Jarrusatuloiden maalaaminen

Aloittaja pokkus, 25.03.10 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

pokkus

Mietin tämmöistä hommaa, että mites tuollainen jarrusatuloiden maalaaminen pitäisi tehdä oikeaoppisesti? Nyt kun on tulossa uudet ja näyttävät vanteet, niin satuloidenkin pitäisi olla iskussa. Ainakin mahdollisesta ruosteesta pitäisi päästä eroon. Helpointa olisi tietenkin, ettei tarvitsisi ottaa satuloita irti putsaamisen ja maalaamisen ajaksi, vaan että koko homman voisi tehdä satulan ollessa paikallaan. Parempaan lopputulokseen varmaan kyllä pääsisi jos satulat irrottaisi.

Miten tuo puhdistustyö kannataisi tehdä? Riittääkö pelkkä ruosteen poisto teräsharjalla ja liuottimella? Itsellä ei ainakaan helposti ole mahdollisuutta minkäänlaiseen hiekka-/lasikuulapuhaltamiseen.
Ja millaista maalia tuohon kannattaa käyttää ja tarviiko maali päälle vielä esim. lakkakerroksen?
Maalaus on varmasti helpomaa suorittaa siveltimellä kuin alkaa sprayn kanssa leikkimään. Ei ainakaan tarvitse niin paljon suojata autoa, jos homman tekee satulat kiinni autossa.

Katsotaan jos tuollaisen operaation jaksaisi suorittaa seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä. Nyt vain sitten miettimään sopivaa väriä. Perus punainen ei varmaankaan näyttäisi hirveän pahalta... :)

-karhu-

Itse maalasin joskus aikoinaan ihan Miranolilla ja hyvin kesti. Siis joku 15v sitten, en tiedä onko tuote muuttunut...

Vähän teräsharjaa ja tinneriä, ni hyvä tulee

Golf

Ainakin Folia-Tecillä on ihan jarrusatulamaalin nimellä olevaa tuotetta, löytyy useampaa väriäkin.

pokkus

Duunikavereiltakin tässä vähän kyselin asiaa, niin teräsharjalla ja tinnerillä varmasti pääsee pitkälle. Maaliksi suosittelivat vasaramaalia. Pitääkin tässä joku päivä mennä kotiin maalikaupan kautta ja siellä vähän ihmetellä millaista tavaraa on tarjolla. Oikeastaan nyt ihan innolla odottaa, että pääsisi tekemään jonkinlaista pientä projektia auton kanssa.

Tuksuu

Oletko tutkinut jo niin pitkälle, että pitääkö satulat irroittaa maalauksen ajaksi? Vai pystyykö maalaamaan paikallaan.

RoccoScientist

Eräältä Scirocco-forumilta löytyi ohjeet jarrusatuloiden maalaamiseen ja vieläpä niin, että satuloita ei irroitettu. Ei siinä mitään suurta mystiikkaa tainnut olla, kun satulat olivat lähtökohtaisesti aika puhtaat. Puhdistus, levyjen yms. suojaus teipillä ja maalin siveleminen pintaan. Kerroksia laitettiin useampi ja kuivumiselle piti antaa hyvin aikaa. Maalin piti kestää kuumuutta, mutta muuten ei tainnut olla laadulla väliä. Lakkaa ei muistaakseni laitettu ja kaiken kaikkiaan koko projekti vei aikaa pari päivää.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Jukikyy

Ei niitä jarrusatuloita tarvitse maalauksen ajaksi irroitta. Jarrusatulat saa maalattua varsin hyvin niiden ollessa paikallaan. Myöskään jarrylevyjä ei tarvitse teipata/suojata sillä, jos jarrulevyyn vähän maalia menee, niin se irtoaa kyllä ensimmäisessä jarrutuksessa.

Itse olen maalannut useiden autojen jarrusatuloita linkin jarrusatulamaalilla (Brake Caliper Set) ja hyvin on pysynyt.
http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww.nsf/images/Tuning_Line_by_Motip_esite.pdf/$FILE/Tuning_Line_by_Motip_esite.pdf

Antamani ohjeet jarrusatuloiden maalareille:

1. Puhdista jarrusatulat huolellisesti teräsharjalla ja hiekkapaperilla.
2. Puhdista jarrusatulat huolellisesti puhdistussprayllä tms.
3. Maalaa jarrusatulat huolellisesti siihen tarkoitetulla maalilla pakkauksen ohjeiden mukaan (anna jarrusatuloiden olla paikallaan).
4. Nauti lopputuloksesta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG vm.2019
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0TDI DSG vm. 2014
Ex Audi A4 Avant 2.0TDI vm.2010
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

skula

Itse käytin aikanani vasaralakkamaalia. HongKong tarjosi tuota puoliilmaiseksi  ;)

Nytkin tuollaista on autotallissa.. Hmm.. Valkoiseen autoon vois ajatella vaikka valkoista, vihreää tai punaista...

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Skula - 26.03.10 - klo:12:16
.. Valkoiseen autoon vois ajatella vaikka valkoista, vihreää tai punaista...

Joo!

Alkaa himottamaan tommoset pikku "tuunaukset" kun täällä puhutaan.
Tarttee varmaan mennä kotimatkalla rautian kautta ja katsella maalitarjontaa  ::)

skula

Toi vasaralakkamaali oli sellasta että se jämähti komeesti. Näytin vanhoille osille vaan vähän (siis ihan vähän) teräsharjaa, ja bensallakostutettua kangasta.. Ei mitään ongelmaa, pysyi kyllä upeasti.. Tuo maali ei tarvinnut kovin tarkkaa "esihoitoa"..

Pertsa

itselläni laatikossa odottamassa Foliatecin jarrusatulamaalisetti. Tässä kun kelit lämpenee niin on tarkoitus vetää maalit pintaan, ilman satuloiden irrotusta. Tuo on kaksikomponettimaali ja setin mukana tulee rasvanpoistoaine. Itse en halunnut satuloista mitään silmiinpistävän värikkäitä, kunhan ovat siistit. Väriksi valitsin kiiltävän mustan. Toinen vaihtoehto olis ollu valkoinen. Pisteeksi i:n päälle ebaysta tilattuna valkoiset audirinkulat brake caliper decalit.
Edellisestä autosta maalasin satulat Hammeritella metalliharmaaksi. Ihan hyvin sekin pysyi, tosin ruoste tunki läpi välillä joistain kohtaa, eli piti välillä korjailla.

Simola

Saitte ylipuhuttua.

Voisin kanssa siistiä satuloita ihan mustalla maalilla. Tulee paljon siistimmät kun mitä nyt ovat.
myös noista Pertsan puhumista rinkuloista innostuin. Täytyypä tutkailla asiaa!
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Simola - 26.03.10 - klo:14:16
myös noista Pertsan puhumista rinkuloista innostuin. Täytyypä tutkailla asiaa!
Heh, eilen kotosalla otin puheeksi avovaimon kanssa, että mietin auton jarrusatuloiden maalaamista eri väriseksi. Avovaimo siinä sitten kysyi, että mitäs oikein tarkoitan ja miltä se näyttää kun olen sen maalauksen tehnyt. No netistä kaivoin sitten erimerkkikuvan, jossa satulat oli maalattu punaiseksi ja päälle oli laitettu tuollainen valkoinen "brake caliper decal"-teksti. Avovaimo totesi: "Näyttää ihan kivalta, mutte ei kai siihen vaan tule tota tekstiä?" Eli ei taida meidän auton jarrusatuloihin tulla mitään ylimääräistä värin lisäksi :D
Itse voisin jopa harkita jotain yksinkertaista tekstiä satulaan...

Simola

Lainaa"Näyttää ihan kivalta, mutte ei kai siihen vaan tule tota tekstiä?"

=)

Ei ne pienet Audi rinkulta varmaan pahalta näytä. Selviää kun kokeilee. =)

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 26.03.10 - klo:14:50
Itse voisin jopa harkita jotain yksinkertaista tekstiä satulaan...

Oisko semmonen taikasana kun Brembo  ::)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Tuksuu - 26.03.10 - klo:14:58
Oisko semmonen taikasana kun Brembo  ::)
Heh, samalla keulaan voisi sitten iskeä vaikka bemarin merkin... :D

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 26.03.10 - klo:15:08

Ei sekään huono olisi, tulisipa siinä samalla ensimmäinen hyvä bemari   :D -Vitsi, ei herneitä.

Donitsi

Maalasin viime keväänä tuolla jo mainostetulla Motip:in jarrusatulamaalilla kun poistokorista löytyi. Riittoisaa tavaraa, joutuu vetämään useamman kerroksen mutta tuntu olevan oikein kestävää.

Satuloita en irroittanut, jos vaan viitsii niin kannattaa kääntää ne ylös. Saa sitä pienellä pensselillä aika hyvin maalattua kun käyttää vielä teippimaskeja.

Ironic32

Itse olen suojaillut enimpiä peltejä ympäriltä ja hyvän tuuletuksen kera porakoneeseen kiinnitettävällä "teräsharjapäällä" puhdistellut enemmät scheisset, jos on ollut vähän vanhempi auto kyseessä.

Itse maali sitten jotain kuumankestävää (esim. peltikattomaalia) tmv. Ei ole noilla maaleilla ollut niin merkitystä, kunhan alusta on puhdas. Hyvin on pysyneet. Jos paskan päälle maalaa, niin on ihan sama millä maalaa, kun ei se siinä kauaa pysy.

Ainoa ongelma tuon poran + teräsharjapään kans on se ruostepöly, joten jonkinlainen imuri / tuuletus on tuossa vallan suotavaa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 26.03.10 - klo:15:08

Miten niin? Onko Brembon jarrut jotenkin Bemarien etuoikeus?

Ainakin naapurin Range Rover Sportissa on alkuperäiset Brembon jarrut ja se teksti niissä satuloissa.

Kiviharju

Täytyypä itsekkin katsella josko siistisi satulat jo ennen enempää ruostumista renkaiden vaihdon yhteydessä.
Kiiltävä musta taitaisi olla hyvä väri, ettei hyppää liian pahasti silmille...
Audi A4 Allroad quattro -17

Simola

Kiiltävä musta minullekkin juu.
Kyllähän se punainenkin olisi aika sporttinen, mutta hypännee vähän liikaa silmille sieltä, kun ei tässä nyt kuitenkaan urheiluautolla ajella. ;)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 26.03.10 - klo:18:13
Miten niin? Onko Brembon jarrut jotenkin Bemarien etuoikeus?

Ainakin naapurin Range Rover Sportissa on alkuperäiset Brembon jarrut ja se teksti niissä satuloissa.

No jos laitan Brembon tekstin aivan tavallisten jarrujen satuloihin, niin muuttuvatko ne silloin Bremboiksi?
Jos laitan oman Volkkarini logon tilalle Bemarin logon niin muuttuuko autoni silloin Bemariksi?

Eli miksi laittaa normaaleihin jarruihin Brembon merkit jos ne eivät sitä ole.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Simola - 26.03.10 - klo:18:27
Kiiltävä musta minullekkin juu.
Kyllähän se punainenkin olisi aika sporttinen, mutta hypännee vähän liikaa silmille sieltä, kun ei tässä nyt kuitenkaan urheiluautolla ajella. ;)

Tuota itsekin tuossa hiukan puntaroin, että onko se punainen väri liian näkyvä. Toisaalta nyt jarrusatulat on melkein mustat kun ovat niin pahasti lian peitossa, eivätkä ne nyt näytä oikein miltään. Tosin musta kiiltävä maali saattaisi olla pikkaisen eri asia. Punaiseen olen kyllä itse kääntymässä aika vahvasti.

Simola

slash

Yks sateinen kesäpäivä tuli tuollaiset askarreltua, Foliatecin maalilla maalasin paikallaan. Hyvä puhdistus ja pientä teippaulua, kannattaa maalata lämmönkestävällä maalilla.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Simola

Näyttää Slash tosi hyvältä!
Taidan itsekin ryhtyä pian samaan hommaan.

ATM

slashin Audissa on minun unelmavanteet alla ja jarrusatulat todella siistit. Olisiko mitenkään mahdollista laittaa autotalliin muitakin kuvia autosta? Täällä kun saa vähän näyttävämmät kuvat esille kuin UVW:n puolella, jossa kävin katsomassa profiilisi autoa.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: ATM - 28.03.10 - klo:12:17
slashin Audissa on minun unelmavanteet alla ja jarrusatulat todella siistit. Olisiko mitenkään mahdollista laittaa autotalliin muitakin kuvia autosta? Täällä kun saa vähän näyttävämmät kuvat esille kuin UVW:n puolella, jossa kävin katsomassa profiilisi autoa.
^Mulla on samanlaiset vanteet talvivanteina ;), kokoa 18" mulla, slashilla on 19". Mulla näkyy myös nuo parissa kuvassa tuolla autotallissa.
Jarrusatulat mulla on vielä maalaamatta. Piti tehdä jo viime kesänä, mutta ei muka ehtinyt. Samantyylinen pitäisi tulla kuin slashilla mutta mustat valkoisilla rinkuloilla, toivottavasti jotain tämän tyylista saa aikaan.

Pekka T

Noi Pertsan tai slashin versiot näyttävät hyviltä , pitänee harkita . Valkoinen taitaa vaan olla liian arka lialle ja jarrupölylle ja kun vannekaan ei ole valkoinen , niin musta on parempi vaihtoehto valkoisten Audi rinkuloiden kera .  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy