Octavia 1.2 TSI kokemuksia

Aloittaja peteko, 04.04.10 - klo:10:17

« edellinen - seuraava »

Ouzi

Taitaa 1,2 koneella päästä lähelle ilmoitettuja kulutuslukemia vrt. Tsi 1,4 90kw. Ainakin omani jää kauas ilmoitetuista luvuista. Jopa miettinyt en onkohan auto edes kunnossa. :(

Fogfighter

Kiitokset vastauksista turbo asioissa. Täytyy myötää, että meni pikkasen OT.

Edelleen on hymy korvissa kun TSI:llä ajelee  :D. Reilu 2000km nyt takana. Omassani on puoliautomaatti ilmastointi. Toimii hyvin enkä ole yhtään allapäin vaikka edellisessä autossani oli automaatti. Ei ole tarvinnu oikeastaa koskeakaan lämpötila namiskuukkeliin ollenkaan, vain silloin tällöin tuuletimen nopeuteen ja suuntaukseen. Aikahyvin pitää mukavan viileänä kun lämpötila on säädetty 22, tehot 2:sella ja suuntaus joko hieman ylös tai sitten alas. Olen lukenut ohjekirjan mutta osan jo unohtanut. Täytyypi ottaa uudestaan iltalukemiseksi. Asia voi olla muille itsestään selvyys tai siten uusia asia. Noniin asiaan: Huomasin eilen hieman erikoisen asian ilmastointilaitteen toiminnasta. AC:n ottaa pois päätä niin loppuu kuivan ilman tulo ja sitä kautta viilennys, kuten pitääkin. Mutta kun suuntauksen laittaa suoraan tuulilasille, niin AC menee automaattisesti päälle. Pysyy päällä niin kauan kuin suuntauksen taas muuttaa. Miusta toi on ihan hyvä toiminto.

Karvis

Vänkäys turbo-moottorin toiminnasta eroteltu omaksi aiheeksi.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2389.0
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: peteko - 25.07.10 - klo:00:31
No jokatapauksessa tänään taasen 400 km 1.2 tsi:llä tänään ajaneena ei voi kun olla tyytyväinen moottoriin, kulutus 5.2L (tieturi+0.1L) keskinopeus ~100kmh.

Mukavat lukemat.
Eilen kotiuduttiin noin 800 km lenkiltä ja keskikulutus ajotietokoneen mukaan noin 5,8 l/100km, rauhallista maantieajoa noin 90%. Mielestäni kohtuullinen lukema 1.8 moottorille  :)

Jacques

Lainaus käyttäjältä: JakeManse - 28.07.10 - klo:11:36
Mukavat lukemat.
Eilen kotiuduttiin noin 800 km lenkiltä ja keskikulutus ajotietokoneen mukaan noin 5,8 l/100km, rauhallista maantieajoa noin 90%. Mielestäni kohtuullinen lukema 1.8 moottorille  :)

Oikein mainiot lukemat 1.8:llekin nuo. Tarkistatko vielä tankatessa näyttääkö ajotietokone oikein. Tuulilasissako oli heidän kestotesti Audissa että ajotietokone näytti ronskisti liian vähän. Lukema kuitenkin täysin uskottava koska jo vanhalla 2.0TFSI koneella pidempi matka onnistui 6.2l/100km keskikulutuksella.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Jacques - 29.07.10 - klo:07:53
Oikein mainiot lukemat 1.8:llekin nuo. Tarkistatko vielä tankatessa näyttääkö ajotietokone oikein. Tuulilasissako oli heidän kestotesti Audissa että ajotietokone näytti ronskisti liian vähän. Lukema kuitenkin täysin uskottava koska jo vanhalla 2.0TFSI koneella pidempi matka onnistui 6.2l/100km keskikulutuksella.
Mulla kanssa maltilliselle ajolla tietokone näyttää vähimmillään jopa 5.5l/100km.Tuo tietokone heittää mulla jotenkin epäloogisesti.Jos ajanut reipasta ajoa, eikä hirveästi matkaa, niin heittoa ei paljon.Jos tulee päivittäin ajettua työmatkaa rauhallisesti pari viikkoa,mitattu jopa 4dl enemmän kuin tietsikan näyttämä.En oikein tajua, miksi näin.Heiton luulisi olevan aina saman.Maltillisella matka-ajolla vie noin 4 desiä vähemmän kuin Rs.Ei siis yli satasta.Silloin ero merkittävämpi tämän hyväksi.Jos ajetaan motarinopeuksia niin ero jo yli litran.
Topicin kulkine kyllä menee pienellä, ja asettaa rankasti kyseenalaiseksi 1.4 koneen, tällä hetkellä.Bensankulutus ei itselle kyllä se tärkein tekijä, mutta onhan se plussaa jos tarvittaessa kulkee, ja rauhallisesti menee pienellä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jacques

Ram1, 1.8TSI on kyllä hyvä kombinaatio suorituskykyä ja taloudellisuutta. 1.4TSI tuntuu turhalta koska kulutus ei ole paljoakaan 1.8:ia alempi. Tehoiltaan 1.2TSI taas kolkuttelee 1.4:n kannoilla ja on taas selvästi taloudellisempi suhteessa.

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: Jacques - 29.07.10 - klo:07:53

Yritin jossain vaiheessa pitää kirjanpitoa, mutta en tietenkään muistanut joka kerta ottaa kuittia tankkauksen jälkeen talteen. Seuranta meni siis perssiilleen.
Kyllä ajotietokoneen antama lukema antaa mulle riittävän tarkan suunnan kulutuksesta. Se ei kuitenkaan ole se kaikkein tärkein ja oleellisin asia autoilussa  ;)

Jacques

Minun mielestäni taas ajotietokoneen kulutusnäytön tarkoitus häviää, mikäli ei sen antamasta luvusta pysty edes arvioimaan todellista kulutusta. Ja seurantaahan ei tarvitse tehdä kuin yhden tankillisen ajan, niin saa jo kohtuullisen käsityksen - useampi tankki kyllä vähentää virheen suuruutta.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 29.07.10 - klo:09:15
Mulla kanssa maltilliselle ajolla tietokone näyttää vähimmillään jopa 5.5l/100km.Tuo tietokone heittää mulla jotenkin epäloogisesti.Jos ajanut reipasta ajoa, eikä hirveästi matkaa, niin heittoa ei paljon.Jos tulee päivittäin ajettua työmatkaa rauhallisesti pari viikkoa,mitattu jopa 4dl enemmän kuin tietsikan näyttämä.En oikein tajua, miksi näin.Heiton luulisi olevan aina saman.Maltillisella matka-ajolla vie noin 4 desiä vähemmän kuin Rs.Ei siis yli satasta.Silloin ero merkittävämpi tämän hyväksi.Jos ajetaan motarinopeuksia niin ero jo yli litran.
Topicin kulkine kyllä menee pienellä, ja asettaa rankasti kyseenalaiseksi 1.4 koneen, tällä hetkellä.Bensankulutus ei itselle kyllä se tärkein tekijä, mutta onhan se plussaa jos tarvittaessa kulkee, ja rauhallisesti menee pienellä.
Saman huomasin kun pitkästä aikaa kulutuksia laskin ; ajotieturin 6,2 litran keskilukema piti nyt tasan paikkansa, viime vuonna heitti puolisen litraa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Fogfighter

Viimisin tankillinen meni 6.47l/100km kulutuksella. Ei tippunut ei aikasemmasta. No, pari kertaa tuli kiire palokunnan keikalle ja sitten tuolla mökillä tuli muutamaan otteeseen käytyä. Mökkitien jotuu ajamaan loppupätkän 1 ja 2 vaihteella. Niin, tais muutama kaveri kokeilla autoa kun olivat käymässä, ite töissä :(

Tietokoneen tarkkuudesta on ollut puhetta aika paljon. Joillakin heittää ja joillakin ei. Itse kuulu jälkimmäiseen ryhmään. Viestin alussa toi 6.47 on tankkaus.comin antama tulos ja vielä itse tarkistin laskemalla. Auton tietokoneen mukaan kulutus oli 6.4l/100km.

Olen muutamaan otteeseen testannut miten ajotapa vaikuttaa kulutukseen. Ei s**tana mikä ero "menopäällä", normaalin ja pihin ajotavan välillä on! Ero ekan ja viimisen välilä oli yli 5L ! :o  Audissa tuli otettua vakkari pois päältä aika kaukaa jos tietää joutuvansa pysähtymään tai muuten hiljentää. En ensiks edes huomannu mutta nyt ole ottanut vakkarin pois päältä samoissa paikoissa kuin audilla tuli otettua. Monen vuoden tapa näköjään jäänyt päälle. Eri auto auto alla ja kulkee eri tavalla niin on joutunut nyt "opettelemaan" vakkarin käytön uusiks. Eniten vaikuttaa se että tässä TSI:ssä on 6 vaihdetta kun audissa oli 5. Nopeus ei ala laskemaan niin nopesti vakkarin pois oton jälkeen. Eli toisin sanoen vakkrin voi ottaa kauempaa pois päältä ja "liuku" nollakulutuksella valoihin tai mikä edessä nyt sattuu olemaan.

Tulipas strooria taas.

Ouzi

Juuri tuli testattua ocu hb 1,2 Tsi. Mukava peli ajella. Vääntöä koneessa kivasti ja suorituskykykin riittävä. Hiljainenkin oli verrattuna omaani golf 16" hankook renkailla varustettuun. Ja se kulutus oli kivan matala ajoin 22 km motaria 120 mittarin mukaan vakkarilla niin näytti keskikulutus 5,7-5,8. Oli ihan pakko ajaa sama lenkki omalla autolla niin kulutus oli 7 !!. Tsekkasin skodan ajotietokoneen 2 muistin keskikutuksen niin siellä oli tasan 7. 7 litraa oli 2800 kilometrin ajalta eli saman verran kun koko auton matkamittari näytti. Mulla taitaa olla octavia kuume. Pitäskö ostaa tsi vai 1,6 tdi ?

Janus

Oliko tuo testattu auto DSG vai manuaali? Itse tässä pähkäilen 1.2 DSG:n ostoa, mutta en ole päässyt vielä tyyppäämään. Tuo 1.6 TDI on myös mielessä...täytyy myös testata se. Nykyinen mulla on 1.4 tsi manuaali. Onkohan tuossa paljoakaan eroa noiden koneiden välillä?

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: Janus - 06.08.10 - klo:20:23
Oliko tuo testattu auto DSG vai manuaali? Itse tässä pähkäilen 1.2 DSG:n ostoa, mutta en ole päässyt vielä tyyppäämään. Tuo 1.6 TDI on myös mielessä...täytyy myös testata se. Nykyinen mulla on 1.4 tsi manuaali. Onkohan tuossa paljoakaan eroa noiden koneiden välillä?
Manuaali. Ens viikolla pitäs koeajaa sama mut dsg. Mun mielestä 1,2 aika saman tuntuinen kuin diesel. Tosin kun jengaa antaa niin hiukka paremmin menee kuin diesel. Onhan tossa tsi koneessa vetoalue paljon laajempi kuin tdi. Käytännön ajossa turbo kivasti työntää ja auttaa. Ja kulkeekin ihan kevyesti ja riittävästi Mutta kun alkaa ajamaan "sporttisesti " Eli kaasu pohjassa ja kierroksia säästelemättä niin kyllä 1,4 tsi tarjoaa hieman sporttisuutta ja "paukkuja" riittää pidemmälle vrt. Tsi 1,2 ja tdi 1,6. Lähinnä tehon tunne kasvaa enemmän kun kierrokset nousee. Pikku tsi ja tdi tasaisen tuntuisia. Itse ja jos vaihdan niin vaikea päättää noista. Vähän kuintenkin mun päässä toi 1,2 tuntuu lelulta :-\ Onko sitten kestävä ja kuinka halutta muutaman vuoden päästä. Ken tietää. Kokonaisuutena varmaankin käytössä yksi ocun järkevämpiä koneita perus ajajalle toi pikku tsi.  Etuja: Hinta, kulutus ja ajettavuus. PS. Kyllä se ainakin 180km/h Saakka ihan tasaiseen kiihtyy  ;)

peteko

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 06.08.10 - klo:18:48
Juuri tuli testattua ocu hb 1,2 Tsi. Ja se kulutus oli kivan matala ajoin 22 km motaria 120 mittarin mukaan vakkarilla niin näytti keskikulutus 5,7-5,8. Oli ihan pakko ajaa sama lenkki omalla autolla niin kulutus oli 7 !!.
Iso on ero 1.2 ja 1.4 koneiden välillä, paperilla eroa matkakulutuksessa Ocun tapauksessa noiden koneiden välillä oli muistaakseni vain 0.2L luokkaa kun tammikuussa pähkäilin auton ostoa. Olin silloin lähellä ostaa Ocu 1.4tsi eskarin mutta ehti mennä (onneksi..) ja sitten meni 1.2 tsi tilaukseen.
Tosiaan itsellä Ocu 1.2 TSI HB manual ja ajettu nyt pian 10tkm, ja tuo 120kmh (+5kmh mittarissa) motarikulutus on itselläkin 5.7L. 100kmh (+5kmh) nopeudessa kulutus 5.1L. 80kmh nopeudessa 4.7L. Nämä on kesän ajalta, 2+2 henkeä ilmastointi päällä. Talvella tuntui menevän hieman enemmän mutta silti lähellä 5L lukemia jos alle 100 kmh taulussa.
Ilmastointi vaikuttaa kaupunkiajossa melko paljon kulutukseen, noin 1L luokkaa, mutta maantieajossa ei juuri yhtään. Kaupungissa oma kärry menee siinä 6-7L välillä, ilmastoinnin kanssa ollaan lähellä tuota ylärajaa, kovin paljoa ei pelkkää kaupunkiajoa ole tullut tehtyä.
Ajotapa itsellä on se taloudellinen, joten näihin ~5L lukemiin ei kyllä pääse jos paljon ohittelee jne. Mainittakoon vielä että matka-ajossa ollut aina vakkari päällä. Se tuntuu pikemminkin laskevan kulutusta kuin nostavan, johtuu siitä että heti kun pienikin alamäki niin kulutus menee nolliin, koska 1.2 koneessa ei juuri moottorijarrutusefektiä ole, tämä on muten yksi oleellinen tekijä miksi tämä menee niin pienellä. Auto "lipuu" hyvin ilman kaasua, tätä tulee hyödynnettyä paljon kun lähestyy esim risteyksiä ja ennakoinneissa tietty.
Valinta TSI tai TDI riippuu monesta tekijästä mutta itselle oleellisia asioita oli auton alempi hinta, kulutus ei paljoa isompi mitä TDI:ssä, pienet ylläpitokulutus kuten vakuutukset, ja max 20tkm ajot vuodessa sekä luulisin bensavehkeen olevan hieman varmempi talvipakkasilla. Mutta TDI:lle voi keksiä yhtä paljon puoltavia seikkoja myös, se on miten ajattelee asian.
1.2 TSI koneen kestävyydestä ei paljoa vielä taida löytyä faktaa, mutta toistaiseksi ei ole ongelmia itsellä ainakaan ollut enkä muualtakaan kuullut, mitä nyt joillain on tyhjäkäynnin seilausta kylmällä koneella. Tätä en ole tosin itse huomannut. JOtkut sanoo että samaa on 1.4 tsi:ssa. Öljyä ei ole tarvinnut vielä lisätä 10 tkm aikana, edelleen ylämerkissä.
Alla kulutukset liki 10tkm ajalta, keskikulutus nyt 5.4L alusta saakka laskettuna tankkauksista:

[ylläpito on poistanut liitteen]

Janus

Kyllä menee sitten aika vähällä. Oma 1.4 tsi vie kyllä sen lähes litran enemmän satkulle, kovemmissa nopeuksissa enemmänkin. Täytyy käydä testaamassa miltä tuo sitten tuntuu. Automaattiin joka tapauksessa vaihdetaan. Voisihan se tietysti olla tuo sama 1.4 tsi myöskin...on tää vaikeeta.

Ouzi

Mä olen ihmetellyt omani kulutusta pidemmän aikaa. Joten kävin varaamassa huollon kun oli siinä muutakin. Ensikuussa sitten selviää et onko autossa vikaa vai mun korvien välissä. Veikkaan et molemmissa ;) Mä kuitenkin ajan aika paljon nyt tammikuussa käyttöön otetulla ajettu 15 tkm. Vaikeaa tulee kyllä päättää jos ocun ostan.  Taitaa paperilla olla erot pieniä mutta käytännössä suuria kulutuksessa. 1,4 vrt. 1,2 Tsi

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: Janus - 06.08.10 - klo:21:17
Kyllä menee sitten aika vähällä. Oma 1.4 tsi vie kyllä sen lähes litran enemmän satkulle, kovemmissa nopeuksissa enemmänkin. Täytyy käydä testaamassa miltä tuo sitten tuntuu. Automaattiin joka tapauksessa vaihdetaan. Voisihan se tietysti olla tuo sama 1.4 tsi myöskin...on tää vaikeeta.
Kyllä mäkin todennäköisesti automaatin valitsen. Kyllä siihen niin hyvin on tottunut kun tämän vuoden ajanut sellaisella. On se niin helppoa ja vaivatonta ;) Vaikka kyllähän ocun vaihdelaatikko herkkä ja täsmällinen on ja lyhyt liikkeinen.

ef0p

En tiedä mitä oikein ajattelisi, olisi ehkä ihan järkevää ottaa tuo 1.2 TSI hyvin kulutuslukemien valossa.

Avopuoliso kokosi oman autonsa 1.2 TSI:llä ja minä 1.4:lla ja samat lisävarusteet ruksittiin. Reilu pari tonnia edullisempi ja kaikista eniten ihmetystä aiheutti (minussa ketutusta), että 1.2 koneen valitussa on myös lisävarusteet hinnoiteltu alemmaksi, 10-50â,¬ per varuste. Kyllä tämä pisti sapettamaan, voisi kuvittella olevan toisin päin...

Jos tuosta koneesta tinkisi niin saisi ainakin ihan huoletta valita dsg:llä, mutta tiedä sitten...

e. Meni jo hieman into koko autoon ja masistaa! :(

Anshjelm

Lainaus käyttäjältä: ef0p - 12.08.10 - klo:13:27
....ja kaikista eniten ihmetystä aiheutti (minussa ketutusta), että 1.2 koneen valitussa on myös lisävarusteet hinnoiteltu alemmaksi, 10-50â,¬ per varuste.
Eikös taustalla ole enemmänkin tuo ajoneuvon päästöhässäkkä mikä määrittelee lisävarusteiden arvon. CO2 1.2:llahan on ainakin 10% pienempi. Vai oonko väärässä vaikko enkö.

ef0p

Asia varmaan voi olla noin. En tiedä...

Onko 1.4 TSI:stä omaa käyttökokemus ketjua?

tsiih

Lainaus käyttäjältä: ef0p - 12.08.10 - klo:13:32
Asia varmaan voi olla noin. En tiedä...

Onko 1.4 TSI:stä omaa käyttökokemus ketjua?
Mitä kokemuksia tarvitset?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Vaginaman

Kävin tyypittää 1.2TSI Octavian. Oli mainio peli :)

ef0p

Pää meni hieman sekaisin, että maksaakko pari tonnia siitä hyvästä, että se on 1.4 TSI + että sen kulutuslukemat on vissiin melko korkeat suhteessa tehoon vrt. 1.2 TSI. Täällä ei tietysti hirveästi ole ollut kulutuslukemia tuosta 1.4:sta.

Jumppanen

Lainaus käyttäjältä: ef0p - 12.08.10 - klo:19:40
Pää meni hieman sekaisin, että maksaakko pari tonnia siitä hyvästä, että se on 1.4 TSI + että sen kulutuslukemat on vissiin melko korkeat suhteessa tehoon vrt. 1.2 TSI. Täällä ei tietysti hirveästi ole ollut kulutuslukemia tuosta 1.4:sta.
Aikaisemmin kerroin kahden lomareissun kulutuksen,1000km ja 660km. Molempien reissujen keskikulutus oli ajotieturin mukaan 6,3l/100km vaimon ajamana, hän ei käytä kuutosvaihdetta ollenkaan.Tankkaamalla saatu sama kulutus!

Fogfighter

Ensimmäistä kertaa Ocullani motarilla. Oikein kiva peli ajaa 120+ :). Tien tunsi ratin kautta aikahyvin, ehkä hieman liiankin hyvin. Enkä kyllä näissä nopeuksissa huomannu renkaiden olevan mitenkään äänekkään tai ilman suhinoiden kasvavan oleellisesti. Ei häirinnyt musiikin kuuntelua ;).

Lappeenranta-Lahti väli meni kulutuksella 5,6. Sitten kun päästiin motarille niin kulutus pomppasi 6-8 litran välille. Toisinaan alamäessä 4,5. Nopeus oli mittarin mukaan 130km/h, GPS näytti tällöin 125. Kokeilin miten kulutus tippuu kun mittari näyttää 120km/h, eli todellinen nopeus n 116km/h. Tipahti siihen 6 litran tietämille, 6-7 välillä seilasi.

Yks vika on nyt tullu esille. Muillakin on sitä näköjään esiintynyt. Eli: Koneen nykiminen välillä pienillä vaihteilla moottorijarrutuksessa. Nopeutta ei ole tällöin hirveästi. Esim vaihtaa kolmoselta kakkoselle ja antaa vaan mennä ilman että kaasuun koskee. Nykiminen loppuu kyntkintä tai kaasua painattaesa. Välillä ärsyttää tämä. No, täytyy varmaan viedä Skoda takas Auto-Suniin saamaan hoitoa.

ef0p

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 12.08.10 - klo:19:54Yks vika on nyt tullu esille. Muillakin on sitä näköjään esiintynyt. Eli: Koneen nykiminen välillä pienillä vaihteilla moottorijarrutuksessa. Nopeutta ei ole tällöin hirveästi. Esim vaihtaa kolmoselta kakkoselle ja antaa vaan mennä ilman että kaasuun koskee. Nykiminen loppuu kyntkintä tai kaasua painattaesa. Välillä ärsyttää tämä. No, täytyy varmaan viedä Skoda takas Auto-Suniin saamaan hoitoa.

Tuo tuli esille autoliikkeen 1.4:ssa koeajo autossa ja hieman kyllä ärsytti...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 12.08.10 - klo:19:54
Yks vika on nyt tullu esille. Muillakin on sitä näköjään esiintynyt. Eli: Koneen nykiminen välillä pienillä vaihteilla moottorijarrutuksessa. Nopeutta ei ole tällöin hirveästi. Esim vaihtaa kolmoselta kakkoselle ja antaa vaan mennä ilman että kaasuun koskee. Nykiminen loppuu kyntkintä tai kaasua painattaesa. Välillä ärsyttää tämä. No, täytyy varmaan viedä Skoda takas Auto-Suniin saamaan hoitoa.

Liekkö ominaisuus, Yeti tekee samaa :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ef0p

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 12.08.10 - klo:20:11
Liekkö ominaisuus, Yeti tekee samaa :-\

Kyllä mä vähän näin oletin kun ajelin... Dsg:ssä en tuota "ominaisuutta" huomannut.

Jacques

1.2TSI hyväksi vielä ihan automyyjän tuoma pointti mitä useimmiten ei hoksata. Miten onkaan vielä vakuutusmaksujen laita kun moottorikoko on jo noin pieni. Asettuuko alempaan asteikkaan vrt 1.4?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy