Ikkunoiden tummennus

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 11.04.10 - klo:12:46

« edellinen - seuraava »

Raiden

Ite ymmärtänyt niin että tieto siellä näkyy ja olisi automaattinen hylky. Mutta ei varmaa tietoa. Joku korjaa jos olen väärässä. Varmaan katsuristakin paljon kiinni.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

jarmaho

Lainaus käyttäjältä: killahpriest - 24.04.17 - klo:22:12
....... Tuleeko otteeseen vain uusi huomautus vaiko lävähtääkö hylsy jo, koska se merkintä löytyy ja kalvotkin on vielä paikallaan?

Tiedän vaan, että pitääkö ruveta repimään kalvoja pois, ei houkuttelisi yhtään.

Tässä linkki josta löytää helposti tietoa tummennuksista: https://tummennuskalvot.fi/auton-lasien-tummennus-laki/

Linkin tekstin mukaan olisi katsastusmiehen pitänyt heti ensimmäisellä kerralla antaa suoraan hylsy, mutta on ollut armeliaalla päällä. Tuosta "rangaistuksesta", niin sakkoja ei katsastusmies voi antaa eli jäljelle jää: katsastuksen hylkäys määräajallisella korjauskehotuksella jonka jälkeen uusintakatsastus tai sitten käyttökielto. Käyttökielto puollustaa sinällään paikkaansa valikoimassa että alunperäinen "rike" on määritelty laissa katsastuksen hylkäämisen aiheuttavaksi, etkä ole noudattanut kehotusta korjata tilanne. Se että katsastusmies on ollut armollinen ekalla kerralla ei muuta tilannetta. Todennäköisesti kuitenkin katsastaja jatkaa lempeällä linjalla ja vain hylkää katsastuksen ja antaa määräajallisen korjauskehotuksen uusintakatsastuksella. Kokeilemallahan tuo selviää ;)
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

killahpriest

Lainaus käyttäjältä: jarmaho - 25.04.17 - klo:20:36
Tässä linkki josta löytää helposti tietoa tummennuksista: https://tummennuskalvot.fi/auton-lasien-tummennus-laki/
.....

Jees, tuolta koitin itsekin tulkita sitä, mutta ajattelin kysäistä täältä mikäli jollain olisi ollut kokemusta, mutta summa summarum, inssistä se taitaa olla kiinni ja kokeilemalla se selviää. Kiitos vastauksesta kuitenkin!
Skoda Octavia RS TDi DSG Combi ´14

matlock

Kaksi kertaa olen ikkunat Lustigilla tummennuttanut; ensimmäisen ja viimeisen kerran. Työ tapahtui tuolloin Tikkurilan Nesteen parkkihallissa. Sivusta seurattuna työ oli vauhdiltaan todellakin erittäin nopeaa, mutta valitettavasti myös laadultaan hutilointia. Jouduin jälkikäteen reklamoimaan heikon työnlaadun (joka kalvossa oli myöhemmin tarkemmin katsottuna kuplia tai roskia) takia. Tuli siis vasta toisella kerralla kuntoon ja reklamointiin suhtauduttiin yleisen nuivasti. Muutenkin yrittäjän asiakaslähtöisyydessä ja kommunikoinnissa on mielestäni korjattavaa. Mutta toivottavasti sinulla onnistuu kerrasta. Reklamointi ja uusintakäynti on aina ärsyttävää.

peped

#514
Valkoiseen lb Ocuun olisi tarkoitus laittaa tummennukset takalaseihin orkkis Sunsettien päälle. Nuo Sunsetit ovat yksinkertaisesti ihan liian haaleat.

Suunnitelmissa laittaa takalasi hieman tummemmalla kuin takasivulasit. Vielä on mietinnässä laittaako tummennukset 15% / 25% vai 25% / 35% (takalasi / takasivulasit) yhdistelmällä. Mahtaako tuolla 25%:lla tulla turhan iso kontrasti takasivulasien ja etusivulasien välille? Jätesäkki-lookia en halua mutta suht tummaa kuitenkin (= esim. estää tehokkaasti auringon häikäisyä lapsen silmiin).

Kalvot tulisi olemaan Solar Screen Panthera.

Entä mitenhän mahtaa käydä himmenevän taustapeilin kanssa...?
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

zak69

Muusta osaa sanoa mutta useampi auto ollut jossa takalasi tummennettu, ja eri vahvuuksilla, ja himmenevä taustapeili on aina toiminut kuten pitää.
Ei vikoja vaan ominaisuuksia.

https://3nfocus.fi

sakal83

Lainaus käyttäjältä: peped - 10.04.18 - klo:12:52
Valkoiseen lb Ocuun olisi tarkoitus laittaa tummennukset takalaseihin orkkis Sunsettien päälle. Nuo Sunsetit ovat yksinkertaisesti ihan liian haaleat.

Suunnitelmissa laittaa takalasi hieman tummemmalla kuin takasivulasit. Vielä on mietinnässä laittaako tummennukset 15% / 25% vai 25% / 35% (takalasi / takasivulasit) yhdistelmällä. Mahtaako tuolla 25%:lla tulla turhan iso kontrasti takasivulasien ja etusivulasien välille? Jätesäkki-lookia en halua mutta suht tummaa kuitenkin (= esim. estää tehokkaasti auringon häikäisyä lapsen silmiin).

Kalvot tulisi olemaan Solar Screen Panthera.

Entä mitenhän mahtaa käydä himmenevän taustapeilin kanssa...?

Voi olla aika räikeä kontrasti jos vedät 15/25

Tässä takalasi 30 takasivu 30


Ja tässä taasen takalasi 30, takasivu 30, etusivu 50


Sori, paskat kuvat, mutta parempia ei löytynyt  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

peped

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 11.04.18 - klo:15:21
Sori, paskat kuvat, mutta parempia ei löytynyt  ;)

Ei näy ainakaan meikälle kuvat ollenkaan.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

sakal83

#518
kokeillaas uusiks  ;)

30/30


30/30/50


E: itseasiassa tässä paskemmalla puhelimen kameralla otettu kuva, jossa etusivulasit ilman tummennusta.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

peped

No nyt näkkyy. Olikos sulla tuossa Sunset alla vai ilman?
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

sakal83

#520
Ei ollut alla mitään, joten sulla vielä lisää tummuutta tuo sunsetti.
Itsellä on tällähetkellä allekirjoituksen autossa vedettynä pelkkä takalasi 18% kalvolla, seatin alkuperäisten tummennusten päälle.
Se blokkaa kuitenkin jo valoa sisälle autoon siinä määrin, että nuo takasivujen lasit näyttää alkuperäistä tummemmilta. Harkinnassa olisi jos eteen taas kokeilisi 50% kalvoa.
Tuntuu vaan näitä paikallisia jeperaita se kovasti kiinnostavan  8)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Enhancer

Niin, turhaahan se autosta ulos näkeminen ja ylipäätään lakien noudattaminen on. Pääasia ettei nastoilla aja.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 13.04.18 - klo:16:29
Niin, turhaahan se autosta ulos näkeminen ja ylipäätään lakien noudattaminen on. Pääasia ettei nastoilla aja.
;D ;D ;D
Ai jumankauta, ku on jollakin uponnut nasta pahasti hermoon. ;D
Mä näen kyllä ihan hyvin autosta ulos, kiitosta vain huolenpidosta. Ja vaikken näkisi, niin en tartte siltikään nastoja pitämään autoa tiellä ;)
Mutta voit jatkaa itkua tuolla sille osoitetulla topicilla. Pidetään tää  erossa siitä ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Enhancer

Ei ollenkaan. Tämän topicin aiheen mukaisesti jutellaan lasien tummentamisesta. Ihan ok harrastus, ja hyödyllinenkin niin kauan kuin sitä ei tehdä omaa ja toisten ihmisten turvallisuutta vaarantaen.

Makuasioita toki nämäkin, itse en huolisi taaksekaan yhtään Sunset:ä tummempaa takanäkyvyyden heikkenenisen takia, kun ulkonäkö ei itselleni ole niin ratkaiseva kuin käytännön asiat.

Ole fiksu, ja jätä ne etulasit tummentamatta. Amismeininkiä, ei mitään muuta.

Annetaan nastojen ropista tai olla ropisematta :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

hge

Itsellä ollut kaikissa viimeisimmissä autoissa 50% myös etulaseissa - lisää vähän kontrastia, estää hiukan häikäisyä ja näyttää hyvältä. En tykkää juuri tummemmasta, on siis 50% myös takalaseissa.
U jelly?

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 14.04.18 - klo:13:34
Ei ollenkaan. Tämän topicin aiheen mukaisesti jutellaan lasien tummentamisesta. Ihan ok harrastus, ja hyödyllinenkin niin kauan kuin sitä ei tehdä omaa ja toisten ihmisten turvallisuutta vaarantaen.

Makuasioita toki nämäkin, itse en huolisi taaksekaan yhtään Sunset:ä tummempaa takanäkyvyyden heikkenenisen takia, kun ulkonäkö ei itselleni ole niin ratkaiseva kuin käytännön asiat.

Ole fiksu, ja jätä ne etulasit tummentamatta. Amismeininkiä, ei mitään muuta.

Annetaan nastojen ropista tai olla ropisematta :).
Ole sinä tuulipuku pena, jos haluat ja ulkonäkö ei kiinnosta.
Itse myrkytät nastoilla ihmiset katupölyllä kuolemaan ja moralisoit jotain ikkunatummennuksia.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Sala Manteri

Uuteen XC60:n olisi suunnitelmissa laitattaa mahdollisimman laadukkaat takaikkunoiden tummennukset. Olisiko kenelläkään suositella PK-seudulta (erit. Espoo/HKI) laadukasta/hyvämaineista tekijää?

gunman

Espoon vitikassa firmamme naapurissa toimii Teippitukku.
Olen asioinut siellä muissa teippiasioissa, mutta heidän työnjälkeään autojen parissa olen päässyt seuraamaan varsin läheltä.
Loistavaa laatua. Oma katiskani menee heille tummenukseen tässä keväällä..
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Honkki

https://lasientummennus.fi/

Tuolla tein itse vuosi sitten. Olen tyytyväinen hintaan, laatuun ja palveluun. Ilmainen sijaisautokin taisi olla.

Koko takapään tummennukselle tuli hintaa vajaa 200e.

Ylemmässä kuvassa alkuperäisillä sävytyksillä, alhaalla tummennuksen jälkeen.



Ikkunoiden kromilistoihin jäi mahdollisesti jälkiä kemikaalien/liiman höyryistä. Eräänlainen kalvo.. En nyt paremmin osaa kuvailla. Kalvo ei näy ellei ihan läheltä mene katsomaan, joten asia ei ole minua haitannut. Onpa tuo saattanut olla jo ennen tummennustakin ja varmasti lähtee jollain oikealla aineella pois.

Sala Manteri

Kiitokset suosituksista. Täytynee ottaa yhteyttä kumpaiseenkin ja kysellä tarkemmin.

Villasukka

Olisko kellään laittaa kuvia 15% tai 25% kalvolla tummennetusta mustasta polosta,golfista tai vastaavasta autosta?

Mustan polon takapää ja sivut pitäis kalvottaa, mutta valinnanvaikeus iskenyt pahasti 😃

TDInoPWR

Onko kokemuksia/ suosituksia minkä merkkinen ja monenko % kalvo on mahdollisimman yhtenäisen näköinen Golf 7 hb orkkis 60% tummennusten kanssa? Etusivut pitäisi saada sävyltään mahdollisimman lähelle.

Miten muuten on noiden alkuperäisten tummennusten UV-suoja? Siitä olen lukenut monenlaista tarinaa ja osa väittää ettei ole kummoinen UV-suojaltaan esim. vs tummennuskalvo.

Hedgehog

 ;D mielenkiintoinen keskustelu, omaa combiin tulee A tummennuksen toimesta kuun lopussa niin tummaa kuin löytyy. Ihmettelen hiukan tätä taakse päin näkemisen tarvetta? Itse olen pärjännyt 2 kpl sivupeilillä hyvin tähän asti. 😁 Kyllähän se itselleni on se että auto pysyy viileempänä tummennuksien avulla ja plussana ei ole yleinen näyttely parkissa. Toki myös itseänäni miellyttää ulkonäkö limusiini tumma takaosa. Edellisessä autossa oli myös vielä sisä puolella peitelevyt jotta oli riittävän pimeä nukkua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy