DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
343 (28.7%)
Ei (DSG7)
325 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
122 (10.2%)
Kyllä (DSG7)
224 (18.8%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.3%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13.1%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
97 (8.1%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
71 (5.9%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
106 (8.9%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
69 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
46 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1194

tily89

Lainaus käyttäjältä: Jussi--71 - 16.11.22 - klo:16:25
Mulla Tiguan TDI-4motion+DSG. 175 tkm mittarissa ja samoja oireita. Olin jo valmistunut laittamaan kättä taskuun ja viemässä korjaamolle kytkin tms. remppaan. Mutta sitten ajattelinkin kokeilla toista kikkaa, eli laatikon softan päivitystä. Softaa ei saatu päivitettyä, mutta kaveri laittoi kärryyn kiinni kaapeli ja teki laatikon mekatroniikalle jonkinlaisen "resetoinnin". Auto käynnissä käsijarru pällä ja laatikko P-asennossa.  Kärry kävi siinä parkissa vaihteet läpi ja homma auttoi ainakin mun kohdalla poisti vaivat. Onneksi, noi kytkin-/mekatroniikkakorjaukset maksaa maltaita :-)

Ok! Kytkimen vaihdossa tosiaan tällänen nollaus ja optimointi tehty, mutta oikeastaan pahenti vaan.

Nyt on uus aika ja uus yritys optimoinnille. Toivottavasti auttais.

Tos®

Se ei pelkästään riitä, että testerillä nollataan laatikko, sillä pitäs ajaa ohjeen mukaan ja tarkkailla "kiss point" arvoja.
Toki se mukautuu ajan kanssa, mutta paras olisi ajella ohjeen mukaisesti.

esim http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/6-Speed_Direct_Shift_Gearbox_(DSG/02E)
Loppupään ohje

https://www.audizine.com/forum/showthread.php/774179-How-do-you-reset-DSG-adaptations
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tily89

No nyt muuttui mielenkiintoseks.

Oon nyt ajellu "manuaali" puolella ja huomannut että nykimistä tapahtuu myös ilman vaihteenvaihtoa.

Esimerkiks oon kihdyttänyt 4:s vaihteella jostai 1200RPM aina 2800RPM asti niin siinä välillä nykäsee, samalla tavalla kuin vaihteenvaihdon yhteydessä.

Myös muilla vaihteilla oon saanu jonkunlaisen nykäsyn aikaseks, kun oon vaan junnannut samalla vaihteella eri kierroksilla.

Katsoin myös vikakoodit uudestaan tän päivän testien jälkeen, niin oli ilmestynyt P00016 crankshaft position koodi tauluun.. tätä ei aikasemmin ole ollut mitä olen testaillut ja katsonut koodeja, vaikka nykimistä on aina ollut.

Samoin myös kierroslukumittarissa jotain outoa, kevyellä kaasulla kun kiihdyttää niin mittari pomppii askelia ylemmäs, ei siis liiku sulavasti. Pomppii siis niinkuin sekuntiviisari aina yhden askeleen kerralla.

Voisiko vika olla jakoketjussa kuitenkin? Alkavia oireita?

Erikoista vaan, että aiemmin töksäys tullut vain vaihteenvaihdon yhteydessä mutta nyt kun ajellut enemmän manuaalilla ja eri kierroksilla samalla vaihteella, niin samanlaista oireitta.

Tosin manuaalipuolella kun ajelee, niin paljon harvemmin tätä nykimistä...

vag4life

Jos kyseessä on -15 vuoden 1.4tsi Tiguan niin eikös se ole ihan hihnakoneella. Tuo nykiminen kiihdytyksessä viittaisi kytkimen luistamiseen, vie auto takaisin pajalle niin eiköhän se siitä.
A4 B9 TFSI Q s-line

M_M

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 18.11.22 - klo:10:48
Jos kyseessä on -15 vuoden 1.4tsi Tiguan niin eikös se ole ihan hihnakoneella.

Tiguaniin kai tuli hihnakoneita vasta kun korimalli vaihtui uudempaan ja niitä ei vielä 2015 saatu kaupasta, seuraavana vuonna kyllä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tily89

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 18.11.22 - klo:10:48
Jos kyseessä on -15 vuoden 1.4tsi Tiguan niin eikös se ole ihan hihnakoneella. Tuo nykiminen kiihdytyksessä viittaisi kytkimen luistamiseen, vie auto takaisin pajalle niin eiköhän se siitä.

auto siis vm 2015 Touran jossa on kaiken ymmärryksen mukaan jakoketju, on siis viimesiä valmistuksia ennen uusittua 2016 mallia.




vag4life

Lainaus käyttäjältä: M_M - 18.11.22 - klo:11:03
Tiguaniin kai tuli hihnakoneita vasta kun korimalli vaihtui uudempaan ja niitä ei vielä 2015 saatu kaupasta, seuraavana vuonna kyllä.

Noniin, hyvä että tuli tähänkin varmuus. Samalla tavalla toimittiin A3:n osalta korimallin päivittyessä 8V:hen, tämä tapahtui kuitenkin jo paria vuotta aiemmin.
A4 B9 TFSI Q s-line

smu

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 18.11.22 - klo:10:37
No nyt muuttui mielenkiintoseks.

Oon nyt ajellu "manuaali" puolella ja huomannut että nykimistä tapahtuu myös ilman vaihteenvaihtoa.

Esimerkiks oon kihdyttänyt 4:s vaihteella jostai 1200RPM aina 2800RPM asti niin siinä välillä nykäsee, samalla tavalla kuin vaihteenvaihdon yhteydessä.

Myös muilla vaihteilla oon saanu jonkunlaisen nykäsyn aikaseks, kun oon vaan junnannut samalla vaihteella eri kierroksilla.

Katsoin myös vikakoodit uudestaan tän päivän testien jälkeen, niin oli ilmestynyt P00016 crankshaft position koodi tauluun.. tätä ei aikasemmin ole ollut mitä olen testaillut ja katsonut koodeja, vaikka nykimistä on aina ollut.

Samoin myös kierroslukumittarissa jotain outoa, kevyellä kaasulla kun kiihdyttää niin mittari pomppii askelia ylemmäs, ei siis liiku sulavasti. Pomppii siis niinkuin sekuntiviisari aina yhden askeleen kerralla.

Voisiko vika olla jakoketjussa kuitenkin? Alkavia oireita?

Erikoista vaan, että aiemmin töksäys tullut vain vaihteenvaihdon yhteydessä mutta nyt kun ajellut enemmän manuaalilla ja eri kierroksilla samalla vaihteella, niin samanlaista oireitta.

Tosin manuaalipuolella kun ajelee, niin paljon harvemmin tätä nykimistä...

Testaapas ajaa noin 80km/h tasanopeutta, aski M-asennossa 5. vaihteella ja polkaise kaasu "pohjaan" ilman että kickdown aktivoituu. Jos kierrokset hyppää yli 200rpm niin vika voi olla kuluneessa kytkimessä. Sama homma 6. vaihteella.

Omassa 2014 1.6TDi pasuunassa DQ200 askiin vaihdettiin alkuvuodesta mekatroniikka (reilu 300tkm ajettu), mutta nyt viileämmillä keleillä alkoi etenkin kaupunkinopeuksissa tulemaan sellaista hieman kulmikasta vaihteen vaihtoa (ei kuitenkaan vaihtoja ääniefektien kanssa), esim. 2->3 ja 3->4-vaihteelle vaihto oli välillä sellainen kuin oikealla käsivaihteisella päästäisi kytkimen liian aikaisin ylös liian pienillä kierroksilla. Hieman kuin veto niiaisi ja sitten lähtee vetämään taas. Testasin kytkimiä yllä olevan ohjeen mukaan eikä heijausta kierroksissa esiintynyt joten kytkimet pystyi jättämään pois laskuista. Laatikon sopeutus myöskään ei tuonut muutosta.

Alkusyksykstä huomasin myös että start/stop toimii melko epäloogisesti ja pintapuolinen tarkastelu konehuoneessa antoi ymmärtää että autossa alkuperäinen AGM-akku vielä. 8v alkaa olla jo aika ehtoo puolella, ja VCDS näytti myöskin 72% kunnoksi ja varausta 11,67V vaikka ajoa ennen tarkastusta oli takana reilu 2h maantiellä. Vaihdoin uuden akun nyt pari viikkoa sitten ja tuo kaupunkinopeuksissa kulmikas vaihteiden vaihtelu hävisi kokonaan ja start/stop toimii myös taas normaalilogiikalla. VCDS antoi varausta 12,6V ja luonnollisesti kunto 100%.

Kannattaa ainakin nykyisen akun kuntoa hieman katsoa, jos ei vielä tehty. Sullakin jo 7v vanha auto niin akku voisi olla loppusuoralla elinkaarta. Akun hinta kuitenkin murto-osa laatikkorempasta niin sitä voisi umpimähkäänkin kokeilla.

tily89

Lainaus käyttäjältä: smu - 18.11.22 - klo:12:36
Testaapas ajaa noin 80km/h tasanopeutta, aski M-asennossa 5. vaihteella ja polkaise kaasu "pohjaan" ilman että kickdown aktivoituu. Jos kierrokset hyppää yli 200rpm niin vika voi olla kuluneessa kytkimessä. Sama homma 6. vaihteella.

Omassa 2014 1.6TDi pasuunassa DQ200 askiin vaihdettiin alkuvuodesta mekatroniikka (reilu 300tkm ajettu), mutta nyt viileämmillä keleillä alkoi etenkin kaupunkinopeuksissa tulemaan sellaista hieman kulmikasta vaihteen vaihtoa (ei kuitenkaan vaihtoja ääniefektien kanssa), esim. 2->3 ja 3->4-vaihteelle vaihto oli välillä sellainen kuin oikealla käsivaihteisella päästäisi kytkimen liian aikaisin ylös liian pienillä kierroksilla. Hieman kuin veto niiaisi ja sitten lähtee vetämään taas. Testasin kytkimiä yllä olevan ohjeen mukaan eikä heijausta kierroksissa esiintynyt joten kytkimet pystyi jättämään pois laskuista. Laatikon sopeutus myöskään ei tuonut muutosta.

Alkusyksykstä huomasin myös että start/stop toimii melko epäloogisesti ja pintapuolinen tarkastelu konehuoneessa antoi ymmärtää että autossa alkuperäinen AGM-akku vielä. 8v alkaa olla jo aika ehtoo puolella, ja VCDS näytti myöskin 72% kunnoksi ja varausta 11,67V vaikka ajoa ennen tarkastusta oli takana reilu 2h maantiellä. Vaihdoin uuden akun nyt pari viikkoa sitten ja tuo kaupunkinopeuksissa kulmikas vaihteiden vaihtelu hävisi kokonaan ja start/stop toimii myös taas normaalilogiikalla. VCDS antoi varausta 12,6V ja luonnollisesti kunto 100%.

Kannattaa ainakin nykyisen akun kuntoa hieman katsoa, jos ei vielä tehty. Sullakin jo 7v vanha auto niin akku voisi olla loppusuoralla elinkaarta. Akun hinta kuitenkin murto-osa laatikkorempasta niin sitä voisi umpimähkäänkin kokeilla.

Ok täytyypä tsekata akku. Kytkin tässä tosiaan vaihdettiin viikko takaperin.

Onko sulla tuo nykiminen mitä kuvailit korjaantunu millään?

smu

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 18.11.22 - klo:13:02
Ok täytyypä tsekata akku. Kytkin tässä tosiaan vaihdettiin viikko takaperin.

Onko sulla tuo nykiminen mitä kuvailit korjaantunu millään?

Nykiminen/niiaus vaihtaessa jäi pois heti kun vaihdoin uuden akun.

tily89

Lainaus käyttäjältä: smu - 18.11.22 - klo:13:09
Nykiminen/niiaus vaihtaessa jäi pois heti kun vaihdoin uuden akun.

Kuulostaa lupaavalta! Testailen huomenna. Oliko sulla jatkuvaa tuo töksäyttelevä vaihto vai ajottaista? Itsellä siis välillä toimii välillä ei.


tily89

#3071
Tälläset tulokset. Ei näytä akun kunto%, johtuukohan että ei ois ohjelmoitu akkua autoon?

Pintapuolisesti kunnossa ja uudehkon näkönen. Kannessa ei ainakaan näkyny vlmistajan merkkiä tms että joku tarvikeakku varmaankin

Just ajoin 5km reissun, ei yhtää nykimistä..

12,9volttia kun auto ei ole käynnissä
Bttery power ja charge 100%
Bttery condition ja level ei tosiaan anna mitään arvoa

smu

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 18.11.22 - klo:13:23
Kuulostaa lupaavalta! Testailen huomenna. Oliko sulla jatkuvaa tuo töksäyttelevä vaihto vai ajottaista? Itsellä siis välillä toimii välillä ei.

Ei jatkuvaa mutta useimmin joka ajokerralla teki kuitenkin tuota. Oli enemmänkin yllätys silloin kun ei ei tapahtunutkaan.

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 19.11.22 - klo:15:06
Tälläset tulokset. Ei näytä akun kunto%, johtuukohan että ei ois ohjelmoitu akkua autoon?

Pintapuolisesti kunnossa ja uudehkon näkönen. Kannessa ei ainakaan näkyny vlmistajan merkkiä tms että joku tarvikeakku varmaankin

Just ajoin 5km reissun, ei yhtää nykimistä..

12,9volttia kun auto ei ole käynnissä
Bttery power ja charge 100%
Bttery condition ja level ei tosiaan anna mitään arvoa

Sieltä long adaptationin kautta näkee mitä sinne akun tietoihin on kirjattu. Itse vaihdoin tarvikeakun niin muutin sarjanumeron 1111111111 arvoon. Akku kuitenkin Vartan tehtaalta lähtöisin ja Vartaa vastaavissa kuorissa niin valmistajankoodiksi heitin myös Vartan koodin. Jos sulla siellä 1111111111 tms. niin voisi olettaa että tarvikeakku on koodattu sinne, mutta jos joku randomsarjanumero niin vaikea sanoa onko vain lisätty +1 alkuperäiseen koodiin.

https://www-drive2-com.translate.goog/l/482948663824351841/?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=nui
Tässä linkkiä itänaapurin puolelle missä ihan hyvää asiaa tuosta kytkinten yhteenpelaamisesta. Measuring blocksista luetaan graafiin 091.2 ja 091.3 sekä 111.2 ja 111.3 arvot ja ajossa näkee sitten kytkinten liikkeet vaihtojen aikana. Tätä en ennen akun vaihtoa päässyt tekemään kun sain tuon linkin vasta eilen illalla.

tily89

Lainaus käyttäjältä: smu - 19.11.22 - klo:19:37
Ei jatkuvaa mutta useimmin joka ajokerralla teki kuitenkin tuota. Oli enemmänkin yllätys silloin kun ei ei tapahtunutkaan.

Sieltä long adaptationin kautta näkee mitä sinne akun tietoihin on kirjattu. Itse vaihdoin tarvikeakun niin muutin sarjanumeron 1111111111 arvoon. Akku kuitenkin Vartan tehtaalta lähtöisin ja Vartaa vastaavissa kuorissa niin valmistajankoodiksi heitin myös Vartan koodin. Jos sulla siellä 1111111111 tms. niin voisi olettaa että tarvikeakku on koodattu sinne, mutta jos joku randomsarjanumero niin vaikea sanoa onko vain lisätty +1 alkuperäiseen koodiin.



https://www-drive2-com.translate.goog/l/482948663824351841/?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=nui
Tässä linkkiä itänaapurin puolelle missä ihan hyvää asiaa tuosta kytkinten yhteenpelaamisesta. Measuring blocksista luetaan graafiin 091.2 ja 091.3 sekä 111.2 ja 111.3 arvot ja ajossa näkee sitten kytkinten liikkeet vaihtojen aikana. Tätä en ennen akun vaihtoa päässyt tekemään kun sain tuon linkin vasta eilen illalla.


Oli tosiaan tuo 1111.. koodi mutta väärä AH lukema. Oisko sitten kolmas akku menossa ja vikaan ei oo vaihdettu tietoa. Luku siis 68 ah ja todellisuudessa 75ah akku.

On vaan tosi jännä että sulla korjaantunu akun vaihdolla. Miten se voi oll mahdollista?

Oon saanut tuon nykäsyn aikaseks kun oon ajanu manuaalisesti 4:s vaihteella vaan, että onko vika sitten jossain ihan muualla kuin kytkimessä tai vaihteistossa. Täytyy huomenna jatkaa kokeita ja tallentaa logia, josko jotain selviäis

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 19.11.22 - klo:20:51

Oli tosiaan tuo 1111.. koodi mutta väärä AH lukema. Oisko sitten kolmas akku menossa ja vikaan ei oo vaihdettu tietoa. Luku siis 68 ah ja todellisuudessa 75ah akku.

On vaan tosi jännä että sulla korjaantunu akun vaihdolla. Miten se voi oll mahdollista?

Oon saanut tuon nykäsyn aikaseks kun oon ajanu manuaalisesti 4:s vaihteella vaan, että onko vika sitten jossain ihan muualla kuin kytkimessä tai vaihteistossa. Täytyy huomenna jatkaa kokeita ja tallentaa logia, josko jotain selviäis

Ainakin MQB autoissa on tehtaan jäljiltä akun koodina 111111... (pelkkiä ykkösiä) ja tuo 68Ah viittaisi nimenomaan 2015 aikaiseen AGM akkuun. Pari vuotta myöhemmin valmistetut akut samoilla ulkomitoilla on 70Ah ja käsittääkseni ovat edelleen 70Ah. Onkohan siellä autossa oleva akku ollenkaan AGM tyyppinen kun kapasiteetti on suurempi kuin 70Ah? Ja mitä sinne autoon on koodattu akun tyypiksi? Jos koodaus on AGM akulle ja autossa on paikallaan perinteinen lyijyakku niin latausjännite ainakin tekee akulle hallaa pidemmällä aikavälillä.

Eli minun veikkaus akku asiaan on että autoon on vaihdettu akku joskus jota ei ole kerrottu autolle koodaamalla sarjanumeroa muuksi ja akun tyyppiä oikeaksi.

Nykimis ongelmaan en valitettavasti osaa sanoa mitään  :-\
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tily89

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.11.22 - klo:22:00
Ainakin MQB autoissa on tehtaan jäljiltä akun koodina 111111... (pelkkiä ykkösiä) ja tuo 68Ah viittaisi nimenomaan 2015 aikaiseen AGM akkuun. Pari vuotta myöhemmin valmistetut akut samoilla ulkomitoilla on 70Ah ja käsittääkseni ovat edelleen 70Ah. Onkohan siellä autossa oleva akku ollenkaan AGM tyyppinen kun kapasiteetti on suurempi kuin 70Ah? Ja mitä sinne autoon on koodattu akun tyypiksi? Jos koodaus on AGM akulle ja autossa on paikallaan perinteinen lyijyakku niin latausjännite ainakin tekee akulle hallaa pidemmällä aikavälillä.

Eli minun veikkaus akku asiaan on että autoon on vaihdettu akku joskus jota ei ole kerrottu autolle koodaamalla sarjanumeroa muuksi ja akun tyyppiä oikeaksi.

Nykimis ongelmaan en valitettavasti osaa sanoa mitään  :-\

Tälläinen akku on kiinni tällä hetkellä. Ei siis ole AGM

https://www.puuilo.fi/akku-75-ah-57113

Mistähän tuon kirjatun akun tyypin saa selville. En löytänyt tietoa 19-Can Gatewayn kautta, siellä annetaan koodilla vaan AH, valmistaja ja sarjanumero. Myöskään 61-Battery regul kautta en löytänyt mitään tietoa tyypistä




smu

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 19.11.22 - klo:20:51

Oli tosiaan tuo 1111.. koodi mutta väärä AH lukema. Oisko sitten kolmas akku menossa ja vikaan ei oo vaihdettu tietoa. Luku siis 68 ah ja todellisuudessa 75ah akku.

On vaan tosi jännä että sulla korjaantunu akun vaihdolla. Miten se voi oll mahdollista?

Oon saanut tuon nykäsyn aikaseks kun oon ajanu manuaalisesti 4:s vaihteella vaan, että onko vika sitten jossain ihan muualla kuin kytkimessä tai vaihteistossa. Täytyy huomenna jatkaa kokeita ja tallentaa logia, josko jotain selviäis


Tuttu autosähköasentaja arveli että vanha akku vain imenyt laturilta etenkin nyt viileiden kelien aikaan virtaa ja sitä ei olisi sitten riittänyt kuin juuri ja juuri muualle. Jossain ulkolaisella foorumilla mainittu että ainakin DQ200 askin mekatroniikan pumppu ottaisi virran suoraan laturilta. Tosin siellä on myös paineakku jonka pitäisi tasata paine tasaiseksi, eikä laatikko tai mikään muu muutenkaan herjannut mitään joten ihmettelen itse edelleenkin miten tuo korjaantui akun vaihdolla ;D mutta täähän onkin hitlerin kirous...ehkä aatukin olis tarvinnu vain halauksen?

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 19.11.22 - klo:22:25
Tälläinen akku on kiinni tällä hetkellä. Ei siis ole AGM

https://www.puuilo.fi/akku-75-ah-57113
Mistähän tuon kirjatun akun tyypin saa selville. En löytänyt tietoa 19-Can Gatewayn kautta, siellä annetaan koodilla vaan AH, valmistaja ja sarjanumero. Myöskään 61-Battery regul kautta en löytänyt mitään tietoa tyypistä

Tuota tyypin valintaa ihmettelin itsekin, ei VCDS antanut sitä määritellä missään, onko sitten poistunut valikoista tiettyjen mallien kohdalla?
Jos sulla sinne koodattu 68Ah ja nyt 75Ah akku niin haiskahtaa kyllä ettei ole koodattu uutta akkua. Olikos sulla Start/Stop-toiminto autossa? Jos on niin kyllä siellä AGM pitäisi silloin olla, tuo puuilon akku ei ainakaan noilla tiedoilla sitä ole. Varmaksi en tosin mene sanomaan pitäisikö olla AGM vaikka ei start/stoppia olisikaan?

tily89

Lainaus käyttäjältä: smu - 21.11.22 - klo:06:21

Tuttu autosähköasentaja arveli että vanha akku vain imenyt laturilta etenkin nyt viileiden kelien aikaan virtaa ja sitä ei olisi sitten riittänyt kuin juuri ja juuri muualle. Jossain ulkolaisella foorumilla mainittu että ainakin DQ200 askin mekatroniikan pumppu ottaisi virran suoraan laturilta. Tosin siellä on myös paineakku jonka pitäisi tasata paine tasaiseksi, eikä laatikko tai mikään muu muutenkaan herjannut mitään joten ihmettelen itse edelleenkin miten tuo korjaantui akun vaihdolla ;D mutta täähän onkin hitlerin kirous...ehkä aatukin olis tarvinnu vain halauksen?

Tuota tyypin valintaa ihmettelin itsekin, ei VCDS antanut sitä määritellä missään, onko sitten poistunut valikoista tiettyjen mallien kohdalla?
Jos sulla sinne koodattu 68Ah ja nyt 75Ah akku niin haiskahtaa kyllä ettei ole koodattu uutta akkua. Olikos sulla Start/Stop-toiminto autossa? Jos on niin kyllä siellä AGM pitäisi silloin olla, tuo puuilon akku ei ainakaan noilla tiedoilla sitä ole. Varmaksi en tosin mene sanomaan pitäisikö olla AGM vaikka ei start/stoppia olisikaan?

Kyllä tässä itekki kaipaa kohta halausta kun tätä säätää :) Katsoin ajon aikana VCDS kautta akun jännitettä, niin tasaisesti pyöri 14,5v paikkeilla eli tuskin on siitä kiinni. Auto ei ole start/stop systeemillä varustettu.

No nyt se on pajalla tarkistuksessa taas. Katsotaan mitä löytyy. Testasin myös tuota 80km/h vauhdissa 6:s vaihteella kiihdytystä, niin totta tosiaan kierrokset nousi noin 200rpm ja laski sitten alas. Kytkin tosiaan juuri vaihdettu. Kirjasivat pitkät sepustukset mun kokeiluja työohjeeseen, toivottavasti jaksavat testailla hyvin.


harakka

Geeli, AGM, CA, avoin akku kaikki ovat lyijyakkuja erona miten  happo on sisällä. Geeliakussa valumattomassa muodossa, agmakussa imeytetty lasikuitumattoon, huoltovapaassa nesteenä mutta suljettu, avoimessa korkit.
Ei vaikuta normaaliin toimintaa mikä akku. Akuilla on erilainen kestävyys lataussyklien määrään ja miten hyvin kestää suuria latausjännitteitä hetkellisesti.
Kulutuslaitteet ottaa sähkönsä auton verkosta ei akusta, siis auton käydessä.

Maggis

Morjes,

Mikähän mahtaa olla vaihteistossa vikana, kun vm. 2015 Golf 1.4 tsi DSG alkoi ensin nykimään ajossa ja tuntui, ettei vaihteisto oikeen tahtonut saada seuraavaa vaihdetta sisään ja sitten syttyi Error: Gearbox vikavalo. Tämän jälkeen vaihteisto alkoi vaihtamaan aika kolhosti esimerkiksi 2 -> 4 tai 4 -> 6 jättäen aina yhden vaihteen välistä. Ja usein paikaltaankin lähtiessä auto lähtee suoraan 2 vaihteella...

tily89

Lainaus käyttäjältä: Maggis - 21.11.22 - klo:17:12
Morjes,

Mikähän mahtaa olla vaihteistossa vikana, kun vm. 2015 Golf 1.4 tsi DSG alkoi ensin nykimään ajossa ja tuntui, ettei vaihteisto oikeen tahtonut saada seuraavaa vaihdetta sisään ja sitten syttyi Error: Gearbox vikavalo. Tämän jälkeen vaihteisto alkoi vaihtamaan aika kolhosti esimerkiksi 2 -> 4 tai 4 -> 6 jättäen aina yhden vaihteen välistä. Ja usein paikaltaankin lähtiessä auto lähtee suoraan 2 vaihteella...

Saatko auto mihinkään pajalle vikakoodin lukuun? Onko uudelleenkäynnistys auttanut ongelmaan?


tily89

Päivitystä omaan ongelmaan - töksähtävät vaihdot

Kytkimen vaihto ei auttanut yhtään. Edelleen tökkii. Auto oli pari pv sitten taas pajalla, tehtiin uudelleenohjelmointia yms.. auttoi ehkä 20 km ajan, sitten taas tutut töksähdykset vaihteenvaihdossa.

Edelleen ihmetyttää, että tätä tapahtuu satunnaisesti mutta kuitenkin melkeen joka kerta kun tekee jonkun ajon.

Perjantaina uudelleen pajalle ja siellä mietitään meneekö sitten mekatroniikka vaihtoon.

Ja nyt lisänä myös P0016 koodi tulee säännöllisesti

4096 - Bank 1: CMP Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28)
          P0016 00 [096] - Incorrect Correlation

M_M

Tuon vikakoodin perusteella jakoketju on venynyt tai jopa hypännyt yhden hampaan verran.  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tily89

Lainaus käyttäjältä: M_M - 23.11.22 - klo:15:08
Tuon vikakoodin perusteella jakoketju on venynyt tai jopa hypännyt yhden hampaan verran.  ???

Näin epäiltiin.. mutta miten kone toimii täysin normaalisti jos jako  mennyt sekaisin? Eikä ole varotusmerkkejä taulussa tms..

Villi arvuuttelu, että voiko jotenkin olla mahdollista että vaihdossa tapahtuva töksäyttely johtuisi sitten ketjusta.. oon pari kertaa saanut saman töksähdyksen aikaan kun olen manuaalipuolella vain ajanut ja kiihdyttänyt, tosin siitä ei sitten tietä että vaikka aski onkin manuaalipuolella niin automatiikka silti valmistelisi että kohta vaihdetaan vaihdetta ja sitten töksäyttää vaikka vaihde ei vaihdukkaan.

Toisaalta taas kun manuaalipuolella ajaa, niin todella harvoin saan samaa töksähdystä aikaseks kuin mitä D puolella tapahtuu. Ja S moodi ei auta asiaan.

Maggis

Lainaus käyttäjältä: tily89 - 23.11.22 - klo:14:52
Saatko auto mihinkään pajalle vikakoodin lukuun? Onko uudelleenkäynnistys auttanut ongelmaan?

Täytynee viedä luettavaksi. Aamulla kun lähden ensimmäiselle päivän ajolle paikasta A paikkaan B, auto tekee kyseisen error ilmoituksen ja ongelmat vaihdoissa alkavat. Kun lähden myöhemmin saman päivän aikana ajamaan paikasta B niin ongelmasta ei ole tietoakaan.

til

Onkohan tämmöisessä ongelmassa kyseessä DSG vika vai jokin muu?
Nykäisee lähes aina liikkeelle lähtiessä, yks pieni tai kaks pientä nykäystä, tavallaan täräyttää koko autoa. Aivan kuin olis klappia voimansiirrossa. Ei eroa vaikka auto jo rullais eteenpäin ja painat vasta sitten kaasua. Pakilta D:lle vaihtaessa ei nykäise ollenkaan.
Myös vaihtaessa 2-3 ja 4-3 DSG ei vaihda niin hyvin kuin muut vaihteet.
Hitaasti kiihdyttäessä kaikki vaihdot on ns niiaavia.
Manuaalisesti itse vaihteita vaihtaessa paukauttaa aika brutaalisti vaihteet sisään.

Voiko esim kulunut kaksoismassa aiheuttaa kyseisiä ominaisuuksia?

Auto 2017 Seat Alhambra 2.0TDi DSG 4Drive ajettu 142tkm

o.b.

Kokeile liikkeellelähtöä 2-vaihteella. Eli laita vaihdekeppi D-asentoon ja siitä 3 kertaa R-asentoon ja takaisin. Mittaristossa pitäisi nyt näkyä 2-vaihteen symboli ja autolla pystyy lähtemään liikkeelle, joskin kierroksia tarvitsee enemmän.

Jos 2-vaihteella liikkeelle lähtiessä nykäisyä ei tunnu, saattaa kytkin olla vaihtokunnossa. Ennen remonttia kannattaa toki kokeilla vaihteiston ja kytkinten sopeutukset.

jt

Paukahtelevat ja nykivät lähdöt/vaihdot kuulostavat siltä kuin kaksoiskytkin (ja mahd 2-massa) olisi vaihtokunnossa tai sitten sopeutus on pielessä. Molemmat kannattanee vaihtaa samalla kertaa (?), kun sitä työtä tulee kuitenkin aika paljon että pääsee vaihtamaan jompaa kumpaa tai molempia.  Tietenkin halvempi kokeilla ensin sopeutusta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ophaa

Minulla alkoi tuntua Passatin DSG:ssä vähän vastaavaa, tosin esiintyi harvakseltaan. Eli tuntui kuin olisi ollut juurikin tuota klappia voimansiirrossa. Välillä tuntui liikkellelähdössä "tyhjä" nykäys tai lähtö oli muuten vähän "vaivalloinen", laatikko vaihtoi hyvin herkästi pienemmälle 3->2 tilanteissa, jossa se ei olisi ehkä ollut vielä tarpeen jne.

Vaihdatin nyt 160 tkm kohdalla kaksoismassavauhtipyörän, ja kyllä muuttui vaihteiston toiminta selkeästi paremmaksi. Klappi hävisi ja muutenkin vaihtaa sulavammin ja nyt menee pidempään suuremmalla vaihteella esim. risteysten jälkeen, jossa jaksaa hyvin vetää myös kolmosella. Välys ei ollut vielä suuri kaksoismassassa, mutta kuitenkin selkeästi nähtävissä kun mekaanikko sitä vanhaa näytti. Ei vielä kolissut kuuluvasti. En tiedä tehtiinkö samalla sitten jotain sopeutusta, mutta nyt on taas mukava ajella.

Tos®

#3089
Joudun minäkin osallistumaan tähän ketjuun lopulta vian vuoksi...

Vanhempien 2017 Tiguan DQ500 herjaa kytkimen asentoanturin sähkövikaa.
Lootalle tehty perussäätö, joka ei auttanut.
Kylmänä se tuntuu toimivan, kun vanhukset ovat päässeet kauppaan ja takaisin. Lämpöisenä vika uusiutuu vähän väliä koeajon perusteella.
Öljyt vaihdettu merkkihuollossa 62tkm ajettuna.

Vaihteet 1, 3 ja 5 ainakin toimii, mutta mittaristo motkottaa pakin puuttumisesta.


                Address 02: Auto Trans       Labels: 0BH-927-711.clb
Control Module Part Number: 0DL 300 011 N    HW: 0GC 927 711 G
  Component and/or Version: GSG DQ500     H06 2002
           Software Coding: 0014
            Work Shop Code: WSC 00000 000 00000
              ASAM Dataset: EV_TCMDQ500021 001001 (VW37)
                       ROD: EV_TCMDQ500021_001_VW37.rod
                      VCID: 336EE93C9ACE6E158E-8066
1 Fault Found:

10694 - Clutch 2 Opens Unintentionally
          P176E 00 [046] - -
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 73848 km
                    Date: 2022.12.10
                    Time: 13:32:43

                    Engine RPM: 2291.00 /min
                    Vehicle speed: 67 km/h
                    Coolant temperature: 90 °C
                    Clutch: primary stat: Driving
                    selected gear: GANG_4
                    Driving position: Tiptronic
                    Engine torque: 120 Nm
                    Control Module temperature: 87 °C
                    Accelerator pedal position: 42.4 %
                    DTC memory status: 90


--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Address 02: DTCs cleared
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


                Address 02: Auto Trans       Labels: 0BH-927-711.clb
Control Module Part Number: 0DL 300 011 N    HW: 0GC 927 711 G
  Component and/or Version: GSG DQ500     H06 2002
           Software Coding: 0014
            Work Shop Code: WSC 00000 000 00000
              ASAM Dataset: EV_TCMDQ500021 001001 (VW37)
                       ROD: EV_TCMDQ500021_001_VW37.rod
                      VCID: 336EE93C9ACE6E158E-8066
1 Fault Found:

10668 - Position Sensor for Clutch 2
          P1736 00 [046] - Electrical Malfunction
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 73857 km
                    Date: 2022.12.10
                    Time: 13:47:32

                    Engine RPM: 1758.00 /min
                    Vehicle speed: 51 km/h
                    Coolant temperature: 89 °C
                    Clutch: primary stat: Down-shift
                    selected gear: GANG_5
                    Driving position: Tiptronic
                    Engine torque: -8 Nm
                    Control Module temperature: 87 °C
                    Accelerator pedal position: 15.2 %
                    DTC memory status: 38


--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


                Address 02: Auto Trans       Labels: 0BH-927-711.clb
Control Module Part Number: 0DL 300 011 N    HW: 0GC 927 711 G
  Component and/or Version: GSG DQ500     H06 2002
           Software Coding: 0014
            Work Shop Code: WSC 00000 000 00000
              ASAM Dataset: EV_TCMDQ500021 001001 (VW37)
                       ROD: EV_TCMDQ500021_001_VW37.rod
                      VCID: 336EE93C9ACE6E158E-8066
1 Fault Found:

10668 - Position Sensor for Clutch 2
          P1736 00 [046] - Electrical Malfunction
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 73857 km
                    Date: 2022.12.10
                    Time: 13:47:32

                    Engine RPM: 1758.00 /min
                    Vehicle speed: 51 km/h
                    Coolant temperature: 89 °C
                    Clutch: primary stat: Down-shift
                    selected gear: GANG_5
                    Driving position: Tiptronic
                    Engine torque: -8 Nm
                    Control Module temperature: 87 °C
                    Accelerator pedal position: 15.2 %
                    DTC memory status: 38


--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


                Address 02: Auto Trans       Labels: 0BH-927-711.clb
Control Module Part Number: 0DL 300 011 N    HW: 0GC 927 711 G
  Component and/or Version: GSG DQ500     H06 2002
           Software Coding: 0014
            Work Shop Code: WSC 00000 000 00000
              ASAM Dataset: EV_TCMDQ500021 001001 (VW37)
                       ROD: EV_TCMDQ500021_001_VW37.rod
                      VCID: 336EE93C9ACE6E158E-8066
1 Fault Found:

10668 - Position Sensor for Clutch 2
          P1736 00 [046] - Electrical Malfunction
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 73857 km
                    Date: 2022.12.10
                    Time: 13:47:32

                    Engine RPM: 1758.00 /min
                    Vehicle speed: 51 km/h
                    Coolant temperature: 89 °C
                    Clutch: primary stat: Down-shift
                    selected gear: GANG_5
                    Driving position: Tiptronic
                    Engine torque: -8 Nm
                    Control Module temperature: 87 °C
                    Accelerator pedal position: 15.2 %
                    DTC memory status: 38


--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Address 02: DTCs cleared
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


                Address 02: Auto Trans       Labels: 0BH-927-711.clb
Control Module Part Number: 0DL 300 011 N    HW: 0GC 927 711 G
  Component and/or Version: GSG DQ500     H06 2002
           Software Coding: 0014
            Work Shop Code: WSC 00000 000 00000
              ASAM Dataset: EV_TCMDQ500021 001001 (VW37)
                       ROD: EV_TCMDQ500021_001_VW37.rod
                      VCID: 336EE93C9ACE6E158E-8066
3 Faults Found:

10668 - Position Sensor for Clutch 2
          P1736 00 [046] - Electrical Malfunction
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 73863 km
                    Date: 2022.12.10
                    Time: 13:55:57

                    Engine RPM: 1523.00 /min
                    Vehicle speed: 49 km/h
                    Coolant temperature: 90 °C
                    Clutch: primary stat: Filling
                    selected gear: GANG_3
                    Driving position: d
                    Engine torque: -36 Nm
                    Control Module temperature: 87 °C
                    Accelerator pedal position: 15.2 %
                    DTC memory status: 38

10694 - Clutch 2 Opens Unintentionally
          P176E 00 [046] - -
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 2
                    Mileage: 73862 km
                    Date: 2022.12.10
                    Time: 13:55:04

                    Engine RPM: 1779.00 /min
                    Vehicle speed: 51 km/h
                    Coolant temperature: 88 °C
                    Clutch: primary stat: Driving
                    selected gear: GANG_4
                    Driving position: d
                    Engine torque: 100 Nm
                    Control Module temperature: 87 °C
                    Accelerator pedal position: 36.0 %
                    DTC memory status: 90

23183 - Clutch Positioning
          P0810 00 [047] - Control Error
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 73863 km
                    Date: 2022.12.10
                    Time: 13:55:56

                    Engine RPM: 1711.00 /min
                    Vehicle speed: 50 km/h
                    Coolant temperature: 90 °C
                    Clutch: primary stat: Driving
                    selected gear: GANG_4
                    Driving position: d
                    Engine torque: 88 Nm
                    Control Module temperature: 87 °C
                    Accelerator pedal position: 34.4 %
                    DTC memory status: 271

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy