Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus

Aloittaja d74394, 09.10.13 - klo:20:39

« edellinen - seuraava »

d74394

Kuinkas monella on Elegancessaan vakiona Front Assistant? Näyttäs että osassa on ja osassa ei. Itellä Lane asisstant varusteena eli se kamera on kyllä olemassa, mutta itse Front assistant puuttuu valikoista. Ei varmaan iso operaatio asentaa tuo kun kerran kamera löytyy...olkohan vain jopa softakoodaus.
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Hevonlörö

Ei ole, kun ei ollut tuotannossa silloin kun autoni keväällä valmistettiin.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: d74394 - 09.10.13 - klo:20:39
Kuinkas monella on Elegancessaan vakiona Front Assistant? Näyttäs että osassa on ja osassa ei. Itellä Lane asisstant varusteena eli se kamera on kyllä olemassa, mutta itse Front assistant puuttuu valikoista. Ei varmaan iso operaatio asentaa tuo kun kerran kamera löytyy...olkohan vain jopa softakoodaus.

Ei ole kaista vahteja. Mutta front assistant löytyy, ja toimii (välimatka varoitus). Tosin tarvis kokeilla kaverin kanssa, miten auto pysähtyy, kun joku kävelee edessä!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

seatts


Multa löytyy mutta en ajatellut testata.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Ocu

Front assistant löytyy, kerran kaupungissa antoi varoitusta ja maantiellä ilmottaa liian pienestä välistä.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

d74394

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 09.10.13 - klo:21:16
Ei ole, kun ei ollut tuotannossa silloin kun autoni keväällä valmistettiin.
Ilmeisesti joku tietty valmistusviikko kun on tullut vakiovarusteeksi.. pitääpä selvittää, että mitä tarvii päivittää, että tuon ominaisuuden saa käyttöönsä näissä vanhemmissa yksilöissä. Olis hyvä lisä turvallisuuteen, jos edullisesti päivitys onnistuu esim. softapäivityksellä.
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

TTO

Kaistavahdin (Lane assistant) kamera on eri kuin front assistantin kamera, joka löytyy alemmasta etusäleiköstä. Softapäivitys tuskin siis riittää...

Alla vielä pari linkkiä aiheeseen.

The New ŠKODA Octavia: Lane Assistant

SKODA Octavia Front Assistant

Guido

Front assistant löytyy ja muistaakseni kerran on motarilla tullut varoitus liian lyhyestä välistä edelläajavaan. Sen kummemmin en tuota ole testannut enkä ajatellutkaan testata. Täytyy vaan luottaa, että se toimii jos joskus tulee tosipaikassa tarvetta.

En mä airbagejakaan huvikseni räjäyttele testatakseni niiden toimivuutta ;-)

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Guido - 09.10.13 - klo:22:06
Front assistant löytyy ja muistaakseni kerran on motarilla tullut varoitus liian lyhyestä välistä edelläajavaan. Sen kummemmin en tuota ole testannut enkä ajatellutkaan testata. Täytyy vaan luottaa, että se toimii jos joskus tulee tosipaikassa tarvetta.

En mä airbagejakaan huvikseni räjäyttele testatakseni niiden toimivuutta ;-)

Miten liittyy airbagien räjäyttelyyn FA?

Tarkoitushan ei ole törmätä mihinkään, vaan toimiiko varoitukset ja hätäjarrutus. Esteenhän voi poistaa testissä vaikka lihasvoimalla!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

d74394

#9
Lainaus käyttäjältä: TTO - 09.10.13 - klo:22:05
Kaistavahdin (Lane assistant) kamera on eri kuin front assistantin kamera, joka löytyy alemmasta etusäleiköstä. Softapäivitys tuskin siis riittää...

Se alempi tutka on ACC:n tutka. Jos käy katsomassa uutta elegancea liikkeessä on siinä Front assistant vakiona ja alhaalla säleikössä ei ole sitä "tutkaa". Mutta voipi olla, ettei se myöskään ole tuo lane assistant kamerakaan, jota front assistant käyttää. Pitää iskeä VCDS kiinni vehkeeseen, jossa on FA, niin näkee control modulen koodauksen ja pääsee jälille toiminnasta.

Korjasin lainauksen -Karvis-
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Karvis

Lainaus käyttäjältä: d74394 - 09.10.13 - klo:23:42
Se alempi tutka on ACC:n tutka. Jos käy katsomassa uutta elegancea liikkeessä on siinä Front assistant vakiona ja alhaalla säleikössä ei ole sitä "tutkaa". Mutta voipi olla, ettei se myöskään ole tuo lane assistant kamerakaan, jota front assistant käyttää. Pitää iskeä VCDS kiinni vehkeeseen, jossa on FA, niin näkee control modulen koodauksen ja pääsee jälille toiminnasta.

Se alasäleikön tutka on sekä ACC:n että front assistin käytössä, kaikissa liikkeissä olevissa Eleganceissa ei ole vielä sitä tutkaa koska se tuli myöhemmin tuotantoon ja jossain välissä oli komponenteissakin saatavuusongelmaa jolloin autot tuli hihnasta ilman front assistia.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Guido

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 09.10.13 - klo:22:45
Miten liittyy airbagien räjäyttelyyn FA?

Liittyy siten, että tiettyjen turvavarusteiden toimivuuteen pitää vain luottaa. Oli sitten kyseessä airbagit, front assistant tai turvavyön hätäkiristimet.

Tokihan FA:n toimintaa on helpompi testata kuin muutaman muun turvavarusteen, mutta yhtä kaikki se on mielestäni turhaa. Toivottavasti ei ikinä tule tilannetta, jossa tuota pitäisi käytännössä kokeilla. On se silti hyvä olla olemassa, aivan kuten ne airbagitkin.

TTO

Kyllä se alempi tutka on front assistantin tutka (ja myös ACC:n) niinkuin Karviskin tuossa kirjoittaa ja jota yritin Skodan videoillakin esiin tuoda. Ja tuota vaihtelua ko. varusteen "esiintymisessä" on olemassa. Oman Elegancen keulaa olen katsellut ja sieltä tuo tutka löytyy ja auto varoittaa mittaristossa lyhyestä turvavälistä. Ã,,änimerkkejä ei vielä ole tullut, mutta minulla saattaa olla hälytysääni kytketty pois käytöstä (manuaalin tavaaminen ja valikoiden tutkiminen on vielä kesken).

(Vastaavalla tavalla liikkeestä saattaa vielä löytyä Elegance Combi ilman sähköistä takaluukkua.)

Kinneri

Itse olen saanut muutaman kerran FA:n huomautuksen turvavälistä sekä kertaalleen punaisen törmäysvaroituksen  keskinäyttöön äänimerkillä varustettuna. Tuolloin rekka oli juuri kääntymässä kaistalta pois ja itse lisäsin kaasua ajaakseni sen ohi.

d74394

Lainaus käyttäjältä: TTO - 10.10.13 - klo:08:52
Kyllä se alempi tutka on front assistantin tutka (ja myös ACC:n) niinkuin Karviskin tuossa kirjoittaa ja jota yritin Skodan videoillakin esiin tuoda. Ja tuota vaihtelua ko. varusteen "esiintymisessä" on olemassa. Oman Elegancen keulaa olen katsellut ja sieltä tuo tutka löytyy ja auto varoittaa mittaristossa lyhyestä turvavälistä. Ã,,änimerkkejä ei vielä ole tullut, mutta minulla saattaa olla hälytysääni kytketty pois käytöstä (manuaalin tavaaminen ja valikoiden tutkiminen on vielä kesken).

(Vastaavalla tavalla liikkeestä saattaa vielä löytyä Elegance Combi ilman sähköistä takaluukkua.)

Moro,
kävin selvittelemässä tuota Front Assistia ja se on todellakin se alatutka, joka tuota hommaa hoitaa. Eli Front assistia ei voi saada jos se alatutka puuttuu. Mutta mielenkiintoista oli se, että ACC.n olisi saanut aktivoitua softalla, jos on tuo alatutka. Eli saattaa olla, että ACC:stä on turha maksaa ylimääräistä uutta ostaessa. Jossain vaiheessa VCDS:llä pystyy ACC koodaaman itse jälkikäteen ilmaiseksi. Tiedä häntä sitten koska tuo onnistuu..
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Kinneri

Lainaus käyttäjältä: d74394 - 10.10.13 - klo:13:59
Moro,
kävin selvittelemässä tuota Front Assistia ja se on todellakin se alatutka, joka tuota hommaa hoitaa. Eli Front assistia ei voi saada jos se alatutka puuttuu. Mutta mielenkiintoista oli se, että ACC.n olisi saanut aktivoitua softalla, jos on tuo alatutka. Eli saattaa olla, että ACC:stä on turha maksaa ylimääräistä uutta ostaessa. Jossain vaiheessa VCDS:llä pystyy ACC koodaaman itse jälkikäteen ilmaiseksi. Tiedä häntä sitten koska tuo onnistuu..

Suurin hankaluus lienee "koodata" se lisäviiksi vakkarille :)

finhazard

Lainaus käyttäjältä: d74394 - 10.10.13 - klo:13:59
Moro,
kävin selvittelemässä tuota Front Assistia ja se on todellakin se alatutka, joka tuota hommaa hoitaa. Eli Front assistia ei voi saada jos se alatutka puuttuu. Mutta mielenkiintoista oli se, että ACC.n olisi saanut aktivoitua softalla, jos on tuo alatutka. Eli saattaa olla, että ACC:stä on turha maksaa ylimääräistä uutta ostaessa. Jossain vaiheessa VCDS:llä pystyy ACC koodaaman itse jälkikäteen ilmaiseksi. Tiedä häntä sitten koska tuo onnistuu..

Juu... tää ajatusleikkiä ei nyt taidettu kirjoittaa ihan ajatuksella loppuun asti ;)
Nykyinen: Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance 2013 (Platin Gray)
Entinen: Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K 2010 (Candy White)

d74394

Lainaus käyttäjältä: Kinneri - 10.10.13 - klo:14:05
Suurin hankaluus lienee "koodata" se lisäviiksi vakkarille :)

Lisäviiksi vain 80 euroa marmorilla, joten ei välttämättä iso ongelma tuokaan, mutta tosin viiksen koodaaminen ei onnistu vaikka olisi kuinka taitava  :)

Mutta kun itsellä tuota alatutkaa ei ole niin jäi haaveeksi viritelmät. Tuo alatutka 600 euroa tilbehööreineen balttiarallaa  ::) Niin ja vaatii uuden alaritilänkin  :-\
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

Ocu

Onko niin että vain aktiivivakkarissa se 10 km/h vauhdin muutos kerralla?
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 10.10.13 - klo:16:27
Onko niin että vain aktiivivakkarissa se 10 km/h vauhdin muutos kerralla?

Ihmettelin samaa RS:n koeajolla, mutta ainakin vakkarin viiksen vetäminen taakse nostaa nopeutta yhdellä kilometrillä. En tiedä saako yhden kilometrin laskua sitten mistään, tuskin? Viiksihän on sama kuin Audeissa kun ottaa adaptiivisen vakkarin tai kaistavahdin.

Itse testailin adaptiivisen vakkarin konsernitoteutuksen viime viikolla ja kirjoitin RS-ketjuunkin hämmästelyä Front Assistista. Se kyllä ilmoittaa hienosti ajotietokoneen näytössä kun etäisyys on liian pieni, mutta mitään varoitusta se ei tuntunut tekevän jos ajoin niin lähelle edellä ajavaa kun kantti kesti. Mersun A-sarjassa hälytys tuli huomattavasti helpommin ja yllättäen. Kuljettaja säikähtää varmasti mikä on tarkoituskin, mutta missä vaiheessa konsernin Front Assistin pitäisi hälyttää ja jarruttaakin viimeistään itse?

makkis

Onkos räsässä muka front assistan vakiona? Acc on kyllä. Mitenkäsnfront assistant ja manuaali voi edes toimia?

Devl

Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.10.13 - klo:17:06
Onkos räsässä muka front assistan vakiona? Acc on kyllä. Mitenkäsnfront assistant ja manuaali voi edes toimia?
Front Assistant â€" Automaattinen hätäjarrutus auton edessä sijaitsevan tutka-anturin avulla, kyllä on vakiona.

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.10.13 - klo:17:06
Onkos räsässä muka front assistan vakiona? Acc on kyllä. Mitenkäsnfront assistant ja manuaali voi edes toimia?

Suomessahan käsittääkseni Front Assist tulee aina ACC:n mukana. Esim. Tsekin konfiguraattorissa se pitää ruksia erikseen ACC:n kanssa. Suomessa ei ole edes mahdollista ruskia Front Assistia, ainoastaan ACC.

makkis

Tekee manuaalissa melkoisen jurnutuksen lopuksi jos ei kuski tai assari älyä kytkintä polkaista... toisaalta, vältääkseen kolarin tuo on pieni paha. Luulin itse fa on vain automaateissa.

Guido

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 10.10.13 - klo:16:44
Ihmettelin samaa RS:n koeajolla, mutta ainakin vakkarin viiksen vetäminen taakse nostaa nopeutta yhdellä kilometrillä. En tiedä saako yhden kilometrin laskua sitten mistään, tuskin?

Viiksen päässä olevaa nappia painelemalla saa nopeutta pudotettua 1 km/h per painallus.

Markku J

Tuo vakkarin viiksi on jotenkin turhan epälooginen. Työnnetään, vedetään, heilutellaan ja painellaan viiksen päässä olevaa nappia  ???. Golfin rattinappulat ovat huomattavasti selkeämmät. Mutta eikös tavallisen vakkarin viiksestä saa +/- 10 kmh nopeuden muutokset tehtyä viikseä nostamalla / laskemalla ?

Kinneri

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.10.13 - klo:19:29
Tuo vakkarin viiksi on jotenkin turhan epälooginen. Työnnetään, vedetään, heilutellaan ja painellaan viiksen päässä olevaa nappia  ???. Golfin rattinappulat ovat huomattavasti selkeämmät. Mutta eikös tavallisen vakkarin viiksestä saa +/- 10 kmh nopeuden muutokset tehtyä viikseä nostamalla / laskemalla ?
Sorry offtopic, mutta...
Kyllä tuon ACC:n viiksestä nostamalla ja laskemalla saa +-10 kmh asetettua. Eikä ylipäätään tarvitse kuin muutamia kilometrejä ajella ja tuo viiksi alkaa tuntumaan hyvinkin loogiselta. Näin ainakin omalla kohdallani tapahtui. Parasta on, että halutun nopeuden voi valita "etukäteen" ennen kuin vakkarin aktivoi. Aivan huippulaite tuo adaptiivinen vakkari tavalliseen vakkariin verrattuna ja uskon kyllä tuon kapistuksen yleistyvän kaikissa autoissa.

Markku J

Käyttöliittymään varmasti tottuu omistaja-asteella nopeasti. Meillä ongelma oli se, että ajelin itse pitkään työsuhdebemarilla, jossa oli rattinappulat, ja toisena autona oli viiksellinen VAG. Kesti aina jonkin aikaa opetella VAGin logiikka viikseä näkemättä, kun aika harvoin ajoin matka-ajoa. Nyt Golfin kanssa käytän vakkaria varmaan yli 50% ajoistani, kun sen käyttö on niin helppoa ja loogista.

s-mod

Hätäjarrutushan toimii vain pienissä nopeuksissa (olikohan 30 km/h). Kyselkää liikkeistä jos netistä ei löydy!

´Minulla  tuli kerran se piipitys ääni, kun edessä oleva oli kääntymässä ja itse auhtauduin pienehköön väliin n.60 km/h vaudissa. Max dot näyttöön tuli koko ruudun kokoinen autoetäisyys näyttö punaisella pohjalla. Peräkärry oli perässä, mutta olikohan merkitystä!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

makkis

Front Assistan on meidän perheeseen tervetullut varuste jota en edes tiennyt saavani. Marmattaapa auto puolestani vaimolle, josko jo uskoisi että en itse turhaan jäkätä kun autokin jäkättää turvaväleista!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy