koossa 205/55 R16

1. Continental Conti Premium Contact 5 arvosana 9,5
2. Apollo Alnac 4G arvosana 9,2
3. Nokian Hakka Blue arvosana 9,2
4. Pirelli Cinturato P7 arvosana 9,2
5. Michelin Primacy 3 arvosana 9,0
6. Dunlop Sport BluResponse arvosana 8,9
7. Goodyear Efficientgrip Performance arvosana 8,9
8. Hankook Ventus Prime 2 arvosana 8,8
9. Vredestein SportTrac 5 arvosana 8,8
10. Barum Bravuris 3 arvosana 8,6
11. Landsail LS288 arvosana 8,6
12. Toyo Proxes CF2 arvosana 8,4
13. BF Goodrich g-Grip arvosana 8,2
14. Hercules Raptis VR1 arvosana 6,7

Hazz

Lainaus käyttäjältä: teemur - 05.03.14 - klo:13:48
Minulle laitettiin viime syksynä juuri nuo renkaat tuossa koossa Golffiin. Jopa VI Golf on melko hiljainen noilla (subjektiivista) nimittäin vaihto myöhemmin syksyllä Nokian Hakka R:iin ei paljoa meteliä vähentänyt (225/45 R17). Kulutuskaan ei tippunut kuin ehkä 0,2 dl/100km minun ajoissani vaihdettaessa talvirenkaisiin.

Ohjaukselle rengas välittää ihan kivan tarkan tuntuman.

Voin suositella

Kuulostaa lupaavalta. Hiljaisuus ja vierintävastus olivat mielessä kun valintaa tein.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: abbe - 05.03.14 - klo:13:54
TM kesärenkaat 2014 koossa 205/55 R16

1. Continental Conti Premium Contact 5 arvosana 9,5
2. Apollo Alnac 4G arvosana 9,2
3. Nokian Hakka Blue arvosana 9,2
4. Pirelli Cinturato P7 arvosana 9,2
5. Michelin Primacy 3 arvosana 9,0
6. Dunlop Sport BluResponse arvosana 8,9
7. Goodyear Efficientgrip Performance arvosana 8,9
8. Hankook Ventus Prime 2 arvosana 8,8
9. Vredestein SportTrac 5 arvosana 8,8
10. Barum Bravuris 3 arvosana 8,6
11. Landsail LS288 arvosana 8,6
12. Toyo Proxes CF2 arvosana 8,4
13. BF Goodrich g-Grip arvosana 8,2
14. Hercules Raptis VR1 arvosana 6,7

Omasta mielestä Pirellit ovat olleet kaikista huonoimmat renkaat mitä itselläni on ollut. Todella kovaääniset ja kuluivat myös nopeasti.

Kasis

Mulla on Roccossa Pirelli P Zerot(235/45/17)ja niillä on ajettu ~45tkm.
Huonoina puolina kuluessa niistä tulee äänekkäät(kuten kaikista muistakin), sekä uraherkät ihan lopussa.
Tänä keväänä olisi tarvis hankkia uudet ja olen miettinyt P Zerojen tilalle Nokian Hakka Z(/Black?).
En hirveästi ole paneutunut vielä muiden kokemuksiin Nokialaisista, mutta hakusessa "hiljaiset", hyvät vesikelillä,.. ja "kohtuu hintaiset". Mutta mitkä?
Scirocco & VI Golf Variant

Karikko

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 05.03.14 - klo:14:16
Omasta mielestä Pirellit ovat olleet kaikista huonoimmat renkaat mitä itselläni on ollut. Todella kovaääniset ja kuluivat myös nopeasti.

Täysin samat kokemukset.
VW Passat 1,4 TSI DSG Variant 2017

JPN_V70D3OR

Olipa 'Apollo Alnac 4G' repäissyt TM:n testissä   ::) hintakin kohdallaan Saksassa 195/15 koko alle 50,-
Sattumaako, vai onko Intia kesärenkaiden luvattu maa?
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 05.03.14 - klo:14:32
Mulla on Roccossa Pirelli P Zerot(235/45/17)ja niillä on ajettu ~45tkm.
Huonoina puolina kuluessa niistä tulee äänekkäät(kuten kaikista muistakin), sekä uraherkät ihan lopussa.
Tänä keväänä olisi tarvis hankkia uudet ja olen miettinyt P Zerojen tilalle Nokian Hakka Z(/Black?).
En hirveästi ole paneutunut vielä muiden kokemuksiin Nokialaisista, mutta hakusessa "hiljaiset", hyvät vesikelillä,.. ja "kohtuu hintaiset". Mutta mitkä?
Unohdin mainita, että minulla ei ole mitään huonoa sanottavaa Pirelli P Zero:sta paitsi em., kun renkaassa on kulutuspintaa jäljellä 2-3mm.
Scirocco & VI Golf Variant

Tourano

Nykyiset renkaat tuntuvan olevan kovinkin huonoja kulutuskestävyydeltään. ???
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Ilkka_h

Itellä ollut Pirellin P Zerot 17 koossa, ja myöhemmin hankookin K110 ja K115 kumeja.
Jos noita vertaa niin hankookit olleet käyttörenkaana paremmat, kestävät ja hiljaiset.
Mutta jos ja kun radalla vierailee niin hankookit vetää täysin purkaksi rungoltaan jo parin kierroksen jälkeen missä Pzero pysyy vielä mikroautomaisen tarkkana useampia kierroksia.
Mutta tosiaan P zero on highperformance rengas niin kuluminen on todella kovaa vrt.hankookkeli.
Eli käytön mukaan rengasvalinnat.

sambolo

Selailin eilen renkaita rengasonlinesta ja tutkiskelin noita luokituksia eri renkaissa, pisti silmään että goodride halppisrenkaassa(215/40/17" 60ekpl) oli vesipito ja kulutus molemmat C luokkaa, mitkä olivat monissa kalliimmissa huonommat. Pitää harkita jos sellaset sit ostaa.. Alunperin ajattelin falkenia kun hyvät kokemukset mutta niissä kulutuksesta F luokitus..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 06.12.13 - klo:10:35
Kunpa vain TM tekisi joskus kesärengas testin vaikka 18" joka alkaa jo yleistymään. Voisivat vaikka joka toinenvuosi tehdä sen perus 205/60R16 ja sitten joka toisena hieman isommille eli vaikkapa 18"

Pakettiautojen renkaitakaan eivät liiemmälti testaa, en tosin ole katsellut onko testejä ollut hyötyajoneuvoihin keskittyneissä lehdissä.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

ram1

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 06.03.14 - klo:10:24
Selailin eilen renkaita rengasonlinesta ja tutkiskelin noita luokituksia eri renkaissa, pisti silmään että goodride halppisrenkaassa(215/40/17" 60ekpl) oli vesipito ja kulutus molemmat C luokkaa, mitkä olivat monissa kalliimmissa huonommat. Pitää harkita jos sellaset sit ostaa.. Alunperin ajattelin falkenia kun hyvät kokemukset mutta niissä kulutuksesta F luokitus..
Mulla oli Iv-Gti Golfissa Goodriden 16" jonkun aikaa.Olin aika tyytyväinen kokonaisuuteen.Toki niissä huonompia ominaisuuksia kuin merkkirenkaissa, mutta omissa oli todella pieni vierinvastus/kulutus.Eli rullasi mielettömän hyvin, jonka huomasi kulutuksessa hyvin.Perusajeluun ihan kelpo nakit.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

sambolo

Joo mullakin oli hetken goodridet kun tuli auton mukana, ne vaan oli aika lopussa ja meni aika nopeasti vanteiden mukana vaihtoon, niin ei oikeen mitään jäänyt mieleen. Pistetään goodridet tilaukseen jos ei toisesta puljusta tule hyvää tarjousta falkenista tai goodyearista.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

oshar

Minulla oli 3C Passatissa Goodyearin Efficient Gripit (235/45R17). Aluksi olivat oikein hyvät, mutta aika nopeasti muuttuivat kulumisen myötä pintakoviksii ja äänekkäiksi, samoin pito huononi. Ehkä ominaisuudet parantuneet performance-mallissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance

repomies

Mikä oli TM:n mittauksissa nokkimisjärjestys, jos vierintävastus on tärkein kriteeri?

SNG

Lainaus käyttäjältä: repomies - 06.03.14 - klo:18:12
Mikä oli TM:n mittauksissa nokkimisjärjestys, jos vierintävastus on tärkein kriteeri?

Viiden kärki vierinvastuksessa

1. Goodyear    0%
2. Dunlop  +0.6%
3. Nokian  +0.7%
4. Apollo   +2.8%
5. Landsail +2.8
...
9. Conti +3.3% 
...
14. Pirelli + 6.0%

Hazz

Lainaus käyttäjältä: repomies - 06.03.14 - klo:18:12

JAhhas... SNG kerkes eka... laitetaas sitten pari lisää kun olin jo kerenny kirjoittaa: Hankook 5,3%ja Pirelli oli se huonoin 6% lisäyksellä. Eihän nuo erot litroihin ja euroihin muutettuna älyttömiä ole.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy