Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus

Aloittaja d74394, 09.10.13 - klo:20:39

« edellinen - seuraava »

Jyri

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.05.14 - klo:11:20Tietääkö kukaan, miten tuo automaattijarrutus toimii pysäköitäessä. Muutaman kerran kun ole käyttänyt pysäköintiautomatiikkaa, auto on pysäyttänyt itsensä. Jotenkin tuntuu, ettei aina ole ollut tuota 5 km/h vauhtiakaan. Kerran luulen etäisyyden olleen vain liian pieni ja kerran automatiikalla tuli joku virhelaskelma kulmaparkkiin peruutellessa ja auto pysähtyi vaikkei oltu lähelläkään törmäystä.
Ei kai mikään järjestelmä autoa pysäytä peruuttaessa?

Maxim

No viimeinkin tuli testattua, että tämä toimii. 50 km/h alueella edellinen auto saa pikaisen mieliteon heittää u-käännös liikenteenjakajan jälkeen sulkualueen yli.  Ainoastaan kääntösäteen arviointi meni poskelleen ja auto jäi perä mun kaistalle.  Itse en huomannut tapahtumaa, kun jo jarrut oli kiinni ja tekniikka rusahteli pillin huutaessa kimeästi. Itse olisin todennäköisesti ehtinyt reagoida, mutta en niin nopeasti. Jarrutus oli kuivalla asfaltilla varsin tehokas,  ja takanani ajaneella kuskilla taisi olla hetken aikaa ylimääräistä ohjelmaa kabiinissa ja jälkeenpäin kylmä hiki... Sen verran lähellä se mua kävi.

Systeemi siis toimii ja vauhtia oli varmasti yli 40, lähemmäs 50.

Ekomies

Tämä on kyllä hyvä varuste!Tulee pidettyä turvaväliä sopivana aina kun maxidot herjaa liian pienestä etäisyydestä edellä ajavaan.
Sen olemassaolo rauhoittaa mieltä,kun tietää että automatiikka hoitaa homman,jos itsellä tapahtuu virhearviointi  ???
Tämä saisi olla pakollinen varuste kaikissa autoissa.Itse en ole päässyt punaista auton merkkiä/summeria maxidotissa pidemmälle,mikä tuli mökkitiellä traktoria ohittaessa ilmeisesti liian läheltä  ;D

jormajordaani

Vkonloppuna Vantaan Flamingon parkkihallista ulos ajaessani Front Assist sai hikan ja päätti pysäyttää auton.  Ei tullut varoitusäänimerkkiä, ainoastaan hätäjarrutus sekä MFD:een varoituskuvio. Mitään ei ollut edessä. Liekö systeemi "häikäistynyt" tms. 

Vaikka vauhti oli hiljainen niin perhana että säikäytti. Mitä jos tekee  saman kun joku ajelee perässä (turvavälit kun tunnetusti on mitä on),  ja etenkin maantiellä kovassa nopeudessa?

Front Assist on aiemminkin reagoinut aika herkästi edestä kääntyviin autoihin. Käytin  huollossa, löytyi vikakoodi  ja tehtaan ohjeistuksen mukaan etututka säädettiin uudestaan. Pitäisiköhän taas käydä luettamassa vikakoodit?
Skoda Octavia III RS TSI DSG Combi

tdi_tdo

Vaimon Elegancessa ilmeisesti on joku etututkajuttu, koska Skoda alkoi plimputtamaan ja näyttämään punaista varoitusvaloa poistuessani tyhjästä liikenneympyrästä. En tiennyt moisesta, joten säikähdin tietty. Entisenä Volkkaristina oletin suuttimien tai jonkin muun osan lauenneen.
-09 V70 2.4DA

Gigaa

Melkosesti säikäytti, kun assistentti alkoi pimputtamaan ja jarruttamaan kovaa ehkä sekunnin ajaksi 80 vauhdissa. Ajeltiin Puumalantietä Ruokolahdelle päin, tie on melko mutkainen ja mäkinen. Edessä meni polkupyörä ja vastaan tuli autoja ja itselläni aikomuksena ohittaa pyöräilijä. Vastaantulevien autojen vuoksi en pystynyt menemään keskiviivan yli ja sivuetäisyys pyöräilijään jäi noin 1,5 metriin. Assistenttihan reagoi herkemmin, jos nopeusero edessä olevan kohteen kanssa on suuri eli tässä tapauksessa nopeusero pyöräilijään.

Ehkä oli arviointivirhe itseltäni. Varovaisempi autoilija olisi laskenut vauhtia huomattavasti ja odottanut parempaa tilaisuutta ohittaa pyöräilijä.

Mietityttää kuitenkin mitä tapahtuu vastaavassa äkkijarrutuksessa talvioloissa tien ollessa esim. jäinen ja polanteinen. Olisiko ABS ja ajovakautus pitänyt auton täysin suorassa ja hallinnassa, jos kuljettaja tekee esim. ohjausvirheen säikähtämisen seurauksena.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Hensu

Mulla kävi vähän vastaavat mitä migiksellä yllä. Tallinnassa ruoskin muun liikenteen seassa ja sittenpä oli auto risteyksessä kääntymässä vasemmalle ja venaili siinä kaistojen keskellä rakoa. Edellämenevät väistivät autoa ihan kuten olin itsekin aikonut eli ajaa suht läheltä. No Front Assistant luuli että meikäpoika koisaa enkä näe koko aparaattia ja alko rutisemaan ja jarruttamaan. Meinasin vallan säikähtää ja todennäköisesti takana tullut säikähti myös, onneksi ehdin lyömään kaasua koska varmaan olisi takaluukussa ollut se takana tullut.

Toki joskus voi tehdä tärkeitäkin muuveja kuten Maximilla yllä, mutta näköjään hasardejakin voi olla odotettavissa.

jni

Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Hensu

Lainaus käyttäjältä: Hensu - 08.08.14 - klo:21:40
Mulla kävi vähän vastaavat mitä migiksellä yllä.
jni, ai Suomi-versio?

Ajoin jonossa kohti valo-ohjattua risteystä. Risteysalueella oli tulosuunnastani tullut ajoneuvo kääntymässä vasemmalle ja ajoneuvo oli hieman myös ajamallani kaistalla. Edellämenevät ajoneuvot väistivät autoa pysyen kuitenkin omalla ajokaistallaan eli ajoneuvojen väli ei ollut kovin suuri. Käyttämässäni ajoneuvossa oleva Front Assistant-varuste päätteli välimatkan tuohon kääntyvään ajoneuvoon olevan liian pieni, ja reagoi siihen jarruttamalla ajoneuvoa hätäjarrutuksen omaisesti, josta kuului abs-järjestelmän aiheuttamaa ääntä. Onneksi kuitenkin ehdin itse reagoimaan tilanteeseen painamalla kuitenkin kaasua ja luullakseni näin estin ettei takana tullut ajoneuvo ajanut ajoneuvoni perään. Tämä tapahtuma kävi Tallinnassa, jossa liikennekulttuuri on suhteellisen reipasta eli turvavälit eivät välttämättä ole suomalaisen ajo-opetuksen vaatimalla tasolla, saati nopeudet rajoitusten mukaisia.

Onnistuinko?

jni

Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy