VW ostaa miljoona automaattilaatikkoa Aisinilta

Aloittaja pokkus, 26.09.13 - klo:06:31

« edellinen - seuraava »

pokkus

Tämmöiseen mielenkiintoiseen uutiseen törmäsin eli VW aikoo ostaa miljoona kappaletta 8-vaihteista automaattilaatikkoa Aisinilta. Ilmeisesti syynä saattaa olla kalliit korjausongelmat DSG:n kanssa. Voisiko tämä jopa enteillä DSG:n poistumista kokonaan mallistosta?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130912/vws-problem-med-dsg-vaxer-vilket-gynnar-aisin

Alkuperäinen artikkeli on valitettavasti vain toisella kotimaisella kielellä, mutta alta löytyy MS- ja Google-käännetty versio englanniksi:

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=en&a=http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130912/vws-problem-med-dsg-vaxer-vilket-gynnar-aisin
http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.automotorsport.se%2Fartiklar%2Fnyheter%2F20130912%2Fvws-problem-med-dsg-vaxer-vilket-gynnar-aisin

Korjattu Aisi --> Aisin. - Quality -

Maximus

Miten se nyt enteilisi DSG:n poistumista mallistosta, jos tuo 8-vaihteinen on myös tuplakytkinvaihteisto eli siis "DSG-tyyppinen". Näin olin ymmärtävinäni kun tuon ruotsinkielisen jutun luin. Voihan olla, että VW:lle on edullisempaa ja jopa "turvallisempaa" ostaa nuo 8-vaihteiset DSG:t valmiina muualta kuin alkaa itse niitä kehittelemään. Ainakin nyt sitten näyttää siltä, että jatkossa saadaan nauttia jopa 8-vaihteisista "DSG:istä". Jotka sitten toimittaa Aisin. Toivottavasti ovat hyviä laatikoita!  8)
"Age quod agis - tee mitä teet"

tet

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 30.09.13 - klo:13:29
Miten se nyt enteilisi DSG:n poistumista mallistosta, jos tuo 8-vaihteinen on myös tuplakytkinvaihteisto eli siis "DSG-tyyppinen". Näin olin ymmärtävinäni kun tuon ruotsinkielisen jutun luin. Voihan olla, että VW:lle on edullisempaa ja jopa "turvallisempaa" ostaa nuo 8-vaihteiset DSG:t valmiina muualta kuin alkaa itse niitä kehittelemään. Ainakin nyt sitten näyttää siltä, että jatkossa saadaan nauttia jopa 8-vaihteisista "DSG:istä". Jotka sitten toimittaa Aisin. Toivottavasti ovat hyviä laatikoita!  8)

Minä taas luin sen niin (=google käänsi sen englanniksi niin) että Aisin on toimittanut DSG:tä vastaavia bokseja Volvolle. Ei siinä minusta sanottu että nämä VW:n tilaamat olisivat juuri noita bokseja.

Tuollainen miljoonan lootan tilaus ei mielestäni ole iso setti, vaikka uutisoinneissa näin väitetään. Tuottaahan konserni itse jo suuremman määrän DSG-laatikoita yhdessä vuodessa, eikä tuosta uutisesta selviä onko se miljoona laatikkoa tarkoitus toimittaa vuodessa vaiko jossain pidemmässä ajassa.

Jenkeissä melkein kaikki myynnissä olevat konsernituotteet ovat saatavissa momentinmuunnin-automaatilla ja uskoisin että jenkkipoika niitä myös mieluiten ostaa. Lisäksi muillakin markkinoilla, myös meillä, on malleja joihin saa vain momentinmuunnin-automaatteja (esim. Touareg ja Amarok). Uskoisin että nuo miljoona lootaa uppoavat näihin kohteisiin melko kivuttomasti.

En siis usko että on kyse mistään DSG:n korvaamisesta, mutta olen valmis muuttamaan mieltäni jos jostain selviää varmuudella että Aisinilta tilatut lootat ovat kaksoiskytkinmalleja.

Niin ja vielä, konsernillahan on kehitystyön alla 10-vaihteinen DSG. Siitä ei kai ole vielä tietoa kenen rautaa se tulee sisältämään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

RoccoScientist

Juu, ei siinä tosiaan tuon vaihteiston tyyppiä suoraan sanottu. Sanottiin vain, että tilauksen yksityiskohtia ei tiedetä ja sitten annettiin esimerkkejä Aisinin automaattilootista, joita löytyy jo nyt konsernimerkeistäkin. Lisäksi todettiin, että tilauksen koon huomioiden on luultavaa, että VW korvaa epäluotettaviksi osoittautuneita DSG-lootia Aisinin luotettavammilla tekeleillä. Itse näkisin, että jos kyse on takuun piirissä korjattavien DSG-vaihteistojen päivittäminen, ei vaihto momentinmuuntimeen varmaan tule kysymykseen, joten tuo Aisinin kaksoiskytkinloota lienee hyvä arvaus. Jos taas tarkoitus on tehtaalla heittää uutta vaihteistoa sisään, voi momentinmuunninkin periaatteessa tulla kysymykseen.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

kt

Jos VW tarvitsee lähivuosina lisää automaatteja autoihinsa, niin automaattilaatikoiden valmistuskapasitettia voi ostaakin. Ei tuollaisen uuden DSG-automaattilaatikkotehtaan käynnistäminen käy ihan sormia napsauttamalla. VW:llä taitaa olla kaksi omaa tehdasta ja ilmeisesti se ostaa alihankkijoilta joitakin laatikkotyyppejä myös. VW:n omien tehtaiden vuosikapasiteetti on noin 1 miljoona laatikkoa per vuosi. Jos sitten tarvitaankin vuodessa 2 333 000 laatikkoa, niin kannattaa tehdä sopimus alihankinnasta.

Kapasiteettia saattaa olla myynnissä esim siksi, että Aisin´n tekemien laatikoiden menekki on sakannut. Tai autojen mallit muuttuvat, jolloin laatikkojen menekkikin muuttuu. Tai Aisinilla seisoo yksi linja jostain syystä. Ja jos VW näkee, että tarve heillä lisääntyy, niin tottakai kapasiteettikaupat tehdään. Oletan siis, että VW:n omat tehtaat on täyteen buukattuja ja hätään saatiin Aisin auttamaan. Sitähän emme tiedä, kenen suunnittelema laatikko siellä valmistuu. Eli minusta tässä ei ole mitään ihmeellistä, eikä asiasta voi päätellä yhtikäs mitään.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Maximus

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.10.13 - klo:12:03
Minä taas luin sen niin (=google käänsi sen englanniksi niin) että Aisin on toimittanut DSG:tä vastaavia bokseja Volvolle. Ei siinä minusta sanottu että nämä VW:n tilaamat olisivat juuri noita bokseja.

joo, sanoinkin "jos"... Täyttä varmuutta kumpaankaan suuntaan ei tässä vaiheessa ole, DSG vai jotain muuta. Sen näkee sitten. DSG-vaihtoehto ei kuitenkaan ole siis myös mitenkään poissuljettu tuon jutun perusteella. Nuo kaikki viittaukset omien DSG:eiden hyllyttämiseen yms., ovat myös kirjoittajan omaa pohdintaa tässä vaiheessa. Pitää nyt vaan malttaa ja odottaa niitä lisäfaktoja.

Artikkelin perässä oleva keskusteluosio oli minusta aika mielenkiintoista luettavaa... oliko norski vai tanskalainen, joka siellä kertoi ajaneensa DSG:llä kohta miljoona km. Milloin ensimmäinen vika tulee, kyseli hän. Autojen lukumäärästä ei ollut puhetta. Eräässä firmassa oli noin 30 DSG-Passattia, kilometrejä takana 80t-190t km. Ei vikoja. Itsekin olen nyt ajanut yli neljä vuotta DSG-7:lla, paljon lyhyttä kaupunkiajoa. Toimii yhtä hyvin kuin uutena. Siis loistavasti. Koputetaan puuta...  8)
"Age quod agis - tee mitä teet"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy