Passat 3bg vikavalot

Aloittaja _Mikko_, 28.03.10 - klo:16:39

« edellinen - seuraava »

_Mikko_

Tervehdys tietäjät!

Tänään aamulla käynnistettäessä auto rupesi herjaamaan pakokaasupäästöistä ( keltainen moottorin kuva) sekä jarrupalojen kuluneisuudesta ( semmonen keltanen pistesulkuhässäkkä) Sikäli mielenkiintoista että jarrupalat ainakin olivat syksyllä ihan ok kuntoiset, siis reilusti kulumisvaraa. Tuosta pakokaasuvaroituksesta en vielä osaa sanoa mitään, mutta ihmetyttää että kun molemmat syttyivät samalla kertaa ilman mitään ennakkoon vilkuttelua.

Mahtaako ilman kosteudella olla jotain osuutta asiaan? Vai onkohan joku ohjausboksin liitoksista hieman löysällä tai ottanut kosteutta itseensä?

Onkos jollain muulla ollut joskus vastaavia ongelmia?

Tarvinee varmaan odottaa muutama päivä ja jos ei sitten vielä häviä niin käydä huollossa luetuttamassa vikakoodit.

Lauantain aikana autolla tultiin reipas 1000km pohjosesta alas suht huonossa kelissä. Onkohan sillon voinut ottaa vettä johonkin väärään paikkaan?

Niin ja autohan oli 2003 mallinen Passat 2,0 bensakoneella.

Jos joltain löytyy hyvää ideaa mihin lähteä crc:tä ruikkimaan niin kiitoksia vaan etukäteen.
Toivottavasti ei ole mistään isommasta kyse, pakkaavat noi remontit olevan aina niin edullisia.. :(

Ironic32

Moottorin varoitusvalosta en tiedä, mutta tuo jarrupalojen kuluneisuus -ilmoitus voisi hyvinkin johtua kosteudesta.

Varoitusvalon vuoksi kyllä varmaan kannattaisi lukea ne koodit, ettei pääse mitään isompaa ongelmaa syntymään. Pelaako auto kuitenkin normaalisti? Palaako vikavalot vielä uudelleen startin jälkeenkin?

Arcca

3BG:n jarrupalojen kuluneisuus -ilmoituksen tyypillinen aiheuttaja on myös se että jarrupaloissa olevat tunnistimet syöpyvät tjsp, vaikka pintaa olisi niissä kuinka. Eli etupalat vaihtoon vaan ei sen kummempaa, jos vika on tuossa. Nimimerkki kokemusta on, auto oli silloin 3,5 vuotias, ja ei tuntunut olevan harvinaista.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

_Mikko_

Tuskin muuten olisin lainkaan ihmetellyt noita valoja mutta kun syttyivät samanaikaisesti. Jos olisi pelkkä jarrupalavalo syttynyt niin paloissahan olisi todennäköisesti silloin vika ja jos taas tuo toinen valo niin silloin siinä. Mutta kun samaan aikaan molemmat. Eikä lähde pois uudella startilla.

Auto pelaa ihan normaalisti, eli kaikki vanhat ja laiskat 130 kaakkia löytyy, pois lukien jo muutama vanhuuteen kuollut.

Mulla tosiaan ensimmäisenä tuli mieleen tuo kosteus kun autoa kerran eilinen päivä on liotettu vedessä välin Saariselkä - Rauma.

Kaipa se on turvallisinta kävästä jo huomenissa huollon juttusilla.

Björn

Itsellä ollut samanmoisia herjauksia tässä talven aikana. Autona siis -04 Passat 1.8t koneella.

Tuota pakokaasupäästövalo on syttynyt pariin otteeseen (tai itse asiassa se on syttynyt vilkkumaan) ja molemmat kerrat pystyisi selittää kosteudella. Toinen oli kun ajoin auton kovilla pakkasilla parkkihalliin, jossa ehti sulamaan ja toinen oli kun kovien pakkasten jälkeen tuli suojakelit ja auto seisoi käyttämättä muutaman päivän. Molemmissa tuli vikakoodia "...cylinder misfire..." eikä ole sen enempää tuota herjannut. Ja hävisi tuo vikavalo uudelleen käynnistettäessä. Tosin tuohan voi tietääkseni olla orastava puolavikakin...

Tuohon jarrupalahommaan sitten. Mulla tehtiin toiselle puolelle erillinen oikosulkulenkki siihen "anturiin". Tuota ennen valo syttyi lähes joka kerta käynnistäessä mutta on sittemmin lopettanut tuon. Palat vaihdettu noin vuosi/30tkm sitten. Voisin kuvitella että se liitin johon tuo kuluneisuusanturi liitetään on kriittisin paikka, johon sitä crc:tä voisi suihkutella. Sijaitsee siis muutaman kymmenen sentin päässä paloilta. Voihan se toki olla että nuo anturit myös syöpyvät kuten Arcca sanoi.

Pertsa

Olen kokenut nuo molemmat. Moottorihäiriövalo oli mulla -01 mallisessa 3BG:ssä kahden litran bensakoneessa. Syynä oli jäähdytysveden lämpötila-anturi joka antoi satunnaisesti "epäuskottavia" lukemia. Se vaihdettiin ja homma korjaantui, alle satasella silloin muistaakseni selvittiin. Toki tuohan valo voi johtua monesta muustakin syystä. Ei muuta kuin vikakoodit lukuun.

Jarrupalavalo mulla taas oli -04 1.8T Passatissa. Se alkoi hälyttelemään satunnaisesti muistaakseni usein tosiaan kostealla ilmalla. Lopulta se hälyttely alkoi olla jatkuvaa. Paloissa kuitenkin näytti olevan pintaa vielä hyvin (hälytyshän tulee vain etupaloista). Sitten huollossa katsoivat ja ne palojen kuluneisuutta haistelevat anturit/liittimet olivat ihan "mätiä". Niitä ei saa erikseen vaan ne on integroitu paloihin. Vaihdettiin sitten palat ja hälytykset hävisivät. Toinen vaihtoehto olisi ollut seurata paloja silmämääräisesti ja koittaa kestää ne hälytykset.
Sinänsä hassua että systeemi joka valvoo toista systeemiä, hajoaa ennen kkuin se systeemi jota se valvoo... ;)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 28.03.10 - klo:17:06
Sinänsä hassua että systeemi joka valvoo toista systeemiä, hajoaa ennen kkuin se systeemi jota se valvoo... ;)

Jep, ja saadakseen valvovan systeemin taas kuntoon, on uusittava systeemi jota se valvoo. :D

_Mikko_

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 28.03.10 - klo:17:17
Jep, ja saadakseen valvovan systeemin taas kuntoon, on uusittava systeemi jota se valvoo. :D

Tuo kuulostaa niin tutulta. Työkseni touhuilen laivan konehuoneessa, meillä valitettavasti liian uudet koneet --> kaiken maailman sähköhärpäkettä ja säädön säätöä, pieni vika jossain niin kaikki mahdollinen ja mahdoton tuntuu olevan kyykyssä.

Noh, toivotaan että on vaan kosteudesta johtuvaa häikkää. En niin kauhean mielelläni vaihtaisi 2v vanhoja ja 30 000 km ajettuja paloja. Toisaalta eihän ne nyt kauheasti maksa, mutta kuitenkin.

Pakokaasupuolella tulee ensimmäisenä mieleen mahdollinen anturivika/kaapeloinnin löystyminen, jos nyt siellä yleensä on muuta ongelmaa kuin vesi liittimissä.

Tutkitaan huomenissa

Karvis

Eikös nuo jarrupalojen kulumisvaroittimet saa hiljaiseksi ihan nyppäämällä liittimen irti? Jos ei ko. ominaisuuden toimimattomuus sitten häiritse ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 28.03.10 - klo:17:53
Eikös nuo jarrupalojen kulumisvaroittimet saa hiljaiseksi ihan nyppäämällä liittimen irti? Jos ei ko. ominaisuuden toimimattomuus sitten häiritse ::)

Taitaa tarvita tuon Björn:in mainitseman oikosulkulenkin.
Mikä onkin minusta fiksu "korjaus" tuohon vaikken "virityksistä" perustakaan.

_Mikko_

Nyt sain hiukan selvyyttä asiaan aamulla, tai noh vikakoodit on ainakin luettu.

Pakokaasupuolen valo:

Vikakoodin mukaan lämmitysvastuksessa on jokin kytkentähäiriö ja siihen perään jokin numerosarja, tämä siis luki printissä. Huoltomies höpisi jotain saman tapaista ja tarkensi sen johtuvan etummaisesta lambda-anturista tai sen kaapeloinnista. Lukemisen jälkeen vikakoodi nollattiin eikä se ainakaan syttynyt sen jälkeen. Noh, saa nähdä mitä aika tuo tulleessaan.

Jarrupalat:

Eilisen aikana tuli ihan palojen tutkimisen takia vaihdettua kesäkumit alle. Palat näyttivät olevan ihan OK, reilusti pintaa jäljellä. Noista paloista ei kuulemma tule mitään vikakoodia. Huollon kaveri väitti kiven kovaa että palojen täytyy olla kuluneet, ei se kuulemma muuten herjaa mitään kojetaulussa. Sanoi että nuo "anturiongelmat" ovat puutaheinää. Samalla koitti myös ehdottaa jotain ongelmaa mittaristossa.

Tarvii varmaan seuraavaksi ottaa yleismittari käteen ja koittaa mitata noi anturien johdotukset.

Edelleenkin olen hiukan kyllä ihmetteleväinen noitten valojen suhteen kun syttyivät samanaikaisesti. Jos kerran tuo pakaasuhäly oli mahdollisesti joku haamuhälyytys niin miksi jarruista johtuva ei sitten voisi olla? Huollon poika sanoi niiden olevan kaksi täysin eri systeemiä (niinhän ne ovatkin) ja sen vuoksi tuskin tekisivät mitään samanaikaista sekoilua. Jos käännetään asia päälaelleen, eikö ole aika epätodennäköistä että juuri samalla startilla syttyy kaksi eri varoitusvaloa?

Etupään jarrulevyissä oli hiukan enemmän kulumaa vasemmalla puolella, eli siis ovat jossain vaiheessa mahdollisesti puoltaneen. Tammikuun katsastuksessa arvot olivat oikein hyvät, pohjoisen reissulla kulutus pysyi normaalilukemissa. Eli puoltoa niissä ei nyt ole. Lisäksi tein aamulla huollosta tullessani pidemmän lenkin, vaihtelevasti maantietä ja kaupunkiajoa. Eivät jarrut ainakaan siinä vielä olleet lämmenneet, joten tuskin nyt ne mitään hankaavat.

wilzes

Minä kutsun tästä lähin sitä moottorin häiriövaloa "kalliin korjauksen valoksi". Tuli kyseisestä valosta nimittäin 1500 euron lasku, vaimon polosta. Ykköspytyn pakoventtiili vuoti ja tyhjäkäyntiä ei käynyt kunnolla.

-W-

Björn

Eilen katselin omastani tuota jarrupala-anturisysteemiä renkaanvahdon yhteydessä. Rupesi meinaan viime viikolla sytyttelemään taas tuota Check brake pads -herjaa pesun jälkeen.

Syyksi ratkesi oikosulku- ja yleismittaritestien jälkeen juuri tuo ylempänä mainitsema liitin, joka näytti olevan hapettunut. CRC ja pienellä ruuvitaltalla tuon naarasliittimen raaputtaminen auttoi ongelmaan ja vikavalo sammui. Katsotaan nyt miten kauan tuo "korjaus" kestää.

_Mikko_

Päästövalo ei sitten hävinnytkään koodien nollauksella, pari päivää nollauksen jälkeen oli syttynyt taas. Viime viikolla asia sitten vissiin tuli kuntoon.

Tuon päästövalon aiheuttajaksi todennäköisesti varmistui etummainen lambda-anturi. Sen vaihtamisen jälkeen ei kuulemma ole valo enään palanut (Olen itse reissussa , en vielä ole päässyt tutustumaan tilanteeseen). Volkkarin alkuperäinen osa maksoi 170â,¬ ja työ konjakkipullon, en tiedä mistä osa oli tilattu, autoa ei siis huollettu vw-liikkeessä. Oli kuulemma huoltomies sanonut että vastaavia harakiri antureita saa myös jonkin verran alta sadan euron mutta ei suositellut käyttämään niitä.

Jarruista:

Koitin tuossa renkaan vaihdon yhteydessä ruiskia CRC:tä niihin liittimiin, ei mitään apua. Johdotukset näyttivät olevan kunnossa, mittaria ei tosissaan silloin ollut lähettyvillä eli en pysty varmaksi sanomaan onko siellä jossain oikosulkua. Tarvii tutkia tarkemmin kun palaan kotiin.

Noiden rautalankaviristysten suhteen olen hieman skeptinen. Tottakai ne toimivat, mutta harmaita hiuksia ja vaivaa ne kyllä aiheuttavat. Täsinä irroittaa johtoja, lisää hapettumisia jos ei liitoksia suojaa kunnolla jne. Jos vika ei muuten lähde niin taitaa kuitenkin päästä pienimmällä murheella vaihtamalla palat, kestävät ainakin sen verran sitten kun auto minulla tulee olemaan.

Björn

Lainaus käyttäjältä: _Mikko_ - 14.04.10 - klo:18:56
Noiden rautalankaviristysten suhteen olen hieman skeptinen.
Jepjep. Korjattakoon, että tuo oma rautalankaviritykseni tohon toisen puolen anturiin oli tehty huollossa multa paljoa kyselemättä. Kuitenkin kertoivat tehneensä tällaisen, joten eipä siinä mitään.

Itse huomasin, ettei pelkkä CRC ruiskiminen liittimiin auttanut vaan noita liittimiä piti myös hinkata puhtaiksi, jotta saivat taas kontaktin.

Johdotukset näyttivät olevan kunnossa, mittaria ei tosissaan silloin ollut lähettyvillä eli en pysty varmaksi sanomaan onko siellä jossain oikosulkua.
Jos tarkkoja ollaan niin tuoltahan juuri pitää löytyä oikosulku ;) Itse tuon vikapaikan paikallistin siten, että tein autosta päin tulevaan liittimeen (naaras) oikosulun piuhanpätkällä -> ei vikavaloa eli toimii. Liittimet takaisin yhteen -> vikavalo eli vika liittimessä tai anturilenkissä. Seuraavaksi testasin yleismittarilla siitä urosliittimestä että tuo palojen kautta kulkevan anturilenkin virtapiiri on yhtenäinen. Näin ollen vian oli oltava liitoskohdassa. Tämän siis tein sillä puolella johon ei oltu tehty mitään virityksiä.

Jos vika ei muuten lähde niin taitaa kuitenkin päästä pienimmällä murheella vaihtamalla palat, kestävät ainakin sen verran sitten kun auto minulla tulee olemaan.
Hmmm... Tää nyt on vähän mutua mutta enpä tiiä auttaako palojen vaihtaminen tuon vikavalon syttymisen suhteen pitkäksikään aikaan jos ne liittimet ovat hapettuneet. Mulla tosiaan palat on vaihdettu tuon vikavalon takia vajaa 30tkm sitten ja taas se alkoi vilkkumaan vaikka paloissa on pintaa vaikka kuinka.

Eipä nämä omat kommentit taida kovasti enää kuulua tänne Moottorin ja voimansiirron alle, mutta vastaavat kuitenkin alkuperäiseen kysymykseen...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy