Audi A4 Sedan 2.0TDi Quattro Stronic 2013

Aloittaja jlindstrom, 15.08.13 - klo:10:27

« edellinen - seuraava »

jlindstrom

Avataanpa talliin oma sivu. Yritän päivitellä fiilareita tänne aina välillä.

Hain auton eilen illalla Espoon AC:stä, joten vielä ei isosti kerrottavaa.

Tässä kuitenkin pari ekaa hätäistä räpsyä iPhonella. Paremmat kuvat myöhemmin!


clima

S-line, mustaoptiikka ja misano. Vaikea varmaan arvata mitä mieltä olen.  ;)

Onnittelut hienosta autosta ja turvallisia kilometrejä!

batman14

Upea on! Tykkään kun ihmiset valitsee vähän rohkeampia väriä, eikä aina ota sitä mustaa tai valkoista (nekin ovat kylläkin hienoja omasta mielestä). Kyllä tämä B8 vielä on aivan modernin oloinen, ja ihmettelen täällä foorumilla monilla on sellainen asenne että tämä nykyinen on ''vanhahtava''. Joo siinä ehkä ei ole kaikkia uusimpia juttuja, mutta on loistava auto ajaa (quattro) , ja tyylikkään näköinen! Sisäkuvia? Hyviä kilometrejä vaan!  8)

Peeveli

Onnittelut!  :) A4 on edelleen nätti ja ajattomasti muotoiltu, eroaa siinäkin kaukoitämerkkien pokemon-linjasta. Ja punainenkin istuu hyvin; sen sävy on Audissa just eikä melkein.

Ranssi

Onnittelut, hieno auto!

Tässä on voimalinjakin enemmän kuin kohdallaan, kun ei ole pellin alla mitään öljysyöppöä mäntäsulattoa :) Varmasti pienellä menee tämä.

batman14

Olen muistavinani että tämä voimalinja on monessa testissä saanut moitteita kulutuksesta. Se on niiden ajoissa ollut 7-8l/100km sekalaisessa ajossa, joka on mielestäni yllättävän paljon jos pitää paikkansa. Kun 2.0TFSI quattro S-tronic vie sen 10l/100km, mutta siinä on aika paljon enemmän menohaluja kun tässä, vaikka tämä aivan riittävä ja sopivan ruudikas kone onkin  :) Vertaa vaikka 3.0TDI niin testeissä tämä on melkein kuluttanut saman verran. Kirjottele sitten jlindstrom miten paljon soppaa menee. Ja Ranssi : Ainakin minun kokemuksilla niin FL-mallissa bensakoneet ei syö öljyä läheskään niin paljon kun pre-fl. Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta tämän käsityksen olen saanut.



Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 15.08.13 - klo:11:26
Onnittelut, hieno auto!

Tässä on voimalinjakin enemmän kuin kohdallaan, kun ei ole pellin alla mitään öljysyöppöä mäntäsulattoa :) Varmasti pienellä menee tämä.

jlindstrom

Pieni korjaus, että ihan misanoon en päässyt käsiksi vielä (valitettavasti, josko seuraavassa sitten) eli tämä on normi Brilliant Red. Mutta uskoisin että hyvällä ja säännöllisellä vahauksella ei ero jää ihan valtavaksi :)

Kulutuksesta nyt mitään oikeaa ei tietysti pysty tässä kohdin sanomaan, päivitetään sitä kun infoa kertyy. Mutta eilen kun työnsin tuon motarin Espoosta Naantaliin, niin näytti auton oma mittari 7.3L/100km. Sinällään aika iso lukema, mutta tuossa nyt on vielä monta muuttujaa selvitettäväksi:

1) kuski oppii käyttämään uutta autoaan
2) paljonkohan tuo oikeasti valehtelee?
3) motarinopeudet + rankka vesisade
4) manuskan mukaan tuossa olisi ekat 1500km syytä ajella sivistyneesti sisäänajoa. Varmasti näin.. aiempienkin vag:n disukoiden kohdalla ne alkoivat oikeasti löytämään itsensä jossain tuolla 10tkm toisella puolella

Samaten auton yleiset ajo-ominaisuudet nyt jäävät tuollaisella "pitkällä suoralla" vielä peittoon, mutta kyllä tässä tuon pohjalta aika vahvasti hymyillään. Ollut aika letkeä fiilis eilisestä iltapäivästä.. vaimokin kyseli aamulla, että koskas herra kiipeää pilveltään alas?  8)

//Juha

clima

Lainaus käyttäjältä: jlindstrom - 15.08.13 - klo:12:37
Pieni korjaus, että ihan misanoon en päässyt käsiksi vielä (valitettavasti, josko seuraavassa sitten) eli tämä on normi Brilliant Red. Mutta uskoisin että hyvällä ja säännöllisellä vahauksella ei ero jää ihan valtavaksi :)

Ok, sen verran lähellä tosiaanhan nuo väreinä ovat että itsekin mietin pistääkö edelliseen viestiin misanokohtaan ?-merkin perään.
Oletko laittamassa tänne talliin myös varustelistausta?

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 15.08.13 - klo:12:11
Olen muistavinani että tämä voimalinja on monessa testissä saanut moitteita kulutuksesta. Se on niiden ajoissa ollut 7-8l/100km sekalaisessa ajossa, joka on mielestäni yllättävän paljon jos pitää paikkansa. Kun 2.0TFSI quattro S-tronic vie sen 10l/100km, mutta siinä on aika paljon enemmän menohaluja kun tässä, vaikka tämä aivan riittävä ja sopivan ruudikas kone onkin  :) Vertaa vaikka 3.0TDI niin testeissä tämä on melkein kuluttanut saman verran. Kirjottele sitten jlindstrom miten paljon soppaa menee. Ja Ranssi : Ainakin minun kokemuksilla niin FL-mallissa bensakoneet ei syö öljyä läheskään niin paljon kun pre-fl. Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta tämän käsityksen olen saanut.


Oikeassa olet, ettei tätä comboa ole erityisen taloudelliseksi lehtien palstoilla hehkutettu. Kulkupuolen on sen sijaan todettu olevan kunnossa.

Varmaan riippuu melkolailla ajosta kuinka hyvin diesel lyö leiville. Jos käyttö on taajamapainotteista, lienee kulutusetu suurimmillaan.

Ton-1

#9
Nätti auto, musta ja punainen vaan ne hyvin yhteen soppii ......

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 15.08.13 - klo:14:29
Oikeassa olet, ettei tätä comboa ole erityisen taloudelliseksi lehtien palstoilla hehkutettu.

Taitaa se tuon kokonaisuuden 'heikoin'lenkki olla se S-Tronic-laatikko (mitä taloudellisuuteen tulee), ihan sama onko kyseessä bensa- vai dieselversio.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Ritzenhoff

Komia on paketti ja musta-punainen väriyhdistelmä varsinkin. Tässä on ilmeisesti "vain" tuo S-Line ulkopaketti, koska 17" vanteet alla eikä S-Line alustaakaan näytä olevan. Vaatisi kyllä ehdottomasti ainakin 18" alle, mielellään 19".
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

jlindstrom

Auton tiedot:

Audi A4 Sedan Business 2.0 TDI 130KW Quattro S tronic

PRG Alumiinivanteet, 5-puolainen design, koko 7.5 J x 17, renkaat 225/50 R17
9AQ Automaattinen ilmastointi, 3-alueinen
WFF Comfort-paketti
2Z0 Ilman mallimerkintää ja moottorin tyyppimerkintää
4ZD Musta Optiikka -paketti
SLPU + PQD + PRH S Line Plus -ulkonäköpaketti
1BV S line urheilualusta
4X4 Sivuturvatyynyt taakse
WSV + 1XW+PRH+1BE Sport-varustepaketti

Moottorinlämmitin oikea puoli + sisäpistoke

Eli tuommoinen setti ainakin oli tilattu :-)

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 15.08.13 - klo:14:54
Komia on paketti ja musta-punainen väriyhdistelmä varsinkin. Tässä on ilmeisesti "vain" tuo S-Line ulkopaketti, koska 17" vanteet alla eikä S-Line alustaakaan näytä olevan. Vaatisi kyllä ehdottomasti ainakin 18" alle, mielellään 19".

Se nuo maastorenkaat ja pikkuiset vanteet yhdistettynä kuvakulmaan varmaan hämää sen verran, ettei tuo alusta oikein näy. Ajatuksena on vaihtaa talveksi sitten kitkat noille 17" vanteille ja keväällä sitten 18" tai 19" alle. Ajatukset pyörii välillä Audin 19" rotorit, 18-19" Oz ultraleggerat, 19" vossit tai sopivat 18-19" BBS:t (parikin eri mallia istuu) tai sitten jopa Audin 19" Y-spoket. Tuollaiset Y:t taisi olla Rob-s:llä talvipyörinä A5:ssa jossain kohdin.. ne oli aika makeat :)

Muita hienosäätöjä mielessä on valkoisemmat sumarit, takalasiin ja takasivuihin tummennukset.

Samaten loppullista muotoaan hakee vielä tuo iPuhelimen yhdistäminen autoon.. Tällä hetkellä broditin teline paikoillaan ja muokkasin Applen lighting-to-30-pin 20cm adapterin sopimaan tuohon telineeseen. Sitten siitä jatkojohdolla hanskalokeroon ja AMI:n kiinni. Katsotaan miten tuo toimii. Seuraava yritys voisi olla tune2air hanskikseen ja iLuurille virtaka erikseen siitä tupakansytkästä, jos tuo eka ei toimi kunnolla.. tuossa nykyisessä on kuitenkin sekä adapteri että jatkojohto ami-kaapelin perässä, eli ei välttämättä kauhean toimintavarma.

//Jäsen J

qmckone

#13
Lainaus käyttäjältä: batman14 - 15.08.13 - klo:12:11
Olen muistavinani että tämä voimalinja on monessa testissä saanut moitteita kulutuksesta. Se on niiden ajoissa ollut 7-8l/100km sekalaisessa ajossa, joka on mielestäni yllättävän paljon jos pitää paikkansa. Kun 2.0TFSI quattro S-tronic vie sen 10l/100km, mutta siinä on aika paljon enemmän menohaluja kun tässä, vaikka tämä aivan riittävä ja sopivan ruudikas kone onkin  :) Vertaa vaikka 3.0TDI niin testeissä tämä on melkein kuluttanut saman verran. Kirjottele sitten jlindstrom miten paljon soppaa menee. Ja Ranssi : Ainakin minun kokemuksilla niin FL-mallissa bensakoneet ei syö öljyä läheskään niin paljon kun pre-fl. Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta tämän käsityksen olen saanut.

Ekaks ostetaan quattro s-tronic tai manuaali ja sit aletaan pähkäilee kulutuslukemia. Paradoksi.
A4 2.0Tq

qmckone

Lainaus käyttäjältä: jlindstrom - 15.08.13 - klo:15:57
Auton tiedot:

Audi A4 Sedan Business 2.0 TDI 130KW Quattro S tronic

PRG Alumiinivanteet, 5-puolainen design, koko 7.5 J x 17, renkaat 225/50 R17
9AQ Automaattinen ilmastointi, 3-alueinen
WFF Comfort-paketti
2Z0 Ilman mallimerkintää ja moottorin tyyppimerkintää
4ZD Musta Optiikka -paketti
SLPU + PQD + PRH S Line Plus -ulkonäköpaketti
1BV S line urheilualusta
4X4 Sivuturvatyynyt taakse
WSV + 1XW+PRH+1BE Sport-varustepaketti

Moottorinlämmitin oikea puoli + sisäpistoke

Eli tuommoinen setti ainakin oli tilattu :-)

Näyttävä paketti. Sivuturvatyynyistä taakse iso plussa. Myös 3-alue ilmastoinnista. Tavaratilapaketin vermeet kannattaa hankkia jälkikäteen.
A4 2.0Tq

jlindstrom

Täydennystä..

Pari pientä takuuhommaa tuli nyt esille, kun pääsi kuivalla ajamaan. Eli tietyissä nopeuksissa auto täristää hieman, ei kuitenkaan rattia vaan koko autoa. Veikkaisin äkkiseltään, että joku on kössinyt renkaiden tasapainotuksen. Takarenkaissa näyttää olevan yllättävän vahvasti painoja, joten lieköhän joku ylireagoinut?

Toinen ikävämpi juttu onkin, että saavat heti vaihtaa tuulilasin. Siinä on kuskin puolella keskellä ruutua pyyhkijän mittainen/muotoinen 4-5 pystynaarmun raita. Ja tuo siis sellainen mitä ei saa pyyhkijää käyttämällä aikaan, eli ei sisällä sivuttaisia naarmuja vaan ainoastaan pystyyn.

Huomenna siis luuria AC suuntaan.

Muilta osin tämän päivän 40km siivu oli kyllä hienoa meininkiä ja pisti suun messingille. Ajoasentokin alkaa hiljalleen löytämään paikkansa.

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

Päivän positiivinen juttu oli A4 Sedanin osoittauduttua todelliseksi perheautoksi. Tehtiin päiväretki korkeasaareen ja mukaan otettiin pikkuneidille toki lastenrattaat. Emmaljunga Scooter 2.0:t menivät mitään purkamatta pituussuuntaisesti A4:sen takakonttiin, jättäen vielä 1/3 kontista muille tavaroille. Homman clue oli laittaat rattaat keskeltä sisään ja siirtää reunaan, keskellä kun on pari senttiä korkeampi lastausaukko.

Juhla!

Olin varautunut irroittamaan ainakin renkaat.. fiilikset senkun paranee :-)

Erikoista tässä, että sama ei onnistunut Exeo ST farkussa, vaan ko. rattaat piti laittaa poikittain. Jos halusi tavaraa konttiin, niin poikittain ja kyljelleen.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

Tänään tuli auto sitten toisen kerran tankattua. Valitettavasti töppäsin hieman, sillä unohdin ottaa kilsat talteen/resetoida tripin ekan tankkauksen kohdalla..

Pikaisten arviointilaskelmien kohdalta eka tankki asettui tuonne n 6.5 - 6.8 litran nurkille. Sinällään ihan ok huomioden auton tavoille opettelu, paljon moottoritietä ja siitäkin paljon raskaassa vesisateessa.

Uskoisin kunhan auton herkistyy ja kuski oppii tavoille, että ollaan lähellä Exeolla ajamiani lukemia mihin pitää olla tyytyväinen.

Lisäksi ajotietokone näyttää nyt 6.6 keskikulutusta, eli ei sekään ole isosti metsässä!

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

batman14

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 15.08.13 - klo:23:59
Ekaks ostetaan quattro s-tronic tai manuaali ja sit aletaan pähkäilee kulutuslukemia. Paradoksi.

Miksi ei quattro ja s-tronic saisi olla taloudellinen? Ei se tarkoita että vaikka on ne niin ei kiinnostaisi kulutus, ja haluaa sen mahdollisimman pieneksi.

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 20.08.13 - klo:00:33
Miksi ei quattro ja s-tronic saisi olla taloudellinen? Ei se tarkoita että vaikka on ne niin ei kiinnostaisi kulutus, ja haluaa sen mahdollisimman pieneksi.

Tässä kohdin komppaan kyllä lepakkomiestä. Ei sinällään, että olisin voimalinjan juuri tuon vuoksi ostanut vaan yleisellä tasolla. Jos olisin pihistää halunnut, niin etuvetoinen 143hv keppivaihteinen se olisi pitänyt ostaa.

Omalla kohdalla tässä kohdin tuntui toteutuvan sopivimmalla kustannuksella yhtälö:

haaveiltu ajoneuvo + kohtuullinen suorituskyky + kohtuullinen taloudellisuus + arjen ajamisen helppous + neliveto = tyytyväinen kuski 50tkm per vuosi.

Mielenkiinnolla seuraan kyllä mihin tuo kulutus tulee asettumaan. Nyt toisella tankilla on ajotietokone veistänyt luvuista jo 0,3 litraa pois. Mittarilla nähdään sitten "koko totuus".

Kuriositeettina ainakin toistaiseksi tuntuu, että tämä auto houkuttelee ajamaan selvästi sivistyneemmin kuin aiemmat. Johtuneeko sitten siitä, että voiman / nopeuden tunnetta on selvästi vähemmän? Uskomatonta kun täyskiihdytyksessä tien päällä moottorin ääni ei kuulu sisälle.. omituinen fiilis äänekkäämpiin kulkineisiin tottuneelle :)

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: jlindstrom - 16.08.13 - klo:21:24
Täydennystä..

Pari pientä takuuhommaa tuli nyt esille, kun pääsi kuivalla ajamaan. Eli tietyissä nopeuksissa auto täristää hieman, ei kuitenkaan rattia vaan koko autoa. Veikkaisin äkkiseltään, että joku on kössinyt renkaiden tasapainotuksen. Takarenkaissa näyttää olevan yllättävän vahvasti painoja, joten lieköhän joku ylireagoinut?

Toinen ikävämpi juttu onkin, että saavat heti vaihtaa tuulilasin. Siinä on kuskin puolella keskellä ruutua pyyhkijän mittainen/muotoinen 4-5 pystynaarmun raita. Ja tuo siis sellainen mitä ei saa pyyhkijää käyttämällä aikaan, eli ei sisällä sivuttaisia naarmuja vaan ainoastaan pystyyn.

Pitääpä heti korjata tiedot, ettei jää vääriä leijumaan.. Nämä asiat osoittautuivat molemmat läpihuutojutuiksi ja peruin kaikki takuuhommat heti kun huomasin. Renkaiden paineet olivat ihan mitä sattuivat, joten lieköhän tärinä jotenkin johtunut tuosta? Nyt ei enää täristä.. tai sitten muutaman viikon seisonta ennen luovutusta oli tehnyt renkaista kulmikkaat, mikä tasoittui kilometreillä.. Noh, aivan sama - pääasia on, että auto kulkee nyt täysin tärinöittä.

Tuulilasin suhteen vähän samanlainen juttu. Neljä reissua sahasin kaatosateessa välillä Naantali - Helsinki, edestakaisin + useamman kerran käyttelin pissapoikaa. Ei auttanut, kynnellä kun kokeilin niin "naarmuihin" otti kiinni. Eivätkä myöskään irronneet rapsuttamalla. Noh, viikonloppuna pesin auton ja vetelin sitten tuulilasinkin AutoGlymin Fast Glassilla. Nyt ei ole enää "naarmuja" lasissa.. mitäköhän lienee sitten ollut kovettunutta hartsia tms?

Muina huomioina täytyy sanoa, että kulutus ainakin laski hieman ekasta tankillisesta. Toisella tankilla oli tarkoilla tiedoilla laskettuna 6.45L/100km, eli oikeaan suuntaan mennään.

//Juha

jlindstrom

Väliaikatietoja lisää..

Kulutuksen kehitys menee jatkuvasti parempaan suuntaan. Viimeisin laskettu tankillinen 6.28L/100km. Mielestäni alkaa olemaan jo todella kohtuullinen.

Renkaissa kokeilin täyden kuorman paineita, vaikka pääosin ajankin yksin ilman lastia. Selkeä virhe, auton käytös muuttui urahakuisemmaksi ja levottomaksi välittömästi. Tänään laitoin paineet 2.5:n kaikissa kulmissa. Saa nähdä mitä tuo tekee..

Niin ja pyörän pultit tuli kanssa jälkikiristettyä. Kaikissa tuntui olevan nirskun verran löysiä.. vedin näppituntumalla ristikolla. Pitänee hommata momenttiavain.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

Tulipa eilen vetästyä hätäisesti Glymin srp auton pintaan. Nyt mietityttää pitäskö vetästä toinenkierros viikonloppuna ja sitten vielä kultapurkkia päälle? Aineet kuiteskin olis valmiina ja autokin vahauksen jäljiltä valmiiksi tallissa..

Ei tässä mitään pitkää suojaa ole haussa, mutta jotain pitää saada kunnes auto pääsee kunnon käsittelyyn ennen talvea.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

TeBsu

hieno on audi.. Mitä tuo käsittely ennen talvea meinaa? Itelläki ois vähän vanhemma auton vahaus/kiillotus projekti edessä..... Mut pitäskö silti viedä kunnon vahaukseen ennen talvea? Tulee kummiskin ajettua tuo talvi jokapäivä nelostietä mikä on suolattuna aika usein, niin ois hyvä, et sais jotenkin maalipinnan pysymään suht hyvänä.
lord of the rings

Markku J

Todella hieno A4, myöhäiset onnittelut minultakin. Briljantinpunainen mustaoptiikalla, ja S line on ehdottomasti minun suosikkini myös.

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: TeBsu - 31.08.13 - klo:10:27
hieno on audi.. Mitä tuo käsittely ennen talvea meinaa? Itelläki ois vähän vanhemma auton vahaus/kiillotus projekti edessä..... Mut pitäskö silti viedä kunnon vahaukseen ennen talvea? Tulee kummiskin ajettua tuo talvi jokapäivä nelostietä mikä on suolattuna aika usein, niin ois hyvä, et sais jotenkin maalipinnan pysymään suht hyvänä.

Kunnon vahaus on varmasti se ihan minimi. Itsellä on työn alla saada auto foorumiveljen, Rob-s:n, firman käsittelyyn. Ajatuksena kestosuoja alle ja kunnon vahat päälle sekä muuta pientä säätöä. Autoa kun on tarkoitus pitää se 3-4 vuotta, niin olisi kiva jos saisi maalipinnan pidettyä tuon ajan siivona. Kestopinnoituksen luulisi pohjalla auttavan tuossa.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

TeBsu

Itelläkin on omana ajatuksena ensin vahata oma auto alkusyksyks itse ja sit sit viedä talvee vasten myllytykseen tai johki käsittelyyn :)
lord of the rings

jlindstrom

Tänään eka pidempi nyki autolla, yhteensä n.700km ja sellaiset 8,5h. Auto toimi todella nätisti. Päälimmäisinä tuntoina ehkä vaivattomuus ja leppoisa fiilis. Oli hieno päiväkin ja menin hieman pienempiä teitä pitkin.

Ajotietokone siunasi kulutuksella 5.3 takaisin tullessa. En usko tuon heittävän kovinkaan paljon, koska ajo oli suurelta osin 80-100km/h vetoa vakkarilla ja todella vähän pysäytyksiä tai ohituksia.

Pitää myös todeta tuon rengaspainekokeilun vaikuttavan aika passelilta. Eli 2.5 pysynee joka nurkassa myös jatkossa.

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

No niin , lisää päivitystä kulutuksista. Tuon aiemmin mainitun pitkän siivun keskellä jouduin tankkaamaan, joten itse reissun tarkka kulutus jäi mysteeriksi.

Mutta nyt ku kävin uudestaan tankilla, oli keskikulutus jo lupaavasti 6.01/100km.

Mielestäni aika hyvä :-)

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

jlindstrom

Näyttää tuo edellinen olevan "pohjat" kulutusten suhteen joksikin aikaa. Sittemmin muutaman tankin ajaneena voi todeta kaupunkiajon suht nopsaan keikauttavan keskikulutusta nykin tai pari ylöspälin.

Kaikkinensa kulutukset tuntuvat asettuvan tuohon 6.0 - 6.5 sektoriin. Ja nämä siis aina laskettuna täydestä täyteen pumpulla.

Auton ominaisuudet huomioiden ja moottoritien ison osuuden muistaen, pidän tuota varsin maltillisena. Kuitenkin ajosta 80% koneladulla.

Muutenkin täytyy sanoa että tuo auto jaksaa hymyilyttää. On se vaan pirun hieno laitos, etenkin kun ekan 8,000km aikana ei mistään mutterista ole ollut tietoakaan.

Mahtava fiilis ajella tuolla, se on vaan niin kosmisen helppoa menoa.

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy