DSG-vaihteistojen viat

Aloittaja Jyri, 02.04.10 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Onko DSG vaihteistossasi ollut vikoja (osien vaihtoa edellyttäviä) ja mitkä ovat olleet ajokilometrit?

Ei (DSG6)
343 (28.7%)
Ei (DSG7)
325 (27.2%)
Ei (DSG6 ja DSG7)
56 (4.7%)
Kyllä (DSG6)
123 (10.3%)
Kyllä (DSG7)
227 (19%)
Kyllä (DSG6 ja DSG7)
18 (1.5%)
0-50tkm yhteensä (ilman vikaa)
242 (20.2%)
50-100tkm yhteensä (ilman vikaa)
156 (13%)
100-150tkm yhteensä (ilman vikaa)
99 (8.3%)
150-200tkm yhteensä (ilman vikaa)
77 (6.4%)
200tkm tai yli (ilman vikaa)
71 (5.9%)
0-50tkm jolloin vika ilmeni
105 (8.8%)
50-100tkm jolloin vika ilmeni
118 (9.9%)
100-150tkm jolloin vika ilmeni
70 (5.8%)
150-200tkm jolloin vika ilmeni
47 (3.9%)
200tkm tai yli  jolloin vika ilmeni
53 (4.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 1197

ConD

Lainaus käyttäjältä: vwp - 18.08.15 - klo:09:55
Miten tuo tehdään? Onnistuuko DSG 6:n helposti?
M_M tuossa osoitteen antoikin. Kohta kohdalta käydään basic settingsit läpi, ja sitten ajelulle... Itse koitin varsin orjallisesti ajaa tuon testiajon läpi. Ensimmäiset pari kohtaa louskuttivat lootaa/kytkimiä varsin selvästi, joten äkkinäinen nuita voisi tosiaan vaikka säikähtää. Jalka jarrulla vaan piti seistä. Kyllähän eka liikkeellelähtö vähän jänskätti. :)

Jotenkin tuo vaikutti kaikesta huolimatta. Vaihdot on pehmeämpiä etenkin alaspäin, ja pitää vaihdetta paremmin päällä nopeuden muutoksissa. Eli nyt loota on selvästi "eri kartalla" kuin aiemmin ja kytkimen rajat on kai paremmin paikoillaan kun ei vähäistäkään nykimistä ole ilmaantunut vaihteenvaihdoissa.

Minulla ei siis vikaa ole ollut auton 75tkm matkan aikana tuossa 6-DSG lootassa, mutta mielenkiinnosta tahdoin koittaa miten tuo perusasetusten ajo auttaa, kun kovin herkästi tahtoi pykällellä maantiellä pienissäkin nopeuden muutoksissa kaasulla ja alaspäin vaihdellessa valoihin saattoi 2->3 vaihto vähän klonksahtaa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Ocufemma

 DSG siis reistailee tai siis täristää vaihteen vaihtuessa kakkos vaihteelle. On aika toisaikainen eli ei tee joka lähdössä
vaan satunnaisesti.
Auto oli siis tänään vaihteiston testauksessa merkkihuollossa ja testiraportti lähti tehtaalle analysointia varten ja nyt odotellaan toimenpiteitä. Asentaja löysi onneksi tärinän lopulta ajaessa hallista ulos joten katotaan meneekö kytkin tehtaan piikkiin. Autolla ajettu vaan 54000km ja Ocu mallia 2013 joten ei kiva :(
Onko jollain muulla otettu kyseistä testiraporttia ja mikä oli lopputulos siis satunnaisella tärinällä tai muutenkin?

patch

Lainaus käyttäjältä: Ocufemma - 19.08.15 - klo:22:10
DSG siis reistailee tai siis täristää vaihteen vaihtuessa kakkos vaihteelle. On aika toisaikainen eli ei tee joka lähdössä vaan satunnaisesti.
Onko jollain muulla otettu kyseistä testiraporttia ja mikä oli lopputulos siis satunnaisella tärinällä tai muutenkin?

Kuulostaa kovin tutulta..Omassa alkoi täristys rapiat 20tkm ajettuna ja nyt vasta sain tehtyä asialle jotain kun mittarissa on 74tkm. Paikallisessa jälleenmyyjäliikkeessä vierailtuani sain myöhemmin soiton jossa luvattiin maahantuojan GoodWilliä niin että korvaavat osat 100% ja työstä 70%. Tämä meni mielestäni hyvin 5-vuotiaaseen autoon.
Jos korjausraportti kiinnostaa niin tuolta voi kurkata mitä kaikkea autoon vaihdettiin:
http://aijaa.com/UQWFkp


Niin ja testeri sekä koeajo antoivat vahvistuksen myös myymälähenkilökunnalle että kytkimessä todella on jotain häikkää.

Ocufemma

Lainaus käyttäjältä: patch - 20.08.15 - klo:22:28
Kuulostaa kovin tutulta..Omassa alkoi täristys rapiat 20tkm ajettuna ja nyt vasta sain tehtyä asialle jotain kun mittarissa on 74tkm. Paikallisessa jälleenmyyjäliikkeessä vierailtuani sain myöhemmin soiton jossa luvattiin maahantuojan GoodWilliä niin että korvaavat osat 100% ja työstä 70%. Tämä meni mielestäni hyvin 5-vuotiaaseen autoon.
Jos korjausraportti kiinnostaa niin tuolta voi kurkata mitä kaikkea autoon vaihdettiin:
http://aijaa.com/UQWFkp


Niin ja testeri sekä koeajo antoivat vahvistuksen myös myymälähenkilökunnalle että kytkimessä todella on jotain häikkää.

Kiitokset vaivannäöstä :)

d3nver

Lainaus käyttäjältä: Ocufemma - 19.08.15 - klo:22:10
DSG siis reistailee tai siis täristää vaihteen vaihtuessa kakkos vaihteelle. On aika toisaikainen eli ei tee joka lähdössä vaan satunnaisesti.
Auto oli siis tänään vaihteiston testauksessa merkkihuollossa ja testiraportti lähti tehtaalle analysointia varten ja nyt odotellaan toimenpiteitä. Asentaja löysi onneksi tärinän lopulta ajaessa hallista ulos joten katotaan meneekö kytkin tehtaan piikkiin. Autolla ajettu vaan 54000km ja Ocu mallia 2013 joten ei kiva :(
Onko jollain muulla otettu kyseistä testiraporttia ja mikä oli lopputulos siis satunnaisella tärinällä tai muutenkin?

Minulla tuli täsmälleen sama vika alle 2v vanhaan Golfiin, kilometrejä oli tuolloin alle 30tkm. Huomautin asiasta määräaikaishuollossa mutta huolto ei löytänyt vikaa, ainoa mitä tekivät oli vaihteiston sopeutus. Vika jatkui satunaista esiintymistä ja ajan kanssa paheni, vein auton huoltoon erityisesti tämän vuoksi eivätkä vieläkään löytäneet mitään korjattavaa, jälleen tehtiin vain sopeutus. Kun auton takuu oli umpeutunut ja vein auton ylimääräiseen öljynvaihtoon 45tkm kohdalla mainitsin taas kytkimen ravistavan, tällä kertaa huolto löysi ja tunnusti vian. Minulle kerrottiin hyvästä GoodWill vastaantulosta ehdotettiin huollon hinnaksi vain 300 euroa, tästä kuitenkin kieltäydyin koska olin ilmoittanut viasta kahdesti jo takuun ollessa voimassa. Huolto lupasi "selvittää asiaa" myyjän kanssa ja lopputuloksena korjaus oli minulle ilmainen. Vaihdettu laatikko ei ainakaan vielä ole oireillut ja olen oikein tyytyväinen DSG:hen noin yleisesti.

Ocufemma

Lainaus käyttäjältä: d3nver - 21.08.15 - klo:18:08
Minulla tuli täsmälleen sama vika alle 2v vanhaan Golfiin, kilometrejä oli tuolloin alle 30tkm. Huomautin asiasta määräaikaishuollossa mutta huolto ei löytänyt vikaa, ainoa mitä tekivät oli vaihteiston sopeutus. Vika jatkui satunaista esiintymistä ja ajan kanssa paheni, vein auton huoltoon erityisesti tämän vuoksi eivätkä vieläkään löytäneet mitään korjattavaa, jälleen tehtiin vain sopeutus. Kun auton takuu oli umpeutunut ja vein auton ylimääräiseen öljynvaihtoon 45tkm kohdalla mainitsin taas kytkimen ravistavan, tällä kertaa huolto löysi ja tunnusti vian. Minulle kerrottiin hyvästä GoodWill vastaantulosta ehdotettiin huollon hinnaksi vain 300 euroa, tästä kuitenkin kieltäydyin koska olin ilmoittanut viasta kahdesti jo takuun ollessa voimassa. Huolto lupasi "selvittää asiaa" myyjän kanssa ja lopputuloksena korjaus oli minulle ilmainen. Vaihdettu laatikko ei ainakaan vielä ole oireillut ja olen oikein tyytyväinen DSG:hen noin yleisesti.

Kiitos. Kyllähän näitä tapauksia pitäis löytyä pilvin pimein sillä kun katselee näitä otsikon tilastoja niin ihme jos ei esimerkkejä ropise :)

Gulf

Lainaus käyttäjältä: d3nver - 21.08.15 - klo:18:08
Minulla tuli täsmälleen sama vika alle 2v vanhaan Golfiin, kilometrejä oli tuolloin alle 30tkm. Huomautin asiasta määräaikaishuollossa mutta huolto ei löytänyt vikaa, ainoa mitä tekivät oli vaihteiston sopeutus. Vika jatkui satunaista esiintymistä ja ajan kanssa paheni, vein auton huoltoon erityisesti tämän vuoksi eivätkä vieläkään löytäneet mitään korjattavaa, jälleen tehtiin vain sopeutus. Kun auton takuu oli umpeutunut ja vein auton ylimääräiseen öljynvaihtoon 45tkm kohdalla mainitsin taas kytkimen ravistavan, tällä kertaa huolto löysi ja tunnusti vian. Minulle kerrottiin hyvästä GoodWill vastaantulosta ehdotettiin huollon hinnaksi vain 300 euroa, tästä kuitenkin kieltäydyin koska olin ilmoittanut viasta kahdesti jo takuun ollessa voimassa. Huolto lupasi "selvittää asiaa" myyjän kanssa ja lopputuloksena korjaus oli minulle ilmainen. Vaihdettu laatikko ei ainakaan vielä ole oireillut ja olen oikein tyytyväinen DSG:hen noin yleisesti.

Samat oireet meilläkin ollut, saa nähdä mitä huollossa sanovat ja paljonko ovat remontista vailla? Kolme kertaa tuota takuuaikana tutkittiin ja sopeutus tehtiin kerran. Golf on 2011 ja reilu 70 tkm ajettu.

Hiivatti

Mistä johtuu, että DSG6 "potkaisee" / kolahtaa jos kaarteessa painaa kaasua. Esim jos tulen risteykseen/liikenneympyrään ilman että pysähdyn, mutta hiljennän vauhtia ja otan jalan pois kaasulta jonka jälkeen keskellä kaaretta painan pedaalia niin tuntuu ja kuuluu, että laatikossa joku kolahtaa.

Tämä siis ilman, että loota vaihtaa vaihdetta kuitenkaan.
Muuten laatikko toimii hienosti, mutta tämä kaarrekolahdus kuuluu lähes joka kerta.

duke7

Ainakin väljästä kaksoismassasta tulee tuollainen ilmiö. Joidenkin mukaan myös vetareihin tulee väljää ja niiden uusiminen tasoittaa menoa.

hece

Joillain foorumeilla oli juttua muistaakseni Golf V GTI:n (2.0TFSI+DSG) tapauksessa että heikot apurungon pultit pettää ja päästää apurungon liikkumaan. Esiintyi nimenomaan käännöksessä. Ratkaisuna pulttien vaihto vahvempiin VAG:in valikoimista. Tässä tapauksessa pitäisi näkyä pulttien ympärille liikkumisen jäljet.

Minulla on alkanut myös vastaavaa kolinaa tulemaan moottorijarrulta terävästi vedolle siirryttäessä (2.0TDI+DSG6) suoraankin ajattaessa. Tulee mielestäni esille myös tyhjäkäynnillä kierrettäessä. Kaksoismassaa vähän epäilen, huomenna huollossa tarkistetaan tilanne.

Poni

Lievää tärinää löytyy täältäkin. Reilut kaksi vuotta vanha Ocu 2 FL, 1,6 D ja 7-vaihteinen.
Alkoi lähinnä siten, että ryömintävauhdilla lievään ylämäkeen täristää kevyesti.

Ohitan tuon ongelman nykyään sillä, että laitan lähdössä manuaalipuolelle ja takaisin automaatille vasta nopeuden hiukan noustua.
Ei täristä ja toivon että auttaa myös kestämään vähän pidempään.
Sport-asennolle laittaminen ei auttanut.

Auto on siis menossa vaihtoon ja kerroin tästä ongelmasta myös uuden auton myyjälle.
Hän kuittasi asian olankohautuksella, joten se siitä.

rcta

2010 Octavia 1.2 DSG7, lauantaina sytytti normaalissa liikkeellelähdössä pakokaasujen valvontajärjestelmän valon ja 2-vaihteella köröteltiin kotio.
Vikakoodi kuitenkin DSG:stä: P173A, Vaihteenvaihdon asentoanturi 1.
Onkos näitä muilla mennyt?

Kameleontti

Eiköhän siellä ole kytkin loppu
VCDS@Helsinki, PM

Wekotin

#1513
Kytkimien kulumisesta tulee clutch tolerance 1 tai 2 vikakoodi. Lootassa on joka vaihteensiirtimelle oma anturi joka haistelee vaihteensiirtimen liikettä (vaihteen vaihtoa). Ei anna käsittääkseni tuon jälkeen vaihtaa kun toimivalla puolella, koska älykoppa ei tiedä siirtimen fyysistä paikkaa.

Kameleontti

Voiko tuon tilanteen ratkaista vielä sopeuttamalla?
VCDS@Helsinki, PM

Wekotin

Mahtollisesti jos joku tilapäinen jumi. Jos anturivika niin vaihtoon menee.

Hiivatti

Apurungon pultit tarkistettu eikä kuluma jälkiä ja tiukalla ovat. Olen itseasiassa kiinnittänyt huomiota, että kolahduksia ei tunnu eikä kuulu kylmänä, mutta hetken ajon (lämpenemisen) jälkeen alkaa kuulua?
Sattunaisesti tämä tapahtuu myös suoralla jos terävästi painaa kaasua moottorijarrun jälkeen ja edelleen lämpöisenä vain.
Jos kaksoismassa olisi menossa niin eikö sen pitäisi pitää ääntä tyhjäkäynnillä? Tämä ei pidä mitään ylimääräisiä ääniä.
Laatikko kaikesta huolimatta vaihtaa nätisti ja toimii, ärsyttävä ominaisuus vain tämä kolahtelu...

P.s Käytin sopeuttamisessa/kytkimen perussäädössä ja se onnistui hyvin, mutta huolto tuumasi mekatroniikan olevan paskana koska laattikko junttasi oikein huolella kun kytki D:n. Tämänkin laatikko teki vain pari kertaa jonka jälkeen toiminut normaalisti, jopa pehmeämmin mutta samat kolahtelut kuuluu silti. Tuntuu ettei mekatroniikassa kyllä mitään vikaa ole koska sen parin junttaamisen jälkeen toiminut oikein hyvin lukuunottamatta niitä kolahduksia?

firstvw

entäs loppumetreillä oleva DMF? moottorijarruksessa välykset liukuu toiseen laitaan ja sitten kaasulla taas toiseen suuntaan.

duke7

Kyllö siitä kaksoismassasta huomaa ensin välyksen, helinä & kolina alkaa vasta myöhemmin. Paljonko nykyisellä on kilometrejä takana?

rcta

Vikakoodit kyllä nollaantui, toivottavasti oli vaan yksittäinen mielenhäiriö. Ajettu ~103000. Tähän mennessä tehty jo jakoketjuremontti ja turbo vaihdettu.
Aiemmassa DSG Golfissa kytkinpaketin hajoaminen oireili niin, että arpoi esim. ylämäessä vaihdetta jatkuvasti.

tet

Lainaus käyttäjältä: rcta - 24.08.15 - klo:14:37
Vikakoodi kuitenkin DSG:stä: P173A, Vaihteenvaihdon asentoanturi 1.
Onkos näitä muilla mennyt?

Kyseessä lienee vaihdekepin juuressa oleva hall-anturi, joka haistelee kepin asentoa. Niitä antureita on jokaiselle kepin asennolle omansa. Siellä samassa paikassa lymyilee niitä lueskeleva kontrolleri J587, joka lähettää tiedon kepin asennosta CAN-väylää pitkin mekatroniikalle ja mittaristolle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hiivatti

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 26.08.15 - klo:07:45
Kyllö siitä kaksoismassasta huomaa ensin välyksen, helinä & kolina alkaa vasta myöhemmin. Paljonko nykyisellä on kilometrejä takana?

Kilometrejä on jo takana 255tkm... Auto muuten melko timanttisessa kunnossa joten vähän harmittaa tuo kolahtelu, kannattaako suoraan lähteä kokeilemaan kaksoismassan vaihtoa vai jotain muuta?

duke7

Lainaus käyttäjältä: Hiivatti - 26.08.15 - klo:14:21
Kilometrejä on jo takana 255tkm... Auto muuten melko timanttisessa kunnossa joten vähän harmittaa tuo kolahtelu, kannattaako suoraan lähteä kokeilemaan kaksoismassan vaihtoa vai jotain muuta?
Onko auton historia tiedossa? Noilla kilometreillä tuskin on enää alkuperäinen kaksoismassa. Mulla meni jo ennen 100 tkm vaihtoon ja jotkut päässeet 150 tkm DSG:n kanssa. Manuaalien parina tuntuvat kestävän hieman pidempään. Mutta tosiaan voi olla vaihdettukin jo kolisevassa kunnossa.

Paha näin näkemättä sanoa mitään kovin varmaa kolinan lähteestä. Volkkareihin erikoistunut huolto tai merkkihuolto osaisi kyllä varmasti arvioida onko se kaksoismassasta lähtöisin. Sen verran yleinen vika, tai oikeastaan kuluva osa, on kyseessä. Tuo ero lämpimän ja kylmän koneen välillä on ainut asia jota en itse muista havainneeni. Kaksoismassan helinä ja kolina toki vaimenee koneen lämmettyä joten kai sen toiminnassakin voi olla eroa.

Tos®

Mulla rupes kaksoismassa rätkyään jo sadan tuhannen kantturoissa.
Minuutin kun kävi tyhjäkäyntiä
https://www.youtube.com/watch?v=m4vrBq7xi3g
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Ocufemma

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 26.08.15 - klo:18:40
Mulla rupes kaksoismassa rätkyään jo sadan tuhannen kantturoissa.
Minuutin kun kävi tyhjäkäyntiä
https://www.youtube.com/watch?v=m4vrBq7xi3g

Aikas mekkalaa pitikin. Miten korjauskustannukset meni?

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Ocufemma - 26.08.15 - klo:19:11
Aikas mekkalaa pitikin. Miten korjauskustannukset meni?
Finntakuulle lähti lasku, luokkaa 1600-1700â,¬
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Ocufemma

Ok. No hyvin se sit meni :D

rcta

Juu ei ollut valitettavasti tilapäinen vika, eikä kytkinkään. Mekatroniikka rikki. Ihanan kallista.

Ocufemma

Lainaus käyttäjältä: rcta - 31.08.15 - klo:13:40
Juu ei ollut valitettavasti tilapäinen vika, eikä kytkinkään. Mekatroniikka rikki. Ihanan kallista.

Laitatko tietoa kun tiedät paljollako maahantuoja osallistuu kustannuksiin.

Telehell

Lainaus käyttäjältä: rcta - 31.08.15 - klo:13:40
Juu ei ollut valitettavasti tilapäinen vika, eikä kytkinkään. Mekatroniikka rikki. Ihanan kallista.

Millä tämä on todettu? Itse kun käytin aikanaan Passattia analyysissa Laakkosella, niin eihän ne osanneet sanoa onko vika kytkinpaketissa vai mekatroniikassa. Munkilla sitten vaihdettiin se halvempi (kytkinpaketti) ja sen jälkeen on pelittänyt.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy