13 napaisen peräkärryn pistokeen idea? Vaihtoon....

Aloittaja tärpätti, 15.10.13 - klo:06:05

« edellinen - seuraava »

tärpätti

Peräkärryssä valot vilkkuu kuin pajatsossa konsanaan. Pistoke ja adapteri vaihtoon... Mikä idea tuolla 13 napaisella on perinteiseen verrattuna. Adapterin ja pistokkeen ajattelin vaihtaa perinteiseen mikäli kukaan ei perustele että miksi näin ei voi tehdä.
Octavia BKD

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 15.10.13 - klo:06:05
Peräkärryssä valot vilkkuu kuin pajatsossa konsanaan. Pistoke ja adapteri vaihtoon... Mikä idea tuolla 13 napaisella on perinteiseen verrattuna. Adapterin ja pistokkeen ajattelin vaihtaa perinteiseen mikäli kukaan ei perustele että miksi näin ei voi tehdä.

Eikö siellä ole jotain peruutusvaloa/sähköä asuntovaunun jääkaapeille/etc. lisättynä. Google tietänee tarkemmin.

765turbo

Tuolla kytkennät, joissa erot selviää.
http://www.ebay.co.uk/gds/Trailer-plug-guide-and-wiring-diagrams-/10000000002022212/g.html

Bosalin esitteessä on sitten kaikki mahdolliset kytkennät
http://www.catalogue.bosal.com/pdf/prelim/pp_tow_eu_fi.pdf

Itse en menisi vaihtelmaan valmista kytkentää, turhaa työtä eikä mitään hyötyä. Laita adapteri väliin ja toimii hyvin vanhatkin tökkelit.

darthjysky

Ne adapterit on aika huonoja, hirveästi kosketyshäiriöitä. Itse vaihtaisin kärriin 13-napaisen liittimen jo ihan vain siksi ettei tarvitse käyttää sitä hirveää 7-napaista. Vanhan liitin on laadulttaan ehkä jopa huonompi kuin ranskalaisten lahja maailmalle eli SCART-liitin
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

765turbo

Voi olla kaikki polttimot vaan hapettuneet kunnolla. Spreijjaa vaikka crc:llä lampunkannat läpi ja samoin siihen autoon menevään tökkeliin sekä auton vastakappaleeseen.
Yleensä nuo kärryt seisoo suurimman osan ajan elämästään ja kosteutta kertyy vähän joka paikkaan ongelmia aiheuttamaan.

prinne

Kyllä tuo kärryn pistoke oli sitten 7 tai 13 napaa, on aikalailla aikansa elänyt. Tuotekehitykselle olisi paikkansa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Geoman

Lainaus käyttäjältä: prinne - 15.10.13 - klo:07:50
Kyllä tuo kärryn pistoke oli sitten 7 tai 13 napaa, on aikalailla aikansa elänyt. Tuotekehitykselle olisi paikkansa.
Tarkkaillessani kevytdeiden perävaunujen valoja liikenteessä saattaa viallisia valoja olla suurimmassa osassa perävaunuja - pääosa on ilmeisesti viallisesta pistokkeesta aiheutuneita. Osa myös selvästi mekaanisia vauroita.

13-napainen pistoke on parempi siinä olevien lisätoimintojen vuoksi (sumuvalo, peruutusvalo, perävaunun akun lataus). VW:n tehdasasenteinen irrotettavan koukun pistoke pysyy hyvässä kunnossa, koska sen voi kääntää suojaan kun ei ole käytössä.

Peräävaunun pistokkeeseen soitaisiin ainakin lisätä suojatulppa. Lisäksi tarvitaa käyttäjilta huolellisuutta. Itse laitan perävaunun tulpan ympärille muovipussin ja silloin tällöin "CRC":tä kun perävaunu ei ole käytössä.

Pistokkeen kehittämisessä olisi hyvä, jos yhteensopivuus aiemmin tehtyihin tulppiin säilyy.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 15.10.13 - klo:08:18
13-napainen pistoke on parempi siinä olevien lisätoimintojen vuoksi (sumuvalo, peruutusvalo, perävaunun akun lataus).

Juuri näin. Ja kuulemma tuo 13-pinninen olisi jopa käytössä kestävämpi kuin wanha, heikomman hapettumis-ominaisuutensa vuoksi = paremmat kohtaktit => vähempi vikoja kärryn valoissa 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Taky

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 15.10.13 - klo:07:13
Bosalin esitteessä on sitten kaikki mahdolliset kytkennät
http://www.catalogue.bosal.com/pdf/prelim/pp_tow_eu_fi.pdf

Kas, minulle uutta että 13-napaista on ainakin kahta eri variaatioita.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

765turbo

Itse kans luulin et vain yksi malli ois ollut.

Tuo 13-socket multicon käy näköjään suoraan 7-socket malliin jos on tiettyä iso-standardia, kuva linkissä.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1-1111-Anhaeng_buchse_13-pol-Multicon_WeST.jpg

GTI

Ainoa hyväpuoli 7 napaisessa adapterin kanssa on,että voi lainailla kärryä helpommin muillekkin.

Emil

Parasta olla kuitenkin lainaamatta. Harva tavara paranee lainaamalla.  :)

Itte olen ollut tyytyväinen 13-napaiseen. Ja eikös se ole pakollinenkin jonkin vuosimallin jälkeen?

Octaviaan vaunun akun latauspiuha ei tule automaattisesti, vaan erillisen johtosarjan myötä. Tai ainakin niin oli silloin kun itse koukun jälkiasensin. Jäi silti kytkemättä ko. piuha, kun en heti näe itseäni matkailuvaunua vetelemässä.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

tärpätti

Kovin monesti ei oo kärry lainassa, itse joutuu kylläkin joskus lainaamaan kärryä joka on perinteisellä pistokkeella. Valot mulla on kärryssä ledit. Pitää kokeilla ensin adapterilla ja sitten ostaa uusi pistoke jos ei homma toimi.
Octavia BKD

DJDH

Voishan joku tuotekehitysenkeli keksiä laittaa noihin raskaassakin kalustossakin käytetyn 15 napaisen kaapelin. Noissa 15nap ja ABS/EBS kaapeleissa on erillinen salpa mikä pitää pistokkeen paikallaan ja suojaluukku pistokkeelle. Tietty koko on hieman suurempi kuin tavis plugi.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

T5ID

LainaaPeräkärryssä valot vilkkuu kuin pajatsossa konsanaan. Pistoke ja adapteri vaihtoon... Mikä idea tuolla 13 napaisella on perinteiseen verrattuna. Adapterin ja pistokkeen ajattelin vaihtaa perinteiseen mikäli kukaan ei perustele että miksi näin ei voi tehdä.

Mulla ainakin on tehdaskoukun liittimessä mikrokytkin, joka mykistää takatutkan, vaihtaa ESP- ohjelman ja muuttaa mittariston merkkivalojen toimintaa. Tarkistaisin ainakin, onko sulla jotain noista toiminnoista, ennenkuin CAN- väyläistä rupeat itse ropaamaan.

Jäpälä

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 15.10.13 - klo:11:24
Kovin monesti ei oo kärry lainassa, itse joutuu kylläkin joskus lainaamaan kärryä joka on perinteisellä pistokkeella. Valot mulla on kärryssä ledit. Pitää kokeilla ensin adapterilla ja sitten ostaa uusi pistoke jos ei homma toimi.

Lisää vastukset ledien rinnalle tai osta semmonen adapteri jossa on ne vastukset sisällä niin heittää valot vilkkumasta. Toki se adapteri on suht. kallis.
Audi A4 3.0 TDI

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Jäpälä - 15.10.13 - klo:15:53
Lisää vastukset ledien rinnalle tai osta semmonen adapteri jossa on ne vastukset sisällä niin heittää valot vilkkumasta. Toki se adapteri on suht. kallis.

Ainakin motonetin led valot peräkärryyn ei tarvii vastuksia, itse asentelin sellaset pari vuotta sitten ja vaihdoin samalla uudenmallisen pistokkeen vanhan tilalle. Paremmin on toiminut tuo uusi pistoke kuin se vanhanmallinen. Ja sitten vinkkinä niin koukun nuppiin ja perävaunin aisan päähän (mihin nuppi menee) niin kannattaa laittaa rasvaa niin ei paikat kulu, ei rekan vetopöydätkään ole ilman rasvaa.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

tärpätti

Ei tuossa aiemmin adaptereita vastuksia tarvinnu, kesällä pelas normaalisti. Uudella Adapterilla kokeiltava nyt ensihätään.
Octavia BKD

tärpätti

uuden adapterin laitoin ja valoshow on edelleen. vikkuu vilkut ja parkit samaan aikaan. mistäs ongelmaa alkaisi ratkomaan, liekö tuo pistoke sitten seuraavaksi. Väylä purkki?
Octavia BKD

SNG

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 31.10.13 - klo:17:14
uuden adapterin laitoin ja valoshow on edelleen. vikkuu vilkut ja parkit samaan aikaan. mistäs ongelmaa alkaisi ratkomaan, liekö tuo pistoke sitten seuraavaksi. Väylä purkki?

Ainakin omassa Farmi Pro FKT-kärryssä on liitännät molempien takavalojen lähellä. Ne ovat aiheuttaneet pätkimistä ajoneuvoonkytkennän lisäksi. Välissä 13-7 adapteri (tuli tehdaskoukun mukana).

-Kannattaa siis käydä läpi kaikki liittimet samoin kuin pyörän lamppujen pohjat. Itse valoissakin voi olla hapettumia.
      - Itse kävin Bilteman contact cleanerilla ja contact protectorilla läpi sekä itse lamput, kaikki vaunun liittimet (myös niiden sisältä)
        ja adapterin, vaunun ja auton pistokkeet (myös niiden sisältä)
       - Jos nuo huoltotoimenpiteet ei pure, vika voi olla auton päässä

LainaaJa sitten vinkkinä niin koukun nuppiin ja perävaunin aisan päähän (mihin nuppi menee) niin kannattaa laittaa rasvaa niin ei paikat kulu, ei rekan vetopöydätkään ole ilman rasvaa.

Tuota ei pidä tehdä, jos vedetään asuntovaunua, jossa on ns "kitkapää", tai ainakin koukku pitää puhdistaa kaikesta rasvasta sitten kun siirrytään vetämään tuollaista asuntovaunua!

tärpätti

Elikä hämmennystä aiheutti se että kesällä valot toimivat normaalisti. ilmeisesti vanha adapteri vastusti jolloin valot toimivat.  nyt sitten polttimoille menevä pulssi saa valot välkkymään. kärryssä mulla siis ledit.

jonkin vastuksen vaatii väliin.

Hain peräkärryn lainaan perinteisillä valoilla. tosin nyt pitää sen valoja alkaa ropaamaan. kun parkki ja vilkku puuttuu toiselta puolen.
Octavia BKD

Geoman

Minulla vm 2011 Golf Plus:n käskirjassa mainitaan, että perävaunun valot eivät saa olla LED-valoja?

hiloran

Jos osaat peruuttaa peräkärryllä on 13 napaisen etuna peruutusvalo, näkee hieman mihin menee. Itse tein 13-napaisen kytkennän ei tarvitse adaptereita sun muita olla.

ht

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 15.10.13 - klo:11:51
Voishan joku tuotekehitysenkeli keksiä laittaa noihin raskaassakin kalustossakin käytetyn 15 napaisen kaapelin. Noissa 15nap ja ABS/EBS kaapeleissa on erillinen salpa mikä pitää pistokkeen paikallaan ja suojaluukku pistokkeelle. Tietty koko on hieman suurempi kuin tavis plugi.

Nämäkään ei ole ikuisia. Normi käytössä (150-180 tkm/vuosi, tukkiauto) saa vaihtaa kaikki rasiat ja pistokkeet vähintään joka toinen vuosi.

tet

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 15.10.13 - klo:11:51

Teollisuudessa käytetään monessa paikassa Harting-liittimiä joita on monenlaisia, sekä metalli- että muovikuorisia malleja. Noista löytyisi varmaan peräkärrikäyttöön parempi ratkaisu kuin nämä nykyiset rimpulat. Noihin naarasliittimiin saa erillisen suojakuoren silloin kun pistoke ei ole paikallaan, kuori on yhtä hyvin tiivistetty kuin pistokekin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Killer

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 31.10.13 - klo:18:38
Elikä hämmennystä aiheutti se että kesällä valot toimivat normaalisti. ilmeisesti vanha adapteri vastusti jolloin valot toimivat.  nyt sitten polttimoille menevä pulssi saa valot välkkymään. kärryssä mulla siis ledit.

jonkin vastuksen vaatii väliin.

Hain peräkärryn lainaan perinteisillä valoilla. tosin nyt pitää sen valoja alkaa ropaamaan. kun parkki ja vilkku puuttuu toiselta puolen.

Nuo led-valaisimet vaativat etuvastukset että pelaavat Can-väylällisessä autossa kunnolla. Itsellä tuli sama eteen viime kesänä kun olin vaihtamassa kaikkia valoja kärryyn ledeiksi. Taakse tuli kunnon vilkku show kun kytki led-valot ilman etuvastuksia can-väyläiseen autoon. Perinteisessä sähköjärjestelmässähän nuo led-valot pelaa aivan normaalisti. Onneksi olin liikkeellä uudemmalla autolla niin huomasin tuon ongelma enkä vasta sitten kun olin tehny kaikki kytkennät yms.

Paikallisella varaosaliikkeellä osattiin kertoa että pitää ostaa siihen johtoon joku can-väylä purkki joka maksaa n.200-250â,¬ että saa pelaamaan led-valot kunnolla ilman että kaikkiin valoihin lisää erikseen etuvastukset.
Oli joku mennyt ostamaan uuden kärryn led-valoilla niin joutuivat ostamaan tuollaisen purkin kärryyn.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Superb lb L&K 2.0T 4x4 -18
ex: Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

tet

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.11.13 - klo:08:36
Noihin naarasliittimiin saa erillisen suojakuoren silloin kun pistoke ei ole paikallaan, kuori on yhtä hyvin tiivistetty kuin pistokekin.

Korjaan vielä sen verran että tarkoitukseni oli sanoa "runkoliittimiin" eikä "naarasliittimiin". Harting-liittimen sisuskalut ovat keskenään vaihtokelpoiset, eli runkoliittimen voi vaihtaa uros- tai naaraspuoliseksi tarpeen mukaan vaihtamalla sisuskalut päittäin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tärpätti

Jaaha, pitänee jonkinlainen adapteri alkaa väsäämään. Tarviiko tuohon väliin muuta kuin sopivan kokoiset vastukset?  Joku 4-6 ohmia per lanka?
Octavia BKD

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy