Octavia 1.2 TSI kokemuksia

Aloittaja peteko, 04.04.10 - klo:10:17

« edellinen - seuraava »

Fogfighter

Alla oleva viesti Huollonhinta ketjussa.

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 14.10.11 - klo:17:51
Ocu kävi 30tkm huollossa Lappeenrannan Auto-Sunilla.
Varasin ajan sähköpostitse. Helppoa ja vaivatonta. Tarjous huollosta ja huoltopäivästä tuli samana päivänä.

Alkuviikosta kaveri soitti A-test&Consulting firmasta ja pyysi mukaan Skodan laadunvalvontaan. Lisää juttua Autoliiketutkimukset. Ylitarkastajan kanssa käytiin auto läpi ennen huoltoa ja tehtiin muutama "vika". Pyyhkijän sulat jättää raitaa, paikka-ainepullo pois takaloosterista, ovien saranoiden rasvaus puuttellinen

1. Skoda Octavia 1.2TSI Combi Ambiente
2. 30tkm LL-huolto
3. Auto-Suni Lappeenranta
4. 357,60â,¬, A-test korvasi pyyhkijänsulista aiheutuneet kustannukset + kiitos osallistumisesta yht 110â,¬
5. 10/2011

Homma meni hyvin ja kaikki "viat" löytyi ja muutenkin huollon toiminta kiitettävää. Ainut juttu mitä eivät olleet huomanneet, tosin itsekin huomasin vasta autoa hakiessa, oli maalin lohkeilu pikkasen eturekisterikilven syvennyksessä.

Hintaerittely:

30 000km Huolto                                   151,30â,¬
Castrol SLX 5W-30 LL III Prof_ _ _ _ _ _ _ _68,58â,¬
Öljynsuodatin CAXC                                16,85â,¬
Raitisilmansodatin _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 11,34â,¬
Ongelmajätekäsittely                                2,47â,¬
Pientarvikkeet_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _   4,33â,¬
Polttoainejärj. puhdistus                            7,91â,¬
Forte Gas treatment_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 27,22â,¬
Pyyhkijöiden vaihto, työ                           17,33â,¬
Pyyhkijänsulkapari_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _52,27â,¬

Yht_________________________________357,60â,¬

Aika kalliit pyyhkijänsulat tiskiltä hommattuna. Onneksi ei tarvinnu ite maksaa vaan A-test hoiti tuon kuluerän. Sunin tarjouslaskelma 290 piti paikkansa.

Osq

Miten pyyhkijät ovat kiinni varressa? Vaihtotyö vaikuttaa kalliilta kun omassa ocussa (tosin '06) vaihtotyön tekee helposti alle minuutissa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Osq - 14.10.11 - klo:20:38
Miten pyyhkijät ovat kiinni varressa? Vaihtotyö vaikuttaa kalliilta kun omassa ocussa (tosin '06) vaihtotyön tekee helposti alle minuutissa.

Kiinnitys taitaa olla samanlainen myös tässä fl-mallissa, alle 5min hommasta siis varsin kohtuullinen veloitus ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Fogfighter

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 14.10.11 - klo:22:30
Kiinnitys taitaa olla samanlainen myös tässä fl-mallissa, alle 5min hommasta siis varsin kohtuullinen veloitus ::)

Muistaakseni sulkia pitää kääntää 90 astetta ja sen jälkeen vetää pinnistä pois. Ei todellakaan mitään rakettitiedettä. Taitaa mennä enemmän aikaa saada sulat pois pakkauksesta kuin itse vaihtotyö ;)

Villeee

Täälläkin tuli suoritettua eka huolto, paikkana Autoliike Miettinen Kuopiossa. Hintaa tuli omien öljyjen kanssa 263e. Ei nyt varsinaisesti kovin halpa, mutta tyytyväinen olen kaikin puolin. Palvelu hyvää ja mutkatonta ja autokin tuntuu huolletulta :D Huoltoon on eritelty jarruhuolto, joka osottautui ihan hyödylliseksi, ainakin kaikki epämääräinen rohina loppui.

Eriteltynä:

30 000km Huolto                                   136,80â,¬
Öljynsuodatin CAXC_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  15,60â,¬
Öljytulppa                                               2,10â,¬
Raitisilmansuodatin aktiiviihiili _ _ _ _ _ _ _ _18,00â,¬
Ilmansuodatin CAXA                                21,00â,¬
Ongelmajätekäsittely_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  1,00â,¬
Voitelulisä                                               1,00â,¬
Jarruhuolto_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 21,60â,¬
Pientarvikelisä                                         6,34â,¬
Forte Gas treatment_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 39,28â,¬

Yht_________________________________262,72â,¬ + omat öljyt vajaa 40â,¬

tsiih

On se kumma kun vw:ssä ilmansuodatin kestää 90 tkm ja skodassa kolmannes siitä! Ei mihinkään muuhun merkkiin vaihdeta ilmansuodatinta 30 tkm:n välein, aivan turhaa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 15.10.11 - klo:19:12
On se kumma kun vw:ssä ilmansuodatin kestää 90 tkm ja skodassa kolmannes siitä! Ei mihinkään muuhun merkkiin vaihdeta ilmansuodatinta 30 tkm:n välein, aivan turhaa.

Ei kai se Skodassakaan huolto-ohjelman mukaan noin lyhyt väli ole, muistaakseni edellisessä fsi ocussa vaihtoväli oli tuon 90tkm. Nykyisen TSI:n vaihtoväliä en ole vielä edes tarkastanut mistään.

tsiih

Nyt kun äkkiä vilkaisin huoltohintaketjua niin taitaa se vaan kuulua.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

väinämöinen

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 15.10.11 - klo:20:16
Voikohan vaihdon kieltää kuten kielsin raitisilmasuodattimen vaihdon,tarkastin itse ja imuroin sen.?En muista vaihdettiinko ilmansuodatin.

tsiih

Imuroit?  ;D
Itsekin pyysin keväällä jättämään vanhan raikkarin, vaihtaakseni sen itse ennen talvea.
Luulen etteivät välttämäti suostu jättämään ilmansuodatinta pois.

tn62634

Eihän se juuri mitään oikeasti maksaisi tuollainen ilmansuodattimen vaihto, mutta kai merkkiliike siitäkin rosvoaa rahat pois.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 15.10.11 - klo:20:16

Ainakaan Fogfighterin erittelyssä ei suodatinta näyttäisi olevan ::)

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 15.10.11 - klo:20:54
Imuroit?  ;D
OT. Itse imuroin kodin IV-koneen suodattimet 3kk välein. Asiaan perhtymätön olen mutta kaiketi sen voi tehdä myös auton raitisilmansuodattimeen.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 15.10.11 - klo:20:54
Imuroit?  ;D
Itsekin pyysin keväällä jättämään vanhan raikkarin, vaihtaakseni sen itse ennen talvea.
Luulen etteivät välttämäti suostu jättämään ilmansuodatinta pois.

Ex:ssä puhaltelin joskus nuukuuksissani paineilmalla raitisilmasuodattimen. Hyvä tuli.. ehkä. en tiiä   ::)
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

juse_

Olen tässä lueskellu ketjua ja väkisin pistäny silmään Fogfighterin viestien sisältö, kulutuksesta jauhetaan niin vimmatusti :D Jos kiinnität kulutukseen noin paljon huomiota ajon aikana ni taitaa olla kohtuu raskasta matkan tekoa, ei millään pahalla  :D

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 15.10.11 - klo:19:12
Jos tuon uuden suodattimen hinta pyörii parissakympissä, niin miten iso merkitys sen vaihdolla tai vaihtamatta jättämisellä (esim. 30/60/90 tkm välein) on autoilun kokonaiskustannuksiin? Itse ainakin pidän tuota parinkympin mahdollista "turhaa" kuluerää aivan yhdentekevänä, sitä se olisi vaikka kilometrejä tulisi 100 tuhatta vuodessa ;D

tsiih

Ei siitä olekaan kysymys vaan periaatteesta miten sama osa samanlaisessa autossa paskaantuu mukamas enemmän.
Logiikallasi kaikki autosta ilman rälläkkää irtoavat osat voisi vaihtaa joka huollossa, muuten vaan  :D
Öljynvaihdot ymmärrän tiuhemmin, siitä on edes jotain hyötyä mutta tuosta ei ole mitään.

Paljon hullumpaa on imuroida/puhaltaa parinkympin suodattimia silloin kun ne pitäisi vaihtaa  ;D

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 16.10.11 - klo:08:45Paljon hullumpaa on imuroida/puhaltaa parinkympin suodattimia silloin kun ne pitäisi vaihtaa  ;D
Tästä olen täysin samaa mieltä.

Muistuu vaan mieleeni karuja puheita esimerkiksi Mitsu Pajeron alkutaipaleelta 80-luvulta. Tuolloin ei ilmeisesti ilmansuodattimen vaihto riittävän usein kuulunut huolto-ohjelmaan, minkä seurauksena taisi moottoreita hajota enemmän tai vähemmän kun tukkeentuneen suodattimen ohi pääsi pölyä/hiekkaa koneeseen sisään. Vai eikö vastaava olisi nykypäivänä mahdollista suodattimen tukkeutuessa? Tähän perustan edellisen kommenttini sekä sen, että itseäni ei suodattimen hieman liian tiuha vaihtaminen huoltojen yhteydessä häiritsisi millään tavoin. Etenkään, jos hintaluokka on se pari kymppiä :)

Ps. Onko mahdotonta teoriassakin, että valmistaja "a" olisi ylimitoittanut omassa huolto-ohjelmassaan jonkun suodattimen tms. kestoiän? Kun taas valmistaja "b" olisi hieman hätävarjelun liioittelun kaltaisestikin vastaavasti alimitoittanut omansa, jolloin osaa vaihdetaan "turhankin usein"? Vanheneehan mm. jarrunesteetkin autoissa eri tahtiin, ainakin mikäli huolto-ohjelmia on uskominen ;)

tsiih

Hmm en ole tuollaista kuullut Pajerosta vaikka olen töissä korjaamolla joka oli Mitsun merkkihuolto tuolloin. Täytyy kysyä ihan mielenkiinnosta.
Passeli vaihto/tarkastusväli on pienelle bensakoneelle ei-aavikko-normaaliolosuhteissa 60 tkm. Varmaan tulee ehkä omanikin tsekattua ennen 90 tkm, tai sit ei. Se on vissi et puhtaina näitä skodiin vaihdetaan, olen itsekin sellaisen laittanut yhteen en muista mihin malliin ja taisin silloinkin taivastella sitä vaihtoväliä.

Pienenä huomautuksena vanhaan mitsuuni vaihdoin öljyt 7500 km: välein (maahantuojan hätävarjelunliioittelusuositus) ja ilmansuodattimen 30 tkm:n välein. Se oli aina kuin uusi. Ajo oli maantieajoa asfaltilla. Tuli itselle hyvä turvallinen mieli  ;D

väinämöinen

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 16.10.11 - klo:00:51
Jos tuon uuden suodattimen hinta pyörii parissakympissä, niin miten iso merkitys sen vaihdolla tai vaihtamatta jättämisellä (esim. 30/60/90 tkm välein) on autoilun kokonaiskustannuksiin? Itse ainakin pidän tuota parinkympin mahdollista "turhaa" kuluerää aivan yhdentekevänä, sitä se olisi vaikka kilometrejä tulisi 100 tuhatta vuodessa ;D
Ehkä mä sitten olen tavallista nuukempi auton käyttäjä.Enhän mä muuten Skodalla ajaisikaan :)
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 16.10.11 - klo:08:45

Paljon hullumpaa on imuroida/puhaltaa parinkympin suodattimia silloin kun ne pitäisi vaihtaa  ;D
Tykkään myös hiukan itse rassailla autoani,suodatin ei ollut vaihdon tarpeessa. Se vaihdetaan silloin kun se on vaihdon tarpeessa.

Fogfighter

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.10.11 - klo:21:06
Ainakaan Fogfighterin erittelyssä ei suodatinta näyttäisi olevan ::)
Miusta omaani vaihdettiin vain moottorin ilmansuodatin. Aktiivihiilisuodatin mikä on kapiinia varten, niin se vaihdetaan vasta myöhemissä huoloissa. Tämmösen kuvan sain kun äsken lukasin huoltokirjaa. Korjatkaa toki jos oon väärässä.

Lainaus käyttäjältä: juse_ - 15.10.11 - klo:21:28
Olen tässä lueskellu ketjua ja väkisin pistäny silmään Fogfighterin viestien sisältö, kulutuksesta jauhetaan niin vimmatusti :D Jos kiinnität kulutukseen noin paljon huomiota ajon aikana ni taitaa olla kohtuu raskasta matkan tekoa, ei millään pahalla  :D
Ei pahalla , mut ei hyvälläkään ;)
Mie seuraan aika tarkkaan kulutusta ja pidän siitä. Foorumilla on paljon puhetta kulutuksesta vähän joka paikassa. Moni ihmettelee miksi he eivät pääse odotettuihin lukemiin. Mie tuon oman kantani kekoon tässä ketjussa.

Mitä tulee matkan tekoon niin se ei oo ollenkaan raskasta, päinvastoin. Kyllä mie välillä annan leipää kunnollakin. Oo vaan huomaanu että kulutukseen tulee kiinitettyä huomiota kun on se mitari mitä kattoa.  Pienillä liikkeillä saa aika ison osan kulutuksesta pois. Kova sana on ennakointi.

Pystäri

Hiphei,
Eilen lähti tilaukseen upouusi ocu 1.2tsi combi ambiente kampanjan plus paketilla, metalliväri lava blue:lla ja automaatti ilmastoinnilla. kauttarantain lupailivat toimitusta aika pikaisellakin aikataululla. Kysyivät jopa, että onko merkitystä vaikka tulisi ennen vuodenvaihdetta, nämä mallit kun saattavat tulla äkkiäkin.
Ja kiitos kaikille kulutuksia raportoineille, ovat olleet ihan ratkaisevassa osassa auton valintaa tehdessä. Sen perusteella nimittäin päätimme vaihtaa dieselin juuri tähän bensa malliin.

Fogfighter

No niin,
Saimpas oman auton takaisin pajalta. Täytyy sanoa, että oma Ocu on niin paljon mukavampi kuin Ford Fiesta tai Seat Ibiza, jotka olivat vuokra-autoina.

Hieman oli osia jouduttu vaihtaa ja lopullinen hinta korjaukselle noin 5000â,¬. Onneks ei menny omasta pussista. Pitää autoa vielä käyttää pajalla, kun saavat jonkun verhoiluun liittyvän osan toimitettua. Asennuksen pitäisi olla luokkaa "odota kahviossa".

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 08.12.11 - klo:18:10
No niin,
Saimpas oman auton takaisin pajalta. Täytyy sanoa, että oma Ocu on niin paljon mukavampi kuin Ford Fiesta tai Seat Ibiza, jotka olivat vuokra-autoina.

Hieman oli osia jouduttu vaihtaa ja lopullinen hinta korjaukselle noin 5000â,¬. Onneks ei menny omasta pussista. Pitää autoa vielä käyttää pajalla, kun saavat jonkun verhoiluun liittyvän osan toimitettua. Asennuksen pitäisi olla luokkaa "odota kahviossa".

Mitäs autolle kävi kun pajalle joutui?
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Golfauto

Kaveri osti tollaisen 1.2 litraisen (hieman maitopurkkia isomman). On se ollut ihan ok eikä vikoja. Nyt puheet on sellaiset, että ehkä se 1.4 olis ollut parempi... no en tiedä mutta hintaero taitaa olla satasissa, joten kyllä itsekin sen isomman koneen ottaisin. Riippuu vähän kuinka taloudellinen ostaja haluaa olla.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 11.12.11 - klo:00:59
Kaveri osti tollaisen 1.2 litraisen (hieman maitopurkkia isomman). On se ollut ihan ok eikä vikoja. Nyt puheet on sellaiset, että ehkä se 1.4 olis ollut parempi... no en tiedä mutta hintaero taitaa olla satasissa, joten kyllä itsekin sen isomman koneen ottaisin. Riippuu vähän kuinka taloudellinen ostaja haluaa olla.
Kyllä se hintaero on sentäs pari tonnia, ettei nyt ihan satasia.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 11.12.11 - klo:01:06
Kyllä se hintaero on sentäs pari tonnia, ettei nyt ihan satasia.

Joo näyttää se ero olevan tonnin kun kävin tarkistamssa. VW kun oti vaan eroa jonkun satasen niin muistelin sitä.

Skoda Octavia 1.2T

Omien useiden kokemuksien myötä 1.4TSI täysin turha kone. Ei eroa 1.2TSI, niin että käytössä huomaisi. 1.8TSI on jo sitten ihan eri kone.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 11.12.11 - klo:16:47
Omien useiden kokemuksien myötä 1.4TSI täysin turha kone. Ei eroa 1.2TSI, niin että käytössä huomaisi. 1.8TSI on jo sitten ihan eri kone.
Niinhän se varmasti tuntuu 1.2 omistajista.1.2 koeajossa menohalut kuormattuna loppui lyhyeen,ohituspaikat oli katsottava tarkoin jos meinasi rekasta ohitse lähteä. Itse ajelin mielummin 1.4TSI:llä.

pomo

minusta tuo moottorin ilmansuodattimen aikainen vaihto on edullinen tapa pitää tehot yllä. Joskus jopa taisivat jossain autolehdessä testatakin asian! Taitaa niissä vw:ssä olla enemmän vikaakin vaikka samoista osista kasataan. Tuskin se nyt tuosta suodattimesta johtuu,  mutta eroja on!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy