Vaihdesuositus ja sen toiminta

Aloittaja Emil, 30.08.13 - klo:19:30

« edellinen - seuraava »

Emil

Aikansa se otti, ennenkuin avautui vaihdesuosituksen toiminta. Alkuun tuntui, että se yksinkertaisuuttaan pyytää vaihtamaan isompaa aina kun kierroslukumittari näyttää n. 2000 kierrosta minuutissa. Ajan mittaan ymmärsin, että se vahtii lisäksi kaasupolkimen asentoa.

Eli jos kiihdytys on verkkaista pintakaasulla kiihdyttämistä, niin silloin suosittaa vaihtamaan isompaa melko pienillä kierroksilla jo. Niinkuin tietysti järkevää onkin. Hyötysuhdehan on heikoimmillaan pintakaasulla ajellessa.

Jos kuski painaa kaasua puoleen väliin, tai yli, niin suosittaa vaihtamaan isompaa vaihdetta vasta isommilla kierroksilla. Kaasua reilusti painettaessahan hyötysuhde on parempi kuin pintakaasulla körötellessä.

Laite osaa jopa korjata suositustaan, jos kuski lisää kaasua siinä vaiheessa kun laite suosittaa isompaa vaihdetta. Eli ei enää suositakaan isompaa, koska ajotilanne muuttui köröttelystä kiihdytykseksi.

No ylläoleva varmaan on itsestäänselvää useimmille uusilla autoilla ajamaan tottuneille. Mulle tämä on ensimmäinen uusi auto, jossa vaihdesuosittaja on olemassa.

Oletteko muuten saaneet suosittajaa koskaan käskemään vaihtamaan pienempää vaihdetta? Tästä omasta autosta en ole saanut, mutta koeajoautosta sain silloin joskus. Lähdin alamäkeen kakkosella niin, että auto rullasi auton mitan ennenkuin nostin kytkimen. Jossain siinä vaiheessa neuvoi vaihtamaan pienempää.

Muita jänniä havaintoja on se, että välillä kertoo rullauksen aikana jonkin vaihteen olevan kytketty, vaikka vaihde on vapaalla. Tästä päättelin, että vertailee nopeutta ja koneen kierroksia, josta päättelee vaihtee. Vaihteistossa ei siis liene mitään anturia, jolla saisi tiedon mikä vaihde milloinkin on kytkettynä.

Kaikkea ne keksii. Vaikka eihän vaihdesuosittaja niinkään uusi keksintö ole. Omat muistikuvat ko. laitteesta on 1980 luvun Mazdoista, joissa oli isommalle vaihteelle vaihtamista suositteleva merkkivalo. Ja olihan niissä merkkivalo joka suositti keventämään kaasujalkaa.  ;) Hiukan yksinkertaisempia oli ne, mutta olipa kuitenkin.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Jäbä L

Vaihdesuositus ohjaa vaihtamaan isommalle varsin pienillä kierroksilla. Hämmentävän alhaalta pieni moottori jaksaa vääntääkin. Edellinen autoni oli liki 3-litraisella koneella ja sillä tottui ajamaan matalilla kierroksilla. Odotin tältä pikkukoneelta ihan muuta. Tasaisella ja tasakaasulla citigo kulkee nikottelematta 45-50 km/h vauhtia, eikä pyydä vaihtamaan pienemmälle. Kerran olen ihan tahallani kokeillut kuinka hiljaa viitosella voi ajaa ennen kuin tulee suositus vaihtaa pienempää. Se vaati kiihdyttämistä n. 40 km/h vauhdissa. Tiedä sitten kuinka terveellistä koneelle ja laatikolle on ajaa selvästi alle viittäkymppiä viitosella.?

Emil

Mun mielestä se kuulostaa siltä kuin se nakuttaisi, jos oikein pienillä kierroksilla vedättää. Semmoinen sirinä kuuluu koneesta. VCDS näyttää että siellä olisi kolme nakutuksentunnistinta, joten tuskin se särkyy vaikka pienillä kierroksilla vedättääkin.

Itse olen kuitenkin käyttänyt alhaisia kierroksia vain vauhdin ylläpitoon, ja jos tarvitsee kiihdyttää niin vaihdan suosiolla pienempää vaihdetta.

Talvella on tullut ajettua tavallista kovemmilla kierroksilla (kunnes kone on lämmin), että kone lämpenisi, ja öljy vaihteistossa roiskuisi paremmin. En tosin ole tutustunut vaihteiston öljynkiertoon sen kummemmin, joten en tiedä onko suuremmista kierroksista hyötyä vaihteiston öljynkierron kannalta.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

catharsis

Omani on automaatti ja alussa hämmästelin, kuinka alhaisilla kierroksilla se oikein tulee toimeen. Nyt reilun vuoden aikana siihen on tottunut, että kone vetää hyvin ilman kiihdyttämistä ja ylämäkiä jo 1500 kierroksella.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy