Äänieristäminen, käytännön vinkkejä ja kokemuksia

Aloittaja d74394, 03.11.13 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

Nickname

Lainaus käyttäjältä: webziz - 28.06.19 - klo:08:55täällä vannottiin rollerin nimeen,  mutta ainakaan motonetistä en moista löytänyt. Onko tarpeellinen, vinkkejä mistä kannattaa hommata?
Löytyy motonetistä eristykseen tela ja mitä itse voin yhden auton perusteella sanoa niin kannattaa ostaa.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/606026/Aanieristemattotela

northrob

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 28.06.19 - klo:13:12
Erwinistä (tai ehkä netistäkin) saa ladattua Skodan työohjeet mm. sisustan purkuun. Kokemattomalle on helpompi, kun tietää missä klipsut ovat ja missä järjestyksessä muovit lähtevät irti. Skoda Erwin.
Jokohan Erwinissä maksuliikenne toimii. Kevättalvella ei toiminut.

Tuolta löytyy käyttökelpoista tietoa: https://www.dropbox.com/sh/6mvh3pqryshv3rp/AAAYSoCsp-vVWz-h4ko4QoAha?dl=0

YouTubesta kannattaa myös katsella sisustan purkuvideot huolella esim. https://www.youtube.com/watch?v=k42OFuDl7vk
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

webziz

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 28.06.19 - klo:13:12
^Ihan oikeilla linjoilla, muutamia ehdotuksia:

Pintojen puhdistukseen rasvanpoistoaine automaalikaupasta tms. tai Motonetin rasvanpoistaja:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/607071/AT-Sitrus-Active-Rasvanpoistaja-500-ml

Parempi työkalusarja on tämä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765134/MTX-Automotive-Verhoilun-ja-listakiinnikkeiden-irrotustyokalusarja-5-osaa
Ehkä noille taltoillekin löytyy käyttöä...

Materiaalit on varmaan ok, mutta pehmytmatto pitäisi asentaa saumattomasti jotta siitä saadaan paras hyöty -> materiaalia menee ihan pirusti. Käytännössä olen laittanut pehmytmattoa ainoastaa ovipaneelien sisäpuolelle. Itse olen ostanut tarvikkeet erikoisliikkeestä (Hifitalo), sieltä saa neuvot kaupan päälle. Roller on hyvä olla.

Itsellä takaluukun vaimennus ei ole aiheuttanut ongelmia. Tosin samalla olen poistanut takalasin pyyhkimen ja sen mekanismin -> luukku ainoastaan kevenee.

Konepellin äänieristysmatto on ohut huopa, mutta kaipa se on tyhjää parempi. Edellisen Cupran konepellin eristin Silent Coatilla, tuloksena oli lähinnä pirun painava pelti. Nykyistä en meinannut eristää, tehtaan äänieriste saa riittää.

Erwinistä (tai ehkä netistäkin) saa ladattua Skodan työohjeet mm. sisustan purkuun. Kokemattomalle on helpompi, kun tietää missä klipsut ovat ja missä järjestyksessä muovit lähtevät irti. Skoda Erwin.

Kiitti huomioista, päivitän kauppalistaani asianmukaisesti. Oon vähän kahen kintailla tuon takaluukun ja varmaan lähden liikkeelle tuosta muun takaboksin eristämisestä ja katson sitten riittääkö mielenkiinto jatkaa siitä syvemmälle.

Lähtökohtaisesti olen ajatellut että lätkisin tuota vaahtomuovia vaan takaboksin lokasuojien päälle tässä vaiheessa ja siihen oletin että viitisen arkkia riittäisi niin ettei tarvitsisi välissä ajaa motonettiin.

Lainaus käyttäjältä: Nickname - 28.06.19 - klo:13:51
Löytyy motonetistä eristykseen tela ja mitä itse voin yhden auton perusteella sanoa niin kannattaa ostaa.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/606026/Aanieristemattotela

Voi veljet, kauppalistalle siis!

Petunet

Takaluukun kannen vaimennuksessa on tosiaan riski että sähkömoottorit eivät aina jaksa pitää luukkua ylhäällä, ensimmäisen kokeiluni jälkeen kävi niin.
Ajomeluun takaluukun kannen vaimennuksella ei ole paljoa vaikutusta, bassotoistoon kylläkin.

Minä myös kompensoin äänieristeiden tuomaa massaa poistamalla takalasin pyyhkijän, peruutuskameran ansiosta se on melko turha.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Kannu

Itse sain juuri vastaavan projektin -14 mallin Ocu RS:n valmiiksi ja kyllä kannatti! Pinnat puhdistin juurikin tuolla citruksella ja materiaalit hankin pääosin autosound.ee:stä, poislukien STP black goldit motonetistä.

Itse vedin tuolla goldilla takapenkin alusen, sekä koko takaluukun pohjan. Tämän päälle laitoin 4-6mm insulatorin, vähän paikasta riippuen. Takatolppien ympärille laitoin 4mm Silent coattia, jonka päälle 35mm absorberia.

Näin tehtynä goldia jäi vielä yli oviin, jonka lisäksi ovipaneelit vedin kauttaaltaan ohuemmalla absorberilla.

Lopputulokseen erittäin tyytyväinen! Kun vielä laitoin uudet hiljaiset kesärenkaat alle, niin olihan muutos erittäin merkittävä. Ja myös popit soivat napakammin. =)

aer-rae

Lainaus käyttäjältä: aer-rae - 05.07.18 - klo:17:06
Kyllä. Ainakin toistaiseksi voi lopettaa skeidan korvaajana etsiminen. Eli Peltirumpukakofonia on 95% poissa. 400km ajoa, ilman jatkuvaa ärsytystä. Yay!

Lisäyksenä tähän, soiminen väheni edelleen huomattavasti pistämällä pienet palat Black gold levyä jarrukilpiin. Ne kun soi myös kuin symbaalit!

Dieselgolf

Lueskelin näitä tarinoita ja muitakin vastaavia. Useita kertoja mainitaan sisälokareiden vaimentaminen.
Miten se tehdään ? Sivelläänkö sinne jotain tököttiä vaan ? Vai liimataanko sinne ääneneristettä/bitumia?
Kysyn siksi kun todennäköisesti irroittelen Poloisesta ne. Ã,,äntävät jonkin verran, luulen. Montuissa kuulen miekestäni muovista fläpätystä.
Epäilen että jokunen kiinnike hajonnut. Ne kun pitää fiksata, niin samalla voisi sinne jotain laittaakin.
Ja tuo tarvittava eriste, on se sitten siveltävä töhnä tai liimattava bitumi, tuleeko se laittaa sinne sisälokarin yläpuolelle eli ei näkyville ? Vai suoraan vaan tälle renkaanpuolelle, kurasuihkuun ?
Muuten, mitä moinen lisääminen painonsa puolesta vaikuttaa tuon sisälokarin kestävyyteen ? Kun nytkin vissiin jo siis on korvakkeita paskana, niin murtuuko ne entistäkin helpommin lisäpainosta ?
Toki taidan tietää ettei nuo mahdolliset kiinnikerikkoutumiset johdu painosta vaan luultavasti alustan maahan osumisesta. Tuo puolison Poloinen kun on herkkä raapimaan tonttiin.

Hannes

Itse lokariin laitat tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/472835/STP-Splen-04-aanieristematto-019m2-4x375x500mm

Puhdistat lokasuojan siis sen auton peltisen huolellisesti esim jarru kliinerillä, sen jälkeen liimaat kauttaaltaan lokasuojan pellit tällä:https://www.motonet.fi/fi/tuote/472805/STP-Black-Gold-Bulksolution-vaimennusmatto-45m

Tärkeää on että kaikki materiaali minkä liimaat on tiukasti kiinni ilman että väliin jää ilmakuplia tai likaa. Tämä on se mitä voit maximissaan ja joka kannttaa tehdä lokasuojiin auton ulkopuolelle.

Tuota STP goldia voi myös liimata siihen muoviseen lokariin mutta painavana materiaalina en sitä siihen suosittele, ennemmin tuota vettä ja kosteutta imemätöntä spleniä joka on kevyttä materiaalia. Lisäksi aina eristämisessä kerrostaminen eri materiaaleilla takaa paremman lopputuloksen koska eri materiaalit vaimentavat eri äänen taajuuksia.

Ocuvaavi

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 10.09.18 - klo:12:02
Omasta mielestä tuon takapään äänieristämisessä suurimmat selvästi kuultavat muutokset tapahtuivat takapenkin pohjan (valtava metallipinta-ala) ja vararengaskotelon eristämisellä. Ehkä myös samalla selvästi "Best value for money"-tyyppinen tilanne. Samalla nuo ovat myös selvästi helpommat kohteet tehdä itse jos yhtään jännittää autojen kanssa puuhailu tai heikkojen muovikiinnikkeiden hajoaminen.

Muistaisiko joku minkä verran noihin tarvitaan eristysmateriaalia niin tulisi varattua niitä sopivasti muttei liikaa?

patruuna22

STP black gold 4,4 neliöä noin 99â,¬ motonetistä.
Tuolla eristin takakontin, takapenkin alustan ja konepellin.
Hieman sisäpohjaa,mutta en kattoa enkä takaluukkua.
Pari palaa jäi vielä jos oviin.

padawan

Huomaako mitään oleellista eroa tuollaisella satunnaisella eristyksellä? Mitä tuossa Volvon kanssa värkännyt niin ainakin kontti ja esim. takapenkki ovat aika helposti aukaistavissa ilman paneelien repimisiä, mutta onko tuolla sitten mitään käytännön merkitystä onkin eri juttu

Mistä kohti konepeltiä eristit? Ei kait ainakaan siitä päältä eristettynä kantaudu vähemmän ääniä sisälle?

Hannes

Etureunasta nostamalla on kaksi kiinityspistettä, sen jälkeen penkkiä taaksepäin työntämällä ja ylös nostamalla.

patruuna22

Sory tämä olikin octavia aihe.
Minä eristin seat leon-19,mutta sama pätee varmaan molempiin autoihin näissä eristysasioissa.
Leonissa ei ollut käytännössä mitää äänieristystä.Meteli sen mukainen.
Nyt auto on siedettävä,joten rahalle sain vastinetta.

nipele

Moro!

Onko Porissa joku joka tekis korvausta vastaan äänieristyksen Octavia RS combiin 2015? Vois vastata tähän viestiin. Kiitti!
Skoda Octavia RS 2015

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nipele - 18.05.20 - klo:17:49
Moro!

Onko Porissa joku joka tekis korvausta vastaan äänieristyksen Octavia RS combiin 2015? Vois vastata tähän viestiin. Kiitti!

https://hifistore.fi/autohifin_erikoisliike/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

nipele

Siis eristyksiä pelkästään pikatiestä tulevan metelin takia ei äänentoiston tarpeisiin. Ja siis Porissa.

/Niko
Skoda Octavia RS 2015

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nipele - 18.05.20 - klo:18:20
Siis eristyksiä pelkästään pikatiestä tulevan metelin takia ei äänentoiston tarpeisiin. Ja siis Porissa.

/Niko

Ööö eikö kyse ole ihan samasta asiasta, että ulkopuolinen melu halutaan pois auton sisältä ja auton sisältä tuleva ääni soimaan paremmin sisällä?

Jos ydinkysymys oli päästä halvalla osta hyvät vastamelukuulokkeet ja aja ne päässä.

nipele

Niinpä taitaa olla! Hifillä vaan on kallis vivahde mun korviin. Mutta köyhä tässä vikisee. Ajelen juurikin pitkiä matkoja vastamelut päässä. /Niko
Skoda Octavia RS 2015

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nipele - 18.05.20 - klo:20:21
Niinpä taitaa olla! Hifillä vaan on kallis vivahde mun korviin. Mutta köyhä tässä vikisee. Ajelen juurikin pitkiä matkoja vastamelut päässä. /Niko

Jos tuntuu kalliilta vaimentelee itse.

Jultsu

Kyllä se taloudellisesti on paljon järkevämpää ajella juurikin tuollaiset vastamelunapit päässä. Vaimennus ei lisää auton jälleenmyyntiarvoa kuin poikkeustapauksissa, eikä sillä päästä edes samalle planeetallekaan melunvaimennuksessa kuin mihin hyvät Applen / Sonyn vastamelunapit pääsevät.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

V-O

Mutta karppahan latelee aina vain ja ainoastaan faktoja  ::)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: V-O - 18.05.20 - klo:21:56
Mutta karppahan latelee aina vain ja ainoastaan faktoja  ::)

Hienoa miten joillakin menee tunteisiin, vaikka Jultsun kanssa oltiin samaa mieltä asiasta!

Ainoa ero, että hyvistä vastamelukuullokkeista Jultsu unohti Boset.

V-O

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.05.20 - klo:22:01
Hienoa miten joillakin menee tunteisiin, vaikka Jultsun kanssa oltiin samaa mieltä asiasta!

Ainoa ero, että hyvistä vastamelukuullokkeista Jultsu unohti Boset.
Luulitko että minulla meni tunteisiin  ;D

Hannes

Yksi asia äänieristyksen kannalta erityisen merkittävä niin octavian kuin myös superb osalta on B-pilari. Kynnyskotelo jatkuu B-pilariin yhtenä esteettömänä tunnelina mistä johtuu että äänen kumu alustasta nousee juurikin korvan tasolle niin kuljettajan kun apukuskin penkillä istujalle. Tuosta kohdasta ei kukaan ole maininunnut kirjoituksissa mitään vaikka äänieristyksen kannalta tuo on erittäin merkityksellinen ja vaikuttaa todella paljon kun myös tuo on helppo eristää. Tuosta kuvasta näkee rakenteen kynnykseen liittyvästä B-pilarista https://www.briskoda.net/forums/uploads/monthly_2019_05/192232079_2019-05-2515_31_42-Window.png.92187fd9b290d06918e5626d5944f721.png

b1mpo

Eniten näissä ääntä muodostaa auto itse epätasaisesta tiestä johtuvista värinöistä. Tuo b-pilarin kohta tuskin kovasti pääsee muodostamaan ääntä, kun on kuitenkin niin pieni pinta-alaltaan? Isot pinnat enemmän pääsee värisemään, kuten ovet, katto, pohja, takapenkin alus ja takaluukun seutu. Renkaista itse ensimmäisenä lähtisin liikkeelle, koska miksi nähdä suuri vaiva vaimennuksissa, jos jo renkailla saavuttaa suurta parannusta. Edellinen auto tuli vaimennettua paikoin jopa massiivisen hyvin, eikä siitä siltikään lexusta tullut.  Nykyisessä eri renkaat ja korimalli, eikä ole harmittanut melu samaan malliin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hannes

Tuo on totta^..On aivan selvä että eristämällä ei päästä mihinkään luxusluokkaan mutta silti se tulee aina tehtyä kun kerran sen on tehnyt ;D eikä koskaan ole kaduttanut, aina parannusta on tullut todella paljon.

Niin enpä olisi uskonut miten paljon tuo B-pilari tuo sellaista kohinaa ajossa, nyt uskon. Se on erittäin merkittävä ja kanttava paikka eristää. Kokeilin kuulostella ennen eristystä tuota b-pilaria ajon aikana ja erotin selvän kohinan joka ei tuntunut ollenkaan niin pahalta mutta eristin sen silti niin kuskin kun apukuskin puolelta ja heti koeajolla huomasin merkittävän eron. Aivan uskomaton vaikutus, sanoisin että ehkä  ero oli niin selvä että ei monella muulla eristetyllä paikalla autossa ole samanlaista vaikutusta.

VAGkilainen

Miten käytännössä toteutit tuon eristämisen? Olisko kuvia, ja miten paljon purit / mistä päin alkaen.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

jt

Vielä vastamelukuulokkeista vs. auton ääneneristämisestä. Matalien äänien vaimentaminen on kaikkein vaikeinta, kun taas vastamelukuulokkeet ovat tehokkaimmillaan matalilla taajuuksilla. Ero kohtuullisen hiljaisessakin autossa on suuri kun vähän aikaa ajelee kuulokkeet päässä ja sitten kun ottaa pois, niin kyllähän on melua. Dieselissä tulee matalaa ääntä enemmän kuin vastaavassa bensassa. Sähkö tietenkin hiljaisin, mutta maantie/moottoritievauhdissa moottorin osuus melusta hyvin suunnitellussa autossa alkaa olla aika pieni/suorastaan mitätön. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

duke7

^ joo moottorin ääni on kyllä olematonta vaikka gte:ssä. Kiekkamittarista sen näkee onko polttomoottori käynnissä maantiellä tasaisessa vauhdissa.

vwmies

Ex ´3Cssä riisuin sen turvavyötä ja B-pilaria peittävät muovit, ylempi oli kiinni yläpäästään kiinni "klemmarissa" josta se irtosi nitkuttamalla.
Mitään eristysmatkua siellä ei  ollut, joten leikkasin rakennusmuovista tms. sopivan kokoisen palan jonka teippasin reunoiltaan kiinni pilariin.
Tämän päälle laitoin eristyshuovan kaistaleen siten, ettei turvavyö ottanut kiinni siihen. Ja vyötä varten piti tehdä viilto muoviin, jotta se tuli läpi siitä. En enää jaksa muistaa n. 10v. takaa, vaikuttiko se jotain meluun. Kattohan oli jo silloin eristetty. Lopulta tästä tuli niin hiljainen, että vain karkean asvaltin rengasjyminä erottui selvästi - mikä opetti kyllä ajamaan urien oikealla puolella. No, tunnelissa kuuli huminan kasvavan vielä.   ::)
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy