Diesel vai bensiini Tiguan-ajoa 10.000 km/vuosi

Aloittaja suomenlinna, 17.11.13 - klo:07:43

« edellinen - seuraava »

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 22.11.13 - klo:14:02
Niin.. 220000 km ajettu 2 vuodessa.. tässä ketjun aloittaja pähkäili autonvalintaa 10.000 km/vuosi ajoilla.

Niin ja sinä sanoit, että "takuu on 2 vuotta ja DPF ei siinä ajassa tukkeudu minkäänlaisella ajolla".
Oli se 10k tai 300k niin se voi mennä 2v tukkoon jos huono tuuri käy.
300ZX
Passat Variant 2013

makkis


Paha71

Ketjun aloittaja jo kertoi koeajaneensa diesel-version. Kehottaisin koeajamaan myös bensa-mallin, ja tekemään sen jälkeen subjektiiviset ja objektiiviset päätelmänsä. Jotkut tekevät autovalintansa tunteella, toiset järjellä.

Jos itse olisin samassa tilanteessa, päätyisin todennäköisesti dieseliin - kuitenkin. Perusteena oletettavasti parempi "haluttavuus käytettynä".
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Kinos

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 22.11.13 - klo:11:21
Nyt ei puhuttu moottorin karstoittumisesta vaan hiukkasloukun eli DPF:n tukkeutumisesta.

Hiukkasloukku polttaa keräämänsä hiukkaset muutaman sadan kilometrin välein ja poltto tapahtuma edellyttää riittävää kuormitusta eli yleensä maantieajoa. Jos poltto jää useasti kesken esim. moottorin sammuttamisen vuoksi, menee suodatin tukkoon. Korjaamolla voidaan suorittaa pakko-ohjattu poltto, mutta sekään ei ratkaise pätkäajosta johtuvaa ongelmaa.

http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/nykydiesel-kaupunkiajo-ja-hiukkassuodatin

Ã,,itisi disulissa tuskin on DPF:ää. Oli harvinainen varuste vielä 7 vuotta sitten. Nykyisin pakollinen uusissa dieseleissä.

Puhuin ihan yleisesti tukkoon menneistä uusista ja vähän ajetuista autoista. Eikös se katalysaattorikin voi mennä tukkoon?

Tosiaankin, tiedän varsin hyvin mikä on hiukkassuodatin, ykkös bemmissäni vuodelta 2006 oli kyseinen kapistus. Ajoin sillon noin 40-50 k vuodessa. Huolto-ohjelman mukaan autossa pitäsi vaihtaa suodatin kun kilsoja 200k, toimenpide oli huolto-ohjelman mukain. Selvitin hiukkassuodattimen tyypilliset oireet ja kysyin Laakkoselta ennen huoltoon menoa, että kun autossa ei ole minkäänlaisia tukkoisuus oireita tms, mitään valoja ei pala ja muutenkin auto toimii ihan moittettomasti miksi ihmeessä pitää vaihtaa ehjä osa veks. Vastaus oli, että se on BMW:n määräys. Sanoin että selvä ja menin pienmmälle pajalle tekeen huollon määräaikais huollon ja myin auton pois... :)

Sen jälkeen olen ollut onnellinen Tikun omistaja. Edellisessä Tikussa tais olla mittarissa 190 k kun myin pois... Hiukkassuodatin toimi moitteettomasti...

Sieltä MB B-sarjan lisävarusteluetteloo tarkkailemalla näet kyllä että kyseiseen autoon sellaisen suodattimen on saanut hankittua jo silloin...

suomenlinna

Kiitokset kaikille monipuolisista kommenteista. Kommenttien lukemisen jälkeen punnitsimme valintaa ja päädyimme lähinnä taloudellisten kriteereiden perusteella diesel-moottoriin.

Hankintahinta halvempi kuin vastaava bensiini.

Teki myös halu kokeilla dieseliä siksi, että kaikki autot on perheessä olleet tähän saakka bensiini moottorilla ja saa näin kokeiltu ihan itse dieselin sopivuutta perheen käyttötarkoitukseen. Tosin "kokeilu" on aika kallis, kun runsailla lisävarusteilla auton hinnaksi tuli 50.000 josta vaihtoautosta hyvitystä pyöreästi 10.000 eli maksettavaa noin 40.000.

Kallis hankinta, mutta olen koettanut perustella, että lasten on uudessa autossa varmaankin  turvallisempi kulkea kuin 10 vuotta vanhassa Mazdassa. Otettiin sivuturvatyynyt ja turvavyökiristimet taakse.

Tilaussopimus tehtiin eilen ja auto tulee helmikuussa 2014. Pitkä odotus siis vielä.

Kiitokset avusta moottorin valinnassa.Ei ole itse tullut työ- ja perhekiireiden vuoksi seurattua autojen kehitystä, niin oli hieman pihalla vaihtoehtojen välillä.

Kinos

Onnea hyvästä valinnasta ja turvallisia kilometrejä! :)

Bensa tai diseli, Tiguan hiipii aina eteen päin pehmeän mukavasti ;)

jlindstrom

Onnea hienon auton tilauksesta!

Ja seuraavaksi sitten nokka kohti odottavien jäsenten vertaistukiryhmää :-)

Varmasti aiheuttaa piinaavaa jännistystä ja odotusta..

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

vasara

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 22.11.13 - klo:21:07
Niin ja sinä sanoit, että "takuu on 2 vuotta ja DPF ei siinä ajassa tukkeudu minkäänlaisella ajolla".
Oli se 10k tai 300k niin se voi mennä 2v tukkoon jos huono tuuri käy.
Jos kohtuukilsoilla menee tukkoon 2 vuodessa, niin takuu korvaa.
220000 km ajolla vag bensakoneessa on katkennut jakoketju 6 kertaa ja dsg-laatikko vaihdettu neljästi. Tuo mahdollinen dpf tukkeutuminen taksikäytössä on aika etäinen murheenaihe henkilölle, joka ajaa 10000 km vuodessa?

tapanixxx

Jälleenmyyntiarvo isoilla diesel-autoilla parempi kuin bensa-autoilla.

Suurempi kysyntä -> parempi hinta.


pomo

Lainaus käyttäjältä: jlindstrom - 17.11.13 - klo:10:40
Sitten vielä yksi asia mitä voi miettiä.. TSI koneiden jatkuvat ongelmat jakopään ketjun kanssa sekä mahdollisen dsg7:n ongelmat pienen TSI:n kanssa.

Nuo 140hp disukat on olleet melkoisen toimintavarmoja ja niiden kanssa tulee toimivampi "märkä" dsg. Noilla kilsoilla toki tulee käydä hetkittäin tuulettamassa sitten disukassa dpf. Eli hetkittäin reipasta maantieajoa 30-60min 80km/h+ nopeuksilla, että poltto pääsee tapahtumaan kunnolla.

Lämmöistä se webasto auttaa hyvin myös ajon aikana, mutta pätkäajossa lienee syytä investoida defan tms kiinteään akkulaturiin, että saa tolpasta ladattua akun.

Molemmissa koneissa myös talveksi viimasuojat nokalle, niin lämpöä riittää paremmin.

Ei sitä1.2/1.4tsi ongelmaa (jos se nyt on ongelma)kannata yhdistää näihin isompiin tsi-moottoreihin. Yhtä kaikki, makuasioita ottaako bensan vai tiisselin. Noissa isommissa tsissäon kyllä lähes tiisselin veroinen vääntö. Jälleenmyyntisrvo on näitten isompien tsitten osalta mielestäni hyvin lähellä tiisseliä, johtuu varmaan suomen vaihtelevasta verotuskäytännöstä. Ainakin octavia combi 1.8 tsi-2.0 tdi hinnat on aika samoja, tsi oli uutena vaan aluksi paljon halvempi kun nehä möi sitä tosi edullisestinkun 1.4tsitä meni niin hyvin, että toimitusajat oli järkyttävät. Tämä siis 2009-2010.

TAG

Lainaus käyttäjältä: Epes - 22.11.13 - klo:12:13
Ai lähellä 1:1 vai?

Diesel: 5,9 x 1,5 x 10000 / 100 = 885 euroa
Bensa: 8,4 x 1,6 x 10000 / 100 = 1344 euroa

Erotus: 459 euroa eli kuittaat suurin piirtein kvv:n eron tällä summalla!

Itse laskin omani kohdalla juuri näin vaikka kilometrejä tulee vain n. 12000km/vuosi. Kun vielä bensaversion hinta on korkeampi, en pitä näilläkään kilometreillä bensaversiota kannattavana itselläni.

Mitä tulee tuohon keskustelua herättävään hiukkassuodattimen tukkeutumiseen, itse olen tehnyt sellaisen ratkaisun, että käytän laadukkaampaa dieseliä, jonka tuhkapitoisuus on merkittävästi pienempi eli Neste Pro -materiaalia. Tämän hyödyllisyydestä saatte olla eri mieltä, mutta ei mennä siihen tässä yhteydessä, jookos :). Oma valintani on ollut tämä kun ei ole liisarista kyse ja kaikki toiminut ihan ok, ei ongelmia. Työmatka n. 17km suuntaansa josta 1/3 kaupunkiajoa.

Täksi talveksi tulee nyt keulaan viimasuojat jotta edes vähän saisi rajoitettua tuota webaston jatkuvaa päälläoloa  -10 tai alle pakkasilla.

qsla

TAG löytyikö viimasuoja marmorilta vai jouduitko itse rakentamaan? Viikonloppuna ajattelin sellaisen taiteilla hallin uumenissa ellei marmorilta sitten löytyisi kohtuu hinnalla :)
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

Kinos

Lainaus käyttäjältä: qsla - 26.11.13 - klo:19:46
TAG löytyikö viimasuoja marmorilta vai jouduitko itse rakentamaan? Viikonloppuna ajattelin sellaisen taiteilla hallin uumenissa ellei marmorilta sitten löytyisi kohtuu hinnalla :)

Tuosta pari kauppaa... Ei toi maskisuoja kyllä mitenkään herkullisen näköinen ole :)
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/5940/tiquan/maskisuoja-volkswagen-tiquan-ts-2011
http://www.motormarket.fi/verkkokauppa/fin/TS286-maskisuoja_vw_tiquan_2011-p-689402-529/



monster

Tuota solumuovia saa metritavarana Etolasta. Vastaava palanen kuin tuossa 45eur lärpäkkeessä maksaa sen 5,00eur Etolassa. Kiinnikkeet mustasta nippusiteestä (100kpl pussi Motonetistä) 2,90eur. Niin saat paremman ja tyylikkäämmän maskinsuojan. Laitat vielä maskinsuojan maskin ritilöiden taakse ja kiinni maskinritilöihin niin se ei näy sieltä mihinkään.
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy